امکانات و مشخصات فنی خودروی پژو ۴۰۵

  چهارشنبه، 29 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۵ یکی از پایه‌های اصلی تولیدات داخلی کشورمان را تشکیل می‌دهد که بهره‌مندی آن از مزایایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا پایین و خدمات پس از فروش فوق‌العاده گسترده آن در سطح کشور به همراه ارائه توان فنی قابل قبول، سبب شده تا مشتریان بی‌شماری در سراسر کشور خواهان این مدل باشند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پیشینه عرضه پژو 405 در کشورمان به سال 1372 باز می گردد. سری نخست آن در دو تیپ GL و GLX با پیشرانه های کاربراتوری 1.6 لیتری و 2.0 لیتری عرضه می شد اما در نهایت هر دو نسخه در سال 1381 جای خود را به پیشرانه 1.8 لیتری انژکتوری XU7 دادند. سال 1383 ایران خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و حتی سپر مشکی رنگ داشت. اما این محصول با استقبال چندانی در بازار مواجه نشد و حدود یکسال بعد نیز GLI از خط تولید کنار رفت. تیپ SLX آخرین تیپی است که تاکنون برای 405 معرفی شده است. SLX که در 1388 به بازار آمد، دارای چراغ کریستالی، اضافه شدن مه شکن و اسپویلر درب صندوق بود و همچنین داشبورد، صفحه کیلومتر و سردنده آن هم مجددا طراحی شد. از سال 1390 نیز پیشرانه 1.6 لیتری پژو 206 تیپ پنج (TU5) نیز برای مدل SLX قابل سفارش شد درحالیکه پیشرانه مدل GLX آن چه در نسخه بنزینی و چه در نسخه دوگانه سوز همچنان از نوع 1.8 لیتری است.

طراحی ظاهری پژو ۴۰۵

شکی نیست که با توجه به عمر بیش از ۳۰ ساله این خودرو، شمایل بیرونی پژو ۴۰۵ بسیار قدیمی و کلاسیک به نظر می رسد؛ در واقع نمی توان هیچ یک از شاخصه های مدرن طراحی خودروهای امروزی را در وجهه این سدان جمع وجور فرانسوی پیدا کرد. با این حال مشتریان بازار کم تنوع ایران سال ها است با این ظاهر قدیمی کنار آمده و در مقایسه با مدل های جدیدتری همچون رنو ال ۹۰، بسیاری از مشتریان ظاهر تند و تیزتر پژو ۴۰۵ را ترجیح می دهند.

تصویر
طراحی ظاهری پژو ۴۰۵

در طراحی بدنه پژو ۴۰۵ اثری از خطوط سیال و انحناهای مدرن دیده نمی شود. طرح اصلی بدنه با کمترین انحنا و به وسیله خط هایی با زوایای شکسته شکل گرفته و البته حالتی نسبتا آیرودینامیک را برای آن پدید آورده اند؛ به ویژه حالت تیز دماغه خودرو که مناسب شکافت هوا طراحی شده است. چراغ های جلو نیز به صورت چهارضلعی فوق العاده ساده در کنار جلوپنجره ای کشیده با نوارهای افقی جای داده شده اند؛ سپر جلو هم با حداقل تزیینات، نیمه پایینی چهره را پوشانده است. در نمای جانبی از زه های بغل درب به منظور کاهش سادگی این بخش از بدنه کمک گرفته شده است.

نمای عقب نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته و چراغ هایی ساده به فرم چهارضلعی به همراه سپری ساده تر، برخی تزیینات جزیی و لوگوی پژو در آن دیده می شود. ناگفته نماند که ۴۰۵ SLX به عنوان نمونه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در سال های اخیر روانه بازار شده که ظاهر نسبتا مدرن تری را در اختیار کاربران قرار می دهد. از مهمترین تحولات این مدل می توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ ها، به روزرسانی طراحی سپرها و اضافه شدن مه شکن به سپر جلو، استفاده از زه های بغل در پهن تر و حضور یک اسپویلر کوچک در لبه درب صندوق اشاره کرد.

به طور کلی اگرچه طراحی بیرونی پژو ۴۰۵ را نمی توان به هیچ وجه با محصولات مدرن مورد مقایسه قرار داد اما در جمع مدل های نسبتا ارزان قیمت داخلی، پژو ۴۰۵ به ویژه در نسخه اس ال ایکس نمای نسبتا قابل قبول و هماهنگی را از خود بروز داده و همچنان می تواند تا حدودی مشتریان ایرانی این گونه محصولات اقتصادی را نسبت به ظاهر خود راضی نگاه دارد.

طراحی داخلی پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ تا مدت ها از یک نوع داشبورد قدیمی در مدل های خود استفاده می کرد تا اینکه طی سال های اخیر یک مدل داشبورد جدید در فضای داخلی این خودرو جایگزین شد و مدل قدیمی که از کیفیت بالاتر و متریال نرم بهره می برد، کنار گذاشته شد. داشبورد جدید پژو ۴۰۵ از لحاظ طراحی ظاهری دارای شاخصه های به روزتری بوده و فضای زیباتری را برای سرنشینان رقم زده است؛ به ویژه که دیگر خبری از آن غربیلک فرمان زشت دوشاخه پژو ۴۰۵های قدیمی تر اثری دیده نمی شود و یک فرمان جدید با طراحی قابل قبول جانشین آن شده است.

تصویر
طراحی داخلی پژو ۴۰۵

البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه می کند؛ به خصوص دریچه های تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر می رسند. سایر المان های داشبورد نیز از لحاظ بصری چنگی به دل نمی زنند. با این حال طرح جدید پنل کیلومتر شمار پشت فرمان در مقایسه با مدل های قدیمی رضایت افزون تر مشتریان را در پی داشته و نمایی جذاب تر در مقابل چشمان راننده رقم زده است.

همان طور که اشاره شد سطح کیفی متریال داشبورد چندان تعریفی نداشته و پلاستیک خشک در نقاط مختلف آن به کار گرفته شده است؛ پنل درب ها نیز وضعیت مشابهی داشته و با وجود آنکه از لحاظ طراحی ظاهری دارای شمایل جذاب تری هستند، اما در بحث متریال چندان باکیفیت ظاهر نشده اند. همچنین گنجایش فضای داخلی کابین پژو ۴۰۵ برای حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر می رسد و محدودیت چندانی را از لحاظ فضای اختصاص یافته به سر و پاها تحمیل نمی کند.

گنجایش صندوق عقب پژو ۴۰۵ نیز نسبتا وسیع بوده و ظرفیت مناسبی را به جهت قرارگیری اسباب و وسایل مسافرت های خانوادگی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. به طور کلی فضای داخلی پژو ۴۰۵ گرچه همچنان قدیمی و ساده به نظر می رسد اما با این حال، به ویژه در نسخه های داشبورد جدید و در مقایسه با رقبایی همچو رنو تندر ۹۰ جذاب تر بوده و لذت دیداری بیشتری به سرنشینان خود انتقال می دهد.

آپشن ها و امکانات پژو 405

از آنجا که پژو ۴۰۵ در ردیف محصولات نسبتا ارزان قیمت و اقتصادی بازار ایران دسته بندی شده، در نتیجه نمی توان انتظار وجود آپشن های رفاهی و ایمنی گسترده را از این خودرو داشت. با این حال طی سال های اخیر اضافه شدن دو عدد ایربگ به صورت استاندارد باعث شده تا شاهد ارتقاء کیفی این محصول از لحاظ ایمنی باشیم. پژو ۴۰۵ SLX به عنوان جدیدترین مدل پژو ۴۰۵ از آپشن های رفاهی ایمنی به شرح زیر بهره می برد:

رینگ های فولادی ۱۵ اینچی سفارشی، ترمز ضد قفلABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، کاسه چراغ کریستالی جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع دستی، تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت غیر برقی، تزئینات داخلی کرم رنگ، روکش صندلی پارچه ای، آینه های جانبی با تنظیم برقی.

مشخصات فنی پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ در ابتدای تولید با موتور ۲۰۰۰ سی سی کاربراتوری وارد بازار کشور شد اما بعدها پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی XU7 هشت سوپاپ، مجهز به سیستم پاشش سوخت انژکتوری روی این خودرو قرار گرفت. توان پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵ برابر با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک به سوی چرخ های جلو روانه می شود.

این سدان جمع وجور فرانسوی قادر است ظرف مدت زمان ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ همچنین بیشینه سرعت پژو ۴۰۵ حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی چیزی بیش از ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می شود. وزن پژو ۴۰۵ حدود ۱1۰۰ کیلوگرم بوده و حجم باک آن برابر با ۷۰ لیتر ظرفیت دارد.

از طرف دیگر شرکت ایران خودرو پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را همراه با پیشرانه ۱.۶ لیتری تیوفایو نیز روانه بازار کرده است. توان خروجی موتورTU5 شانزده سوپاپ برابر با ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ضعیف تر از ۴۰۵ GLX بوده و ۱۳.۲ ثانیه به طول می انجامد. با این حال مصرف سوخت آن بسیار کمتر بوده 7.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می شود. بیشینه سرعت پژو ۴۰۵ اس ال ایکس نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

مزایا و معایب پژو ۴۰۵

از جمله نقاط قوت پژو ۴۰۵ می توان به فضای جادار کابین، فراوانی بسیار زیاد لوازم یدکی، گستردگی خدمات پس از فروش و تعمیرکار ماهر، عملکرد نسبتا مناسب سیستم تعلیق و ارائه سواری نه چندان خشک اشاره کرد. با این حال مصرف سوخت بالا به ویژه در پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۸۰۰، طراحی ظاهری قدیمی و کیفیت نه چندان بالای ساخت از جمله انتقادات وارده بر این فرانسوی کهنسال بازار ایران خواهند بود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
رضا
2 سال پیش

هنوزم پرطرفدار و جزو بهتر
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان