درمان خانگی عفونت چشم چیست؟

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان خانگی عفونت چشم چیست؟
چشم می تواند به وسیله انواع ویروس ها، قارچ و باکتری عفونت کند هر کدام از عوامل عفونی باعث ایجاد علائم مختلفی می شود ولی علائم عمومی تحریک، درد، قرمزی یا خارش، آبریزش از چشم و کاهش بینایی است.

عفونت چشم زمانی رخ می دهد که میکروارگانیسم های مضر (باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها) به هر بخشی از کره چشم یا ناحیه اطراف آن حمله کنند. این ناحیه شامل سطح شفاف جلوی چشم (قرنیه) و غشاء نازک و مرطوب پوشاننده ی بیرون چشم و داخل پلک ها (ملتحمه) می باشد. عفونت های چشم می توانند بر یک یا دو چشم اثر بگذارند و در افراد با سنین مختلف رخ دهند. علائم آن شامل سوزش، قرمزی، ترشح از چشم و کاهش دید می باشد. درمان این وضعیت بطور معمول بستگی به علت آن دارد.

علائم رایج عفونت چشمی چیست ؟

  • خارش ادامه دار در چشم ها
  • پلک های پوسته پوسته شده
  • درد چشم
  • حس ناراحتی در چشم ها
  • دید تار
  • اشک ریختن
  • تورم در چشم ها ، پلک ها و بافت اطراف
  • عفونی شدن
  • حس خشکی در چشم ها
  • حساسیت به نور

ممکن است شما علائمی داشته باشید که در این جا ذکر نشده است اگر در مورد علائم بیماری هر گونه سوالی دارید ، لطفا با پزشک مشورت کنید .

عوامل خطر زا عفونت چشم چه هستند ؟

هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند به عفونت چشمی مبتلا گردند با این حال ، افرادی که به طور مرتب از لنز های چشمی استفاده می کنند یا از جراحات چشمی رنج می برند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

  • جراحت چشم ، به خصوص به وسیله اجزاء گیاه مانند چوب و تیغ .
  • بیماری های چشمی مزمن وابسته به سطح چشم .
  • تماس چشم با محصولات دارویی آلوده .
  • عفونت قارچی خونی .
  • در کنار این ها افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت دارند یا از کورتیکواستروئید استفاده می کنند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند .

عوارض

عفونت می تواند بر بخش های داخلی پلک های بالا و پایین اثر بگذارد و باعث گل مژه یا برآمدگی پلک شود. هنگامی که عفونت به غده های اشکی چشم حمله می کند، بیماری های التهابی مانند داﮐﺮﯾﻮﺳﯿﺴﺘﯿﺖ و یووئیت می توانند ایجاد شوند. عفونت همچنین می تواند منجر به التهاب و انسداد مجرای اشکی چشم شده و باعث داکريوسيستيت گردد.

عفونت ممکن است یک دلیل زمینه ای زخم قرنیه باشد که شبیه به آبسه چشم است. زخم قرنیه در صورت عدم درمان می تواند منجر به کاهش شدید بینایی شود. عفونت های جدی تر چشم می توانند به نواحی عمیق تر نفوذ کرده و با رسیدن به بخش های داخلی چشم، بیماری های تهدید کننده ی بینایی مانند آندوفتالمیت ایجاد کنند. در اثر سلولیت اوربیت، عفونت موجود در داخل و اطراف بافت نرم پلک ها یک وضعیت اضطراری را نشان می دهد، زیرا این عفونت در صورت عدم درمان می تواند پخش شود.

درمان خانگی برای عفونت چشم ها

کمپرس آب گرم

این روش یکی از مؤثرترین راه های درمان گل مژه یا ورم ملتحمه است. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه، کاهش درد و تورم، جلوگیری از پیشرفت عفونت و بهبودی می شود.

  • یک حوله یا پارچه ی تمیز و بدون پرز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • پارچه ی گرم و مرطوب را به مدت ۵ دقیقه بر روی پلک های بسته ی خود نگه دارید.
  • چند بار این کار را تکرار کنید.
  • با استفاده از یک پارچه ی تمیز، هرگونه ترشح یا مخاط عفونی را از روی پلک ها یا مژه ها بردارید.
  • چند بار در روز این کار را انجام بدهید تا بهتر شوید.

نکته: اگر هر دو چشم دچار عفونت شده باشند، برای هر چشم از پارچه ی گرم جداگانه استفاده کنید.

گل خوش (Eyebright)

گل خوش (نام علمی: Euphrasia)، یکی از درمان های گیاهی مؤثر برای عفونت های چشمی، به خصوص ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. قدرت چرک خشک کنی گل خوش، روند بهبود را سریع تر و از گسترش عفونت جلوگیری می کند.یافته های مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله ی Alternative and Complementary Medicine منتشر شد، نشان می دهد که قطره ی چشم تک دُزِ گل خوش، در درمان ورم ملتحمه بسیار مؤثر است.

یک قاشق چایی خوری گل خوش را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود، سپس با استفاده از یک پارچه ی نازک آن را صاف کنید. چند بار در روز از این محلول برای شست و شوی چشم استفاده کنید؛همچنین می توانید از قطره ی چشم هموپاتی ۱۰٪ گل خوش نیز استفاده کنید تا از سوزش یا التهاب چشم خلاص شوید. روزی چند بار، در هر چشم یک قطره بچکانید تا زمانی که عفونت کاملا از بین برود.

محلول سالین (محلول نمکی)

می توانید با یک محلول سالین خانگی، از عفونت چشم خلاص شوید. شست وشو با محلول نمکی، التهاب و خارش چشم ها را از بین می برد. محلول نمکی، ترشحات عفونی چشم ها را پاک و عفونت را کنترل می کند و به این ترتیب مانع از گسترش عفونت می شود.

  1. یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید.
  2. محلول را بجوشانید و صبر کنید تا کاملا خنک شود.
  3. از آن برای پاک کردن چشم ها استفاده کنید.
  4. این درمان خانگی را روزی چند بار انجام بدهید.

نکته: در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید چون آب شیر ممکن است حاوی مواد شیمیایی و ناخالصی باشد.

نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی نیز می تواند سوزش و خارش چشم ناشی از عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش بدهد. این محلول شامل ذرات کوچک نقره در آب است که وقتی به صورت قطره ی چشم استفاده شود، سلول های آلوده را به وسیله ی الکترومغناطیس جذب می کند. سلول های آلوده، سپس به جریان خون فرستاده می شوند تا از بین بروند.

  • در هر چشم ۲ قطره نقره کلوئیدی بریزید و پلک بزنید. از این محلول دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود.
  • همچنین می توانید پماد نقره کلوئیدی را بدون نسخه خریداری و برای جلوگیری از خارش، آن را در اطراف چشم ها استفاده کنید.

عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریایی است و می تواند باکتری های مضری را که باعث عفونت شده اند، از بین ببرد. نتایح مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در ژورنال Cornea منتشر شد نیز اثر ضدباكتریایی عسل بر فلور هوازی چشمی در كمبود اشک و بيماری غدد ميبومی را تأیید می کند.

  • برای رسیدن به نتایج بهتر از عسل مانوکا (manuka) یا عسل طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.
  • نسبت مساوی عسل و آب مقطر را کاملا با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه ای تمیز محلول را روی چشم ها بزنید. از این روش ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید تا علائم عفونت از بین بروند.
  • همچنین می توانید یک قطره عسل را مستقیما داخل چشم ها بریزید. عسل به کمک اشک طبیعی، هرگونه آلودگی را از چشم ها خارج می کند. ۲ تا ۳ بار در روز این کار را تکرار کنید.

چای سبز

چای سبز غنی از اسید تانیک است که می تواند عفونت را در نطفه خفه کند. چای سبز از خارش چشم ها جلوگیری می کند و پف زیر چشم را کاهش می دهد. همچنین حاوی انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که به سلامت کلی چشم ها کمک می کند.

  • دو عدد چای سبز کیسه ای را به مدت چند ثانیه در آب گرم خیس کنید.
  • کیسه ها را از آب خارج کنید و آب اضافی را بگیرید، سپس هم لیوان چای و هم کیسه های چای را در یخچال قرار بدهید تا سرد شوند.
  • ابتدا با استفاده از چای سرد چشمان تان را شست و شو بدهید.
  • سپس کیسه های چای سرد و مرطوب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم های بسته ی خود قرار بدهید.
  • این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که علائم عفونت از بین بروند.

به جای چای سبز کیسه ای می توانید از چای سیاه کیسه ای نیز استفاده کنید.

بابونه

بابونه به دلیل خواص ضدسوزشی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی اش برای درمان ورم ملتحمه بسیار مؤثر است. خاصیت آرام بخشی و تقویت کنندگی آن باعث کاهش قرمزی، سوزش و پف زیر چشم می شود.

  • یک قاشق چای خوری گل بابونه ی خشک را در یک لیوان آب جوش تصفیه شده بریزید. روی لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه بماند. آن را صاف کنید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. در طی روز هر چند ساعت یک بار، از این محلول برای پاک کردن داخل و بیرون چشم ها استفاده کنید.
  • همچنین می توانید کیسه های چای بابونه را در داخل یخچال قرار بدهید و آنها را به مدت کمتر از ۱۰ دقیقه روی پلک های بسته خود بگذارید تا تورم چشم ها را کاهش بدهد. این درمان را چند بار در روز استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان