در مورد خواص روغن ذرت برای سلامتی بدن چه می دانید؟

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه

روغن ذرت (روغن جوانه ذرت) از جوانه دانه ذرت استخراج می شود. خواص روغن ذرت و عوارض جانبی آن را در این مقاله از ساعد نیوز بررسی خواهیم کرد ولی قبل از بهتر است بدانید به دلیل فراوانی این غلات و کشت راحت آن، ارزان قیمت و در سراسر جهان پر مصرف می باشد. همچنین از آنجایی که روغن ذرت بوی ملایم و نقطه دود بالایی دارد، می تواند در برابر اکسیداسیون مقاوم باشد که در نتیجه این امر باعث شده کاربرد آن برای آشپزی در اولویت باشد، اما خواص آن تنها در این مورد ختم نمی شود.

مطالعات انجام شده نشان داده که فواید روغن ذرت برای بدن نسبت به روغن گیاهی های دیگر مانند روغن زیتون و یا روغن بادام کمتر است زیرا حتی نوع تصفیه نشده آن دارای کالری و چربی بالایی می باشد و مصرف بیش از حد آن ممکن است مضر نیز باشد.

ارزش غذایی روغن ذرت چیست؟

100 گرم این روغن حاوی 900 کیلو کالری انرژی می باشد. این میزان روغن حاوی 13 تا 14 گرم اسید های چرب اشباع نشده، 15 % ویتامین E و 100 گرم چربی است. 1 گرم امگا 3، 54 تا 60 گرم امگا 6 و 25 تا 31 گرم امگا 9 نیز در 100 گرم روغن ذرت وجود دارد.

روغن ذرت در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

روغن ذرت به‌دلیل طعم ملایمی که دارد یک روغن پخت‌وپز محبوب است و همچنین در انواع سس سالاد، مارگارین‌ها، اسپری‌ها، سس‌ها و محصولات پخته‌شده استفاده می‌شود.

روغن ذرت نقطۀ دود حدود 230 درجۀ سانتیگراد دارد (در این دما روغن شروع به سوختن می‌کند) که گزینه‌ای عالی برای سرخ‌کردن است. البته باید توجه داشته باشید که، نباید از روغن گرم‌شده دوباره استفاده کنید و آن را دوباره گرم کنید چراکه موجب افزایش ترکیبات اکسیدشده و از بین رفتن ترکیبات مفید موجود در آن می‌شود.

روغن ذرت

مواد تشکیل‌دهندۀ روغن ذرت چیست؟

روغن ذرت حاوی 52 درصد اسید لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری است که در بدن انسان تولید نمی‌شود. حاوی 31 درصد اسید اولئیک، 13 درصد پالمتیک، 3 درصد استئاریک و 1 درصد اسید لینولنیک است.

مواد غذایی‌ که حاوی مقادیر کمتری اسید لینولنیک هستند دیرتر دچار فساد و ترشیدگی می‌شوند؛ بنابراین، روغن ذرت در مواد غذایی فراوری‌شده و سوپرمارکتی کاربرد ویژه‌ای دارد. روغن ذرت همچنین حاوی 14.84 درصد ویتامین E در هر 100 گرم است.

روغن ذرت

مشخصات روغن ذرت

  • روغن ذرت، دارای عطر و بوی ملایمی است

  • این روغن دارای پایداری زیادی نسبت به اکسیداسیون بوده و برای مصارف مختلفی از جمله پخت و پز، سرخ کردن و سالاد گزینه مناسبی محسوب میگردد و دارای مقاومت نسبتا خوبی در برابر حرارت است.

  • روغن ذرت، فاقد رنگدانه کلروفیل است، بنابراین مدت ماندگاری روغن ذرت، 12 تا 24 ماه می‌باشد.

  • در صورت مصرف این روغن بطور مستقیم می تواند واکنش های حساسیتی پوست کاهش دهد.

  • روغن ذرت با توجه به فوایدی که برای سلامتی دارد اما کالری آن زیاد بوده و زیاده روی در مصرف این روغن، مصرف روزانه کالری را افزایش داده و در نتیجه منجر به اضافه وزن شود.

روغن ذرت چه فایده ای دارد؟

برای پاسخ به این سؤال که روغن ذرت چه فایده ای دارد باید گفت که روغن ذرت با داشتن ترکیبات مفیدی مانند ویتامین E، اسیدلینولئیک و فیتواسترول‌ها، به نظر می‌رسد اثرات مفیدی بر سلامت بدن داشته باشد. خواص روغن ذرت در مطالعات مختلفی بررسی شده‌اند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

در منابع معتبر علمی مطالعه‌ای تحت عنوان فواید روغن ذرت برای کبد چرب موجود نیست. اما باید بدانیم که، مصرف بیش از اندازۀ هر روغن و چربی من‌جمله روغن ذرت برای کبد چرب مضر است.

مزایای روغن ذرت برای پوست

روغن ذرت به‌علت بافت سبک و مقدار زیادی اسید لینولئیک برای مرطوب نگه‌داشتن و صاف نگه‌داشتن پوست یک ترکیب عالی است. این روغن منبع عالی آلفا توکوفرول (از مشتقات ویتامین E) است که به راحتی جذب پوست می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است و به محافظت از پوست در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

استفاده موضعی از روغن ذرت برای پوست بسیار سودمند است چراکه اسید لینولئیک در روغن ذرت بسیار شبیه به چربی‌ای است که پوست ما تولید می‌کند؛ بنابراین، به‌راحتی جذب پوست می‌شود. همچنین باعث حفظ رطوبت در پوست و مو می‌شود و آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند.

مزایای روغن ذرت برای مو

روغن ذرت برای مو فواید زیادی دارد خصوصاً موهای مجعد، فر و موج‌دار. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 است و حاوی ویتامین‌های E و K و سرشار از فیتواسترول است که باعث حفظ رطوبت مو، بهبود خون‌رسانی به فولیکول مو و بهبود پوست سر می‌شود.

مزایای روغن ذرت برای چربی خون

در یک مطالعه خواص روغن ذرت برای چربی خون بررسی شده است؛ باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه، استفاده از روغن ذرت در یک رژیم کم‌ کالری با چربی‌هایی با اشباع کم منجر به کاهش نسبی بیشتر چربی خون و کلسترول LDL در مقایسه با روغن ذرت شد. البته باید توجه داشت، این به معنای برتری روغن ذرت به روغن زیتون نیست.

مزایای روغن ذرت برای دیابت

افراد مبتلابه دیابت باید توجه ویژه‌ای به مواد غذایی مصرفی خود داشته باشند چراکه یک سبک زندگی صحیح و سالم در کنترل دیابت بسیار کارآمد خواهد بود.

روغن‌ها یک جزء جدانشدنی در تهیه و طبخ غذاها هستند؛ که بهتر است در رژیم غذایی افراد مبتلابه دیابت به مقدار کمتر استفاده شود. شاید بتوان گفت که، بهترین روغن برای افراد مبتلابه دیابت روغن زیتون است؛ اما، شاید همه افراد قادر به تهیۀ این روغن نباشند یا طعم آن را نپسندند.

مضرات روغن ذرت برای دیابت نسبت به بسیاری از روغن‌های دیگر کمتر است (با اینکه روغن ذرت برای دیابت اولین روغنی نیست که توصیه می‌شود.) همچنین در دسترس‌تر و ارزان‌تر است و طعم مطبوعی نیز دارد.

مزایای روغن ذرت برای سلامت قلب و عروق

روغن ذرت حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد از ایجاد آسیب اکسیداتیو به قلب جلوگیری می‌کند. همچنین این روغن به‌علت داشتن فیتواسترول باعث کاهش کلسترول بد می‌شود که این نیز موجب کاهش بروز بیماری‌های عروقی و سکتۀ قلبی می‌شود.

مزایای روغن ذرت برای لاغری

رژیم‌های مختلفی برای کاهش وزن و لاغری استفاده می‌شوند. مبنای اکثر این رژیم‌ها، کاهش دریافت کالری به شرط تأمین مواد مغذی موردنیاز و کافی است. روغن ذرت حاوی اسیدهای چرب ضروری و غیرضروری است که می‌تواند یک گزینۀ مناسب برای گنجاندن در رژیم غذایی کاهش وزن باشد.

دقت داشته باشید که، مصرف زیاد روغن ذرت برای لاغری و رژیم‌های کاهش وزن نتیجۀ منفی به دنبال خواهد داشت چراکه روغن‌ها در مقایسه با سایر مواد غذایی، در حجم و وزن یکسان، کالری بیشتری دارند.

خواص و مزاج روغن ذرت در طب سنتی

  • طبع ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

  • این روغن سلامت بینایی را افزایش و از آن محافظت می کند.

  • میزان اندکی از روغن ذرت می تواند فشار خون را کاهش داده و کلسترول را متعادل نماید.

  • روغن ذرت، به میزان زیادی امگا3 دارد که در تقویت هوش کودکان بسیار مفید می باشد.

  • در بدن باعث جذب بیشتر ویتامین D شده که در تقویت استخوان ها نقش موثری دارد.

  • احتمال باردار شدن را افزایش دهد و همچنین کیفیت اسپرم را در مردان افزایش می دهد.

  • از بروز بیماری های گوارشی نظیر هموروئید، یبوست و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

  • رماتیسم یا سایر بیماری های ناشی از کاهش عملکرد مفاصل را می توان با مصرف روغن ذرت درمان کرد.

  • استفاده از این روغن چین و چروک های پوست را کاهش می دهد و همیشه باید به اندازه مصرف شود.

مضرات روغن ذرت

این روغن با اینکه حاوی مواد مفید است اما یک چربی سالم محسوب نمی شود.عوارضی همچون خطر ابتلا به سرطان، خطر بیماری های قلبی عروقی، تحریک معده و افزایش وزن در صورت استفاده بی رویه از این ورغن وجود دارد. برای استفاده از این روغن حتما از روغن ارگانیک و تصفیه نشده استفاده نمایید. به دلیل اینکه این روغن سرشار از امگا 6 می باشد باید دقت داشته باشید میزان این ماده در بدن شما بیشتر از حد معمول نشود.
جایگزین های سالم تری برای این روغن وجود دارد از جمله روغن زیتون و نارگیل که می توانید با خیال آسوده از آنها در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

خلاصه

روغن ذرت یکی از روغن های گیاهی است که در طبخ غذا بسیار کاربرد دارد. این روغن نقطه دود بالایی دارد و علاوه بر پخت و پز، برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده می شود. این روغن به دلیل خواص و ارزش غذایی بالایی که دارد یکی از روغن های مورد علاقه افراد برای استفاده در تهیه غذا می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز