درمان های خانگی برای از بین بردن جای بخیه

  یکشنبه، 18 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان های خانگی برای از بین بردن جای بخیه
باقی ماندن جای عمل جراحی روی پوست یکی از نگرانی‌های مشترک همه متقاضیان اعمال زیبایی است! شاید شما هم تا به حال با کسانی روبه‌رو شده باشید که بینی‌شان با جراحی فرم خیلی خوبی پیدا کرده اما وقتی از نزدیک به آنها نگاه می‌کنید جای بخیه زیر پره‌های بینی‌شان کاملا مشخص است و به اصطلاح «توی ذوق می‌زند»!

باقی ماندن جای عمل جراحی روی پوست یکی از نگرانی های مشترک همه متقاضیان اعمال زیبایی است! شاید شما هم تا به حال با کسانی روبه رو شده باشید که بینی شان با جراحی فرم خیلی خوبی پیدا کرده اما وقتی از نزدیک به آنها نگاه می کنید جای بخیه زیر پره های بینی شان کاملا مشخص است و به اصطلاح «توی ذوق می زند»! به هر حال با ایجاد هر زخم یا برش عمیق روی پوست جای آن تاحدودی باقی می ماند اما امروزه راهکارهایی معرفی شده اند که با کمک آنها می توان جای زخم و بخیه را به حداقل برسانید. دو نفر از بهترین متخصصان پوست ایران در این مورد به شما توضیح می دهند.
امروزه روش های مختلفی برای بهبود ظاهر جوشگاه وجود دارد که بیشتر آنها در کلینیک های پوست و با بی حسی موضعی انجام می شود. فقط برای ترمیم اسکارهای شدید مثل سوختگی های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان است. روش های جدید می توانند تغییراتی در طول، پهنا یا جهت جوشگاه ایجاد کنند یا جوشگاه های فرورفته را بالا آورند و انواع برجسته را مسطح کنند اما هیچ گاه جوشگاه را کاملا از بین نمی برند و هیچ روش جادویی وجود ندارد که پوست را به وضعیت اولیه بازگرداند. علاوه بر این، روش های اصلاح جراحی خود می تواند آثاری در پوست بر جای بگذارد که البته بهتر از جوشگاه اولیه است. همچنین باید به یاد داشته باشید رنگ جوشگاه را نمی توان تغییر داد، اگرچه با گذشت زمان کمرنگ تر می شود.

مراقبت ازبخیه جراحی

  • محل بخیه جراحی در حالت عادی کمی قرمز می شود و ورم می کند. کمی هم سوزش و خارش دارد.
  • چند روز اول بعد از جراحی ، کمی ترشح در محل بخیه دیده می شود که جای نگرانی ندارد.
  • ولی اگر بعد از چند روز، میزان ترشحات کم نشد و یا رنگ آن قرمز روشن به همراه خون بود و یا چرکی شد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ممکن است پزشک به جای بخیه زدن محل جراحی و گذاشتن پانسمان روی آن، از چسب مایع مخصوص بافت بدن و یا نوار چسب مخصوص جراحی برای بستن بریدگی جراحی استفاده کند
  • برخی عمل های جراحی، غیر از موارد گفته شده در باال، پزشک دستورات خاصی به شما می دهد. با دقت به تمام دستورات پزشک خود عمل کنید.

نکات لازم برای کاهش خطر عفونت محل جراحی

از پزشک خود بپرسید تا کی نباید به محل جراحی آب بخورد، یعنی کی می توانید آن قسمت را بشویید. سپس به هر آنچه پزشک تان گفت، با دقت عمل کنید.هر روز محل جراحی شده را بررسی کنید تا چرک (عفونت) نکرده باشد. اگر علائم عفونت را در آنجا دیدید، به پزشک خود مراجعه کنید. طبق دستور پزشک، پانسمان محل جراحی را عوض کنید.

کارهایی که نباید بعد از جراحی انجام دهید

  • محل زخم جراحی را نخارانید و نمالید.
  • نوار چسب روی محل جراحی را تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده، برندارید.
  • کرمی روی محل جراحی نمالید و پودری روی آن نریزید.
  • محل زخم جراحی را جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • حمام نروید، مگر اینکه محل زخم جراحی را خشک نگه دارید. طی این مدت می توانید با یک لیف مرطوب، بدن خود (به جز محل جراحی) را پاک کنید.
  • اگر پزشک اجازه داد که حمام بروید، قبل از استحمام، روی محل پانسمان جراحی خود را با یک کیسه نایلونی بپوشانید تا آب به این قسمت نخورد و خشک بماند.
  • ممکن است بعد از جراحی، کمی احساس سوزش، خارش، درد و بی حسی در محل برش جراحی داشته باشید. همچنین ممکن است کمی ترشح و کبودی و برآمدگی کوچکی در این قسمت مشاهده کنید. البته باید گفت این علائم طبیعی هستند و جای نگرانی ندارد.
  • به محل زخم جراحی، الکل، آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) و بتادین نزنید، زیرا باعث آسیب بافت و تاخیر در بهبودی زخم می شود

درمان های خانگی برای از بین بردن جای زخم و بخیه

بسیاری از لوسیون های، کرم، و محصولات دیگر ادعا می کنند که ظاهر جای زخم ها را کاهش می دهند اما فاقد شواهد برای پشتیبانی از ادعاهای خود هستند ؛ با این حال، برای کسانی که می خواهند در خانه درمان شوند، چند گزینه ممکن است قادر به کمک باشند.

ورق و ژل سیلیکونی

از تمام درمان های خانگی برای زخم ها، سیلیکون بیش ترین شواهدی را دارد که کارساز است. تعدادی از مطالعات در طول 20 سال گذشته تایید کرده اند که اعمال پوشش ورقه ای یا ژل می تواند به تدریج ظاهر جای زخم را بهبود بخشد. به گفته یکی از این مطالعات، نشان داده شده است که در طول سال ها ورقه و سیلیکون ثابت شده است ؛ یک بررسی نشان می دهد که پوشش های سیلیکونی، ظاهر آثار هایپرتروفیک را بهبود می بخشد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که یک ژل سیلیکونی به اندازه پوشش های پوشش سیلیکونی در اثر کاهش اثر هایپرتروفیک و کلوئیدی موثر بوده است. براساس یک بررسی دیگر، ژل موضعی سیلیکون باعث بهبود زخم کلوئیدی و هایپرتروفیک شده است.در بسیاری از فروشگاه ها، بدون نسخه، محصولات درمان جای زخم در دسترس هستند. پزشکان هم چنین ممکن است این درمان را پس از جراحی و یا کمک به تشکیل زخم بعد از جراحت تجویز کنند. سیلیکون دارای ریسک پایینی از عوارض جانبی است و معمولا برای استفاده آسان و بدون زحمت است اما اگر شرایط شما خاص است حتما با مشورت پزشک استفاده کنید.

آب پیاز

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده برای درمان زخم عصاره پیاز است. این عصاره به طور گسترده در محصولات جای زخمی که در فروشگاه های دارویی موجود هستند، در دسترس است.برخی مطالعات نشان دادند که:

بعد از 4 هفته، جای زخم کمی نرم تر، صاف تر و بهتر می شود.افرادی که از ژل عصاره پیاز استفاده کردند گزارش بهبود در بافت زخم، نرمی، قرمزی و ظاهر کلی پس از 4 هفته را دادند ؛ علی رغم این مطالعات، شواهدی در مورد عصاره پیاز وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که عصاره پیاز بهتر از پماد سوختگی بر پایه روغنی در درمان زخم ها نیست.

وقتی پوست آسیب می بیند، بافت فیبری که به عنوان بافت زخم شناخته می شود، روی زخم برای ترمیم و محافظت از آن تشکیل می شود.این منجر به شکل گیری جای زخم می شود. شما می توانید جای زخم روی پوست خود را به خاطر تصادف، گزش حشرات، خراش، آکنه، سوختگی، آبله مرغان، واکسن، پرسینگ و واکسن به دست آورید. جای زخم در همه شکل ها و اندازه ها وجود دارد و می توانند بر ظاهر شما تاثیر بگذارند.بدن انسان توانایی مراقبت از زخم ها را دارد و آن ها با زمان بهتر می شوند پس برای تسریع درمان می توانید داروهای خانگی را امتحان کنید. تمرکز درمان جای زخم، حمایت از رشد موثر سلول، به حداقل رساندن بافت زخم و ایجاد پوست سالم است.

آلوئه ورا

پوشش سبز بیرونی برگ آلوئه ورا را کنار بگذارید و مواد ژلی اش را بیرون بیاورید.ژل را روی جای زخم خود بمالید و با حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید و آن را حدود 30 دقیقه بگذارید بماند و سپس بشویید.ژل آلوئه ورا را دو بار به صورت روزانه بمالید. ژل آلوئه ورا را روی زخم های باز اعمال نکنید و فقط روی جای زخم و بخیه اعمال کنید.

روغن نارگیل

مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و روغن گرم را روی کف دست خود قرار دهید و آن را به مدت 5-10 دقیقه روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید.بگذارید حداقل 1 ساعت بماند تا پوست، روغن را جذب کند ؛ برای بهترین نتیجه 2-4 بار در روز این روند را تکرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (395 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (54 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس