فواید و مضرات رژیم غذایی لوکرب

  چهارشنبه، 14 خرداد 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
فواید و مضرات رژیم غذایی لوکرب
ساعد نیوز: امروزه رژیم غذایی لوکرب مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفته است.هر رژیم غذایی فواید و مضراتی دارد که افراد قبل شروع باید به آنها دقت کنند. در این مطلب ما شما را با فواید و مضرات این رژیم مشهور آشنا خواهیم کرد.

فواید رژیم لوکرب

تصویر
چرا خوردن کربوهیدرات کمتر توصیه می شود؟ مزایای بالقوه بسیاری وجود دارد، که توسط علم اثبات شده و با تجربه بالینی حمایت می شود, از جمله : کاهش وزن، کاهش ذخایر چربی، کاهش قند خون، بهبود وضوح ذهنی و دستگاه گوارش، بیشترین مزایای ذکر شده مصرف کم کربوهیدرات است. اما برخی از افراد مزایای بیشتری را تجربه می کنند که برخی از آن ها می توانند زندگی افراد را تغییر دهند: کاهش فشار خون و سایر موارد بهبود در عوامل خطر بیماری قلبی، آکنه کمتر و پوست بهتر، میگرن کمتر، بهبود علائم سلامت روان، باروری بهتر و …

کاهش وزن

بیشتر افراد برای کاهش وزن شروع به خوردن کربوهیدرات کمتر می کنند. مطالعات نشان داده اند که اغلب رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به سایر رژیم های غذایی موثرتر هستند. کاهش کربوهیدرات باعث کاهش وزن بدون گرسنگی و بدون نیاز به شمردن کالری می شود. طبق تحقیقات جدید، رژیم کم کربوهیدرات حتی می تواند منجر به سوزاندن کالری بیشتر نسبت به سایر رژیم های غذایی شود. پژوهش ها نشان می دهند که رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های کم چرب شما را سریع تر و بیشتر لاغر می کنند. حتی زمانی که تعداد کالری ها را هم محدود کردند باز هم رژیم لوکرب برنده بود. رژیم لوکرب به رفع احتباس آب بدن کمک کرده و سطح هورمون انسولین را کم می کند. به همین خاطر در هفته های اول و دوم کاهش وزن سریع تری رخ می دهد. مقایسه های زیادی میان رژیم های کم چرب و لوکرب صورت گرفت است. اما در پایان افراد گروه با کربوهیدرات پایین بدون تحمل گرسنگی ۲ تا ۳ برابر بیشتر کاهش وزن داشتند.
در هفته های اول و دوم که رژیم لوکارب را آغاز کرده اید بدن با دفع آب اضافی و پایین آوردن سطح انسولین منجر به لاغری سریع می شود.
یک پژوهش به مقایسه رژیم کم کربوهیدرات و کم چرب پرداخت. افراد حاضر در گروه رژیم لوکارب با مصرف محدود کربوهیدرات ها حتی بدون تحمل گرسنگی ۲ تا ۳ برابر کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه رژیم کم چرب داشتند. پژوهش دیگر انجام شده بر روی افراد چاق نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های مرسوم تا ۶ ماه تاثیر بسیار زیادی دارد. بعد از گذشت ۶ ماه تفاوت در مقدار وزن کاسته شدن میان رژیم ها خیلی قابل ملاحظه نیست.

بهبود دیابت نوع 2

رژیم های لوکرب به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و مقاومت انسولین بسیار مفید هستند. میلیون ها نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت و مقاومت انسولین می باشند. پژوهش ها نشان می دهند که مصرف کمتر کربوهیدرات ها سطح قند خون و انسولین را به طرز قابل ملاحظه ای پایین می آورد. برخی از افراد دیابتی با شروع رژیم لوکرب بلافاصله دوز مصرفی انسولین آنها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. در یک پژوهش ۹۵ درصد افرادی که رژیم کم کربوهیدرات داشتند بعد از گذشت ۶ ماه داروهای کاهش دهنده گلوکز خون را یا به طور کامل حذف یا محدود کردند. در صورتی که شما از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می کنید قبل از ایجاد هرگونه تغییر در کربوهیدرات دریافتی با دکتر خود مشورت کنید تا از افت شدید قند خون خود پیشگیری کرده باشید.

دستگاه گوارش سالم تر

کاهش کربوهیدرات ممکن است به برطرف شدن زخم معده کمک کند و علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند نفخ، گاز، اسهال، گرفتگی و درد را کاهش دهد. برای برخی، این امر بهترین قسمت کاهش مصرف کربوهیدرات است و معمولاً طی چند روز یا هفته اول شروع رژیم اتفاق می افتد.

کاهش میل به قند و شکر

آیا سعی می کنید از غذاهای شیرین دوری کنید و آن ها را در حد اعتدال بخورید؟ بسیاری از مردم این کار را می کنند. یک رژیم غذایی لوکرب اغلب می تواند تمایل به شیرینی ها را کاهش داده و حتی گاهی از بین ببرد.

کاهش اشتها

به جرات می توان گفت که بدترین جنبه رژیم گرفتن گرسنگی است. دلیل اصلی که بسیاری افراد رژیم خود را نیمه کاره ها می کنند احساس ضعف و گرسنگی می باشد. خبر خوبی برای شما داریم. شما با دنبال کردن رژیم لوکرب کاهش خودکار اشتها را تجربه می کنید. در رژیم لوکرب شما همزمان با کاهش مصرف کربوهیدرات ها، مصرف پروتئین های باکیفیت و چربی های سالم را افزایش می دهد. این دو درشد مغذی به کاهش اشتها و احساس سیری برای مدت بیشتر کمک می کنند.
مصرف پروتئین کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین خاصیت کاهش دهنده اشتها دارد که به طور خودکار کالری دریافتی شما را کاهش می دهد. پروتئین با افزایش تولید هورمون های سیری و سرکوب هورمون های گرسنگی به داشتن احساس سیری بیشتر و لاغری کمک می کند. با خوردن مقدار کافی از پروتئین های باکیفیت مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی و دیگر موارد می توانید زمان های بیشتری از روز سیر باقی بمانید. چربی های سالم هم نقش مهمی در کاهش اشتها دارند. گوارش چربی ها زمان بیشتری می برد و به همین دلیل معده شما با سرعت کمتری تخلیه می شود. روغن زیتون، آووکادو، روغن نارگیل و آجیل ها از چربی های سالم هستند.

کاهش سایز در ناحیه شکم و پهلو

تمام چربی های بدن یکسان نیستند. محل ذخیره شدن چربی نشان می دهد که چه اثری بر سلامتی یا خطر بیماری ها دارد. چربی های بدن به ۲ نوع چربی زیر پوستی و چربی احشایی تقسیم می شوند. چربی های زیر پوستی همانطور که از نامشان پیداست در زیر پوست قرار گرفته اند و چربی های احشایی بخش میان تنه را احاطه می کنند. درصد چربی های احشایی در افراد چاق بسیار بالا است. چربی هایی که در میان تنه قرار دارند اطراف ارگان ها در بر می گیرند. مقدار بالای چربی های میان تنه با ایجاد التهاب و مقاومت انسولین در ارتباط هستند که باعث به وجود آمدن اختلال های متابولیسمی می شوند. امروزه در کشورهای غربی اختلال متابولیسمی بسیار رایج است. رژیم کتوژنیک و لوکرب برای کاهش چربی های احشایی مضر بسیار موثر هستند. به طور واقع با انجام این رژیم های با کربوهیدرات پایین افراد چاق توانستند به آب کردن چربی دور شکم کمک کنند. کاهش چربی یکی از فایده های رژیم لوکرب است و همچنین در بلند مدت خطر بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

افت شگفت انگیز تری گلیسرید

تری گلیسیرید ها مولکول های چربی هستند که در جریان خون گردش می کنند. سطح بالای تری گلیسیرید ناشتای خون بعد از گذشت یک شب چیزی نخوردن یکی از نشانه های خطر ابتلا به بیماری قلبی است. از دلایل اصلی افزایش تری گلیسیرید در میان افراد کم تحرک مصرف کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده مانند آرد و قند ساده فروکتوز می باشد. زمانی که افراد مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند تری گلیسیرید خون آنها افت پیدا می کند. از طرف دیگر شاید جالب باشد که بدانید رژیم های کم چرب در اکثر مواقع تری گلیسیرید خون را بالا می برند.

بالا رفتن اچ دی ال کلسترول خوب

لیپو پروتئین با تراکم بالا اچ دی ال کلسترول خوب نامیده می شود. سطح بالای اچ دی ال کلسترول نسبت به ال دی ال کلسترول خطر بیماری قلبی را کمتر می کند. یکی از بهترین راهکارها خوردن چربی های خوب و یک رژیم لوکرب برای بالا بردن سطح اچ دی ال کلسترول است. جای تعجب نیست که با دنبال کردن دستور العمل رژیم کم کربوهیدرات سطح اچ دی ال کلسترول شما بالاتر برود. در طرف مقابل پژوهش ها نشان می دهند که افزایش اچ دی ال کلسترول در رژیم کم چرب قابل توجه نیست و حتی کاهش پیدا می کند.

پایین آمدن فشار خون

فشار خون بالا یکی از فاکتورهای اصلی و موثر در بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات کلیوی، سکته و بیماری قلبی است. رژیم لوکرب به طور موثری فشار خون را کمتر می کند و باعث می شود که عمر طولانی تری داشته باشید.

موثر در برابر سندروم متابولیک

سندروم متابولیک یک وضعیت مرتبط با خطر بیماری قلبی و دیابت است. در واقع سندروم متابولیک مجموعه ای از نشانه ها می باشد. نشانه های سندروم متابولیک عبارتند از:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • قند خون ناشتا بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سطح پایین ال دی ال کلسترول خوب

به خاطر داشته باشید که رژیم لوکرب به طور شگفت انگیزی در درمان این پنج نشانه گفته شده موثر است. در صورت استفاده از چنین رژیمی به جرأت می توان گفت که وضعیت های به وجود آمده کاملا از بین می روند. بهتر است که بدانید با داشتن یک رژیم لوکرب به طرز شگفت انگیزی می توانید نشانه های گفته شده را درمان کنید. به طور قطع می توان گفت که رژیم های با کربوهیدرات پایین، سندروم متابولیک را بهبود می بخشند.

درمان ال دی ال کلسترول بد

خطر سکته قلبی در افراد دارای ال دی ال کلسترول بالا بیشتر است. اما اندازه تکه های ال دی ال کلسترول هم بسیار مهم است. تکه های کوچک تر ال دی ال کلسترول نسبت به تکه های بزرگ تر بیشتر باعث بیماری قلبی می شوند. رژیم لوکرب تعداد تکه های ال دی ال کلسترول را کاهش داده و همچنین باعث افزایش سایز تکه های آن می شود. با کاهش کربوهیدرات دریافتی می توانید سلامت قلب خود را بهبود بخشید.

عوارض احتمالی رژیم های کم کربوهیدرات

رژیم های غذایی لوکرب به دلیل مکانیسم سریع تری که در کاهش وزن دارند، به شهرت زیادی رسیده اند. این نوع رژیم ها به غیر از کاهش وزن سریع تر، به حفظ فشار خون متعادل، کاهش کلسترول و کاهش تریگلیسرید کمک می کنند. اما علی رغم تمام فواید کوتاه مدتشان، معایب قابل توجهی هم دارند، مانند:

وضعیت متابولیسمی غیرطبیعی و خطرناک

با مصرف محدود و بسیار کم کربوهیدرات، بدن شما به جای استفاده از گلوکز جهت انرژی، سراغ چربی ذخیره شده می رود و این وضعیت خطرناک و غیرطبیعی به دلیل عدم مصرف کربوهیدرات کافی در بدن روی می دهد که به آن کتون زدگی (ketosis) می گویند؛ یک ماده ی خطرناک به نام کتون در بدن شکل می گیرد که باعث ایجاد سنگ کلیه، نقرس و از کارافتادگی اندام های حیاتی بدن مانند کلیه می شود.

افزایش سطح کلسترول

رژیم لوکرب، تمرکز بیشتری روی غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی و تخم مرغ و سایر غذاهای چرب دیگر دارد. مصرف بیش از حد این غذاها موجب افزایش کلسترول در بدن و در نهایت افزایش ریسک سکته ی مغزی، بیماری های قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر می شود.

از دست دادن کلسیم بدن

آن هایی که پروتئین زیاد مصرف می کنند، سطح کلسیم در ادرارشان بالاست که باعث از دست دادن ظرفیت بسیار زیادی از کلسیم در دراز مدت می شود و بنابراین بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و سنگ کلیه قرار می گیرند.

افزایش احتمال یبوست

غذاهای پرکربوهیدرات مانند انواع نان و پاستا، فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می کنند. با حذف این مواد غذایی از رژیم تغذیه تان، تأمین فیبر بدن کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت که منجر به افزایش احتمال یبوست می شود.

احتمال کم آب شدن بدن

تولید کتون در بدن که در اثر عدم دریافت کربوهیدرات کافی روی می دهد، بدن را دچار کم آبی می کند. رژیم کم کربوهیدرات با قرار دادن شما در شرایط نیاز بیشتر به آب، ریسک دهیدراته یا کم آب شدن بدن را بسیار بالا می برد. اما با این حال، نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز می تواند سودمند باشد.

بوی بدن دهان

کتون های تولید شده در بدن به خاطر تغذیه ی کم کربوهیدرات، باعث ایجاد بویی تند شبیه بوی برخی از مواد شیمیایی مانند استون می شود. از آنجایی که دلیل اصلی این بوی عجیب، تغییرات متابولیسمی در بدن است، نمی توان آن را با محصولات معمول در این مورد برطرف کرد. اما نوشیدن آب فراوان می تواند به رقیق و کم توان کردن کتون ها در سیستم گوارش کمک کرده و در نتیجه از بوی بد دهانتان کم کند.

نارسایی کلیوی

مصرف زیاد غذاهای پروتئینی مانند گوشت و ماهی و تخم مرغ، باعث می شود فشار زیادی به کلیه ها وارد شده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی افزایش پیدا کند.

برگشتن وزن از دست رفته

در رژیم کم کربوهیدرات، بدن از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده می کند که باعث کُند شدن سرعت سوخت و ساز می شود. برای همین بیشتر آن هایی که تحت رژیم لوکرب هستند، علی رغم محدود کردن مصرف کربوهیدرات در تغذیه شان، وزن اضافه می کنند.

کاهش عملکرد مغز

طبق گزارش موسسه ملی دارو، مغز برای عملکرد بهینه ی خود، هر روز به حداقل 130 گرم کربوهیدرات نیاز دارد. اما اگر شما تحت یک رژیم لوکرب هستید، مجبورید کمتر از 130 گرم در روز کربوهیدرات مصرف کنید. چنین شرایطی موجب کاهش قابلیت عملی مغز می شود چون کمترین میزان کربوهیدرات مورد نیازش را در اختیار ندارد.بنا به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، تاکنون تحقیقات محدودی در مورد عوارض رژیم کم کربوهیدرات انجام شده و بنابراین انجمن پزشکی، هنوز نسبت به اثرات بلندمدت این نوع رژیم ها، آگاهی کاملی ندارد. درست مانند سایر متدهای غذایی، لازم است هر چه زودتر، پژوهش های گسترده ای درباره ی تأثیرات رژیم لوکرب روی بزرگسالان، کودکان، زنان باردار، سالخورده ها و آن هایی که بیماری های کلیوی دارند، صورت بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (335 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (40 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند