ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد موسیقی رگی چه می دانید؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد موسیقی رگی چه می دانید؟
در حالی که موسیقی رگی در کینگستون، جامائیکا، در اوایل دهه 1960 به وجود آمد، محبوبیت آن در ایالات متحده تقریبا همان قدرتی است که در کشور خود دارد.کلمه reggae از "rege-rege"، یک کلمه عامیانه برای لباس های تیزهوش ("جوراب") می آید. در این قسمت از ساعد نیوز به معرفی موسیقی رگی می پردازیم.

ر ِگِی یا رگه (Reggae) یک سبک موسیقی است که در اواخر دههٔ 1960 (میلادی) درجامائیکا پایه‌گذاری شد.[1] در صورتی که پاره از اوقات برای بیان مفهوم گسترده تری، برای اشاره به بیشتر سبک‌های موسیقی جامائیکا استفاده می‌گردد. عبارت رگه نشانه نوعی سبک مخصوص موسیقی که سرچشمه از دوره توسعه اسکا و راک استدی می‌گیرند می باشد.

اساس رگه بر پایه‌ای ریتمیک که با تاکید روی ضدضرب‌ها شخصیت می‌گیرد( معروف به اسکنک) تشکیل شده‌است. رگه به صورت طبیعی آهسته تر از اسکا و تندتر از راک استدی است. رگه معمولاً بر روی ضرب‌های دوم و چهارم هر میزان تاکید می‌کند، در حالی که گیتار ریتم روی ضرب سوم تاکید می‌کند یا اینکه آکورد را از ضرب دوم و تا هنگام نواخته شدن ضرب سوم، نگه می‌دارد. سرعت آن و استفاده از خط باس منسجم باعث تفکیک بین این سبک و سبک راک استدی می‌باشد، گرچه بعدها هر دو سبک از این نو آوری‌ها به صورت جداگانه استفاده کردند.از مشهورترین خوانندگان این سبک، باب مارلی است. وی نقش مهمی در گسترش این سبک و اندیشهٔ راستافاری داشت.

سبک موسیقی رگی (رگه) و داستان خلق یک ژانر

به احتمال بسیار زیاد این لغت ریشه در فرهنگ جامائیکا دارد و به این دلیل این اصطلاح برای این سبک خاص انتخاب شده است چرا که این ژانر موسیقی ترکیبی از سبک‌های مختلف موسیقی در کنار یکدیگر است. اما باب مارلی با این نظر چندان موافق نبود و عقیده داشت که لغت رگه ریشه در زبان با سابقه‌ی لاتین یا اسپانیایی دارد و به معنای «برای پادشاه» یا «موسیقی پادشاه» به کار می‌رفته است. باب مارلی معتقد است که همین معنای خاص است که دلیل استفاده از تن‌های معنوی را رد سبک موسیقی رگه توضیح می‌دهد.

کشور جامائیکا به عنوان یکی از مستعمرات سابق بریتانیا که نقشی کلیدی در تجارت کالا در منطقه‌ی جغرافیایی کارائیب داشته است،‌ حکم تقاطع فرهنگی را پیدا کرده است و در طول تاریخ تجربه‌ی مواجهه‌ی فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف را پشت سر گذاشته است. موسیقی فولک، ترانه‌هایی که از زندگی سنتی ماهیگیران جامائیکا نشأت گرفته‌اند،‌ موسیقی گاسپل gospel که سوغات انگلستان است،‌ سبک جاز و آر اند بی همگی از جمله ژانرهایی هستند که در کنار سبک موسیقی رگی (رگه) در جامائیکا طرفدار دارند. البته تأثیر تمام این سبک‌های موسیقی در ژانر رگی (رگه) نیز مشهود است.


سبک موسیقی رگی (رگه) و نوای Mento

سبک موسیقی Mento یکی از سبک‌های موسیقی محبوب در کشور جامائیکا است. ترانه‌های سبک موسیقی Mento از اخبار روز و وقایع محلی تأثیر می‌گیرند و نوازندگان این سبک، از هر سازی که دم دستشان باشد برای آهنگسازی در این سبک بهره می‌گیرند. اولین قطعه‌ در سبک Mento با استفاده از ساز هامونیکا،‌ پوست میوه‌ی نارگیل و ساز ترومپتی که با چوب ساخته شده بود، نواخته شده است.

سبک موسیقی رگی

سبک موسیقی رگی (رگه) و تاریخ جامائیکا

کشور جامائیکا در سال 1962 میلادی استقلال خود را از امپراطوری بریتانیا بدست آورد، این موضوع باعث شد تا کشور جامائیکا دچار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای شود، اما در عوض ریاضت اقتصادی با رنسانسی فرهنگی برای جامائیکا همراه شد. موضوعی که بیش از هر بخشی تأثیرش را در موسیقی جامائیکا نشان داد و بیش از هر گروهی، آهنگسازان، دی‌جی‌ها و تولیدکنندگان موسیقی از این رنسانس فرهنگی منتفع شدند. به همین دلیل از این تاریخ به بعد آثاری زیادی در سبک‌هایی مانند سبک رگی (رگه) تولید شدند که کشور جامائیکا را از نظر فرهنگی نمایندگی می‌کردند.

در زمان استقلال کشور جامائیکا سبک موسیقی SKA مشهورترین و پرطرفدارترین سبک موسیقی در این کشور محسوب می‌شد. سبک موسیقی SKA از سبک موسیقی آر اند بی امریکایی اقتباس شده بود، البته با این تفاوت که برای این سبک از ریتم آف‌بیت استفاده‌ی بیشتری می‌شد. با وخامت اوضاع اقتصادی جامائیکا،‌ موضوعات اجتماعی در ترانه‌های مورد استفاده در این سبک موسیقی نمود بیشتری پیدا کردند.

اجتماعی و انتقادی شدن ترانه‌های سبک موسیقی SKA سبب شد تا تغییراتی در ریتم این نوع سبک موسیقی پدید آید و از سازهای متفاوتی مانند گیتار،‌ باس،‌ درام و ارگان استفاده کنند که در میان باندهای راک امریکایی و انگلیسی متداول است.


سبک موسیقی رگی (رگه) و همنوایی بیت و آف‌بیت

سبک موسیقی رگی (رگه) صدای خاص خود را از تأکید بر ریتم‌های آف‌‎بیت به دست می‌آورد که در اصطلاح هنرمندان این سبک skanking خوانده می‌شود. در این سبک بر خلاف نمونه‌های غربی جای سازهای گیتار و باس عوض شده است و بنابراین در این شرایط باس ملودی اصلی را می‌نوازد و ساز گیتار ریتم آهنگ را نگه می‌دارد.


سبک موسیقی رگی (رگه) و جاودانگی باب مارلی

همانطور که هنوز در مورد ریشه‌ی تاریخی عنوان رگه یا رگی در بین کارشناسان سبک‌شناسی در موسیقی اشتراک نظر وجود ندارد، در مورد بنیان‌گذاران و پیشگامان سبک رگی اختلاف نظر بسیار زیاد است، ‌تنها نامی که همه متفق‌القول از حضورش در میان هنرمندان سبک رگی (رگه) حمایت می‌کنند، باب مارلی آهنگساز و خواننده‌ی شناخته شده‌ی این سبک موسیقیایی است. باب مارلی که از محله‌های فقیرنشین شهر کینگستون پایتخت جامائیکا به شهرت جهانی رسیده است،‌ امروزه یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان سبک رگی (رگه) به حساب می‌آید.

پیتر تاش Peter Tosh یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده در سبک موسیقی رگی (رگه) است که در تحول این سبک تأثیر قابل توجهی از خود باقی گذاشته است. پیتر تاش نیز مانند با مارلی در خانواده‌ای فقیر اما با عشقی کم‌نظیر نسبت به موسیقی زاده شد. پیتر تاش آنقدر مجذوب و شیفته‌ی ساز گیتار و گیتار نوازی بود که بدون استفاده از محضر استادان این ساز تنها با تقلید از حرکات نوازندگان گیتار بر روی گیتاری که خودش از قوطی‌های فلزی کنسرو ساخته بود،‌ موفق شد تا به یکی از نوازندگان مشهور این ساز تبدیل شود.

اگر چه دوران طلایی سبک موسیقی رگی یا رگه به دهه‌ی 70 میلادی محدود می‌شود، اما این سبک موسیقی با پایان این دهه به پایان خود نرسید و در دهه‌های بعدی نیز با حضور هنرمندانی چون Ziggy Marley فرزند باب مارلی، Judy Mowatt و Buju Banton همچنان به حیات پر شور خود در بین طرفداران ادامه داده است.

سبک موسیقی رگی

ویژگی های "Riddim"

رگی با یک ریتم پشت سرهم سنگین مشخص می شود، به این معنی که تاکید ضرب و شتم بر روی آن، برای مثال، ضربه 2 و 4، هنگامی که آهنگ در 4/4 زمان است. این Backbeat مشخصه تمام سبک های موسیقی مبتنی بر آفریقایی است و در موسیقی سنتی اروپایی و آسیایی یافت نمی شود. درامرهای رگی همچنین ضربات سوم را در زمان 4/4 با ضربه به درام باس تاکید می کنند.


Rastafarianism

Rastafarianism دین و جنبش اجتماعی تاسیس شده در جامائیکا در دهه 1930 است. این به عنوان یک سیستم اعتقادی ابراهیم شناخته شده است، به این معنی که معتقدان خود معتقدند که ایمان آنها در شیوه های اسرائیلی های باستانی، که "خدا ابراهیم" را پرستش می کنند، ریشه دارد. بسیاری از موسیقیدانان مشهور رگگایی در جهان این دین را تمرین می کنند و بنابراین بسیاری از اشعار رگگایی، منعکس کننده اعتقادات و آداب و رسوم رستاراوریسم هستند.

خلاصه

رگه (یا رگی) Reggae سبکی با خاستگاه آمریکای مرکزی است که در دهه 60 میلادی موجودیت یافت. ریشه‌های این سبک به کشور جامائیکا و کشورها و مناطق مجاور آن باز می‌گردد. این سبک فضایی ریتمیک و ساده دارد و از سبک‌های چون بلوز، ریتم اند بلوز و جاز تاثیر پذیرفته است و به‌مانند عموم سبک‌های پاپ، خواننده نقش محوری را در موسیقی ایفا می‌کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...