درمان آب مروارید چشم چگونه انجام می گیرد؟

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
 درمان آب مروارید چشم چگونه انجام می گیرد؟
آب مروارید عبارت است از كدر شدن عدسي چشم . عدسي چشم يك ساختار شفاف و انعطاف پذير در نزديكي جلوي كره چشم است .

آب مروارید بر روی یک مبهم ذره بین دقیق چشم شما قرار دارد در افرادی که آب مروارید دارند دید از میان لنزهای مبهم شبیه به نگاه کردن از پشت پنجره بخارگرفته است.دید تار ناشی از آب مروارید می تواند خواندن، رانندگی ( به خصوص در شب ) یا دیدن حالت چهره دوستان را سخت کند.

آب مروارید

بیشتر آب مرواریدها به کندی رشد می کند و باعث اختلال در بینایی شما نمی شود اما با گذشت زمان ، آب مروارید با دید شما تداخل پیدا خواهد کرد. در ابتدا، نور قوی تر و عینک می تواند به شما کمک کند تا با آب مروارید دست و پنجه نرم کنید اما اگر بینایی شما با فعالیت های معمول تداخل داشته باشد ممکن است نیاز به جراحی آب مروارید داشته باشد. خوشبختانه جراحی آب مروارید یک روش ایمن و موثر است ؛ این توضیحات مقدمه ای بود برای ارائه اطلاعات کامل در این بخش در مورد آب مروارید که شما را در صورت وجود متوجه خود می سازد.

علائم آب مروارید مادرزادی

این نوع از آب مروارید اغلب بدون علائم خاصی بروز می کند. مات شدن عدسی یا سفید شدن مردمک در هنگام تولد یا سه ماه بعد از تولد شروع می شود. در صورت داشتن آب مروارید مادرزادی، علائم آن به مرور ظاهر و توسط والدین تشخیص داده می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر متوجه تغییرات بینایی شدید یا مشکوک به علائم آب مروارید در خود هستید، به چشم پزشک مراجعه کنید. نشانه ها و علائم آب مروارید را از پزشک خود بپرسید و با علائم خود مقایسه کنید. پزشک می تواند با معاینه، علائم آب مروارید را در شما تشخیص داده یا رد کند.

علل آب مروارید

اکثراً آب مروارید با کهولت سن یا آسیب عدسی چشم ایجاد می شود. برخی از اختلالات ژنتیکی به ارث رسیده نیز می توانند باعث مشکلات بهداشتی شوند که خطر ابتلا به آب مروارید را در شما افزایش دهند. آب مروارید همچنین می تواند به علت سایر شرایط چشم، جراحی چشم گذشته یا شرایط پزشکی مانند دیابت باشد. استفاده طولانی مدت از داروهای استروئید نیز می تواند منجر به ایجاد آب مروارید شود.

باگذشت عمر، تكثیر مستمر سلول های اپیتلیوم عدسی و فشرده شدن آنها بـه هم و تحت تأثیر عوامل خطر دیگر مانند سیگار کشیدن و احتمالاً قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید، ساختار یکنواخت، شفاف و یک دست اپتیكی عدسی از دست رفته و کدر می شود. این کدورت می تواند در اثر التهاب داخل چشمی، دیابت، دست کاری های جراحی، تروما به چشم یا در دوران جنینی در اثر مصرف دارو توسط مادر، بیماری های عفونی ضمن بارداری یا به صورت متابولیك و ژنتیکی نیز ایجاد شود.

درمان آب مروارید

در مرحله اولیه درمان آب مروارید، بینایی بیمار با استفاده از عینک، عدسی های بزرگ نما و نورهای قوی بهبود می یابد، اما گاهی اوقات ممکن است این گونه تدابیر کمک کننده نباشد، فیکو (جراحی آب مروارید چشم) تنها راه درمان می تواند باشد که فقط با خارج کردن عدسی کدر است که می تواند جایگزین مناسبی با عدسی مصنوعی باشد. فیکو نام دیگر و اصطلاح پزشکی درمانی آب مروارید می باشد.

آب مروارید یا کاتاراکت زمانی نیاز به عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت چشم (فیکو) دارد که با اختلال بینایی، انجام فعالیت های شغلی و یا روزمره مانند رانندگی، مطالعه و تماشای تلویزیون را مختل می کند.

در صورتی که درمان آب مروارید با تاخیر انجام شود بینایی فرد کاهش یافته و به حد شمارش انگشتان و یا فقط درک نور خواهد رسید، در این مرحله امکان دارد که تعداد کمی از بیماران منجر به افزایش فشار داخل چشم یا (آب سیاه) شود و در نتیجه نیاز به جراحی اورژانسی پیدا می کند که در این صورت عوارض و خطرات آن بیشتر از جراحی معمولی ست.

مراقبت های قبل از عمل کاتاراکت یا آب مروارید

قبل از عمل آب مروارید چشم حتما استحمام کنید.صبحانه ی سبکی میل نمایید.از لباس های تمیز استفاده کنید.قبل از عمل آرایش نکنید.قرص آسپرین بچه با مجوز چشم پزشک یک هفته قبل از عمل متوقف شود.می توانید از تمام قرص های خود را به جز قرص آسپرین مصرف کنید.

مراقبت های بعد از عمل کاتاراکت یا آب مروارید

روز بعد از عمل کاتاراکت چشم در هنگام ویزیت توسط پزشک یا همکار پانسمان از روی چشم باز می شود.بعد از عمل باید از شستشوی ناحیه اطراف چشم عمل شده خودداری کرد.اگر مجبور شدید چیزی را از روی زمین بردارید نباید از ناحیه کمر خم شوید، باید بنشینید و جسم را بردارید.به مدت 6-5 روز در هنگام خواب و یا در هنگام خارج شدن از منزل باید از محافظ چشمی پلاستیکی که شیلد نام دارد استفاده کنید.تا چند روز شاید دچار تاری دید بعد از عمل آب مروارید شوید که به مرور از بین می رود.بعد از عمل کاتاراکت از مالیدن چشم به مدت یک هفته خودداری نمایید.اگر چشم شما نیاز به شستشو داشت حتما باید از آب جوشیده ملایم و گاز استریل استفاده نمایید.اگر چشمان شما بعد از جراحی آب مروارید قرمز شد یا درد شدید داشت حتما در اسرع وقت با کلینیک چشم پزشکی مراجعه نمایید.یک هفته بعد از عمل کاتاراکت رانندگی امکان پذیر خواهد بود.

نحوه صحیح استفاده از قطره های چشمی

دست ها را به روش صحیح کاملا شستشو دهید.سر خود را کمی به عقب خم کنید.پلک تحتانی را به سمت پایین بکشید.گوشه داخلی چشم (سمت بینی) را با انگشت اشاره فشار دهید، سپس قطره را بچکانید؛ این کار باعث می شود از ورود قطره به داخل مجرای اشکی و خروج از طریق بینی جلوگیری شود.قطره باید بدون تماس نوک قطره چکان با چشم یا پلک یا مژه چکانده شودپس از چکاندن قطره، چشم خود را به مدت 30 ثانیه ببندید، سپس پلک بزنید.بعد از باز کردن چشم ها، اشک و یا قطره جذب نشده را با دستمال تمیز خشک کنید.در صورتی که پزشک بیش از یک نوع قطره را همزمان تجویز کرده است، استفاده از آن ها باید با فاصله زمانی 5 دقیقه انجام شود.معاینه های بعد از عمل در روزهای اول و سوم، هفته سوم یا چهارم، ماه ششم و سپس سالی یک بار توصیه می شود؛ دقت فرمایید که با توجه به شرایط چشم شما، ممکن است چشم پزشک، برنامه معاینه دیگری را توصیه کند.معمولاً در چند هفته اول بعد از عمل، شماره چشم در حال تغییر است، بنابراین بهتر است پس از چند هفته برای تعیین نمره عینک (به خصوص عینک مطالعه) مراجعه کنید.درصدی از بیماران به خصوص کسانی که دچار آستیگماتیسم قبل از عمل هستند، بعد از عمل به عینک دور هم نیاز دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان