فواید و عوارض مصرف کشمش در بارداری 

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید و عوارض مصرف کشمش در بارداری 
کشمش دارای فیبر و کلسیم و آهن بسیاریست که خوردن آن در بارداری بسیار توصیه شده است و باعث تقویت دندان و هضم بهتر و رفع گرسنگی مادر می شود.

بارداری زنان را تغییر می دهد و او برای اولین بار در زندگی معجزه ای را در بدنش درک می کند به هر حال، کمک به رشد زندگی یک معجزه است درست است؟ مرحله زیبایی از بارداری با لیستی از بایدها و نبایدها در هنگام خوردن غذا انجام می شود زن دوست دارد غذایی را که برای او و بچه رو به رشد اش خوب است مصرف کند.

کشمش در بارداری

زن باردار باید میوه های خشک را در طول هر ماه بخورد آجیل مانند بادام، زردآلو، گیلاس ها برای یک زن باردار مهم هستند. این ها حاوی مواد غذایی مهمی هستند که برای مادر و کودک مفید هستند. در این بخش از رازهای تغذیه سالم بارداری یاد می گیرید که چگونه کشمش برای زنان باردار اهمیت دارد.

مزایای خوردن کشمش در بارداری برای مادر

کشمش مزایای متعددی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد. هنگام مصرف کشمش در دوران بارداری، مهم است که بدانید مصرف آن چگونه بر سلامت مادر تاثیر می گذارد. در اینجا چند مزیت مصرف کشمش در دوران بارداری برای مادران آورده شده است:

  • سلامت دندان:کشمش ها سرشار از کلسیم هستند و به محافظت و مراقبت از دندان های شما کمک می کنند. به دلیل عدم تعادل هورمونی، دندان های شما در دوران بارداری خراب می شوند. مصرف کشمش می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما کمک کند.
  • تسکین یبوست:کشمش به دلیل این که سرشار از فیبر است خاصیت ضد یبوست دارد و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. یبوست در دوران بارداری، یکی از سخت ترین کارها در مدیریت این دوران است. مصرف کشمش در دوران بارداری، یکی از راه های طبیعی جلوگیری یا درمان یبوست است.
  • افزایش سلول های خون:کشمش ها منبعی سرشار از هموگلوبین هستند که برای تولید گلبول های قرمز خون در بدن شما به کار می رود. در دوران بارداری، بدن شما تحت فشار و تغییرات زیادی قرار می گیرد، که یکی از آن ها تولید متناقض گلبول های قرمز خون است.
  • هضم آسان غذا:مقدار فیبر بالای موجود در کشمش، به بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن شما کمک می کند.
  • تامین انرژی:کشمش ها به عنوان یک منبع بسیار خوبی از سلامتی و گلوکز طبیعی شناخته می شوند، آن ها یک منبع عالی از انرژی هستند و این انرژی به احتی در بدن جذب می شود.
  • جلوگیری از کم خونی:کم خونی ناشی از کمبود شدید آهن در بدن است. کشمش ها سرشار از آهن هستند و در جلوگیری از کم خونی موثر هستند.
  • پیش گیری از سرطان:بارداری بدن شما را در میان استرس و ضربه روحی شدید قرار می دهد، این امر در طولانی مدت، بر سلامت شما تاثیر می گذارد. سرطان می تواند یکی از عوارض جانبی این استرس باشد. خوردن یک مشت از کشمش به صورت روزانه، جریان خون را تنظیم می کند ورشد لخته های سرطانی را متوقف می کند.
  • جلوگیری از برگشت اسید معده:همانطوری که در بالا ذکر شد، کشمش سرشار از فیبر است، یکی از مهم ترین جنبه های وجود فیبر در بدن، توانایی جلوگیری از برگشت اسید معده می باشد.

ارزش غذایی کشمش

فیبر:کشمش ها منبع غنی از فیبر را تامین می کند. هضم را آسان و به کنترل دستگاه گوارش کمک می کنند فیبر جنبه ضروری هر رژیم غذایی است اما وقتی باردار هستید دو برابر مهم می شود. این به این دلیل است زمانی که باردار هستید، بدن شما با تجزیه غذا متناقض است. عدم تعادل هورمونی باعث مشکلات هاضمه متعددی می شود و کشمش به تنظیم این کمک می کند.

آهن:مزیت مهم دیگر این است که کشمش منبع غنی از آهن است. آهن بسیار مهم است چون به تنظیم جریان خون، حفظ سلامت قلب کمک می کند و منبع سالم از سلول های خونی حامل اکسیژن را تضمین می کند که از ریه ها عبور می کنند. این کار باعث می شود مطمئن شوید که ریه ها به روش سالمی کار می کنند. کمبود آهن باعث کم خونی می شود.

کلسیم:یکی از مهم ترین مواد معدنی در بدن کلسیم است. این مواد معدنی مسئول سلامت استخوان، بهداشت دندان، جذب کلسترول، سلامت پوست و قلب است. لازم است که بدن به درستی عمل کند و کشمش منبع غنی کلسیم را نیز فراهم می کند.

در حقیقت، کلسیم دو برابر برای زنان باردار اهمیت دارد چون برای رشد استخوان کودک در رحم ضروری است تضمین می کند چگالی استخوان کودک در سطوح نرمال باقی بماند و به طور مناسب رشد کند.

عوارض مصرف کشمش در بارداری

در حالی که کشمش برای سلامتی مناسب است خوردن زیاد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا نباید کشمش زیادی بخورید:

  • می توانند قند خون را افزایش دهند
  • می توانند منجر به دیابت حاملگی شود
  • می توانند باعث دیابت نوزاد شوند و زایمان کودک را به طور طبیعی دشوار کرده و ممکن است منجر به سزارین شود
  • آن ها می توانند باعث دیابت نوع 2در کودک شوند

چه کسانی باید از خوردن کشمش خودداری کند؟

اگرچه کشمش سالم است، اما می تواند صدماتی به کسانی که از قبل شرایطی مانند دیابت یا بیماری های قند خون دارند، وارد کند. اگر مبتلا به دیابت حاملگی یا هر مشکل پزشکی دیگری هستید، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

چگونه در دوران بارداری کشمش بخوریم؟

  • کشمش را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس می توانید این آب را در طول روز به مقدار کم مصرف کنید.
  • برای تهیه یک میان وعده سالم ترکیبی از کشمش، آجیل و زردآلوی خشک تهیه کنید.
  • مقداری کشمش و آجیل به دلخواه فراهم کنید و به آن عسل اضافه کنید و در یک ظرف نگهداری کنید و هر صبح می توانید یک قاشق غذاخوری از این غذای خوشمزه را میل کنید.
  • یک مشت کشمش را در آب سرد به مدت یک ساعت خیس کنید. قبل از خواب آب آن را خالی کرده و همراه با شیر داغ میل کنید.
  • کشمش را به رژیم غذایی بارداری خود اضافه کنید تا هوس شیرینی تان برطرف شود. از آن به عنوان چاشنی روی برنج استفاده کنید. آن را روی دسر خود بریزید. به هر روشی که استفاده کنید تنها مطمئن شوید که آن را در رژیم خود گنجانده اید. از مصرف زیاد آن خودداری کرده و فقط در حد اعتدال مصرف نمایید.

خوردن کشمش سیاه (مویز) در دوران بارداری

مصرف کشمش سیاه خیسانده شده در آب در دوران بارداری بسیار مفید است. در ادامه چند مزیت خوردن کشمش سیاه در دوران بارداری آمده است:

  • خون را تصفیه می کند.
  • از پوست در برابر آسیب های ناخواسته و پیری محافظت می کند.
  • جوش ها را از بین می برد
  • از ریزش مو جلوگیری کرده و ریشه های مو را تقویت می کند.
  • از سفید شدن مو جلوگیری می کند.
  • از فولیکول های مو محافظت کرده و از این طریق رشد مو را تقویت می کند.
  • استخوان ها را تقویت می کند.
  • از دندان محافظت می کند.
  • هضم را بهبود می بخشد.
  • دهان را تازه نگه می دارد.
  • با عفونت مبارزه می کند.
  • کم خونی را کاهش می دهد.
  • به حرکت روده کمک می کند و باعث کاهش اسیدیته می شود.
  • از یبوست جلوگیری می کند.
  • انرژی را بهبود می بخشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان