درمان طبیعی درماتیت تماسی

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان طبیعی درماتیت تماسی
هدف بازگرداندن پوست طبیعی و محافظت از آن و از بین بردن خارش، سوزش و ناراحتی به وسیله درمانهای اثبات شده برای اگزما است؛ با این حال، علاوه بر این، آلرژن­ها و تحریک کننده­های شناخته شده باید از رژیم غذایی و محیط زیست فرد حذف شوند تا از شیوع این بیماری ها در آینده جلوگیری گردد.

برخی از افراد آن را کهیر (ضایعه پوستی قرمز و خارش دار) می گویند، اما متخصصان پزشکی آن را درماتیت یا اگزمای تماسی می نامند. این حالت زمانی ایجاد می شود که پوست به محض تماس با چیزی، قرمز و نازک می شود. درماتیت تماسی می تواند نتیجه یک واکنش آلرژیک، یا آسیب دیدن لایه محافظتی پوست باشد. غالباً، ممکن است در حین تماس با چیزی که برای اولین بار نسبت به آن آلرژی پیدا کرده اید، متوجه خارش نشوید. با این حال، این تماس حساسیت پوست را برانگیخته و واکنش در تماس بعدی ایجاد خواهد شد.معمولاً سیستم ایمنی در ایجاد آلرژی دخیل بوده و به محض تماس با چیزی، این سیستم گمان می کند که بدن مورد حمله قرار گرفته است، در نتیجه وارد عمل می شود و برای مواجه با متجاوز، آنتی بیوتیک ترشح می کند. برخی ترکیبات مانند هیستامین به آزاد شدن مواد شیمیایی کمک می کنند. این دقیقاً همان چیزی است که واکنش آلرژیک یا کهیر را برمی انگیزد. به این حالت درماتیت تماسی می گویند.

فرد مبتلا چگونه می تواند به بهبود خود کمک کند؟

  • با خودداری از تماس با محرک ها و عوامل برانگیزاننده.
  • با استفاده مکرر از کرم های نرم کننده و ضدحساسیت.
  • با نخاراندن نواحی مبتلا
  • با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت ۱۰ دقیقه، چند بار در هفته.
  • با مالیدن کرم کالندولا بر روی پوست نواحی مبتلا.
  • با پوشیدن دستکش در هنگام انجام کارهای منزل و تماس با مواد شستشودهنده

درمان طبیعی درماتیت تماسی

هدف بازگرداندن پوست طبیعی و محافظت از آن و از بین بردن خارش، سوزش و ناراحتی به وسیله درمانهای اثبات شده برای اگزما است؛ با این حال، علاوه بر این، آلرژن­ها و تحریک کننده­های شناخته شده باید از رژیم غذایی و محیط زیست فرد حذف شوند تا از شیوع این بیماری ها در آینده جلوگیری گردد.

1- از قرار گرفتن در معرض آلرژن های غذایی شناخته شده جلوگیری کنید

اگر به غذاهای خاصی حساس هستید، از آنها اجتناب کنید. این تنها به این معنی نیست که از مصرف آنها اجتناب کنید، بلکه بدین معنی است که از درست کردن این غذاها نیز دوری کنید. آلرژی های مشترک عبارتند از: لبنیات معمولی، سویا، مرکبات، بادام زمینی، گندم، گلوتن، ماهی و صدف، تخم مرغ، ذرت و گوجه فرنگی.

2- از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عوامل آلرژیک اجتناب کنید

اگر به لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات مخصوص مو، پاک کننده های خانگی، لاتکس، فلز یا سایر ترکیبات حساسیت دارید، از تماس با این محصولات برای جلوگیری از ایجاد علائم و بثورات جلوگیری کنید.

3- خوردن زغال اخته و تمشک

زغال اخته و تمشک دارای فلاونوئیدهای قدرتمندی هستند که خواص قوی ضد التهابی دارند و برای تقویت بافت همبند و در عین حال کاهش واکنش های آلرژیک مفید هستند – این دو ماده غذایی، عناصر کلیدی برای درمان درماتیت تماسی هستند.

4- اسیدهای چرب امگا 3

مصرف غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی خال مخالی، ماهی آزاد، ماهی قزل آلا و روغن ماهی سلمون ، روغن جگر ماهی، گردو، تخم چیا و دانه های کتان را در برنامه غذایی خود قرار دهید. امگا 3 به سلامت پوست، عملکرد قلب و عروق، سطح قند خون سالم، افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب کمک نموده و باعث کاهش افسردگی و بهبود روحیه می شود.

5- پروبیوتیک ها

پاسخ سیستم ایمنی بدن خود را ارتقا داده و به کنترل آلرژی­ها با مصرف مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا و مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک کمک کنید. تحقیقات نشان می­دهد که مصرف پروبیوتیک ها در دوران بارداری یا اوایل زایمان می­تواند در آینده به کودکان در مقابله با درماتیت کمک کند، در حالی که پاسخ سیستم ایمنی را ارتقا داده و به کنترل آلرژی ها کمک می کند.

6- ویتامین C

ویتامین C با داشتن خواص آنتی هیستامینی قوی ، باعث کاهش علائم درماتیت تماسی می­شود. از انجا که مرکبات یکی از آلرژنهای شایع هستند، به دنبال یک مکمل با کیفیت بالا ساخته شده از میوه گل رز باشید و از بسیاری از غذاهای دارای ویتامین C غیر مرکباتی از جمله کشمش سیاه، فلفل قرمز، فلفل سبز، توت فرنگی، کلم بروکلی و آناناس. لذت ببرید.

7- کلاژن

کلاژن به عنوان یک عنصر ضروری برای سلامت پوست شناخته شده است و در طی این بیماری استفاده از آن ضروری است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله امراض پوستی آرایشی، بیان شده که مکمل کلاژن دهانی به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را افزایش می­دهد در حالی که به طور قابل توجهی پوسته پوسته شدن آن را کاهش می­دهد. آبگوشت خانگی حاوی استخوان، یک مکمل دارای کیفیت بالا و یا اضافه کردن پودر پروتئین کلاژن دار به صابون برای از بین بردن این علائم نگران کننده لازم است.

8- بروملین

آنزیم قدرتمند بدست آمده از آناناس است که باعث کاهش التهاب می­شود. از مکمل های دارای کیفیت بالا حاوی این آنزیمی آناناس طبیعی استفاده کنید. هسته آناناس دارای بالاترین غلظت بروملین است و هرگز نباید دور ریخته شود.

9- کوئرستین

این فلاونوئید قدرتمند در برگ سبزیجات ، انواع توت ها، کلم بروکلی و گوجه فرنگی یافت می­شود و به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. مشخص شده که این فلاونوئید به بهبودی بیماری های التهابی کمک می­کند. برای کاهش التهاب و واکنش های آلرژیک، در طول شیوع 1000 میلی گرم از آن را برای سه بار در روز مصرف کنید. یک مکمل کوئرستین با کیفیت بالا را انتخاب کنید و از مواد غذایی غنی از کوئرستین مانند کاکائو، سیب، گیلاس و انواع توت ها، برگ سبزیجات و چای سبز و سیاه استفاده نمایید.

10- ویتامین D

محققان گروه کودکان در دانشکده پزشکی CHA در کره دریافته اند که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهد. برای افزایش میزان ویتامین D، وقت بیشتری را در زیر نور خورشید (بدون کرم ضد آفتاب) صرف کنید و از غذاهای دریایی مانند هالیبوت، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، مارماهی، ساردین­ها و ماهیان دریایی استفاده کنید. غذاهایی با ویتامین D بالا که دریایی نیستند شامل قارچ های مایتک، قارچ پرتوبلله، شیر خام و تخم مرغ می­باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (398 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (201 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس