درمان آکنه و جوش صورت با زالو

  چهارشنبه، 13 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان آکنه و جوش صورت  با زالو
در این بخش از ساعد نیوز تاثیرات زالو به جوش و جای جوش های صورت را بررسی خواهیم کرد و همچنین به معایب و مزایا این عمل اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

جوش اغلب به چند دلیل روی صورت و بدن ظاهر می شود. تراکم بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ و رشد باکتری ها در فولیکول های مو مهم ترین این دلایل هستند. لبته واکنش بدن شما نسبت به هورمون ها و کارکرد نادرست کبد هم می تواند عامل جوش صورت باشد. دلیل ایجاد جوش هر چه باشد، ظاهر ناخوشایندی به پوست شما می دهد. برای درمان جوش، چند روش اصلی وجود دارد.

نکاتی در زالو درمانی برای رفع جوش صورت و آکنه :

مثلا جای گزش زالو مخصوصا در درمان پوست صورت، که کمتر پیشنهاد شده است. معمولا در افرادی که دارای پوست تیره هستند جای گزش به دلیل صفرای موجود در پوست دیرتر بهبود می یابد . و در ضمن طبیب زالو درمانی هم باید دقت فراوانی در طی زالو درمانی انجام دهد تا آسیبی به پوست نرسد . نوع درمان بسته به تشخیص پزشک و یا طبیب متخصص است و معمولا درمان در سایر نقاط بدن پیشنهاد می شود و بدلیل حساسیت بالای پوست صورت تنها در تایید پزشک آن هم لزوما در صورت نداشتن حساسیت های پوستی یا برخی بیماری ها، درمان روی پوست صورت انجام میپذیرد . اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیاری از فرآورده های تهیه شده از زالو نیز تحت استاندارد به صورت روغن و یا پماد نیز وجود دارند که در برخی موارد تجویز میگردد.درمان با زالو و فرآورده های آن کاملا علمی تایید شده است اما در برخی درمان ها مستقیما از خود زالو و در برخی موارد از آنزیم های موجود در بزاق زالو که بوسیله علم پزشکی استخراج میشود استفاده میگردد. پس مانند هر داروی دیگری زیاده روی و یا استفاده نابجای آن میتواند مضر باشد .

زالو درمانی برای جوش صورت چگونه است؟

جوش صورت از شایع ترین عوارض پوستی در سال های مختلف رشد انسان است. زیبایی و شادابی پوست یکی از دغدغه های همیشگی افراد در این دوران می باشد. زمانی که این زیبایی دستخوش التهاباتی از قبیل لک، چروک، جوش، آکنه و … می گردد، موجبات نگرانی و اضطراب را برای افراد در پی خواهد داشت. در سنین مختلف نوع جوش و رفتار بیمار با آن کاملاً متفاوت است. پوست شاداب، شفاف و صاف نیازمند توجه و رسیدگی می باشد. پوست برای تنفس نیاز به اکسیژن داشته و این کار را توسط منفذهای روی پوست از طریق اکسیژن معلق در هوا و هم چنین از طریق خون در عروق به واسطه اکسیژن داخل خون تامین می کند. اگر منافذ پوست شما به هر دلیلی بسته باشند خود به خود پوست جهت جذب اکسیژن به سراغ خون می رود.

حال اگر خون شما هم از کیفیت مناسب برخوردار نباشد لاجرم پوست دچار نقصان عملکرد خواهد شد و دچار التهاباتی از قبیل جوش زدن می گردد. بماند که این وسط عملکرد دستگاه غددی بدن و هورمون های موجود در آنها نیز عاملی مزیده بر علت تشدید جوش ها خواهند شد.

مراحل زالو درمانی برای جوش صورت

تثبیت جای جوش و آکنه روی صورت و ایجاد چاله روی صورت رابطه مستقیم با زیبایی و شفافیت پوست صورت دارد. این چاله ها در اکثر مواقع جای جوش های بلوغ و دوران نوجوانی است که روی صورت می ماند. در بعضی افراد که طبع گرم دارند و از پرهیزات غذایی متناسب با مزاج خود استفاده نمی کنند، التهاب چوش ها بیشتر شده و حالت چرکی عمق دار به خود می گیرند. بسیاری از تاثیر زالو درمانی بر رفع جوش های صورت جسته و گریخته چیزهایی شنیده اند ولی نگرانی از بابت جاماندن جای زخم زالو و حس بد داشتن از زالو ،سدی بزرگ مقابل شروع به درمان توسط این جراح کوچک است. با افزایش آگاهی از روش درمان، ترس و نگرانی شما کم شده و قدرت تصمیم گیری شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مرحله اول : رفع عوامل تشدید ایجاد جوش و آماده سازی صورت جهت زالو درمانی

در طب سنتی توصیه بر درمان به صورت ریشه ای است، پس در بدو امر علت بروز جوش ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با تشخیص مزاج فرد در معاینه بالینی علت و ریشه جوش زدن مشخص خواهد شد. علل مختلف ایجاد جوش ممکن است ریشه در تغییرات غدد هورمونی به دلایل سن بلوغ و نوجوانی، دوران بارداری، اضطراب و استرس و شوک های هیجانی، چربی و غلظت خون، کبد چرب و … باشد. برای هر علت داروی پاکسازی مناسب تجویز خواهد شد. مناسب ترین دارو یا اصطلاحاً منضج پاکسازی اخلاط چهارگانه که برای هر چهار مزاج مناسب است و دارویی عمومی سازگار با هر فردی است سرکه انگبین است. در طب سنتی به سرکه انگبین اکسیر سلامتی نیز گفته می شود. در برخی افراد علل میتواند یبوست، بی خوابی، تغذیه نا مناسب، عدم تحرک کافی و رفتارهایی که مرتبط با سبک زندگی است، باشد.با مصرف منضج و بهبود رفتار اشتباه قبل، شرایط را جهت آغاز فرآیند زالو درمانی مهیا می نماییم. معمولاً ۱۰ تا ۱۵ روز برای پاکسازی بدن از اخلاط زمان اختصاص می دهیم تا بدن کاملاً آمادگی لازم جهت درمان را پیدا کند.

مرحله دوم : آغاز زالو اندازی همراه با تست پوست روی خط روسری صورت (ناحیه چانه)

جهت رفع نگرانی بیماران از به جا ماندن جای زخم (نیش) زالو روی صورت، مرحله اول تست پوست گرفته می شود. یعنی مستقیماً به جوش های صورت حمله نمی کنیم و روی خط روسری زیر چانه را جهت آزمایش واکنش پوست بیمار ۶ تا ۸ عدد زالوی آرایشی قرار می دهیم. منظور از زالوی آرایشی، سایز زالو است که بین ۴ تا ۷ سانتی متر است. آنزیم های زالو به طور مستقیم تا شعاع ۵ سانتی متری محل گزش را کامل تحت الشعاع قرار می دهند و به صورت غیر مستقیم در تمام جریان خون وارد شده و اکسیژن رسانی را به سطح پوست بهتر می کنند. برای همین علاوه بر مشخص شدن واکنش پوست نسبت به نیش زالو، سطح پوست فرصت مناسب جهت تنفس و آمادگی لازم جهت اقدام بعدی را پیدا خواهد کرد. پس از ۱۵ روز مرحله سوم زالو اندازی را با توجه به واکنش پوست بیمار به تست مرحله اول روی مواضع جوش برای کسانی که خوش زخم بوده و جای نیش زالو ها باقی نمانده باشد و مجدداً روی خط روسری برای کسانی که بدزخم بوده آثار جای نیش زالو باقی مانده باشد، می اندازیم.

مراحل سوم تا پنجم: ادامه روند زالو درمانی برای درمان جوش صورت

پس از آگاهی از نتیجه تست پوست به واسطه زالو اندازی روی خط روسری و زیر چانه جهت آماده سازی و اکسیژن رسانی بهتر به تمام سطح پوست صورت، از حجم جوش ها روی صورت تا مقداری کاسته خواهد شد. التهاب اولیه در جوش های چرکی نیز فروکش خواهد کرد. زالو اندازی در افرادی که جوش چرکی و یا جای جوش قدیمی روی صورت خود دارند، از این مرحله به بعد روی مواضع اصلی جوش ها و حفره ها خواهد بود بجز کسانی که در تست پوست واکنش بدزخم بودن را به درمانگر داده باشند. برای آنها زالو اندازی را روی خط روسری ادامه خواهیم داد و از درمان های تکمیلی همانند روغن مالی و صابون های مخصوص، رژیم غذایی مخصوص، حجامت عام و زیر چانه و … کمک خواهیم گرفت. تعداد دفعات زالو درمانی برای درمان جوش صورت بسته به تعداد جوش های صورت، قدیمی بودن حفرات جوشی بو نظر درمانگر بستگی دارد، اما بطور عمومی تا ۵ مرتبه نیز می توان زالو اندازی را به فاصله هر ۱۵ روز تکرار کرد. تعداد زالو های مورد استفاده در هر مرحله نیز از ۸ تا ۱۲ زالوی آرایشی متغیر خواهد بود.

زالو درمانی برای جوش صورت چه فوایدی دارد؟

حالا که با زالو و اثرات زالو انداختن آشنا شدید، درک فرآیند استفاده از زالو درمانی برای جوش آسان تر می شود. زالودرمانی از طریق 5 فرآیند ساده اما مهم با جوش صورت و بدن مبارزه می کند:

1-خاصیت ضد درد و تسکین دهندگی:

احساس تسکین پس از زالو درمانی به دلیل وجود هیرودین در بزاق زالو است.

2-خاصیت گشادکنندگی عروق:

گشاد شدن عروق جریان خون را در بافت ها تسهیل می کند. این مساله مانع جمع شدن و تراکم چربی در بافت ها که یکی از دلایل اصلی بروز جوش است، می شود.

3- خاصیت ضد انعقادی:

غلیظ شدن خون، عوارض بدی بر سلامت بدن دارد. خون غلیظ با سرعت کمتری در رگ ها جریان پیدا می کند. بنابراین عفونت ها و باکتری ها در بافت ها رسوب می کنند. استفاده از زالو درمانی برای جوش صورت با کاهش غلظت خون، مانع از رسوب عفونت در بافت های بدن می شود.

4-خاصیت آنتی بیوتیکی:

خواص آنتی بیوتیکی زالو در حدی است که استفاده از آن در درمان برخی بیماری های عفونی رایج شده است. این بیماری ها مواردی مثل سل، اسهال خونی و دیفتری را شامل می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان