درماتیت تماسی چیست؟

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درماتیت تماسی چیست؟
یکی از مشکلات شایع که در جامع ما پیش می آید درماتیت ناشی از تماس با مواد شیمیایی است.درماتیت به معنای التهاب پوست است و در صورت تماس با مواد شیمیایی به آن درماتیت تماسی گفته می شود.درماتیت تماسی ممکن است به صورت تحریکی یا به حالت آلرژیکی یا حساسیت حاصل می شود.این قرمزی‌ها، واگیر‌دار یا خطرناک نیستند، ولی می‌توانند آزاردهنده باشند.

یکی از مشکلات شایع که در جامع ما پیش می آید درماتیت ناشی از تماس با مواد شیمیایی است.درماتیت به معنای التهاب پوست است و در صورت تماس با مواد شیمیایی به آن درماتیت تماسی گفته می شود.درماتیت تماسی ممکن است به صورت تحریکی یا به حالت آلرژیکی یا حساسیت حاصل می شود.این قرمزی ها، واگیر دار یا خطرناک نیستند، ولی می توانند آزاردهنده باشند. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. هبود این حساسیت معمولا روزها و هفته ها طول می کشد و فقط وقتی به طور کامل از بین می رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با ماده حساسیت زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولا نقاط خارش داری را برجا می گذارد که سطح وسیعی را درگیر می کند و حالت سوختگی ایجاد می شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می شود.

اگزما پوستی عارضه ای است که ممکن است در بخش کوچکی از پوست ایجاد شده و پوست را دچار خشکی، التهاب و تحریک پذیری نمایند و یا ممکن است در سراسر بدن ایجاد شده و به صورت مزمن باعث التهاب، ترشحات پوستی و خارش مداوم شوند. اگزمای پوست یک بیماری مرموزی است و گاها تشخیص آن به دقت بسیار بالایی نیاز دارد، چرا که از فردی به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. کرم و یا پمادهای مرطوب کننده، پوست را مرطوب کرده و از خشکی آن جلوگیری به عمل می آورند. بهترین مرطوب کننده برای درمان اگزما کرم و یا پمادهای غلیظی می باشد که میزان آب موجود در آن کم بوده و یا فاقد آب می باشند. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده ها بعد از استحمام و شستشو شوی پوست می باشد. می توان از نرم کننده ها دو بار در روز استفاده نمود و یا اگر لازم شود، می تواند تعداد دفعات آن را افزایش داد. لوسیونها نسبت به کرم و پمادها، حاوی آب بیشتری هستند و برای مرطوب کردن پوست کمتر مؤثر هستند.

علائم درماتیت تماسی

باید توجه داشت که به طور معمول دراولین تماس با این مواد ممکن است علائمی بروز ننماید؛ اما در تماسهای مجدد نشانه های درماتیت تماسی ظاهر می شوند. ممکن است علائم درماتیت تماسی ظرف چند ساعت بعد از تماس با عامل محرک بروز می یابد.

اغلب درماتیت تماسی آلرژیک با راش (جوش پوستی) و خارش ظاهر می شود. اما علائم معمول درماتیت تماسی تحریکی شامل قرمزی و تورم و ایجاد وزیکول در ناحیه پوست است. شایان ذکر است در اثر تماس مکرر با عامل محرک ممکن است راش هایی شبیه به آنچه که در بیماری اگزما وجود دارد، ظاهر شوند. در حالت اخیر احتمال ضخیم و پوسته شدن و یا ترک پوست در اثر خارش وجود دارد. ناحیه بروز علائم پوستی به مکان تماس پوست با عامل محرک بستگی دارد. به عنوان مثال بروز علائم آلرژیک در اثر تماس با فلز نیکل بکار رفته در زیورآلات و یا فلزات بکار رفته در انواع پوشاک، به ناحیه مورد استفاده این وسایل وابسته است (رجوع به نوشتار حساسیت یا آلرژی به زیورآلات و بدلیجات!). همچنین راش های پوستی (جوش های قرمز) و خارش در اثر مصرف لوازم آرایشی، اغلب به ناحیه پوست صورت منحصر می باشد.

شایان توجه است گاهی بعضی از مواد و محصولات آرایشی فقط زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد حساسیت زا خواهند بود؛ از جمله این مواد می توان به لوسیون ها اصلاح صورت، کرم های ضدآفتاب، بعضی از ادکلن ها و عطرها اشاره نمود.

به طور کلی دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد:

  • درماتیت تماسی تحریکی

این نوع درماتیت شایعترین درماتیت تماسی است و ۸۰ درصد موارد درماتیت تماسی را شامل می شود. این بیماری می تواند بعد از تماس با اسیدها، قلیاها نظیر بعضی از شوینده ها، نرم کننده ها، حلال ها، شامپوها، لوازم آرایشی و بهداشتی مانند رنگ های مو، تماس طولانی مدت با پوشک ها در کودکان، حشره کش ها، و سایر مواد شیمیایی ایجاد شود.

  • درماتیت تماسی آلرژیک

این بیماری که آلرژی تماسی نیز خوانده می شود بعد از تماس با ماده ای که فرد به آن حساسیت دارد بروز می یابد. شایعترین مواد که باعث بروز درماتیت تماسی آلرژیک می شوند عبارتند از: نیکل و بعضی دیگر از فلزات مورد استفاده در ساخت زیورآلات، چسب ها (بخصوص آنهایی که در موارد آرایشی استفاده می شوند)، بعضی از آنتی بیوتیک ها مانند نئومایسین که بر روی پوست مالیده می شود، Balsam Peru (که در محصولات شخصی و آرایشی استفاده می شود)، مواد مورد استفاده در ساخت بعضی از پوشاک، مواد مورد استفاده در ساخت ادکلن و عطرها، محلول های آرایشی و بهداشتی ،مواد شیمیایی موجود در بعضی از گیاهان مانند نوعی پیچک (Ivy)، لاتکس موجود در دستکش ها و یا بادکنک ها.

تشخیص و درمان

برای درمان و کنترل درماتیت تماسی باید ابتدا عامل محرک و حساسیت زا شناسایی شود. به همین منظور فرد بیمار باید به متخصص آسم و آلرژی و یا متخصص پوست مراجعه نماید. پزشک متخصص بعد از آگاهی از سابقه پزشکی بیمار و معاینات بالینی، به طور معمول برای شناسایی دقیق عامل محرک انجام آزمایش های پوستی و یا خونی تشخیصی را توصیه می نماید.

در خصوص راهکارهای درمانی برای درماتیت تماسی باید خاطر نشان ساخت که خوشبختانه اغلب علائم درماتیت تماسی بعد از عدم تماس با ماده محرک و حساسیت زا بتدریج بدون درمان خاصی برطرف می شوند! اما برای موارد حاد و شدید بیماری، با نظر پزشک متخصص از داروهای موضعی و خوراکی ضد التهابی استفاده می گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (171 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (126 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (119 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (113 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (88 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (55 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (42 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
رهبر معظم انقلاب: مادرم به همسرم می‌گفت که تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....