ساعدنیوز
ساعدنیوز

مراحل جرمگیری دندان چیست؟

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مراحل جرمگیری دندان چیست؟
درباره جرم گیری دندان بهتر است بدانید که هیچ گونه دردی ندارد و رسوب  هایی که بر روی دندان جمع شده اند با استفاده از این اقدام به طور کامل از بین می روند. وجود جرم بر روی دندان می تواند به بوی بد دهان منجر گردد و در صورتی که اقدامی برای از بین بردن آنها صورت نگیرد  پوسیدگی های دندان  و بیماریهای لثه ای  را به دنبال خواهد داشت.

درباره جرم گیری دندان بهتر است بدانید که هیچ گونه دردی ندارد و رسوب هایی که بر روی دندان جمع شده اند با استفاده از این اقدام به طور کامل از بین می روند. وجود جرم بر روی دندان می تواند به بوی بد دهان منجر گردد و در صورتی که اقدامی برای از بین بردن آنها صورت نگیرد پوسیدگی های دندان و بیماریهای لثه ای را به دنبال خواهد داشت.برخی روش های خانگی وجود دارد که می تواند گزینه ی مطلوبی برای جرم گیری دندان باشد. در صورتی که جرم های یاد شده حاد باشند در این صورت ضروری است که با استفاده از دستگاه های ویژه اقدام به جرم گیری دندان کنید.بزاق دهان و همچنین میکروب های موجود در دهان از عوامل تشکیل جرم دندان می باشند. جرم گیری دندان در روزهای آغازی با توجه به این موضوع که لایه های ضخیمی از جرم ایجاد نشده است به آسانی قابل انجام است.

ولی اگر لایه های جرم دندان ضخیم باشد در این صورت ضروری است اقدامات جدی تری را در نظر بگیرید. افرادی که به طور جدی از سیگار و الکل استفاده می کنند به زودی به وجود جرم بر روی دندان ها مبتلا می شوند حتی مصرف بیش از حد قهوه و چای و نوشیدنی های رنگی نیز جرم روی دندان ها را تشدید می کند.

پلاک دندان چیست؟

چقدر تعجب می کنید اگر بدانید پلاک روی دندانتان چیست؟ پلاک دندانی که به پلاک دندان نیز معروفند، پلاک میکروبی و بیوفیلم دندانی فیلم نرم، چسبنده ای است که روی دندانها ساخته می شود. پلاک بی نهایت چسبنده، بدون رنگ تا زرد کمرنگ، ته نشین شده از بیوفیلم است که بطور به شکل منظم روی دندان شما قرار دارد. وقتی بزاق، غذا و مایعات با هم ترکیب می شوند آنها لایه ته نشین شده باکتریایی تولید می کنند که در محل اتصال دندان به لثه جمع می شود. پلاک حاوی باکتری است که اسید تولید می کند که این اسید به مینای دندان حمله کرده و می تواند لثه را تخریب کند. اگر درمان نشود، تخریب بصورت دائمی می شود. پلاک حاوی میلیونها باکتری است که از مواد غذایی و آشامیدنی که شما هر روز می خورید، تغذیه می کنند. اگر باکتریها از پلاک به روی دندان ته نشین شوند و بصورت منظم از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیز نشوند، می توانند سبب پوسیدگی دندان و بیماری لثه و ایجاد جرم، شوند.

پلاک دندان منجر به ساخت شدن جرم می شود

به مرور زمان اگی پلاک از پایه پاک نشود، مواد معدنی از بزاق وارد بیوفیلم پلاک می شود و سبب می شود که این لایه در مدت 24 تا 72 ساخت سخت شده به جرم تبدیل شود. و در حالیکه شما تلاش می کنید پلاک را در خانه پاک کنید، جرم تمیز کردن جرم به کمک یک متخصص دندانپزشک نیاز دارد.

آیا می دانید 68% از بزرگسالان جرم دندان دارند؟ جرم دندان همچنین کالکولوس دندانی نیز نامیده می شود. وقتی در حال سخت شدن روی دندانها است به رنگ زرد یا قهوه ای در می آید. به دلیل اینکه جرم روی دندانها ایجاد می شود به شدت به مینای آن چسبیده است و فقط توسط متخصص دندانپزشکی قابل پاک شدن است. شما در معرض خطر بزرگتر پیشرفت جرم به سمت بریس ها، خشکی دهان، متراکم شدن دندانها، مصرف سیگار و بالا رفتن سن، قرار دارید. افراد مختلف به اندازه های مختلف مستعد تولید جرم هستند. برای برخی با بالا رفتن سن ایجاد جرم سریعتر می شود.

مراحل جرمگیری دندان

در ادامه مراحل و چگونگی انجام جرم گیری دندان را شرح خواهیم داد.

مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

دو روش اصلی برای جرم گیری دندان وجود دارد، البته بعضی از دندان پزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. در ادامه این دو روش شرح داده می شود.

- جرم گیری با ابزارهای دستی: دندان پزشک شما در این حالت از یک جرم گیر دندان استفاده می کند و به صورت دستی پلاک های موجود روی دندان را از بین می برد. ار آنجا که دندان پزشک توانایی مشاهده پلاک ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان ها استفاده کند.

- جرم گیری با ابزارهای اولتراسونیک: ابزار جرمگیری دندان اولتراسونیک پلاک ها را از روی دندان شما با لرزش یک سر فلزی، پاک می کند، در این روش از اسپری کردن آب برای شستن پلاک ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می شود.

- کورتاژ لثه: زمانی که با حذف جرم و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می توان درمان را انجام داد. لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه های زیرین، موجب می شود که بافت لثه ای سالمی ساخته شود.

در جرم گیری و جرم گیری عمیق دندان ها معمولا در دو تا چهار جلسه انجام می گیرد. دندان پزشک برای این که احساس درد نکنید، لثه ها را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می کند. در هر جلسه یک چهارم دهان و به مدت ۴۵ دقیقه تحت درمان قرار می گیرد. در صورتی که بیماری لثه پیشرفته نباشد، جرم گیری در یک جلسه به طور کامل انجام می گیرد.

مرحله دوم: بروساژ دندان

احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه با جرمگیری دیده یا شنیده اید. دندانپزشکان با آغشته کردن دندان ها به خمیر مخصوص و استفاده از وسیله ای چرخشی که یک برس به سر آن بسته شده است، اقدام به بروساژ سطوح دندانی می کنند، این کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای به وجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ ها و لکه هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می شود.

مرحله سوم: صیقلی کردن دندان باAirFlow

صیقلی کردن دندان با Airflow روشی ایده ال برای از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان ها، به طور کامل پلاک دندانها را از بین می برد. از این روش برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل از شیار بندی استفاده می شود.

این روش جرمگیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان های بیمار می شود و نسبت به دیگر روش های درمانی پریودنتال برتری دارد. در این روش، یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و جت آب برای برطرف کردن پلاک و لکه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش بیمار دردی را حس نخواهد کرد

هزینه جرمگیری دندان در مقایسه با هزینه ارتودنسی با این روش مقرون به صرفه است، همچنین این روش ایمن و بدون عوارض می باشد. این روش همچنین برای آماده نمودن سطح دندان برای استفاده از وسایل پروتزی و ارتودنسی و پاکسازی سطح دندان پیش از درمان با فلوئورید مفید است.

پلاکدندان آغازگر یک بیماری پریودنتال است. رسوب ها و تغییر رنگ دندان باعث می شوند تا سلامت دندان به خطر بیفتند. روش جرمگیری دندان به روش AIRFLOW سطوح دندان ها را بهتر از همیشه تمیز کرده و صیقل می دهد. پس از انجام این کار، از صاف شدن دندان ها و ظاهر روشن و شفاف آن ها شگفت زده می شوید.

درمان با لیزر

جرم گیری دندان و جرم گیری عمیق لیزری دندان هم به منظور پیشگیری و هم به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می شود.

پس از روش های پاکسازی عمیق، پاکت های لثه و سطوح ریشه با یک لیزر آبی درمان می شوند تا اتصال مجدد بافت های لثه را بهبود ببخشد. این کار باعث تسکین التهاب و بهبودی سریع بافت های لثه می شود و باعث اتصال دوباره ی بافت های لثه به دندان می شود.

در طول جلسه بعدی، دندان پزشک مجددا لثه ها را معاینه می کند تا میزان بهبودی پاکت های لثه را بررسی کند. در صورتی که عمق پاکت های لثه هنوز بیش از ۳ میلی متر باشند، روش های درمانی قوی تر تجویز می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (467 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (116 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (51 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (23 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی