درمان پا پرانتزی‌ها با ورزش

  شنبه، 17 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان پا پرانتزی‌ها با ورزش
پای پرانتزی به عارضه‌ای گفته می‌شود که بین زانوهای شخص فاصله‌ای به حالت کمانی وجود داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها راه اصلاح پاهای پرانتزی، انجام عمل جراحی است. اما آیا راه دیگری هم وجود دارد که بتوانیم به‌راحتی برای همیشه فرم پاهای خود را اصلاح کنیم؟ بهترین و مو‌ٔثرترین راه برای درمان و اصلاح پای پرانتزی چیست؟

چرا پاها پرانتزی می شود؟

دلایل زیادی برای عارضه پای پرانتزی وجود دارد، که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • ضعفِ عضلات
  • کمبود ویتامین D
  • بیماری روماتیسم
  • شکستگی استخوان
  • راشیتیسم (نرمی استخوان)
  • چرخش پاها به سمت داخل
  • استفاده بیش ازحد از پوشک دوران نوزادی
  • اضافه وزن و چاقی در کودکان
  • بد نشستن و بد ایستادن ها
  • ضعف یا کوتاهی ماهیچه همسترینگ

راه تشخیص پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی، نوعی اختلال در قرار گرفتنِ ساق های پا است. در این عارضه، زانوها از هم فاصله زیادی می گیرند. یکی از راه های تشخیصِ عارضه پای پرانتزی این است که در حالت ایستاده، بدونِ منقبض کردنِ عضلات، قوزک پاهایتان را به هم بچسبانید؛ سپس فاصله بین زانوهای خود را اندازه گیری کنید. اگر فاصله دو زانوی شما از هم زیاد باشد و یا آن ها را مثل حالت کمان مشاهده کنید، پس پاهایتان پرانتزی است.

پای پرانتزی چه عوارضی دارد؟

  • ایجاد آرتروز زودرس؛
  • تغییر شکل در ساختمان پاها و ظاهر ناخوشایند؛
  • فشار زیاد به سطح داخلی مفصل زانو و درد شدید؛
  • کشش بافت های نرم در قسمت داخلی زانو و درد شدید.
تصویر

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چند سالگی است؟

اگر در سنین پایین تر برای درمان این عارضه اقدام کنید، زودتر و راحت تر به نتیجه خواهید رسید؛ تا اینکه بخواهید این مشکل را به سنین بالاتر موکول کنید. بسیاری از خانواده ها به اشتباه تصور می کنند کودکی که پای پرانتزی دارد، با گذر زمان این وضعیت اصلاح خواهد شد.

اگر بعد از سه سالگی، هنوز هم پاهای کودک پرانتزی باشد، نیاز به اصلاح و انجام تمرینات و حرکات ورزشی اصلاحی خواهد داشت. دقت کنید که تغییر فرم پا کاری نیست که بلافاصله بعد از انجام تمرینات به آن دست یابید؛ بلکه این اصلاحات، نیازمند پایبندی به تمرینات و سخت کوشی است.

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی


برای این که خود و کودکمان از مصائب و سختی های زانوی پرانتزی نجات پیدا کنیم، بهتر است در هر سنی برای کنترل و کاهش وزن اقدام کنیم. البته ناگفته نماند همان طور که زانوی پرانتزی از دلایل مختلفی نشأت گرفته است، اصلاح کردن آن نیز روش های مختلفی دارد. در صورتی که فردی قبل از داشتن زانوی پرانتزی، پایش دچار مشکل دیگری شده، مثلا پاهایش به سمت داخل چرخیدگی پیدا کرده باشد، ابتدا باید این تغییر شکل را اصلاح کرد و بعد از آن سراغ اصلاح زانوی پرانتزی رفت، اما در حالتی که پارگی لیگامان جانبی ـ خارجی زانو دلیل اصلی ایجاد پای پرانتزی است، باید به تقویت ماهیچه های چهارسر رانی پرداخته تا بتوانید از بروز تغییرشکل زانوها جلوگیری کنید.

برای این کار باید حرکت هایی مانند لگد زدن به توپ، زانو بلند، اسکات (نشستن روی صندلی خیالی) و بشین و پاشو را برای تقویت ماهیچه های خود انتخاب کنید. البته ناگفته نماند مقدار و درجه ای که در کندیل زانوها ایجاد شده اند، باید توسط متخصص پزشکی ـ ورزشی اندازه گیری و دقیقا دلیل اصلی زانوی پرانتزی ضعف ماهیچه چهارسر رانی شناخته شود. در غیر این صورت از این تمرین ها تأثیرهای مطلوبی به دست نمی آورید.

حال اگر زانوی پرانتزی بر اثر کوتاهی ماهیچه های همسترینگ داخلی باشد، می توانید این کارها را انجام دهید. فرد یا کودک را طاقباز می خوابانید و از او می خواهید پاهایش را دراز کند. شما مچ پای او را با دست گرفته و به سمت خارج چرخانده، همچنین به طور همزمان به سمت بالا نیز می آورید. در این حالت ماهیچه های همسترینگ داخلی کشیده شده و با تمرین و تکرار روزانه مشکل برطرف می شود.

ضعف ماهیچه


اما در صورتی که ضعف ماهیچه دوسر رانی مشکل ساز شده باشد، باید این روش را به کار بگیرید: فرد یا کودک را به شکم بخوابانید. از مچ پایش گرفته و ساقش را به خارج بچرخانید. از فرد بخواهید زانویش را کم کم خم کرده و به سمت باسنش نزدیک کند. در مقابل این حرکت شما نیز به طور همزمان با دستتان از این کار جلوگیری می کنید. توجه داشته باشید باید بتدریج و در جلسه های مختلفی، میزان مقاومت را افزایش دهید! در غیر این صورت فرد دچار آسیب و درد زیادی می شود.

نکته ای که باید درباره زانوی پرانتزی حتما مد نظر داشته باشید، ایجاد تغییر شکل استخوانی است. اگر کار به تغییرشکل استخوانی برسد یا مدت زمان زیادی از این موضوع بگذرد، دیگر قابل اصلاح نیست. همان طور که گفته شد؛ شناسایی این نوع ناهنجاری ها و آسیب هایی که به بدن وارد می کند، همیشه اولویت دارند. پس بهتر است از همین امروز به فکر فردا باشید و با مراجعه به متخصص پزشکی ـ ورزشی به بازیابی سلامت خود بپردازید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان