فتق هیاتال چیست؟

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
فتق هیاتال چیست؟
فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که قسمتی از معده به سمت بالا و درون دیافراگم کشیده می‌شود. دیافراگم به طور معمول دارای یک ورودی کوچک (وقفه) است که از طریق آن لوله مواد غذایی (مری) در مسیر خود عبور می‌کند تا به معده وصل شود. معده می‌تواند از طریق این منفذ به بالا کشیده شود و فتق هیاتال رخ دهد.

یکی ازبیماریهای گوارشی که ممکنست باایجاد درددرقفسه سینه ، با بیماریهای قلبی اشتباه گرفته شود، فتق هیاتال است.یک فتق بزرگ هیاتال اجازه به غذا و اسید برای برگشت به مری را می دهد و منجر به درد سینه (صدری)وسوزش می شود.اقدامات مراقبت های فردی یا داروها معمولا این نشانه ها را تخفیف میدهند ..گرچه فتق های خیلی بزرگ دربرخی موارد احتیاج به جراحی ترمیمی دارند.

علل فتق هیاتال

دیافراگم عضله ای گنبدی شکل است که قفسه سینه را از شکم جدا می کند.به طور معمولی، مری از طریق شکافی در دیافراگم به نام "هیاتوس" عبور می کند و به معده وصل می شود.هنگامی که بافت عضلانی اطراف این شکاف ضعیف گردد و قسمت بالای معده به دیافراگم فشار وارد کند، معده وارد قفسه سینه می شود و این فتق رخ می دهد.

علل این فتق عبارتند از:

  • جراحت در محل هیاتوس
  • تولد نوزاد با شکاف بزرگ هیاتوس
  • وجود فشار شدید و دائمی بر عضلات اطراف هیاتوس از جمله هنگام سرفه کردن، استفراغ، زور زدن در هنگام اجابت مزاج و بلند کردن اجسام سنگین.
  • کوتاه بودن مری به علت التهاب و زخم ناشی از برگشت اسید معده. کوتاه بودن مری باعث می شود معده به سمت بالا برود.
  • اتصال غیرعادی و شل مری به دیافراگم که باعث می شود مری و معده به سمت بالا بروند.

در چه افرادی فتق هیاتال شایع است؟

  • افراد بالای 50 سال
  • افراد چاق

انواع فتق هیاتال

فتق هیاتال لغزشی: یکی از انواع شایع این فتق می باشد که در محل اتصال مری و معده می باشد و قسمتی از معده در قفسه سینه قرار می گیرد.

اغلب در هنگام بلع، این محل اتصال به سمت قفسه سینه پیش می رود.در عمل بلعیدن، عضلات مری منقبض می شوند و باعث کوتاهی مری و کشیده شدن معده به سمت بالا می شوند.هنگامی که عمل بلع تمام شد، قسمت بزرگ شده معده به درون شکم می افتد.

فتق هیاتال پارامری: قسمتی از معده برای همیشه بالا می رود و درون قفسه سینه جای می گیرد.عمل بلع غذا بر روی این نوع فتق تاثیری ندارد.این فتق ممکن است مانع ورود غذا به معده شود و بعد از بلعیدن، غذا به مری بچسبد.به علت گیر کردن غذادر مری و یا به دلیل وجود اسید معده، ممکن است زخم معده بوجود آید.

علایم فتق هیاتال

در اغلب موارد، فتق هیاتال کوچک مشکلی ایجاد نمی کند و ممکن است هرگز نفهمید فتق هیاتال دارید مگر اینکه دکتر هنگام بررسی مشکلات دیگر به وجودش پی ببرد.اما فتق هیاتال بزرگ موجب می شود که غذا و اسید به سمت مری برگردند و باعث سوزش سردل شوند. اقدامات خودمراقبتی و یا داروها معمولا این علائم را تسکین می دهند، اگرچه فتق های خیلی بزرگ هیاتال گاهی به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند.اغلب فتق های هیاتال کوچک هیچ علامت یا نشانه ای ایجاد نمی کنند. با این حال، فتق هیاتال بزرگتر می تواند علائم و نشانه های زیر را بروز دهد:

  • سوزش سردل
  • آروغ
  • بلع
  • درد قفسه سینه یا شکم
  • احساس سیری عجیب بعد از وعده های غذایی
  • استفراغ خونی یا مدفوع سیاه که نشانگر خونریزی در دستگاه گوارش باشد

تشخیص فتق هیاتال

  • رادیوگرافی ایستاده سطح مایع هوا را پشت سایه قلب نشان می دهد – معمولاً در اثر فتق پاراازوفاژیال
  • باریم GI فوقانی در هر موردی فتق پاراازوفاژیال را تشخیص می دهد ولی در شناسایی فتق Sliding حساسیت زیادی ندارد زیرا این نوع می تواند خودبخود سرجاش برگردد
  • ازوفاگوسکوپی در تشخیص و طبقه بندی تمام انواع فتق بسیار مفید است.

درمان فتق هیاتال

  • هدف از درمان فتق Sliding کم کردن علایم مربوطه رفلاکس است .
  • درمان فتق پارازوفاژیال همیشه جراحی است و ربطی به شدت علایم ندارد- به علت عوارض نسبتاً شایع و گاه کشنده باید بیماران تحت عمل ترمیم انتخابی قرار گیرند.
  • در نوزادان ساک بزرگ فتق اینتراتوراسیک ممکن است ریه ها را تحت فشار قرار دهد و نیاز به ترمیم جراحی اورژانس پیدا کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان