درمان کمردرد چگونه انجام می گیرد؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
درمان کمردرد چگونه انجام می گیرد؟
درست است که درد کمر بسیار سخت و گاهی طاقت فرساست، اما شما تنها شخصی نیستید که آن را تجربه می‌کنید. در حقیقت ۸۰ درصد از انسان‌ها در مقطعی از زندگی‌شان، کمردرد را تجربه می‌کنند.

کمردرد دردی است که در پشت احساس می شود و می تواند به ستون فقرات کمری یا پاها در زیر زانو کشیده شود. بیشترین علت کمر درد ناشی از اختلالات مکانیکی است. در موارد خاص، کمر درد می تواند نشان دهنده ی بیماری های سیستمیک باشد که باعث درد بسیار زیاد می شود. در واقع، کمردرد با بیش از 60 بیماری مرتبط است و می تواند به ناتوانی جدی و افزایش صورتحساب های پزشکی منجر شود. خبر خوب این است که حدود نیمی از افراد مبتلابه کمر درد در طی یک یا دو هفته از طریق فیزیوتراپی بهبود می یابند و 90 درصد از این مشکلات در هشت هفته حل می شوند.

چه موقع به دنبال مراقبت های پزشکی برای کمردرد باشید؟

آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی 11 نشانه را شناسایی کرده است که پزشکان هنگام ارزیابی شخص بیمار به دنبال آن می گردند. تمرکز این نشانه ها بر روی تشخیص شکستگی ها (استخوان های شکسته)، عفونت ها یا تومورهای ستون فقرات است.وجود هر یک از نشانه ها، همراه با کمردرد شرایط را حاد می کند و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود تا ارزیابی کامل انجام گیرد.

  • ترومای قابل توجه مانند سقوط از ارتفاع، تصادف وسیله نقلیه موتوری یا حادثه مشابه
  • ترومای خفیف در افراد مسن تر از 50 سال: سقوط از فاصله کم یا لغزش و فرود روی باسن ممکن است یک ضربه خفیف تلقی شود.
  • تاریخچه استفاده طولانی مدت از استروئید “steroid”: به عنوان مثال به مبتلایان به آسم، COPD و اختلالات روماتیسمی، این نوع دارو داده می شود.
  • هر فردی که سابقه پوکی استخوان دارد: به عنوان مثال یک خانم مسن که سابقه شکستگی لگن دارد، ریسک بالای ابتلا به کمردرد دارد.
  • هر فرد با سن بالاتر از 70 سال: افزایش شیوع سرطان، عفونت و دلایل شکمی در این بیماری وجود دارد.
  • تاریخچه قبلی سرطان
  • تاریخچه یک عفونت اخیر
  • درجه حرارت بیش از 100 درجه فارنهایت
  • مصرف داروی IV: چنین رفتاری به طور چشمگیری خطر عفونت را افزایش می دهد.
  • کمردرد در هنگام استراحت بدتر می گردد: تصور می شود که این امر با یک علت عفونی یا بدخیم درد همراه است اما ممکن است با اسپوندیلیت آنکیلوزان اتفاق بیفتد.
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

وجود هر یک از موارد فوق، مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان را توجیه می کند، به ویژه اگر پزشک خانواده شما نتواند شما را در 24 ساعت آینده ارزیابی نماید، حتما به بیمارستان مراجعه نمایید.

  • همچنین وجود هرگونه اختلال حاد عصبی باید یک بازدید فوری پزشکی را شامل شود. این شرایط حاد شامل عدم توانایی در راه رفتن یا عدم توانایی در بالا یا پایین آوردن پای شما از مچ می شود. همچنین عدم توانایی بالا بردن انگشتان پا به سمت بالا یا راه رفتن روی پاشنه های خود و یا ایستادن بر روی انگشتان پا نیز جز علائم حاد محسوب می شود. این موارد ممکن است یک آسیب یا فشرده سازی عصبی حاد را نشان دهد. در شرایط خاص، ممکن است یک اورژانس حاد مغز و اعصاب باشد.
  • از بین رفتن کنترل روده یا مثانه از جمله مشکل در شروع یا متوقف کردن جریان ادرار یا بی اختیاری می تواند نشانه اضطرار حاد بیماری باشد و نیاز به ارزیابی فوری اورژانسی داشته باشد.
  • اگر نمی توانید با استفاده از دارویی که در حال حاضر تجویز شده است درد را مدیریت کنید، ممکن است نشانه ای برای ارزیابی مجدد بیماری شما یا در صورت عدم دسترسی به پزشک، مراجعه به بخش اورژانسی باشد. عموماً پزشک با نوشتن نسخه ای که نظارت بر مراقبت شما دارد، این مشکل را مرتفع می نماید.

درمان کمردرد به چه شکل است؟

درمان کمردرد در انواع حاد و مزمن با هم تفاوت دارد. به طور کلی جراحی فقط در مواردی توصیه می شود که یک عصب در معرض آسیب بیشتر قرار داشته باشد، مشخص باشد که تغییر اصلاحی با جراحی می تواند عصب را از فشار یا آسیب بیشتر رها سازد. همچنین، دارو درمانی یکی از پایه های درمان کمردرد است.برای تسکین کمردرد داروهای ضد درد غیرنسخه ای مرسوم، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی و داروهای ضدصرع ممکن است تجویز شود.از سایر روش های درمان کمردرد می توان به کمپرس سرد یا گرم، فیزیوتراپی، ورزش برای قوی کردن عضلات کمر، مانورهای کایروپراکتیک توسط پزشک متبحر، تحت کشش گذاشتن و طب سوزنی و … اشاره کرد.

داروهای کمردرد

گزینه های درمانی دارویی به تشخیص دقیق کمردرد بستگی دارد. پزشک تصمیم خواهد گرفت که بر اساس سوابق پزشکی، آلرژی و سایر داروهای مصرفی، کدام دارو برای شما بهتر است.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) اصلی ترین روش درمانی پزشکی برای تسکین کمردرد است. ایبوپروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و تعداد زیادی از داروها برای این بیماری وجود دارند.
  • مهارکننده های COX-2، مانند (celecoxib Celebrex)، اعضای انتخابی NSAIDها هستند.
  • استامینوفن برای درمان درد حاد نیز مؤثر است. NSAIDها دارای عوارض جانبی احتمالی، از جمله سوزش معده و آسیب کلیوی با مصرف طولانی مدت هستند.
  • شل کننده های عضلانی: اسپاسم عضلانی به صورت جهانی به عنوان دلیل کمردرد پذیرفته نمی شود و اکثر شل کننده ها هیچ تاثیری در اسپاسم عضلات ندارند.
  • مسکن های”Opioid”: این داروها گزینه ای برای کنترل درد در کمردرد حاد محسوب می شوند. استفاده از این داروها با عوارض جانبی جدی از جمله وابستگی، کاهش زمان واکنش و حالت تهوع همراه است.
  • استروئیدها: استروئیدهای خوراکی می توانند در درمان سیاتیک حاد مفید باشند.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از روش های بسیاری مانند الکتروتراپی ،ورزش، تمرین درمانی و آموزش بیمار برای درمان کمردرد استفاده می شود.به طورکلی فیزیوتراپی می تواند شامل یک یا چند مورد از درمان های زیر باشد:

  • درمان های دستی: مانند درمان دستی ستون فقرات و ماساژ برای تسکین علائم و کنترل کمر درد در مرحله حاد مورداستفاده قرار می گیرند.
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست: یکی از رایج ترین روش های مورداستفاده برای کنترل کمردرد است.
  • گرم یا سرد کردن: گرما و سرما درمانی رایج ترین روش برای درمان کمر درد است. به طورکلی در آسیب دیدگی های حاد، این روش ها به طور گسترده به عنوان بخشی از درمان RICE مورداستفاده قرار می گیرند اما می توان از آن در درمان کمردرد نیز بهره برد.
  • تراکشن: کشش مکانیکی ستون فقرات بر این اساس استفاده می شود که جدا کردن مهره های کمری موجب کاهش گیرافتادگی اعصاب نخاعی و همچنین کاهش فشار بین دیسکی می شود.
  • اولتراسوند: بسیاری از بیماری های عضلانی اسکلتی مانند کشیدگی و التهاب تاندون عضلات را می توان با اولتراسوند و توسط فیزیوتراپ درمان کرد.
  • امواج صوتی با فرکانس بالا: رادیوفرکوئنسی درون عمق بافت گرما ایجاد می کند و موجب تسکین درد و گرفتگی عضلات می شود.
  • طب سوزنی: طب سوزنی از طریق تأثیر گذاشتن بر جریان انرژی از طریق ۱۲ مجرا یا کانال که در طول بدن وجود دارند عمل می کند. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های بسیار ریز در داخل پوست در نقاط مشخص در امتداد کانال های انرژی هست. این روش باعث آزاد کردن اندورفین ها، که مواد شیمیایی طبیعی ضد درد هستند، می شود و درد را تسکین می دهد و بر بخشی از مغز که میزان سروتونین را کنترل می کند و انتقال دهنده ی احساسات است، تأثیر می گذارد.

تمرین های بدنی برای پیشگیری از کمردرد

آیا می خواهید از عود کمردرد جلوگیری کنید؟ چند ورزش ساده کششی و قدرتی با افزایش حمایت عضلات از ساختارهای استخوان ها و مفاصل کمر، به ما کمک خواهد کرد.

اگر کمرمان آسیب دیده یا بیماری خاصی مانند پوکی استخوان داریم، پیش از انجام این ورزش ها باید با پزشک معالج مشورت کنیم.

زانو به داخل سینه

روی پشت خود دراز بکشیم. با کمک هر دو دست، یک زانو را به داخل قفسه سینه بکشیم. احساس انقباض عضلات شکم و فشرده شدن ستون فقرات به زمین، حاکی از درستی انجام این ورزش است. همین حرکت را با پای دیگر و سپس هر دو پا انجام دهیم.

کشش چرخشی کمر

همینطور که به پشت دراز کشیده ایم، زانوها را خم کنیم. در حالی که شانه هایمان با زمین تماس دارند، زانوها را از بغل به زمین نزدیک کنیم و ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه داریم. سپس این حرکت را در طرف مقابل انجام دهیم. دو تا سه بار این حرکت را تکرار کنیم.

انعطاف پذیری کمر

به پشت روی زمین دراز بکشیم و زانوها را در حالت تاشده نگه داریم. کف پاها روی زمین بماند. عضلات شکم را منقبض کنیم. این کار باعث می شود کمر از زمین فاصله بگیرد. پس از چند ثانیه به عضلات استراحت بدهیم. این حرکت را پنج بار تکرار کنیم و به تدریج به ۳۰ بار برسانیم.

حرکت پل

به پشت روی زمین دراز بکشیم و زانوها را در حالت تاشده نگه داریم. کف پاها روی زمین بماند. در حالی که سر و شانه ها با زمین در تماسند، باسن و کمر را از زمین جدا کنیم و بالا ببریم. چند ثانیه نگه داریم و بعد کمی استراحت کنیم. این حرکت را پنج بار تکرار کنیم و کم کم به ۳۰ بار برسانیم.

حرکت کشش گربه

در حالت چهار دست و پا (یعنی کف دست ها و زانوها روی زمین باشد) قرار بگیریم سپس کمر را به نرمی طوری قوس دهیم که انگار می خواهیم شکم را به سقف نزدیک کنیم. سپس حرکت برعکس، به صورت نزدیک کردن شکم به کف زمین انجام می شود. این حرکت روزی دو بار و هر بار سه تا پنج حرکت تکرار شود.

حرکت کشش چرخشی کمر در وضعیت نشسته

روی یک چهارپایه یا صندلی بدون دسته بنشینیم و زانوی راست را روی زانوی چپ بندازیم. طوری از کمر بچرخیم که آرنج چپ به بخش خارجی زانوی راست تکیه کند. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانیم سپس حرکت را در جهت مخالف انجام دهیم. این حرکت را در هر نوبت سه تا پنج بار و دو نوبت در روز تکرار کنیم.

حرکت به هم فشردن تیغه های شانه

همان طور که روی چهارپایه یا صندلی بدون دسته نشسته ایم، تلاش می کنیم شانه ها را از پشت به هم نزدیک کنیم. شانه ها را پنج ثانیه در این وضعیت نگه داریم و سپس استراحت کنیم. این حرکت را در هر نوبت سه تا پنج بار و دو نوبت در روز تکرار کنیم.

پیشگیری از کمر درد

گاهی افرادي كه دارای سابقه كمردرد قبلی هستند و یا سابقه قبلی دیسک کمر را دارند ولی دتها درد زیادی نداشته اند ناگهان دچار كمردرد شديد مي شوند. در اين هنگام مهمترین راه درمان کمردرد ، استراحت مطلق و ماندن در رختخواب برای 2 روز است. براي استراحت در مرحله حاد می توانید يك يا دو پتو در محل گرمي كه در معرض تحریکات محیطی مانند سرما و باد سرد نباشد بخوایبد و يا بهتر اینکه روي تختي كه كف آن سفت باشد و روي يك تشك پنبه اي یا پشمی پنبه ای سنتی بخوابيد. خوابيدن به این صورت خوب است یا به پهلو باشد به صورتي كه بايد پاها را در شكم خود خم كرده و يا حالت دیگر به صورت رو به بالا و طاقباز ولی یك پتوي لوله شده یا ملافه را زير زانوي خود بگذارید.

صندلی پشت میزمان چگونه باشد؟

نوع صندلي مورد استفاده و طراحي آن نقش بسيار مهم در جلوگيري از خستگي و بروز ناراحتي هاي اسكلتي عضلاني دارديك صندلي خوب زماني ميتواند نقش خود را خوب ايفا مي كند كه بتواند حالت انحناي گودی كمر را در هنگام نشستن حفظ بنمايد. و همچنين در محيط كار فرد بتواند دسترسي به صندلي متناسب با نوع كار داشته باشد. براي مثال اگر نوع كار نيازمند استفاده از حالت ايستاده و نشسته توم با هم مي باشد بايد ارتفاع صندلي طوري باشد كه فرد بتواند در هر شرايطي از آن استفاده نمايد.یادمان افرادي كه بيشتر اوقاتشان را در حال نشستن مي گذراندند 30 درصد بيشتر از افراد ديگر در معرض خطر ابتلاء به ديسك كمر مي باشندالبته بايد در نظر گرفت عامل ديگري مانند نحوه نشستن مي تواند نقش مهمي در ايجاد بيماري داشته باشد.

اكثر دردها و فرسايش هاي داخلي مهره اي و فشار بر روي ديسك در زماني پيش مي آيد كه فرد نشسته باشد و از پشتي استفاده ننمايد. پیشنهاد گرديده از پشتي هاي استفاده گردد كه داراي زاويه95-110 با سطح افق باشد.

دسته صندلي تاثير زيادي در كاهش ناراحتيهای اسكلتی و عضلاني در ناحيه كمر دارد براي اينكه مقداري از وزن بدن توسط دستها به دسته صندلي منتقل مي شود.اگر سطح كار و دسته صندلي بالاتر از ارتفاع آرنج باشد سبب بالا آوردن دستها مي شود و سبب افزايش استرس برروي مفاصل شانه ها و ماهيچه هاي دست و گردن میشود.نشمينگاه صندلي باعث كاهش فشار وارده بر پا ميشود.در صورتي كه فرد از صندلي با نشيمنگاه نامناسب استفاده كند به طوري كه قسمت پشت زانو با لبه جلوي صندلي فشرده شود اين تماس و فشارها با گذشت زمان باعث ورم و ايجاد اختلال در عصب سياتيک مي گردد.ورم پا (از مچ تا انگشتان پا ) بستگي به سطح ارتفاع نشيمنگاه دارد كه اگر اين ارتفاع نامناسب باشد پا در حالت آويزان خواهد بود حتي اگر صندلي داراي انحنا و شيب در قسمت جلو باشد.

نحوه صحیح بلند کردن اجسام در جلوگیری و درمان کمر درد و دیسک کمر

در هنگام کمردرد تا حد امکان از بلند کردن اشیاء و خصوصا اشیا با وزن بیشتر از 5 کیلوگرم اجتناب کنید.. قبل از بلند کردن یک چه هنگام کمر درد و خصوصا در هنگام نقاهت و مطمئن شوید که در وضعیت با ثباتی قرار دارید بسیاری از بیماران با ر نوع از درمانی خصوصا درمان های جراحی کمر احساس می کنند دیگر مشکلی ندارند و به راحتی می توانند اجسام را بلند کنند در حالی که این در دیسک کمر و اصولا درمان درد کمر توجه به مسایل ارگونومیک در تمام طول زندگی فرد یک قانون است.یکی از وسیله ای که قرار است از روی زمین را بلند کنید واین وسیله در سطحی پایین تر از کمر شما قرارداشته باشد باید ابتدا کمر را صاف نگهداشته و زانوها را خم بکنید.

در صورتیکه می خواهید وسیله سنگینی را از روی میز بلند کنید باید ابتدا آن را به لبه میز بیاوری تا مجبور نشوید کمر را به سمت جلو خم کرده و جسم را بردارید.- برای بلند کردن اشیا چه هنگام کمر درد چه هنگام بعد از درمان دیسک کمر سعی نکنید اشیاء سنگین را از سطح کمرتان بالاتر نگه بدارید. زمین گذاشتن اشیا سنگین هم قوانین خاص خود را دارد و افرادی از درمان دیسک کمر نتیجه میگیرند که این قواننین را بعد از درمان كمر درد و درمان دیسک کمر خود بکار گیرند. بجای خم کردن کمردر زمین گذاشتن هر چیز از خم کردن مفصل ران و در واقع تا کردن زانو استفاده کنید، و فراموش نکنید در تمام این مراحل عضلات شکم را کاملاَ سفت نگه داشته شده است.سعی کنید بدن خود را در وضعیت نامناسبی برای اجسام بالاتر از بدن خود قرار ندهید مثلا برای برداشتن یک وسیله ای که در بالای کابینت قرار دارد پیشنهاد می شود از چهار پایه محکم یا صندلی مناسبی غیر چرخان کمک بگیرید. تا حد امکان بدن خود را به آن جسم مورد نظر نزدیک کرده و سعی کنید از هر دو دست برای برداشتن جسم استفاده کنید.

قوانین نشستن برای جلوگیری از کمردرد

از صندلی دارای پشتی خوب و قابل انعطاف و با زاویه حدود 95 تا 110 درجه،استفاده بکنید و در صورتیکه صندلی شما دارای حفاظ قوس کمرنیست ، گودی کمر را با یک بالش کوچک و یا یک پشتی ساخته شده حفاظت کنید. زاویه حدود 100 درجه یعنی مختصرا به عقب خصوصا برای درمان دیسک کمر و پیشگیری از دیسک کمر و بسیاری از انواع کمر درد مهم است.
سر کار به جای چرخاندن و خم شدن کمرتان از صندلی های چرخ دار و با کمک ان ها استفاده کنید. بیشترین فشار به دیسک کمر درخم شدن و چرخش کمر می اید.
وسایل که بیشتر با ان سر وکار دارید را در دسترس خود روی میزتا ن قرار دهید تا برای استفاده از این وسایل مجبور به خم کردن کمرتان و تحرک دیسک کمر نشوید.

قوانین ایستادن برای جلوگیری از کمر درد

هنگام ایستادن سعی کنید که خود را به سمت جلو و طرفین خم نکنید هر خم شدن مترادف با تحریک دیسک کمر است ، گوش ها، شانه و لگن باید حالت خبر دار یعنی درهمگی یک امتداد و شکم سفت کرده وانرا تو نگه دارید. این حالت برای تمام انواع کمردرد توصیه می شود.
اگر لازم است به مدت طولانی یعنی بشتر از 20 دقیقه بایستید، یکی از پاها را روی یک بلندی مانند یک پله یا حتی یک اجر یا لبه کابینت بگذارید تا فشار کمتری به کمر و خصوصا دیسک کمر شما وارد شود و هر 5 تا 10 دقیقه جای پاهای خود را جابجا کنید.

کمر درد علل گوناگونی دارد. شایعترین علل کمر درد در دنیای ماشینی امروزعلل مکانیکال یا علل عضلانی است افزایش یا کاهش گودی کمر در اثر اختلال عملکرد عضلات بسیار شایع است. این نوع درد در اثر تنبلی عضلات یا عملکرد عضلات ایجاد می شود.این درد گاهی اوقات پس از انجام فعالیتی خاص مانندبلند کردن اشیاء یا خم شدن شعله ور می شود. امیدواریم با توجه با ان چه ذکر شد راه های درمان کمر درد برای شما مفید واقع شده باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (95 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (39 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!