درمان ریزش مو در دوران شیردهی در طب سنتی

  یکشنبه، 18 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان ریزش مو در دوران شیردهی در طب سنتی
ریزش مو در دوران شیردهی یکی از عوارض معمول زایمان و جدا شدن بدن مادر از هورمون های بارداری است.

دلیل ریزش مو در دوران شیردهی و بعد از زایمان چیست؟

چرخه رشد مو شامل دو فاز می شود. فاز رشد یا آناژن و فاز استراحت یا تلوژن. تقریبا ۹۰ درصد از موها در فاز رشد و ۱۰ درصد در فاز استراحت و ریزش قرار دارند. در هر انسانی حدود ۱۰۰ تار مو در هر روز می ریزد. در زمان بارداری به علت بالا بودن میزان هورمون استروژن در بدن، موهای بیشتری در فاز رشد قرار می گیرند. این بدین معنی است که موهای کمتری در فاز استراحت بوده و دچار ریزش می شود. به همین دلیل موهایتان در زمان بارداری پرتر و زیباتر به نظر می آیند. بعد از زایمان سطح هورمون استروژن در حالت طبیعی قرار می گیرد و به همین دلیل فولیکول های بیشتری وارد فاز تلوژن یا استراحت می شوند و دلیل ریزش مو فراوانی بعد از زایمان اتفاق خواهد افتاد. این دوره کوتاه مدت بوده و پس از گذشت ۶ الی ۱۲ ماه از زایمان چرخه رشد موهای شما به حالت طبیعی خود برمی گردد.

از دست دادن موهایتان برایتان سخت و دلسرد کننده خواهد بود، اما نگران نباشید چون راه های درمانی هم وجود دارد.

چه عواملی باعث تشدید ریزش مو میشود:

1- استرس: یکی از عواملی که باعث تشدید شدن ریزش مو در دوران شیردهی میشود استرس مادران هست که همیشه نگران وضعیت نوزادان خود هستند
2- بی خوابی: برخی مادران به خاطر اینکه نوزادان ناآرام دارند مجبور هستند شب ها بیدار بمانند و در طول روز هم نمیتوانند به اندازه کافی خواب مناسبی داشته باشند که خود یکی از دلایل تشدید کننده ریزش مو در دوران شیردهی می باشد.
3- تغذیه نامناسب: یکی از علل ریزش مو در دوران شیردهی عدم تغذیه مناسب می باشد. داشتن رژیم غذایی غنی و دریافت مواد مورد نیاز برای رشد موها لازم و ضروری است.

ریزش مو در دوران شیردهی یکی از عوارض معمول زایمان و جدا شدن بدن مادر از هورمون های بارداری است. اما گاها این عارضه در برخی از مادران چنان زیاد است که باعث ناراحتی و استرس آن ها می شود ولی با انجام اقدامات خاص که در طب سنتی بر روی آنها تاکید شده است، مادران شیرده می توانند از ریزش مو در این دوران جلوگیری کرده و یا حداقل شدت آن را کم کنند.

1- آمله یا انگور فرنگی هندی

از آمله که در طب سنتی به آن آملج یا املج نیز گفته می­شود، در طی سالیان دراز برای تغذیه مو استفاده شده است. آمله یک ماسک قوی است که می­توانید از آن بصورت مستقیم و در قالب آبمیوه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین می­توانید آن را داخل روغن بجوشانید و زمانی که رنگ آن سیاه شد از روی حرارت بردارید و از این روغن برای ماساژ موی سر خود استفاده کنید.

2- روغن­ های دارویی

ماساژ منظم مو در شب با استفاده از روغن­ های دارویی مانند روغن آنریکا و روغن آمله می­تواند تاثیر زیادی بر رشد مو داشته باشد. روغن رزماری برای مو بسیار مفید است، این روغن اکسیژن مورد نیاز غده­ های مو را که مسئول رشد مو هستند، تامین می­ کند.

3- نارگیل

از نارگیل میتوان به روش­ های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد. استفاده از شیر نارگیل بر روی پوست سر می­تواند ریزش مو را کم کند. همچنین می­توانید پوست نارگیل را بسوزانید تا خاکستر شود، این خاکستر را داخل کوزه یا ظرف شیشه ­ای نگهداری کنید و در هنگام ماساژ سر با روغن، مقداری از این خاکستر را به روغن اضافه کنید. استفاده منظم از این خاکستر می ­تواند ریزش مو را متوقف کرده و حتی موها را تیره­ تر، درخشان­تر و ضخیم ­تر نماید.

4- میوه ­های خشک و بذر کتان

بذر کتان را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. بذر کتان سرشار از امگا 3 و چربی است. خوردن میوه­ های خشک و نوشیدن آب فراوان در طول روز نیز باعث می­شود تا موهای سالمی داشته باشید.

5- بهیرنگراج

در صورت امکان مقداری برگ گیاه بهیرنگراج تازه تهیه کرده و آن­ها را در سایه خشک کنید. سپس آن را خرد کرده و دوبار در هر روز و هر بار 2 تا 3 گرم از این پودر را به همراه عسل یا شیر میل کنید. همچنین می­توانید از برگ تازه این گیاه خمیر درست کرده و بصورت مستقیم بر روی پوست سر خود قرار دهید. اگر به برگ­ های تازه­ی این گیاه دسترسی ندارید، می­توانید از قرص و پودرهایی که در بازار وجود دارد استفاده کنید. گیاه بهیرنگراج تاثیرات فوق­العاده بر روی مو دارد.

پس از به دنیا آمدن نوزاد، مدتی طول می­کشد تا روند عادی زندگی جریان یابد و در این مدت احتمالا موی شما آسیب خواهد دید. بنابراین، اولین قدم برای جلوگیری از ریزش مو تمیز نگهداشتن مو است. موهای خود را به نرمی با یک شامپوی مناسب بشویید و وقتی مو خیس است آن را نبندید. درست است که پس از به دنیا آمدن نوزاد مشغله ­های زیادی خواهید داشت ولی اگر نمی­ توانید به موهای خود زیاد رسیدگی کنید حداقل کاری که می­ توانید انجام دهید این است که موهای خود را باز بگذارید تا خشک شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان