ارتباط بین اضافه وزن و پوسیدگی دندان

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
ارتباط بین اضافه وزن و پوسیدگی دندان
آیا می دانستید بین وزن و پوسیدگی دندان ارتباط وجود دارد؟ چاقی یکی از مشکلات مرتبط با سلامت در جوامع گوناگون است که زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلب و عروق و… است. از طرف دیگر پوسیدگی دندانی نیز یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جوامع گوناگون است

آیا می دانستید بین وزن و پوسیدگی دندان ارتباط وجود دارد؟ چاقی یکی از مشکلات مرتبط با سلامت در جوامع گوناگون است که زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلب و عروق و… است. از طرف دیگر پوسیدگی دندانی نیز یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جوامع گوناگون است. بین وزن و پوسیدگی دندانی رابطه وجود دارد، با افزایش وزن افراد میزان پوسیدگی دندانی نیز افزایش می یابد. ارتباط این دو می تواند به دلیل عوامل ایجاد کننده مشترک دو بیماری چاقی و پوسیدگی دندانی باشد. اثبات شده است که کودکان چاق نسبت به همسالان خود که دارای وزن طبیعی هستند، مقادیر بیشتری مواد غذایی قنددار و دارای کربوهیدرات مصرف می کنند و از طرفی افزایش میزان مصرف قند و کربوهیدرات باعث افزایش خطر ابتلا و گسترش پوسیدگی دندانی می شود.

از طرف دیگر پوسیدگی دندانی نیز یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جوامع گوناگون است، به طوری که تحقیقات نشان داده است ۸۰% از نوجوانان ۱۸ ساله حداقل یک دندان پوسیده دارند. به تازگی در مطالعه ای که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد ارتباط بین وزن و پوسیدگی دندانی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه ۱۰۰۸ نفر از دانش آموزان ۱۲ ساله مدارس شهر تهران در نقاط مختلف شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند..

نتایج این مطالعه نشان داد که بین وزن و پوسیدگی دندانی رابطه وجود دارد، به طوری که در این جامعه ۱۰۰۸ نفری، با افزایش وزن افراد میزان پوسیدگی دندانی نیز افزایش یافته بود. ارتباط این دو می تواند به دلیل عوامل ایجاد کننده مشترک دو بیماری چاقی و پوسیدگی دندانی باشد، به طوری که اثبات شده است که کودکان چاق نسبت به همسالان خود که دارای وزن طبیعی هستند، مقادیر بیشتری مواد غذایی قنددار و دارای کربوهیدرات مصرف می کنند و از طرفی افزایش میزان مصرف قند و کربوهیدرات باعث افزایش خطر ابتلا و گسترش پوسیدگی دندانی می شود.

دلیل دیگر برای تایید وجود این رابطه می تواند دفعات بالای مصرف مواد غذایی در افراد چاق باشد، که افزایش دفعات مصرف مواد غذایی در ارتباط مستقیم با ایجاد و گسترش پوسیدگی دندانی در افراد است. با توجه به این موضوع، وزن زیاد می تواند به عنوان عامل خطری در افزایش تعداد دندان های پوسیده مد نظر قرار گیرد.

با این حال با وجود نقش عوامل دیگر در بروز هر دو بیماری چاقی و پوسیدگی، نمی توان وزن زیاد را به تنهایی عامل افزایش پوسیدگی دندانی در افراد بیان کرد. اهمیت این موضوع بیشتر به نقش هشدار دهنده وزن بالا در مورد پوسیدگی دندانی بر می گردد، که باید کوشید با کنترل رژیم غذایی کودکان و نوجوانان و کاهش میزان کربوهیدرات ها در غذای آن ها، افزایش وزن و نیز پوسیدگی را در آن ها کنترل نمود

وقتی بیمار اضافه وزن پیدا می کند باعث می شود تا لبه دندان مصنوعی لثه را زخم کند که باید ترمیم شود و زمانی که وی لاغر می شود ممکن است دندان های مصنوعی لق شوند که نیاز به ترمیم دارد.زمانی که حتی یک ریشه داخل استخوان فک قرار داد و فعل و انفعالاتی که در داخل بدن و استخوان فک اتفاق می افتد از تحلیل استخوان و لثه بیمار جلوگیری می کند اما هنگامی که هیچ استخوانی در ریشه وجود ندارد و دندان مصنوعی کار گذاشته می شود لثه شروع به تحلیل رفتن می کند که در این صورت ایمپلنت یا پودر استخوان را تجویز می کنیم. در هر 6 ماه یک بار که افراد برای چکاپ دندان به پزشک مراجعه می کنند دندان مصنوعی با نظر و صلاحدید پزشک رفع اشکال می شود. دندان های مجاور دندان های مصنوعی بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند که به دلیل متحرک بودن دندان های مصنوعی و راحتی در تمیز کردن آنها، بیمار باید به بهداشت بهتر دندان های سالم خود توجه کند.وقتی بیمار اضافه وزن پیدا می کند باعث می شود تا لبه دندان مصنوعی لثه را زخم کند که باید ترمیم شود و زمانی که وی لاغر می شود ممکن است دندان های مصنوعی لق شوند که نیاز به ترمیم دارد. تجمع مواد غذایی در فاصله بین دندان مصنوعی و لثه و سقف دهان بیمار منجر به ایجاد زخم، عفونت و بوگرفتگی دهان بیمار می شود و اگر باعث تغییر رنگ دندان شد دندان مصنوعی نیاز به تعویض دارد.اگر بیمار قصد تعویض دندان مصنوعی خود را نداشت می تواند برای نظافت دندان های خود از مواد «لثه نرم مصنوعی» هر چند وقت یکبار و نه به مدت طولانی استفاده کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (246 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز