ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد خواص جوز هندی برای سلامتی بدن چه می دانید؟

  جمعه، 15 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد خواص جوز هندی برای سلامتی بدن چه می دانید؟
خواص جوز هندی از جنبه‌ی واقعی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها در این مقاله توضیح داده شده است. با ساعد نیوز همراه باشید.

جوز هندی ادویه ای محبوب و خوش عطر است که از درخت همیشه سبز جوز بویا به دست می آید. این ادویه در واقع از دانه سخت و عطرآگین این درخت گلدار تهیه می شود و به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. درخت جوز هندی، بومی آسیا، آفریقا و جزایر اقیانوس آرام است و اغلب در مناطق گرمسیری رشد می کند. این ادویه دارای طعمی مطبوع بوده و معمولا همراه با میخک، دارچین و فلفل برای عطر و طعم بخشیدن به غذاها به کار می رود.

اغلب افراد از جوز هندی برای طعم دار کردن غذاها، دسرها و نوشیدنی ها استفاده می کنند؛ اما از آنجایی که این ادویه دارای خواص فوق العاده و مواد مغذی است، از دوران باستان تا کنون در طب سنتی نیز جایگاه ویژه ای داشته و آن را برای درمان سوء هاضمه، مشکلات روده و کاهش درد دندان مورد مصرف قرار می داده اند.

جوز هندی تخم سخت و خوشبوی درخت جوز بویا است که معمولا به صورت پودر و به عنوان ادویه استفاده می شود و مصرف آن در مناطق گرمسیری بسیار رایج است. عطر و بوی تند و مطبوع جوز هندی ، آن را به یکی از طعم دهنده ها و ادویه های پر مصرف تبدیل کرده است .هر دانه از جوز هندی با پوششی سخت و قهوه ای رنگ ممایل به خاکستری با شیارهایی عمیق احاطه شده است.

به طور کلی، جوز هندی حدود ‎5/2 سانتی متر طول و حدود ‎5/1 سانتی متر قطر دارد که شبیه تخم مرغ می باشد. جوز هندی بیشتر در شرق اندونزی و شرق هند پرورش می یابد و در آن مناطق یکی از پایــــه های اقتصاد به شمار می رود. در این مناطق از جوز هندی به صورت خشک شده و بیشتر برای چاشنی غذا استفاده می شود. در واقع پوسته ی خشک شده ی اطراف دانه در جوز هندی لذیذترین چاشنی برای غذا به کار می رود اما باید توجه داشت که مقادیر زیاد آن موجب ایجاد حالت رخوت و سستی و سپس اعتیاد به ماده ی آلکالوئیدی آن می شود.

جوز هندی

تاریخچه جوز هندی

جوز هندی یکی از ادویه‌های مهم در دنیاست که برای تجارت آن جنگ‌های خونینی رخ داده است. جوز هندی در ابتدا ادویه‌ای نادر و گران‌بها محسوب می‌شد. این ماده در اروپا بسیار مورد توجه اشراف و شاهان بود. امپراطور هنری ششم قبل از تاج‌گذاری خود دستور داد جوز هندی را در تمام خیابان‌های رم پخش کنند تا محیطی با عطر و بوی شیرین ایجاد کند. اشراف زادگان اعتقاد داشتند که جوز هندی ماده‌ای است که موجب توهم می‌شود. تنها گروه کوچکی از تجار می‌دانستند که این ادویه را از کجا می‌توانند محیا کنند.

بسیاری از دریانوردان سال‌ها در پی یافتن جزایر ادویه‌ای بودند که در آن جوز هندی پرورش داده می‌شد. تا اینکه در سال 1512 میلادی اسپانیایی‌ها مکانی را در جزایر باندا اندونزی یافتند که مرکز پرورش جوز هندی در آن زمان بوده است. قرن هفدهم دوره جنگ تجارت جوز هندی بین تجار هلندی و اسپانیایی‌ها بود. هلند با به دست آوردن تجارت این ادویه و انبار کردن آن برای کنترل توزیع رقیب بزرگی برای تجار کشور‌های دیگر شد. انگلیسی‌ها در زمان اشغال هند شرقی نهال‌های جوز هندی را از منطقه باندا به مناطق تحت کنترل انگلیس انتقال می‌دادند. با شروع کاشت و پرورش جوز هندی در مزارع بزرگ و فراوانی آن قیمت این ادویه کاهش یافت به طوری که امروز در سراسر دنیا جوز هندی به‌راحتی قابل تهیه است.

جوز هندی

فواید و خواص جوز هندی چیست؟

جوز هندی دارای دارای ویتامین B6، مواد معدنی از قبیل منگنز، منیزیم و مس و مواد آلی مثل تیامین و فولات است. از دانه خشک شده جوز، به صورت پودر استفاده می شود البته روغن آن نیز برای طبخ غذاها کاربرد دارد. در طب سنتی برای تسکین درد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش بی خوابی و از بین بردن لکه های پوستی، استفاده از جوز هندی توصیه می شود.

  • حاوی آنتی اکسیدان های قوی: دانه های جوز هندی مملو از انتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از سلول های بدن در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند. در صورتی که سطح رادیکال های آزاد در بدن بیش از اندازه بالا برود، فرد دچار بیماری هایی مزمنی مثل سرطان، بیماری های قلبی و عصبی می شود؛ بنابراین استفاده مداوم از این ادویه می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب سلولی جلوگیری کند.

  • جوز هندی و خواص ضد التهابی: التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها مثل بیماری قلبی، دیابت و آرتروز رابطه مستقیم دارد. جوز هندی نیز مانند دیگر ادویه ها دارای خاصیت ضد التهابی است و استفاده از روغن یا ادویه آن موجب مهار انزیم های التهاب زا و کاهش التهاب بدن می شود.

  • افزایش میل جنسی: جوز هندی در افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد هورمون ها نقش مؤثری دارد. از آنجایی که این ادویه دارای طبع گرم است در طب سنتی آسیایی و یونانی از ان برای درمان اختلالات جنسی استفاده می شود.

  • خواص شد باکتریایی: مصرف مداوم جوز هندی موجب از بین رفتن باکتری های مضر دهان و لثه می شود. این ادویه دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی بوده و موجب از بین رفتن باکتری ها و عفونت های باکتریایی می شود؛ به علاوه می تواند از ابتلا به بیماری های دهان و دندان جلوگیری کند.

  • بهبود عملکر قلب: مصرف جوز هندی با مکمل های ساخته شده با آن می تواند سطح کلسترول و تری گلسیرید را در بدن کاهش داده و برای سلامت قلب مفید باشد.

  • کنترل قند خون: بر اساس تحقیقات مصرف عصاره جوز هندی موجب بهبود عملکرد لوزالمعده و کاهش قند خون می شود.

  • تسکین درد: جوز هندی دارای ماده ای به نام منتول است که در کاهش دردهای ناشی از زخم ها، جراحات و دردهای آرتروزی بسیار مؤثر است. روغن جوز هندی موجب کاهش تورم، درمان درد مفاصل، رفع اسپاسم عضلات و بهبود زخم ها می شود.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: یکی از رایج ترین کاربردهای جوز هندی در طب سنتی، استفاده از آن به منظور حفظ سلامت دستگاه گوارش است. جوز حاوی فیبرهایی است که موجب تحریک روده و بهبود هضم غذا می شود.

  • حفظ سلامت مغز: مصرف مداوم از این ادویه موجب تقویت سلول های عصبی و حفظ سلامت مغز می شود؛ در طب سنتی از جوز هندی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر استفاده می شود.

  • سم زدایی بدن: جوز هندی ماده ای مؤثر در پاک سازی بدن از سموم مختلف است؛ این ادویه موجب بهبود عملکرد کبد و از بین رفتن سنگ کلیه می شود.

  • حفظ سلامت دهان و دندان: از آنجایی که جوز هندی دارای خواص آنتی باکتریایی است از آن به منظور بهبود بیماری های دهان و دندان استفاده می شود. این ادویه نقش مؤثری در حفظ سلامت لثه های نیز دارد.

  • برطرف کردن بی خوابی: مصرف عصاره جوز موجب از بین رفتن اخلالات خواب می شود، زیرا منیزیم موجود در آن نقش مهمی در از بین بردن تنش های عصبی و ترسح هورمون سروتونین دارد که برای ارامش اعصاب مفید است.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: بر اساس تحقیقات استفاده از جوز هندی در رژیم روزانه موجب از بین رفتن سلول های سرطانی شده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

  • تنظیم فشار خون : پتاسیم موجود در این ادویه موجب بهبود گردش خون و تحریک عروق خونی و در نتیجه تنظیم فشار خون می شود؛ به علاوه جذب مواد مغذی در بدن را تسهیل می کند.

جوز هندی

کاربرد درمانی جوز هندی

در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند. از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی دردهای دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید. در کشور فرانسه- علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادویه- مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.

التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد. جوز هندی به حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدیدمی‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

جوز هندی به‌عنوان یک منبع است که می‌تواند باعث سقط جنین خود به‌خود شود؛ اما با استفاده کم در آشپزخانهٔ دوران بارداری سالم در نظر گرفته می‌شود. با این حال مهار تولید پروستاگلاندین و حاوی hallucinogens که اگر به مقدار زیاد استفاده شود، ممکن است به جنین آسیب برساند.

مصرف یک‌جای این ادویه به میزان بیش از چهار گرم، به دلیل وجود میریستیسین می‌تواند موجب ایجاد علائم روان‌گردان بشود. مصرف این مقدار از جوز هندی در کودکان مسمومیت شدید و مرگ‌آور به همراه دارد.

عوارض استفاده جوز هندی

مصرف کم و متناسب جوز هندی هیچ گونه عوارضی را در پی نخواهد داشت اما استفاده از ان در دوزهای بالا ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

  • توهم: این ماده حاوی موادی است که مصرف زیاد آن موجب بروز توهم و سرگیجه و از بین رفتن هماهنگی عضلات می شود.

  • مسمومیت: مسمومیت با جوز هندی دارای علائمی از قبیل تپش قلب، حالت تهوع، پریشانی و استفراغ است.

  • جوز هندی و سقط جنین : جوز هندی موجب انقباض رحم می شود و استفاده بیش از حد آن در دوران بارداری منجر به بروز خونریزی و سقط جنین می شود؛ به علاوه بهتر است در دوران شیردهی نیز از مقادی زیاد جوز هندی به عنوان دمنوش و نوشیدنی استفاده نشود.

خلاصه

جوز هندی نوعی ادویه است که از دانه یک نوع درخت همیشه سبز استوایی تهیه می‌شود و اصالت آن به اندونزی بازمی‌گردد. این ادویه دارای دانه‌هایی سخت و خوش عطر است که بعد از چیده شدن خشک می‌شوند.جوز هندی عطر و طعم مخصوصی دارد و بیشتر در مناطق گرمسیری جهان و جنوب هند رشد می‌کند. طعم جوز هندی گرم و کمی آجیلی است و اغلب اوقات از آن برای طعم بخشیدن به انواع دسر و درست کردن ادویه کاری استفاده می‌شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (451 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (240 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (212 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (189 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (84 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (76 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (23 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس