علت‌های بروز حساسیت پوستی در رابطه با پوشک کودکان

  یکشنبه، 18 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت‌های بروز حساسیت پوستی در رابطه با پوشک کودکان
در بیشتر موارد، حساسیت ناشی از بستن پوشک در کودکان نوعی حساسیت یا التهاب (درماتیت/ dermatitis) تماسی (contact dermatitis) است؛ به این معنا که التهاب پوست به‌واسطهٔ تماس با ترکیب یا ماده‌ای خارجی (مدفوع و ادرار) اتفاق می‌افتد. سایر علت‌های رایج را در ادامه برخواهیم شمرد.

پرسش های زیادی در مورد نحوه مراقبت از پوست بچه ها وجود دارد، به خصوص اینکه درماتیت پای بچه ناشی از پوشک،مشکل شایعی است و تقریبا تمام کودکان به نوعی دچار درماتیت در ناحیه پوشک می شوند. درماتیت پوشک ممکن است در اثر رطوبت، ادرار یا مواد تحریک آمیز موجود در پوشک یا در اثر حساسیت ایجاد شود. در تمام بچه ها در صورتی که استفاده از پوشک قطع شود،بهبود سریع تری ایجاد می شود. علایم شایع این بیماری عبارتند از بثورات ساده قرمزرنگ، خشن و پوسته پوسته. این بثورات معمولا روی نواحی پوشک شده پوست کودک ظاهر می شود. پوست می تواند به وسیله موادشیمیایی که در ترکیبات پودر لباس شویی، صابون، مواد نرم کننده و سفیدکننده هاست، تحریک شود.شورت های پلاستیکی و لاستیکی روی پوست تاثیر می گذارند. پوست ممکن است به موادشیمیایی که در ساخت پوشک های یک بار مصرف به کار رفته نیز حساسیت پیدا کند. نوعی دیگر از این مشکل با بثورات آمونیاکی ناشی از ادرار تظاهر می کند که به وسیله باکتری های پوست هنگام تجزیه ادرار ایجاد می شود. بعضی غذاها نیز احتمال ایجاد حساسیت در کودک را بالا برده و می توانند باعث بروز بثورات شوند.

التهاب پوشکی

هیچ فرقی نمی کند که چقدر از کودک دلبند خود مراقبت کرده و در پوشک کردن او نهایت دقت را به کار ببندید. چه بخواهید و نخواهید گاهی اوقات کودکتان دچار سوختگی ناشی از پوشک یا التهاب پوشکی خواهد شد که طبیعی است و بیشتر بچه ها دچار این عارضه پوستی می شوند. در نتیجه بهتر است یاد بگیرید تا در صورت بروز التهاب پوشکی، چگونه سریع تر آن را درمان کرده و از عود مجدد آن جلوگیری کنید.

التهاب پوشکی نوعی از التهاب پوستی (درماتیت) است که خود را به شکل قرمزی پوست قسمت تحتانی کودک نشان می دهد. این ضایعات و التهابات پوستی به وجود آمده بیشتر به خاطر مرطوب بودن پوشک، تعویض ناکافی، حساسیت پوست یا سفت بستن آن است. این عارضه پوستی معمولاً نوزادان را درگیر می کند. البته التهاب پوشکی فقط مختص کودکان نبوده و هرکسی که به طور مرتب از پوشک استفاده کند، ممکن است دچار این ضایعه پوستی شود.

ضایعات و سوختگی ناشی از پوشک می تواند مشکلی آزار دهنده برای کودک و والدین کودک باشد. اما معمولاً نیاز به درمان به خصوصی نداشته و می توان آن را با استفاده از درمان ها و مراقبت های خانگی، استفاده از روغن ها و تعویض به موقع پوشک درمان کرد.

علت های بروز حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک در کودکان

در بیشتر موارد، حساسیت ناشی از بستن پوشک در کودکان نوعی حساسیت یا التهاب (درماتیت/ dermatitis) تماسی (contact dermatitis) است؛ به این معنا که التهاب پوست به واسطهٔ تماس با ترکیب یا ماده ای خارجی (مدفوع و ادرار) اتفاق می افتد. سایر علت های رایج را در ادامه برخواهیم شمرد.

بیش از حد سفت بستن پوشک

بیش از حد سفت بستن پوشک یا تن کردن شلوارهای خیلی تنگ هم باعث ایجاد جوش یا دانه و حساسیت پوستی در کودکان می شود؛ دلیل این مسئله سایش مداوم پارچه یا پوشک با پاهای کودک است.

حساسیت پوستی به خاطر استفاده از محصولی جدید

در برخی موارد، حساسیت پوستی کودکان به محصول جدیدی برمی گردد که استفاده می کنید؛ این محصول می تواند دستمال مرطوب جدید باشد یا برند تازه ای از پوشک.از دیگر مواردی که ممکن است باعث بروز حساسیت یا تحریک بیشتر پوست شود می توان به ترکیبات موجود در لوسیون های بچه یا روغن های مخصوص کودکان اشاره کرد.

عفونت ناشی از سرایت باکتری یا مخمر (قارچ)

آنچه در آغاز، عفونت پوستیِ معمولی و ساده ای به نظر می رسد، می تواند به نقاط مجاور سرایت کند و مزمن شود. ناحیه زیر پوشک، شامل باسن، ران و اندام تناسلی، بیش از هر قسمت دیگری در معرض خطر سرایت باکتری و مخمر قرار دارد. گرما و رطوبت موجود در ناحیه زیر پوشک، آن را به محیطی ایدئال برای رشد و تکثیر مخمر و باکتری تبدیل می کند.دانه ها یا جوش هایی که در چنین مواقعی ایجاد می شوند معمولا در داخل چین وچروک های پوستی دیده می شوند یا آنکه به شکل دانه های قرمزرنگ اطراف چین وچروک ها پخش می شوند.

اضافه شدن غذاهای جامد به رژیم غذایی کودکان

وقتی بچه ها شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، محتوای مدفوعشان تغییر می کند. تغییر محتوای مدفوع احتمال ایجاد جوش یا دانه در ناحیه زیر پوشک را بیشتر می کند. عوض شدن رژیم غذایی کودکان همچنین باعث بیشترشدن تعداد دفعات مدفوع کردن شان می شود که بازهم احتمال مذکور را بیشتر می کند.کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند هم ممکن است در واکنش به تغذیه مادرشان جوش یا دانه بزنند.

حساسیت پوستی

احتمال پدیدارشدن جوش یا دانه در کودکانی که از ناراحتی های پوستی نظیر اگزما (درماتیت/ التهاب سبورئیک، seborrheic dermatitis) یا التهاب آتوپیک رنج می برند، بیشتر از دیگران است. [آتوپیک/ atopic، به تمایل ارثی برای ناراحتی هایی نظیر التهاب و آسم اشاره دارد] البته علائم ناراحتی های پوستیِ مذکور (اگزما و التهاب آتوپیک) در سایر نقاط و نواحی بدن بیشتر دیده می شود (و نه در ناحیه زیر پوشک).

مصرف آنتی بیوتیک ها

فارغ از آنکه آنتی بیوتیک مورداستفاده از انواع خوب آن باشد یا بد، باعث ازبین رفتن باکتری ها می شود. وقتی کودکی آنتی بیوتیک مصرف می کند، ممکن است باکتری مسئول کنترل رشد و تکثیر مخمرها هم در کنار سایر باکتری ها از بین برود. این مسئله منجر به بروز عفونت مخمری و ایجاد جوش یا دانه می شود. مصرف آنتی بیوتیک خطر ابتلا به اسهال را هم بیشتر می کند.مادران شیردهی هم که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، با این کار، کودکشان را در معرض ناراحتی های مذکور قرار می دهند.

واکنش های آلرژیک

گاهی حساسیت پوستی کودکان ریشه در آلرژی به ماده یا ترکیبی بخصوص دارد. ممکن است کودک به رنگ های مورداستفاده در تهیه پوشک ها آلرژی داشته باشد.

زمان مراجعه به پزشک در التهاب پوشکی

اگر وضعیت پوست کودک بعد از گذشت چند روز و انجام درمان های خانگی بهبود نیافت، بهتر است در این مورد با پزشک صحبت کنید. زیرا در بعضی از موارد برای درمان ضایعات ناشی از التهاب پوشک نیاز به تجویز دارو خواهد بود.

به طور کلی در صورت بروز موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • با تب همراه باشد.
  • دچار خون ریزی و خارش شده باشد.
  • ضایعه پوستی شدید یا غیر طبیعی است.
  • ایجاد سوزش و درد همزمان با اجابت مزاج و ادرار
  • علی رغم درمان های خانگی با گذشت زمان شدت یافته و بدتر می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس