علل ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها و درمان ان

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها و درمان ان
لکه‌های دندان به تغییر رنگ دندان‌ها در نتیجه شرایط مختلف اشاره دارند که در عمل می‌توانند سطح خارجی یا داخلی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و تغییر در رنگ طبیعی دندان‌ها را به همراه داشته باشد. امروزه لک شدن دندان‌ها به عنوان زرد شدن دندان‌ها نیز در بین افراد شناخته می‌شود.

لکه های دندان به تغییر رنگ دندان ها در نتیجه شرایط مختلف اشاره دارند که در عمل می توانند سطح خارجی یا داخلی دندان ها را تحت تاثیر قرار داده و تغییر در رنگ طبیعی دندان ها را به همراه داشته باشد. امروزه لک شدن دندان ها به عنوان زرد شدن دندان ها نیز در بین افراد شناخته می شود. لکه های دندان زمانی ایجاد می شوند که عوامل ایجاد کننده آن ها به سطح دندان چسبیده، یا به داخل دندان نفوذ کرده و در مینای دندان جمع گردند. در اکثر مواقع لکه های دندان به رنگ های زرد، قهوه ای، سفید، سبز، و خاکستری مشاهده می شود. توجه داشته باشید رنگ لکه های ایجاد شده بر روی دندان عمدتاً تحت تاثیر عامل ایجاد لک می باشد.

علل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها چیست؟

در اینجا به برخی از دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها اشاره می شود:

خشکی دهان

وقتی دهان شما خشک می شود، مقدار کافی بزاق برای حفظ سطح PH برای خنثی نگه داشتن محیط دهان وجود ندارد. وقتی که PH دهان در سطح مطلوب خود نیست، باکتری ها در دهان رشد کرده و زنده می مانند تا به با اسیدشان به دندان های شما حمله کنند.

مصرف غذاهای اسیدی

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید هستند مانند ترشیجات و غذاهایی که با لیموترش و سرکه تهیه می شوند می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان شوند. مقادیر زیاد اسید موجود در این غذاها و نوشیدنی ها باعث از بین رفتن مینا و مواد معدنی دیگر روی دندان شده و در نهایت منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان می شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر شما در حفظ تمیزی دهان خود به اندازه کافی مراقب نباشید، پلاک ها روی دندان شما جمع می شوند. پلاک ها لایه های نازک، چسبنده و بدون رنگ از باکتری ها و باقی مانده غذاهای حاوی کربوهیدرات ها مانند شکر و نشاسته که خورده اید هستند. این باکتری ها از شکر تغذیه کرده و اسیدی تولید می کنند که باعث آسیب به مینای دندان، ایجاد لکه های سفید و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.

فلوئوروزیس یا فلوراید اضافی

در حالی که فلوراید یک ماده معدنی ضروری برای حفظ سلامت دندان ها است، اما فلوراید اضافی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان و پوسیدگی دندان شود. وقتی که شما مقادیر زیادی فلوراید مصرف می کنید دندان های شما مستعد ابتلا به لکه های سفید می شوند. در برخی موارد آب آشامیدنی در منطقه محل زندگی شما حاوی سطح بالایی از فلوراید است. فلوئوروزیس یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن لکه های سفید روی دندان ها است به خصوص در کودکانی که دندان های آنها در حال رشد است.

مقدار مناسب فلوراید از پوسیدگی دندان کودکان و بزرگسالان جلوگیری و آن را کنترل می کند. فلوراید هم در زمان رشد دندان ها و هم پس از درآمدن دندان ها مفید است. مصرف فلوراید در زمان رشد دندان تغییرهای واضحی را در سطح مینای دندان ایجاد می کند که از آنها با دانش واژه پوششی فلوروسیس دندانی یاد می شود.

فلوروسیس نوعی لکه دائمی است که در اثر قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از فلوراید در زمان شکل گیری مینای دندان ایجاد می شود. مصرف مقدار زیاد فلوراید به اختلال در شکل گیری عادی مواد معدنی دندان منجر می شود. نتیجه نهایی ایجاد ناحیه های با کمبود مواد معدنی و خلل و فرج بیش از حد است.

نوار دندان سفیدکننده

نوار دندان سفیدکننده از موادی مثل پلاستیک ساخته می شوند. این نوارها حاوی ماده ای ژله ای بوده که به دندان می چسبد. این نوارها به شدت اسیدی هستند و باعث دی مینرالیزه شدن مینا و ایجاد لکه های سفید روی دندان می شوند.

بریس دندان

اگر شما در زمانی که از بریس استفاده می کنید رعایت نکات بهداشتی را در مراقبت از دهان و دندان خود نکنید، لکه های سفید روی دندان های شما شکل خواهند گرفت. این بدان علت است که پلاک ها در محل هایی در زیر بریس ها که دسترسی برای مسواک زدن به آنها دشوار است جمع می شوند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که باعث کوتاه شدن عمر فرد مبتلا می شود. بیماری سلیاک به شدت با تخریب مینای دندان ارتباط دارد. این بیماری علاوه بر ایجاد لکه های سفید روی دندان باعث کوچک شدن، زرد شدن یا ایجاد شکاف و حفره روی دندان ها می شود.

ژنتیک

علاوه بر دلایل فوق الذکر مسائل ژنتیکی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود.

چگونه می توان لکه های ایجادشده بر روی دندان ها را پاک کرد؟

قبل از هر گونه اقدام برای پاک کردن لکه های ایجادشده بر روی دندان ها، لازم است ابتدا با دندان پزشک در این رابطه ملاقات شود. در حقیقت دندان پزشکان بهترین روش های درمان را با توجه به سابقه درمان و علت ایجاد لکه های روی آن برای بیمار تجویز می کنند. به این ترتیب دندان پزشکان معمولاً از روش های درمان زیر جهت رفع لکه های دندان برای افراد استفاده می کنند.

  • روکش ونیر: این روکش می تواند سطح دندان را بپوشاند. با وجودی که روکش ونیر یک درمان گران است، اما از طریق آن می توان یک طرح لبخند جدید و زیبا برای فرد ایجاد کرده و لکه های دندان و نیز تراشیدگی ها و ترک خوردگی های آن را پنهان کرد.
  • سفیدکردن دندان: تا کنون سفیدکردن دندان یکی از انعطاف پذیرترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای از بین بردن لکه های دندان است. امروزه افراد می توانند از روش های مختلف همچون لیزردرمانی، کیت های سفید کننده قابل تهیه از داروخانه ها بدون نیاز به نسخه دندان پزشک، یا حتی خمیردندان های مخصوص استفاده کنند. برخلاف روش های دیگر، لکه های ذاتی دندان را می توان از طریق این روش برطرف کرد، اما معمولاً این کار به مدت طولانی تر و روش های تهاجمی تر نیاز دارد.
  • جرم گیری و صیقل زدن: جرم گیری دندان فرآیندی است که از طریق آن دندان پزشک جرم و پلاک ایجاد شده بر روی دندان ها را پاک می کند. پلاک محل تجمع باکتری ها در دهان است و با گذشت زمان فعالیت این باکتری ها باعث از بین رفتن مینای دندان و لک شدن آن ها می شود. به هر حال این فرآیند نیازمند استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی است. علاوه بر این، باقی ماندن پلاک ها و جرم ها بر روی دندان ها می تواند باعث ابتلای فرد به بیماری لثه و تحلیل و عقب رفتگی لثه ها شود.

چگونه می توان از ایجاد لک بر روی دندان ها جلوگیری کرد؟

بهترین فعالیت های لازم برای اجتناب از لک شدن دندان ها پیشگیری از ایجاد آن ها است که انجام این کار با در نظر گرفتن شرایط زیر امکان پذیر است.

  • بهترین اقدامات لازم برای پیشگیری از لک شدن دندان ها رعایت منظم و صحیح عادت های مربوط به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.
  • برای بهبود شرایط بهداشت دهان لازم است مقدار مصرف سبزیجات غنی از فیبر و میوه ها در رژیم غذایی افزایش پیدا کند. مصرف این مواد غذایی می تواند باعث افزایش ترشح بزاق در دهان شده و از فرآیند از بین رفتن مینای دندان در نتیجه پوسیدگی در مراحل اولیه آن جلوگیری نماید.
  • ترک سیگار به منظور اجتناب از آسیب های احتمالی ناشی از آن بر روی دندان ها و لثه ها یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری از لک شدن دندان ها است. در حقیقت افراد سیگاری به طور معمول در معرض ریسک بالاتر ابتلا به بیماری های لثه قرار دارند.
  • ملاقات منظم با دندان پزشک برای معاینات مناسب دندان ها و جرم گیری آن ها لازم است حداقل دو بار در هر سال انجام شود. به این ترتیب می توان مشکلات ایجاد شده برای دندان ها را در مراحل اولیه آن ها شناسایی و درمان کرد.
  • مصرف مقدار زیاد آب می تواند به پاک شدن دندان ها و رفع باکتری های مضر ایجاد شده بر روی آن ها کمک کند. به این ترتیب احتمالاً از ایجاد لکه های دندان پیشگیری خواهد شد.

مراقبت های خانگی

درمان های خانگی برای رفع لکه سیاه روی دندان و لکه های سفید روی دندان ها اساساً بر ریمینرالیزه (تبدیل مواد آلی یا ارگانیک به معدنی) کردن متمرکز هستند. دندانپزشکان ما بر این باورند که با افزایش مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، لکه های سفید به مرور زمان محو می شوند.

  • از پوردهای ریمینرالیزه کننده خانگی استفاده کنید.
  • از اسید فیتیک برای ریمینرالیزه کردن دندان ها استفاده کنید.
  • برای ریمینارلیزه کردن دندان های از غذاهای حاوی ویتامین مواد معدنی استفاده کنید.
  • مقادیر کافی از ویتامین D مصرف کنید.
  • برای شستن دندان ها از چای سبز استفاده کنید.
  • از گرداندن روغن در دهان برای ریمینرالیزه کردن دندان ها استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (215 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (116 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (40 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت