درمان طبیعی جوش صورت نوزادان چیست؟

  چهارشنبه، 10 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان طبیعی جوش صورت نوزادان چیست؟
ساده ترین روش برای درمان جوش صورت نوزاد این است که در طول روز، دو یا سه بار صورت فرزندتان را پاک کنید و نگذارید پوست صورتش خشک شود. در ادامه به سایر روش های خانگی اشاره خواهیم کرد. با این حال بهتر است پیش از هر اقدامی با یک متخصص مشورت کنید. 

آکنه یا جوش یک عارضه عادی در بسیاری از نوزادان است که اغلب چند هفته پس از تولد روی صورت یا بدن نوزاد ممکن است مشاهده شود. این جوش ها معمولا بعد از چند هفته از بین می روند. در ادامه به معرفی کامل جوش نوزاد ، علل ایجاد آن ها و روش های درمان خواهیم پرداخت.

آکنه نوزادی یک بیماری پوستی شایع و معمولاً موقتی است که بر روی صورت یا بدن نوزاد ایجاد می شود و نتیجه آن برجستگی کوچک قرمز یا سفید، یا همان جوش است. حدود ۲۰ درصد از نوزادان به آن مبتلا می شوند و تقریباً در همه موارد، این نوع جوش بدون درمان برطرف می شود.

تفاوت آکنه نوزادان در مقایسه با آکنه شیرخواران درکومدون های باز، یا جوش های سر سیاه است، که معمولاً در آکنه نوزادی ظاهر نمی شوند. این علائم در آکنه های شیرخواران شایع تر است. آکنه شیرخواری ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شود. در موارد نادر، در صورت عدم درمان ممکن است جای جوش آن باقی بماند.

آکنه نوزادان فقط در چند ماه اول زندگی فرزند شما اتفاق می افتد ولی آکنه های شیرخواران تا زمانی که فرزند شما ۲ ساله شود، می تواند دوام داشته باشد. آکنه های شیرخواران بسیار کمتر از آکنه های نوزادی اتفاق می افتد.

درمان جوش های صورت نوزادان

ساده ترین روش برای درمان جوش صورت نوزاد این است که در طول روز، دو یا سه بار صورت فرزندتان را پاک کنید و نگذارید پوست صورتش خشک شود. در ادامه به سایر روش های خانگی اشاره خواهیم کرد. با این حال بهتر است پیش از هر اقدامی با یک متخصص مشورت کنید.

شیر مادر

برای از بین بردن جوش های صورت، از روش های طبیعی استفاده کنید. برای این کار می توانید چند قطره از شیر مادر را روی صورت نوزاد بریزید و خیلی ساده آن را روی جوش های پوستش پخش کنید. روش دیگر هم این است که کل صورتش را با یک پنبه یا نوک انگشت، با شیر مادر بمالید و حرکت های دایره ای، شیر را روی پوستش پخش کنید. برای حذف جوش نوزاد، این روش را باید سه بار در روز تکرار کنید.

سرکه سیب

برای از بین بردن جوش، می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب، یک باکتری کش، جذب کننده چربی و درمان خانگی برای از بین بردن جوش صورت نوزادان است. این ماده همچنین به پاکسازی پوست از باکتری ها یا عفونت های قارچی کمک می کند. حدود یک تا دو قاشق چای خوری را به نصف فنجان آب مقطر رقیق کنید. توپ های پنبه ای را به محلول زده و روی صورت نوزاد استعمال کنید. بعد از 20 دقیقه با یک پارچه ی گرم و مرطوب، صورت نوزاد را پاک کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل با مرطوب کردن پوست نوزاد، از رشد باکتری و عوفنت قارچی در پوست محافظت می کند. این روغن به راحتی در پوست نوزاد جذب می شود و بمبی از ویتامین E است. در این روش یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک پنبه روی نقاط آسیب دیده بمالید . 20 دقیقه صبر کنید تا روغن نارگیل جذب پوست نوزاد شود. بعد از 20 دقیقه، با یک پارچه گرم و مرطوب صورت نوزاد را پاک کنید.

نکاتی که باید رعایت شوند

حواستان باشد که از انجام دادن کارهای زیر پرهیز کنید:

  • فشار دادن جوش روی صورت نوزاد
  • از محلول های موضعی قوی و کرم هایی که در ترکیب خود بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیک دارند، استفاده نکنید.
  • لوسیون یا صابونی که منافذ پوست نوزاد را می بندد، استفاده نکنید. بهتر است بعد از شستن کودک، از مرطوب کننده ی بدون روغن به بدنش بمالید تا جوش ها از بین بروند.
  • محصولاتی که برای مراقبت های بهداشتی بزرگسالان است را برای نوزادان استفاده نکنید.

عرق سوز

عرق سوز معمولاَ به شکل جوش های ریز قرمز و صورتی، در قسمت هایی از پوست نوزاد که در معرض عرق کردن هستند، مثل گردن، منطقه زیر پوشک، زیر بغل و چین خوردگی های پوست ظاهر میشود. برای درمان عرق سوز کافیست از لباس های خنک ، گشاد و خشک استفاده کنید. تلاش کنید در زمستان هم لایه های مختلفی از لباس به تن نوزادتان بپوشانید تا در صورت لزوم بتوانید از لباسها کم کرده و مانع عرق کردن او شوید.

پوست نوزاد نیازی به استفاده از پودر ندارد

ممکن است ذرات ریزی از پودر بچه یا مقداری از آرد ذرت موجود در این پودر ها وارد ریه نوزاد شده و باعث بروز مشکلات تنفسی در وی شود. پس بهتر است از استفاده از این پودر ها برای نوزادتان خودداری کنید.

برجستگی های سفید روی پوست نوزاد (ارزن)

از هر دو نوزادی که به دنیا می آیند، یکی از آنها دانه های سفید ارزن مانندی روی پوستش خواهد داشت. این دانه ها که از مسدود شدن غدد چربی به وجود می آیند، اغلب روی بینی و صورت نوزاد پدیدار میشوند. گاهی این دانه ها را به نام آکنه نوزادان میشناسند در صورتی که آکنه نوزادان در اثر تغییرات هورمونی به وجود می آید. درمان این دانه ها آسان است. به محض اینکه غده های چربی نوزاد در عرض روز یا چند هفته باز شوند این دانه ها هم ناپدید خواهند شد و نیاز به درمان خاصی ندارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان