انتخاب سایز مناسب کفش به چه مواردی ربط دارد؟

  پنجشنبه، 17 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
انتخاب سایز مناسب کفش به چه مواردی ربط دارد؟
پا قلب دوم بدن انسان است. تمام خونی که از قلب به پائین بدن و به پاها می‌رسد، دوباره توسط عضلات پشت پا به بالای بدن و به سمت قلب پمپاژ می‌شود. علاوه بر این، همانطور که استحکام یک بنا به فونداسیون و پایه آن مربوط است استحکام بدن ما هم به پاهایمان ربط دارد.

پا قلب دوم بدن انسان است. تمام خونی که از قلب به پائین بدن و به پاها می رسد، دوباره توسط عضلات پشت پا به بالای بدن و به سمت قلب پمپاژ می شود. علاوه بر این، همانطور که استحکام یک بنا به فونداسیون و پایه آن مربوط است استحکام بدن ما هم به پاهایمان ربط دارد. پاها تمام وزن بدن را در طول عمر تحمل می کنند. پس هرگونه مشکلی برای پاها منجر به مشکلاتی برای کمر، ستون مهره ها و دیگر قسمت های بدن می شود. پا از پرکارترین اندام های بدن است. روزانه مدت زیادی روی پاهای خود می ایستیم، می نشینیم و راه می رویم. روی پای خود راه رفتن در تمام فرهنگ ها نشانة سلامتی است. تا زمانی که به راحتی راه می رویم احساس جوانی و شادابی و تندرستی می کنیم ولی به محض اینکه این امکان ساده و اولیه از کسی گرفته شود، اضافه وزن و فرسودگی و احساس پیری هم به دنبالش خواهد آمد. پس حفظ سلامت پاها بسیار حیاتی است و یکی از مهم ترین اصول سلامت پا استفاده از کفش مناسب است.

اما به چه کفشی کفش مناسب می گوئیم. اولین نکته در مورد هر کفشی چه کفش ورزشی باشد، چه مجلسی و چه کفش های راحتی و صندل ، پیدا کردن سایز مناسب پای خودتان است. سایز مناسب سایزی است که نه در پیاده روی های طولانی با ورم کردن پاهایتان برایتان تنگ شود ونه آنقدر گشاد باشد که بدون آنکه خودتان متوجه شوید موقع راه رفتن انرژی بیشتری از شما بگیرد. با پوشیدن کفش های تنگ یا گشاد شکل انگشتان پا به مرور زمان تغییر پیدا می کند و از حالت اولیه و اصلی خود خارج می شود.کفش خوب کمک می کند هنگام راه رفتن یا ایستادن، وزن شما به درستی به کف زمین منتقل شود و فشار اضافی به پاها و ستون مهره هایتان منتقل نشود. پس بهتر است به این ضرب المثل قدیمی گوش بدهیم که تهی پای رفتن به از کفش تنگ!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بارها به خاطر ترس از اندازه نبودن کفش، از خرید اینترنتی آن پشیمان شده باشید. ولی راهکار این مشکل چیست؟ مشتریان گرامی می توانند برای محاسبه سایز پای خود به دو روش زیر اقدام نمایند:

توصیه هایی برای انتخاب کفش های مناسب

  • از فروشنده بخواهید طول و عرض هر دو پای شما را اندازه گیری کند تا کفش مناسب را تضمین کند.
  • کفش ها را به هنگام شب خرید کنید تا پاهایتان در بزرگترین حالت خود باشند.
  • یک پا می تواند بزرگ تر از دیگری باشد پس همیشه اندازه کفش را با توجه به پای بزرگ تر خود مشخص کنید.
  • کفشی نخرید که مناسبتان نباشند ؛ این می تواند باعث درد و آسیب پایتان شود. هدف یافتن کفشی است که به شکل پای شما تقریب زده باشد - به جای پا گذاشتن روی شکل کفش.
  • باید فاصله کمی بین نوک بلندترین انگشت پا و انتهای کفش وجود داشته باشد.
  • سعی کنید کفش را با جوراب متناسب بپوشید.
  • کفش هایی که توری، قلاب، نوار و یا یک نوع مکانیسم بندی هستند، حمایت بیشتری از قوس پای شما خواهند کرد.

روش اول برای انتخاب سایز مناسب کفش

A) طول پای خود را از قسمت تحتانی پاشنه تا نوک انگشت شصت پا اندازه بگیرید؛ مثلا طول پا برابر با 27 سانتی متر
B) حال عدد بدست آمده را در فرمول زیر جاگذاری نمایید.
به عدد بدست آمده 2 واحد اضافه نموده (29=2+27) و عدد حاصل را در 3 ضرب کنید (87=3*29). سپس مقدار جواب را تقسیم بر دو کنید (43.5=87/2).

C) سایز پای شما 43.5 است که پیشنهاد می شود کفش با سایز 44 را انتخاب کنید.
D) البته بسته به نوع کفش و نوع پنجه پا شما ممکن است این تخمین کمی خطا داشته باشد. برای انتخاب دقیق تر سایز، به سایز کفشی که در حال حاضر استفاده می کنید و به نوع اسپرت یا کلاسیک بودن کفش توجه داشته باشید.
E) معمولا کفش اسپرت یک سایز بزرگ تر از سایز کفش کلاسیک مناسب پای شما خواهد بود. مثلا اگر کفش کلاسیک سایز 42 استفاده می کنید، به احتمال زیاد سایز مناسب کفش اسپرت برای شما 43 خواهد بود.

روش دوم برای انتخاب سایز مناسب کفش

یک خط کش را روی سطح صاف قرار داده و در حالی که روی آن قرار گرفته اید یک صفحه یا خودکاری را نیز انتهای پای خود قرار دهید تا درصد خطا کمتر شود و از همان صفحه یا خودکار تا نوک انگشت شصت پایتان را برحسب سانتی متر اندازه گیری کرده و عدد بدست آمده را یادداشت نمایید. همین مراحل را برای پای دیگر خود نیز تکرار کنید. میانگین اندازه پاها را محاسبه کرده و با توجه به جدول زیر ببینید که به کدام عدد نزدیک تر است؛ به هر عددی نزدیک تر بود سایز متناظر زیر آن عدد سایز پای شما را نشان می دهد.
مثلا اگر طول پای راست شما 26 سانتی متر و طول پای چپ شما 25 سانتی متر باشد، میانگین 25.5 خواهد شد که سایز کفش متناظر آن 41 است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان