درمان بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی چیست؟

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
درمان بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی چیست؟
تنفس بد بو می تواند بسیار خجالت آور باشد و بیش از 80 میلیون نفر از آن در سراسر جهان رنج می برند و این مشکل می تواند در روز مصاحبه شغلی و یا در یک قرار ملاقات، خیلی بد باشد اما با این حال خوردن سیب شیرین یا جویدن آدامس به طور حتم یک احتمال برای از بین رفتن این بو است.

زمانی که صحبت بوی بد دهان به میان می آید، بسیاری از افراد غذاهای بودار یا غذاهای که باعث پوسیدگی دندان می شوند را علت اصلی می دانند. بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی آخرین چیزی است که به ذهن خطور می کند در حالی که این مشکل را باید خیلی جدی گرفت.

بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی خیلی پیچیده تر از بوی بد دهان به خاطر دندان است. زیرا تشخیض و درمان آن سخت تر است. تشخیص تفاوت بین دلایل بوی بد دهان ناشی از مشکلات معده به شما کمک می کند که متوجه شوید که آیا بوی بد دهانتان به خاطر خوردن غذایی پر از سیر است یا مشکل جدی تری در میان است. حال سوال اصلی این است که درمان بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی چیست؟

علت بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی

دستگاه گوارش بیشتر از حدی که فکر می کنید، بر سلامت دهان شما تأثیر می گذارد. در ادامه، مشکلات متداولی را می خوانید که زمان مقابله با بوی بد دهان ناشی از مشکلات گوارشی با آن ها روبه رو می شوید.

۱. بازگشت اسید به مری (GERD) یا رفلاکس

اگر بعد از خورن بعضی از غذاها در قفسه سینه احساس سوزش می کنید یا رفلاکس معده برایتان اتفاق می افتد؛ مثل لبنیات و غذاهای پر ادویه، پس بوی بد دهان شما می تواند به دلیل اسید اضافی باشد که دستگاه گوارشتان تولید می کند.
اسیدها می توانند بوی ترش داشته باشند که منجر به بوهای گازدار می شوند و بر بوی دهان شما تأثیر می گذارند. از طرفی بوی بد دهان می تواند بخاطر بیماری بازگشت اسید به مری یا GERD باشد. عوامل ایجاد ریفلاکس اسیدی عبارت اند از:

1) مصرف غذاهای اسید ساز: نوع غذایی که میخوریم یکی از مهمترین عوامل ایجاد ریفلاکس اسیدی به شمار میرود.
غذا های چرب، غذا های سرخ شده، گوشت های چرب (این مواد غذایی چون هضم شان دشوار است) مرکبات، چای، قهوه و الکل؛ همگی موجب افزایش تولید اسید در معده شده و اسیدساز به شمار می روند.
2) مقدار غذای مصرفی: حجم زیاد غذا موجب تولید بیشتر اسید شده و منجر به سوء هاضمه نیز میشود.
این مسئله موجب افزایش فشار داخل معده شده و مواد را به سمت بالا (دریچه فوقانی معده – که عملکرد آن نیز با مشکل مواجه است) میرانند و این نیرو موجب باز شدن آن میشود.
با باز شدن این دریچه، اسید به سمت بالا فوران کرده و حتی میتواند تا حلق، حنجره و حتی دهان شما نیز بالا بیاید.زمانی که اسید معده تا بزاق پوشش دهنده ی سطح گلو و یا دهان, بالا آمده باشد، تنفس ما موقع بازدم بوی اسید میدهد که همان بوی بد دهان ناشی از رفلاکس اسیدی (acid reflux bad breath) است. بوی ناشی از ریفلاکس اسیدی کاملا تند و زننده است چرا که از ترکیب اسید هیدروکلریک با مخلوط صفرا، آنزیم ها، و همچنین بقایای غذا های هضم نشده حاصل می شود. جهت درمان بوی بدن دهان ناشی از ریفلاکس اسیدی باید به این نکته توجه نمود که این بو، در واقع یک "نشانه" است و به خودی خود یک بیماری نیست.
بنابراین باید ریشه ای با این مسئله برخورد کرد. ریفلاکس اسیدی خود نشان دهنده این است که سیستم گوارشی ما از تعادل طبیعی خود خارج شده است. گوارش نامتعادل زمانی رخ میدهد که 3 عملکرد عمده دستگاه گوارش شامل هضم، جذب و دفع مواد زاید مختل گردد.این بیماری نیز همچون بسیاری بیماری های دستگاه گوارش ناشی از خوردن غذاهای غلط در مقادیر زیاد است.به این ترتیب، درمان بوی بد دهان نیازمند دوباره متعادل کردن دستگاه گوارش با تنظیم نوع و مقدار غذای خورده شده است.غذاهای فراوری شده که معمولا پر چرب و پر نمک، پر قند و پر از افزودنی های مختلف هستند، معمولا هضم دشواری دارند و منجر به تولید اسید فراوان میشوند که حتی میتواند به التهاب و عفونت روده نیز بیانجامد.چون این مواد غذایی به دشواری هضم می شوند, مدت بیشتری در روده باقی میمانند و این تاخیر منجر به تخمیر آنها و تولید مواد سمی در نتیجه ی این فرایند می شود.این فرایند منجر به افزایش رشد جمعیت باکتری های بیماری زا شده و جلوی رشد و تکثیر باکتری های مفید دستگاه گوارش را می گیرد. در صورتی که از رفلاکس اسیدی رنج میبرید احتمال زیادی دارد که بخش عمده باکتری های مفید دستگاه گوارش شما از بین رفته باشند.

خوشبختانه امکان اینکه با مصرف غذاهای مفید، جمعیت باکتری های مفید را نسبت به باکتری های مضر افزایش دهیم وجود دارد. در این راستا، فیبرهای طبیعی می توانند موجب بهبود بوی تنفس شما شوند چرا که همراه با بهبود جمعیت باکتری های دستگاه گوارش بوی بد تنفس نیز کم کم از بین خواهد رفت.باکتری های مفید برای رشد خود نیاز به غذا و محیط مناسب روده ای دارند و این چیزی است که مواد غذایی پره بیوتیک برای آنها فراهم میکنند.
غذاهای پره بیوتیک موثرترین موادی هستند که به طور طبیعی موجب تعادل دوباره ی دستگاه گوارش شما شده و ریفلاکس اسیدی را نیز بهبود می بخشند.
پره بیوتیک ها در میوه جات، سبزیجات، غلات کامل، مغز ها و دانه ها وجود دارند.پره بیوتیک ها در روده بزرگ، تخمیر شده و به این ترتیب مواد غذایی مورد نیاز باکتری های خوب فراهم میشود.علاوه بر این فیبرهای موجود در پره بیوتیک ها، با کمک به حمل مواد هضم نشده ی باقی مانده در روده، موجب پاک شدن محیط روده نیز میشوند.
تمام این عوامل به بهبود سیستم گوارشی شما و کاهش بوی بد دهان ناشی از عدم تعادل آن میانجامد.

۲. بیماری های کلیوی

کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا به این موضوع اشاره کرده است که بوی دهان، که بویی شبیه به ماهی یا آمونیاک خیلی قوی دارد، در بعضی مواقع می تواند نشانه بیماری مزمن کلیوی باشد.

۳. زخم معده

بوی بد دهان ناشی از معده می تواند ناشی از هلیکو باکتر پیلوری باشد. بر اساس فرضیه ای، این باکتری نه تنها به ایجاد زخم معده کمک کرده بلکه بویی شبیه به سولفور هم از خود متصاعد می کند.

مطالعه ای که در سال 2012 در مجله دانشگاه پزشکی و جراحی پاکستان چاپ شد به این نتیجه رسیده بود که درحالیکه رابطه بین باکتری اچ پیلوری و بوی دهان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، اما افرادی که به خاطر اچ پیلوری درمان شده اند نتایج خیلی خوبی برای رفع این مشکل دریافت کرده اند.

۴. انسداد روده

انسداد روده، مشکل پزشکی اورژانسی، خطرناکی است که زمانی اتفاق می افتد که هم در روده بزرگ و هم روده کوچک انسدادی ایجاد شود.

انسداد در دستگاه روده می تواند باعث بویی شبیه به بوی مدفوع شود. این بو نه تنها به دلیل مدفوعی است که در داخل روده شما حبس شده، بلکه به خاطر غذاهایی است که خورده اید ولی قادر به پایین رفتن از دستگاه روده شما نیستند. اگر هر مواد خوراکی که می خورید، نتواند از روده شما پایین رود و در دستگاه گوارش باقی بماند، تخمیر می شود و منجر به بوی بد می شود.

8 راه برای راحت شدن از تنفس بدبو از شکم

بوی بد دهان که از معده ناشی میشود معمولا بعلت ریفلاکس معده اتفاق می افتد. بوی بدی که از شکم بیرون می آید نشانه ای از مشکلات گوارشی است و گاهی نیز میتواند از عفونت معده باشد. اما دلیلی ندارد شما برای همیشه با نفس بد بو زندگی کنید. در ادامه قصد داریم شما را با درمان های بوی بد معده آشنا کنیم، تا همین حالا بتوانید برای بهبود بوی دهان خود از آنها استفاده نمایید.

1. جویدن هویج، یک تکه کرفس یا یک سیب:

سیب و هویج هضم را بهبود می بخشد و سیستم گوارشی را سالم نگه می دارد و بنابراین به این معنی است که دیگر تشکیل گاز در معده وجود نخواهد داشت که اگر از طریق دهان آزاد شود می تواند باعث بوی بد شود. هم چنین میوه ها و سبزیجات تازه تولید بزاق را در دهان بیشتر می کنند که می تواند باکتری را که باعث تنفس بدبو از دندان ها، زبان و صمغ می شود از بین ببرد.

هم چنین معده خالی نیز می تواند باعث تنفس بدبو شود، چون منجر به ایجاد اسید می شود و در نتیجه خوردن میوه ها و سبزیجات یک روش سالم برای نگه داشتن شکم در حالت سالم و حفظ تنفس بدبو است.

بوی بد دهان
بوی بد دهان

2. سبزیجات بخورید:

تنفس بدبو می تواند نشانه ای از برگشت اسید یا دیگر اختلالات هاضمه باشد و اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد که خوردن سبزیجات یک راه عالی برای افزایش ایمنی است، این مشکلات به ندرت رخ خواهند داد و هم چنین سبزیجات سبز غنی از کلروفیل هستند، این رنگدانه ای است که گیاهان برای فوتو سنتز و جذب انرژی از نور خورشید استفاده می کنند و کلروفیل نیز یک دئودوزر موثر است و می تواند هر بوئی از دهان را از بین ببرد.

3. کمی چاشنی نگه دارید تا بعدا بجوید:

چاشنی هایی مثل نعناع در تسکین سوهاضمه و سوزش معده کمک می کنند که می تواند منجر به بوی بد دهان شود و هم چنین گارنیش هایی مثل نعناع، جعفری و گشنیز دارای خواص ضد بوی قدرتمند برای دهان هستند.

بنابراین کمی از آن ها را برای پایان غذایتان نگهدارید و پس از این که غذا را تمام کردید آن ها را بجوید تا هر گونه بویی را خنثی کند که ممکن است توسط غذایی که می خورید ایجاد شود.

4. از ماست ساده مصرف کنید :

باکتری های مفید موجود در ماست به هضم کمک می کند و سیستم گوارشی را سالم نگه می دارد در نتیجه خطر تنفس بدبو را کاهش می دهد و علاوه بر سیستم گوارشی بد، تجمع ترکیبات سولفیت در دهان می تواند باعث تنفس بدبویی شود.

باکتری های خوب موجود در پروبیوتیک ها، همانطور که بسیاری از مطالعات نشان داده اند، سطح ترکیبات سولفیت موجود در دهان را پایین می آورد و زمانی که ماست را می خرید، مطمئن شوید که نوع با شکر اضافه شده نباشد.

5. آلبالو:

متانتیول یک ترکیب بودارمانند کلم فاسد است که اغلب مسئول بوی بد دهان است. خوردن آلبالو یک پادزهر موثر علیه این بو است و کاهو نیز برای این مورد موثر است.

6. هیچ چیزی مثل یک فنجان چای سبز نیست:

نوشیدن چای سبز فواید سلامتی زیادی دارد که شامل بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر انواع خاصی از سرطان می شود و هم چنین به دفع سموم بدن کمک می کند و در نتیجه بوی بد دهان و بوی تعفن را کاهش می دهد. چای سبز نیز حاوی یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام کاتچین است که به مبارزه با باکتری در دهان کمک می کند که باعث تنفس بدبو می شوند.

7. مرکبات برای باکتری ها بد و برای شما خوب هستند:

اسید سیتریک موجود در مرکبات شرایط را برای رشد باکتری در دهان و بخش گوارشی مناسب می سازد و این ها باکتری هایی هستند که بوی بدی را در دهان ایجاد می کنند و بنابراین بدون باکتری بدن به معنای بدون بو بودن است.

8. چای لیمو زنجبیل یک دئودوزر دهان است:

زنجبیل خواص دارویی زیادی دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذاییتان می تواند یک معده ناراحت را درمان کند و می تواند باعث شود که بوی بد بو را از دهانتان دور کنید و حتی اگر چای را دوست ندارید، می توانید با استفاده از این روش دهان خود را با آب بشویید. زنجبیل به از بین بردن یا کاهش بو کمک می کند و اسید سیتریک موجود در لیمو برای رشد باکتری ها بسیار دشوار خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (166 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (34 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (12 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!