ساعدنیوز
ساعدنیوز

علت دعوا کردن بچه ها با هم

  دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت دعوا کردن بچه ها با هم
باید توجه داشت که این ناسازگاری ها و دعواها به خاطر جلب توجه پدر و مادر است، زیرا بچه ها می خواهند تنها محبوب پدر و مادر باشند و دیگری در قلب آنها جای نداشته باشد. به هر حال این جنگ و دعواها میان هر خواهر و برادری شکل می گیرد و امری طبیعی است، فقط باید مراقب باشید تا به یکدیگر آسیب نرسانند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بچه ها به دلایلی با هم بحث و دعوا می کنند و همدیگر را اذیت می کنند.در این مقاله به عللی اشاره میشود که شاید در مورد فرزندان شما هم صدق کند.

گاهی آنها خسته،عصبی و گرسنه هستند،گاهی نیز به دنبال جلب توجه هستند،گاهی میخواهند قدرت خود را اثبات کنند و گاهی نیز دنبال یک همبازی و همراه می گردند.

اگر بدانید بچه ها چرا با هم دعوا می کنند شاید این موضوع بتواند به شما کمک کند تا بدانید چه کاری را باید انجام دهید تا این تنش ها کاهش یابد و روابط دوستانه تری بین بچه ها حاکم شود.

وقتی تعداد فرزندان از یکی بیشتر می شود مسئله مهمی ایجاد می شود به نام دعوای میان بچه ها که بسیار ناراحت کننده و تحلیل انرژی والدین را به دنبال دارد. مشکلاتی از قبیل نیشگون گرفتن یکدیگر کودکان، هل دادن همدیگر و ...

باید توجه داشت که این ناسازگاری ها و دعواها به خاطر جلب توجه پدر و مادر است، زیرا بچه ها می خواهند تنها محبوب پدر و مادر باشند و دیگری در قلب آنها جای نداشته باشد. به هر حال این جنگ و دعواها میان هر خواهر و برادری شکل می گیرد و امری طبیعی است، فقط باید مراقب باشید تا به یکدیگر آسیب نرسانند.

اصلا نمی توان به آرامشی که دارند اعتماد کرد. گاهی چند ساعت خیلی آرام با هم بازی می کنند و بعضی وقتها یک دقیقه هم با هم سازگار نیستند. بچه ها دنیای جالبی دارند. دنیایی پر از شیطنت و بازیگوشی و گاهی هم ناسازگاری با خانواده و بچه های دیگر. اما چه دلایلی باعث می شود کودکان با همدیگر بجنگند و ناسازگاری کنند؟

چرا کودکان با هم دعوا می کنند؟

مهمترین نکته ای که روانشناسان کودک مطرح می کنند این است که باید دلیل تنش و ناسازگاری بین کودکان را پیدا کنید تا بدانید چه کارهایی باید انجام بدهید که این تنشها کم شود و آرامش بین بچه ها حکمفرما شود. دلایلی که روانشناسان از آن صحبت می کنند و روشهای حل این مشکلات ممکن است یکی از نکات زیر باشد:

بی اعتنایی به نیازهای اساسی کودک

وقتی کودکان گرسنه، خواب آلود و خسته و عصبی هستند،احساس همکاری و بازی با یکدیگر را ندارند،اگر گرسنگی و خستگی و خواب آلودگی شان برطرف شود و بعد از برطرف شدن نیازهای اساسی اش از او بخواهید به بازی ادامه بدهد، قطعا متوجه تغییر حال او می شوید. دیگر نه عصبی است و نه خسته و به راحتی می تواند با دیگران کنار بیاید. بیشتر بخوانید: کنترل خشم کودک با این بازی ها!

  • تلاش برای جلب توجه والدین

گاهی وقتها بچه ها برای جلب توجه والدین ممکن است سر ناسازگاری با بقیه بگذارند. وقتی آنها ساکت،آرام هستند و با هم همکاری و بازی می کنند، مادر و پدر سرگرم کارهای خودشان هستند و هیچ توجهی به آنها ندارند. اما وقتی با هم جنگ و دعوا می کنند مادر و پدر سر صحنه حاضر می شوند، با آنها حرف می زنند و برایشان وقت می گذارند. به همین دلیل وقتی بچه ها رفتار خوب و مناسب دارند،به آنها توجه کنید و آنها را تشویق و تحسین کنید. مثلا وقتی می بینید مشغول بازی با یکدیگر هستند و در آن زمان رفتار دوستانه ای با هم دارند آنها را با بیسکوییت ، میوه یا بستنی تشویق کنید و به آنها بگویید:« از اینکه می بینم شما به این خوبی با هم بازی می کنید و با هم دوست هستید خیلی لذت می برم.»
اگر این کار بچه ها ادامه داشت به آنها یاد بدهید که توجه را به روش مثبتی از مادر و پدر بخواهند .مثلا به فرزند خود بگویید: «وقتی دوست داری بغلت کنم و نوازشت کنم به من بگو.من همیشه برای تو وقت دارم.»
روانشناسان معتقدند توجه به کودکان با زمان 20- 15 دقیقه برای هر بچه در طول روز به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه و نق زدن او را کم می کند. کتاب خواند، بازی کردن، درگیر کردن کودک در آشپزی و کارهای خانه راه های خوبی برای توجه مثبت به کودک است.

  • مقایسه کردن کودکان با یکدیگر

شاید اصلا قصدتان مقایسه کردن نباشد اما شاید به دلایل مختلف بچه ها را با یکدیگر مقایسه کنید.بعضی پدر و مادرها فکر می کنند مقایسه کودک را شرمنده می کند و انگیزه ای می شود تا او بهتر عمل کند،اما مقایسه کردن باعث ایجاد حسادت در بچه ها می شود و روابط آنها را با هم بدتر می کند. یادتان باشد هیچ وقت رفتارهای خوب یکی از بچه ها را به رخ دیگری نكشید زیرا این رفتار، نوعی حسادت و تنفر آنها از یكدیگر را ایجاد می كند و در عین حال، كودكان تحمل ندارند كه به هر دلیلی، والدین از یكی راضی باشد و از دیگری ناراضی. با حسادت فرزند بزرگتر چه کنم؟

  • قضاوت نادرست بین بچه ها

روانشناسان معتقدند مادر و پدر نباید نقش قاضی را در دعوای بچه ها بازی کنند. چون هر یک از کودکان انتظار دارد که والدین به نفع او قضاوت کنند. روش درست این است که کار را در اغلب موارد بر عهده خود کودکان بگذارید، البته اما اگر یکی از خواهران یا برادران، قلدری می کند و نفوذ و تسلط بیشتری بر کودکان دیگر داشته باشد، این موضوع باید توسط والدین مدیریت شود.

  • حس مالکیت در بچه ها

بعضی از کودکان حس مالکیت و انحصارطلبی زیادی دارند. به همین دلیل در بازی و همکاری با بقیه بچه ها به مشکل می خورند. به همین دلیل پدر و مادر باید با هم تبادلاتی داشته باشند تا کودک یاد بگیرد که میتواند وسایلش را به دیگران قرض بدهد یا وسایل دیگران را قرض بگیرد. در خانه هم به جز وسایل شخصی خاص، سایر وسایل را به صورت مشترک استفاده کنید.

  • مفهوم اجازه گرفتن و نوبتی بازی کردن

اجازه گرفتن در بازی و همکاری بین بچه ها نقش مهمی دارد. به کودک اجازه گرفتن را یاد بدهید. پدر و مادر باید به کودکشان آموزش بدهند تا وقتی خواهر ، برادر، دوست یا فرد مقابل اجازه نداده، نباید آن وسیله را برداریم. نوبتی بازی کردن با یک وسیله را با کودک تمرین کنید. مثلا بچه ها به نوبت یک شمع را فوت کنند، یا به نوبت توپ را بگیرند و به نفر بعدی بدهند.

  • نداشتن مسئولیت های یکسان

یکی از مهمترین دلیل اختلافات بین بچه ها تصور تبعیض بین آنهاست. حتی اگر فرزندان شما تفاوت سنی زیادی دارند، بر اساس سن آنها مسئولیتی به هر یک بدهید.

  • گوش ندادن به حرفهای دیگران

کودکان باید توانایی گوش کردن را به آنچه یک نفر می گوید ، بیاموزند. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که با دیگران همدلی کند و دنیا را از دیدگاه آنها ببیند. از کودکان بخواهید به نظرات یکدیگر گوش دهند و نظر و افکار دیگری را درک کنند.

  • احترام نگذاشتن به یکدیگر

به کودکان آموزش بدهید با دیگران به همان شکلی رفتار کنند که دوست دارند با آنها رفتار شود. احترام گذاشتن مثل حرف زدن با دیگری با لحن و صدای آرام در عین مخالفت، اهمیت دادن به نظرات دیگری، حفظ حریم شخصی فرد دیگر (وارد نشدن به اتاق خواهر یا برادر بدون اجازه و برنداشتن وسایل شخصی) است.

نکات مهم در کنترل ناسازگاری کودکان

-در کنترل دعوا و ناسازگاری کودک با بقیه به هیچ وجه خشن و با تهاجم رفتار نکنید.
-دنبال مقصر نگردید.جانب گیری کردن یا تعیین مجازات های متفاوت زمینه را برای برچسب قربانی و قلدر زدن فراهم می کند. مجازات بچه ها باید یکسان باشد بدون هیچ استثنایی.
-به هیچ وجه جلوی چشم فرزندتان با کودکی که با او دعوا کرده یا با والدین او بد و خشن برخورد نکنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...