اشتباهات رایج هنگام شستن صورت

  شنبه، 03 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اشتباهات رایج هنگام شستن صورت
روتین مراقبت از پوست شما معمولا با شستن آغاز می شود و با شستن نیز پایان می یابد . حتما پیش خودتان فکر می کنید که شستشوی صورت ساده ترین کار در روتین مراقبتی است و هیچ نکته خاصی هم ندارد اما اگر نکات مربوط به آن را رعایت نکنید ، پوست شما دچار آلودگی ، خارش ، حساسیت و چربی بیش از حد و یا کمبود چربی می شود 

روتین مراقبت از پوست شما معمولا با شستن آغاز می شود و با شستن نیز پایان می یابد . حتما پیش خودتان فکر می کنید که شستشوی صورت ساده ترین کار در روتین مراقبتی است و هیچ نکته خاصی هم ندارد اما اگر نکات مربوط به آن را رعایت نکنید ، پوست شما دچار آلودگی ، خارش ، حساسیت و چربی بیش از حد و یا کمبود چربی می شود

شستشوی زیاد صورت

به طور ایده آل، بهتر است صورت خود را دوبار در روز بشویید؛ یک بار صبح و یک بار شب. البته بعد از ورزش کردن و تعریق شدید هم شستشوی صورت لازم است.شستن صورت بیش از دوبار در روز برای همه ی افراد ضروری نیست. مگر افرادی که مستعد عفونت های پوستی هستند. شستن زیاد پوست، نه فقط باعث خشکی پوست و التهاب آن می شود، باعث تولید بیش از حد چربی نیز می شود.پس حواستان باشد، اگر آرایش تان غلیظ نیست، ضد آفتاب تان چرب نیست و تعریق شدید نداشته اید، ۲ بار در روز شستن پوست صورت برای شما کافی است.

خشک کردن صورت با حوله ی بدن

وقتی دوش می گیرید، صورت خود را با همان حوله ای خشک می کنید که بدنتان را خشک کرده اید؟ درست است که بدنتان را تازه شسته اید، ولی باکتری هایی که به طور طبیعی روی بدنتان زندگی می کنند با باکتری هایی که روی صورتتان زندگی می کنند، متفاوتند. پس، بهتر است صورت خود را با حوله ای جداگانه خشک کنید.

بیش از حد مجاز لایه برداری می کنید :

لایه برداری جزء اقدامات سالم در روتین مراقبت از پوست است که باعث برداشتن سلول های مرده می شود اما نباید این کار را به دفعات انجام دهید . حداکثر دو بار در هفته لایه برداری کردن ، می تواند سلول های مرده را به اندازه کافی از بین ببرد و پوست شما نیز آسیب نبیند .

کمتر از حدی که باید صورت خود را می شویید :

از آن جایی که در دنیایی زندگی می کنیم که زمان محدودی داریم و همه چیز با سرعت پیش می رود ، شستشوی صورت نیز ممکن است نادیده گرفته شود . کم شستن صورت نیز می تواند باعث بسته شدن منافذ و گیر کردن آلودگی در آن شود . چانه، خط رویش مو و بینی نقاطی هستند که ممکن است در هنگام شستشو از قلم بیفتد و باید به آن ها دقت کنید .

شستن صورت در صبح

شاید فکر کنید که برای نظافت پوست صورت، شست وشو قبل از خواب کافی است. ولی شستن صورت در صبح نیز ضروری است. دکتر راشل نظریان (Rachel Nazarian)، متخصص پوست در گروه متخصصین پوست شوایگر (Schweiger Dermatology Group) در نیویورک و نیوجرسی می گوید: «وقتی درهنگام خواب می غلتید، باکتری های موجود در آب دهان و همچنین چربی موی سر به راحتی به صورت و چشم های شما انتقال پیدا می کنند.» بنابراین حتی اگر روبالشی خود را مرتبا عوض می کنید، باز هم بهتر است که پس از بیدار شدن، صورت خود را بشویید. البته اگر پوست بسیار حساسی دارید، نباید دو بار در روز از مواد شوینده استفاده کنید و بهتر است که برای شستن صورت در صبح (شب) تنها از آب استفاده کنید.

استفاده از آب داغ برای شست وشوی صورت

آب داغ، دشمن پوست و بخش های حساسی مثل صورت شماست. شاید دوش آب داغ یا استفاده از آب بسیار گرم در یک روز سرد زمستانی بسیار لذت بخش باشد، ولی با این کار به پوست خود آسیب می زنید.

دکتر زایشنر می گوید: «دمای بالا، مانند حمام بخار یا آب بسیار گرم موجب گشادی رگ های خونی و صدمه دیدنِ بافت های ظریف می شود. به علاوه آب داغ به طور طبیعی چربی هایی را که برای حفظ یکپارچگی پوست ضروری هستند، از بین می برد.» یعنی پوست شما سریع تر خشک می شود و به مرور دچار خارش یا پوسته پوسته شدن خواهد شد. بنابراین، همیشه برای شستن صورت، به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

شویندهٔ نامناسب برای نوع پوست

ممکن است، شوینده ای که دوست تان از آن تعریف می کند و می گوید که پوست او را کاملا دگرگون کرده است، برای شما تأثیر مشابهی نداشته باشد. وقتی می خواهید شویندهٔ مناسبی برای پوست خود تهیه کنید، باید مواردی مانند نوع پوست (چرب، خشک، معمولی یا مختلط)، حساسیت پوستی، استعداد بروز آکنه یا بیماری های پوستی (روزاسه، اگزما) را در نظر داشته باشید. اگر در انتخاب شویندهٔ مناسب دچار مشکل شدید، می توانید از متخصص پوست کمک بگیرید.

لایه برداری و کف مالی برای مدت خیلی طولانی

طول زمانی که از کف صابون استفاده می کنید با شستشوی تمیز پوست رابطه ای ندارد. ممکن است ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کف روی پوستتان بماند. ولی، آسیب آن بیشتر از فایده ی آن است.ساییدن بیش از حد پوست، به خصوص وقتی با لایه برداری همراه باشد، خیلی زود می تواند پوست را قرمز و ملتهب کند. برای شستن پوست صورت اول با آب ولرم آن را نم دار کنید. بعد، با نوک انگشتان خود و با حرکت دایره ای، پاک کننده پوست را ۳۰ ثانیه روی پوست پخش کنید.وقتی به میزان مناسبی کف کرد، آن را آب کشی کنید. در پایان با یک حوله ی نرم و تمیز، به دقت و به حرکات ضربه ای پوست خود را خشک کنید.مطمئن شوید که ناحیه T شکل (پیشانی، بینی و چانه) و ناحیه U شکل (اطراف خطوط فک) را شسته اید، چون بیشتر افراد این نقاط را فراموش می کنند.

لایه برداری بیش از ۲ بار در هفته

اگر پاک کننده همیشگی صورت شما حاوی اسکراب است، دانستن این مسئله برای شما خیلی مهم است. لایه برداری کمک می کند، سلول های مرده ای که روی سطح پوست تجمع پیدا کرده اند، از بین بروند و شفافیت پوست را بهبود دهند.

ولی لایه برداری بیش از حد، باعث ایجاد پارگی های میکروسکوپی سطح خارجی پوست و التهاب و تحریک پذیری آن می شود. به طور کلی، بیشتر افراد، بیش از یک یا دو بار در هفته، نیازی به استفاده از اسکراب ندارند.

شستشوی صورت با صابون

شاید شما هم خوش شانس هستید و پوست حساسی ندارید. پس، صورت خود را با صابون می شویید. اما، باید بدانید این پاک کننده ی خشن، آبرسان های طبیعی پوست را از بین می برد.

افزون بر این، به رگ های خونی پوست آسیب می رساند و باعث قرمزی و التهاب صورت می شود. پس، به جای این صابون ها، توصیه می کنیم از پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید. استفاده از این نوع شوینده ها، پوست شما را تحریک نمی کندو برای شستشوی دو بار در روز انتخاب مناسبی هستند.

شستن صورت بعد از استفاده از ماسک

بیشتر ماسک های صورت و لایه بردارها به شما توصیه می کنند، قبل از استفاده از این محصولات پوست خود را بشویید. چون این محصولات برای اثرگذاری بر پوست، باید روی پوستی تمیز و کاملاً بکر بمانند. به این ترتیب، به طور عمیق در پوست نفوذ می کنند. پس، بعد از اینکه ماسک را با آب شستید، نیازی نیست از شوینده ی دیگری برای صورت خود استفاده کنید.

ماسک ها سه برابر بیشتر از سرم ها، مواد مفید خود را به پوست می رسانند. پس، اجازه دهید مواد موجود در ماسک از فرصت فراهم شده برای آبرسانی استفاده کنند و پوست را بشتر بازسازی کنند. به عبارت بهتر، بگذارید مواد ماسک روی پوستتان باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد.

مرطوب نکردن پوست بعد از شستشو

وقتی پوست خود را مرطوب می کنید، تفاوت بزرگی ایجاد می کنید. متخصصان توصیه می کنند، بلافاصله بعد از شستن صورت، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.باید بدانید اگر بعد از چند دقیقه، پوست خود را مرطوب نکنید، سلول های سطح پوست آب و رطوبت خود را از دست می دهند. در نتیجه، سخت تر مرطوب می شوند.مرطوب کننده ها، موادی غنی برای پوست فراهم می کنند. استفاده از آنها پوستی تمیز و هیدراته برایتان باقی می گذارد. صبح ها که صورت خود را می شویید و از مرطوب کننده استفاده می کنید، حتماً یک لایه ی ضد آفتاب هم روی آن بزنید. کرم ضد آفتاب کمک می کند زحمت های شما بر باد نرود و کارهایی که برای مراقبت از پوست خود انجام دادید، حفظ شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (456 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (25 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..