علل ایجاد لیپوما در بدن چیست؟

  جمعه، 19 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل ایجاد لیپوما در بدن چیست؟
علت لیپوم‌ها به طور کامل مشخص نیست. آن‌ها می‌توانند ژنتیکی یا خود به خود به وجود بیایند. در اکثر موارد، اگر تعداد این توده‌ها زیاد شود، ممکن است یک دلیل ژنتیکی برای آن وجود داشته باشد.

غده چربی لیپوما چیست؟

لیپوماها غدد زیر پوستی هستند که به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی به وجود می آیند. پزشکان لیپوما را جزو تومورهای خوش خیم می دانند، به این معنی که این غدد قابلیت سرطانی شدن ندارند. با این حال، ممکن است مردم تمایل داشته باشند که لیپومای خود را که موجب درد، عوارض جانبی و یا سایر مشکلات شده بردارند.بعضی از مردم نیز در مورد ظاهر لیپومایی که بر روی پوستشان به وجود آمده نگران باشند و به این خاطر دست به جراحی بزنند.لیپوما می تواند در هر جایی از بدن که در آن سلول های چربی وجود دارد رشد کند اما به نظر می رسد که این عارضه بیشتر بر روی شانه ها، قفسه سینه، کمر، گردن، ران و زیر بغل ظاهر می گردد.

در موارد نادر، ممکن است که این غدد چربی در اندام های داخلی، استخوان ها یا ماهیچه ها نیز به وجود آیند. لیپوما نرم است و وقتی که با انگشت آن را فشار دهید، ممکن است در زیر پوست اندکی حرکت کند. این غده ها معمولا در طی یک ماه یا یک سال به آرامی رشد می کنند و غالبا به اندازه ۲-۳ سانتی متر می رسند. گاهی اوقات، نیز غده های لیپوم، می توانند تا بیش از ۱۰ سانتی متر رشد کنند.

علل ایجاد لیپوما

علت لیپوم ها به طور کامل مشخص نیست. آن ها می توانند ژنتیکی یا خود به خود به وجود بیایند. در اکثر موارد، اگر تعداد این توده ها زیاد شود، ممکن است یک دلیل ژنتیکی برای آن وجود داشته باشد. چندین عامل ممکن است خطر ابتلا به لیپوم را افزایش دهد که شامل موارد زیر است:
ژنتیک
ژن های ما مسئول طرح همه چیز در مورد ما هستند؛ مانند تعیین اندازه و ظاهر بدنی مان، شخصیتمان و اینکه چگونه به عوامل بیماری زا و آسیب ها پاسخ می دهیم. آن ها از والدین به ما منتقل می شوند و نسل های بی شماری از تکامل و پیشرفت را در برمی گیرند. با این حال، گاهی اوقات، کد ژنتیکی ما ممکن است دچار مشکلاتی شود که می تواند زندگی ما را دشوار و یا حتی تهدید کند. تصور می شود لیپوما می تواند ناشی از چنین نقص ژنتیکی باشد که از والدین ما به ارث می رسد؛ اما خوشبختانه جای نگرانی نیست زیرا ضرری ندارد.
افزایش سن
پیری اجتناب ناپذیر است. چیزی که هیچ یک از ما از آن راه رهایی نخواهیم داشت. پیری تأثیرات بی شماری بر بدن ما می گذارد؛ مثلا باعث تغییر ظاهرمان می شود، متابولیسم مان را کُند می کند، دردها شایع تر می شوند و ما نیز احتمال ایجاد نقص و ناهنجاری ها در پوست و نقاط دیگر بدنمان را بیشتر خواهیم کرد. لیپوم بیشتر در افرادی مشاهده می شود که سنشان بالا رفته است و این نشان می دهد که سن یک عامل است. لیپوم هم در زنان و هم در مردان میانسال و در محدوده ی سنی 45 تا 55 سال مشاهده می شود.

آسیب دیدگی
وقتی دچار آسیبی می شویم، بدنمان به طور خودکار وارد فرآیندهایی می شود که کمک می کند تا آن عارضه بهبود یابد. این به معنای ترمیم استخوان ها، بهبود زخم ها، محافظت در برابر بیماری ها و عفونت ها و موارد دیگر است. اگرچه بدن ما در این امر کاملاً مؤثر است، اما همیشه همه چیز خوب پیش نمی رود.
لیپوم ها اغلب پس از آسیب دیدگی کشف می شوند، که این به وضوح نشان می دهد که آسیب ممکن است علت ایجاد آن باشد. از طرفی این احتمال هم وجود دارد که صدمات به جای اینکه باعث ایجاد لیپوماها شوند، آن ها را که قبلاً در آنجا بوده اند، نشان دهند.
لیپوماتوز چندگانه خانوادگی
لیپوم ها تقریباً همیشه بی ضرر هستند و معمولاً ندید گرفته می شوند، مگر این که بخواهید به دلایل زیبایی شناسی آن ها را حذف کنید. لیپوماتوز چندگانه خانوادگی یک بیماری نادر است که باعث می شود لیپوم های متعدد در بدن ایجاد شوند. این ها نه تنها تعدادشان زیاد است بلکه می توانند بزرگ شوند و به طور بالقوه تحرک را کاهش داده و مشکلات دیگری ایجاد کنند. در چنین موارد شدید، اغلب جراحی انجام می شود تا لیپوم ها برداشته شوند.لیپوم بیشتر در افرادی مشاهده می شود که سنشان بالا رفته است و این نشان می دهد که سن یک عامل است. لیپوم هم در زنان و هم در مردان میانسال و در محدوده ی سنی 45 تا 55 سال مشاهده می شود
آدیپوزیس دولوروسا
لیپوماتوز چندگانه خانوادگی که قبلاً ذکر شده است یک بیماری ارثی است. Adiposis dolorosa نیز یک وضعیت مشابه آن است، به استثنای اینکه ارثی نیست. علت این بیماری نادر هنوز مشخص نیست. در بین مبتلایان به این بیماری، لیپوم برداشته شده گاهی اوقات ممکن است عود کند و حتی می تواند به تعداد بیشتری برگردد.
سندرم کاودن
سندرم کاودن بیماری دیگری است که باعث رشد تومورهایی روی پوست می شود. این تومورها به عنوان هامارتوما شناخته می شوند و اغلب در پوست و غشاهای مخاطی، به ویژه در اطراف دهان و سوراخ بینی یافت می شوند. آن ها معمولاً بسیار کوچک هستند و ممکن است با جوش ها اشتباه شوند.افراد مبتلا به سندرم کاودن نیز به احتمال زیاد دچار لیپوم می شوند. از دیگر خصوصیات بارز آن می توان به لکه های شیر قهوه ای، خال اپیدرمال و ضایعات دستگاه تناسلی اشاره کرد. هنگامی که هامارتوما همراه با سندرم کودن باشند عموماً خوش خیم است، آن ها ممکن است احتمال ایجاد سرطان بدخیم را افزایش دهند؛ مانند هر نوع رشد غیرمعمول در بدن، توصیه می شود که آن ها را به یک متخصص نشان دهید.

بیماری مادلونگ
بیماری مادلونگ یک بیماری نادر است که منجر به تجمع غیرطبیعی رسوبات چربی در اطراف گردن، شانه ها، تنه فوقانی و بازوها می شود. انباشته ها می توانند به سرعت توسعه یابند، یا طی سال ها به آرامی تجمع پیدا کنند.
بیماری مادلونگ بیشتر در مردان میانسالی که الکل می نوشند، مشاهده می شود. البته محدود به این جمعیت نیست و می تواند در مردانی که الکل نمی نوشند و در زنان نیز ظاهر شود. با جراحی برداشتن رسوبات، این بیماری قابل درمان است.
بی تحرکی
نیازی به تذکر نیست که فعال بودن برای شما مفید است. فعالیت بدنی به عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک می کند که باعث افزایش سلامت عمومی بدن می شود. افرادی که فعال هستند نسبت به دیگران کمتر به بیماری مبتلا می شوند.احتمال ابتلا به لیپوم در افرادی که فعالیت کمتری دارند وجود دارد. این افراد محدود به افراد کم تحرک نیستند و حتی در افراد بسیار فعال نیز یافت می شود. صرف نظر از احتمال ابتلا به لیپوم، بهتر است فعال باشید. سعی کنید هر زمان که فرصتی به دست آوردید، در فعالیت های بدنی شرکت کنید.

تشخیص و درمان های این عارضه در بسیاری از موارد تشخیص غده های چربی زیر پوست برای پزشکان کار دشواری نیست. آنها با بررسی و فشردن توده می توانند به نتیجه مورد نظر برسند. اگر غده های چربی زیر پوست بزرگ یا دردناک باشد، پزشکان دستور آزمایش می دهند تا مواردی مانند لیپوسارکوما، نوع نادری از سرطان، را رد کنند.

درمان های لیپوم

جراحی

لیپوم ها با جراحی حذف می شود و عود بعد از برداشتن نادر است.

تزریق استروئید

این درمان سبب کوچک شدن غده چربی می شود اما معمولا به طور کامل آن را از بین نمی برد.

لیپوساکشن

در این درمان با استفاده از سوزن و سرنگ بزرگ به حذف توده چربی اقدام می کنند.با یک برش کوچک می توان بیشتر انواع لیپوم را کاملا برداشت اما بعضی از انواع آن که در ناحیه گردن و صورت است، به دلیل این که گاهی برداشتن آن ها ممکن است به عصب ها آسیب برساند ، باید به روش خاصی برداشته شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (641 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان