فواید حیات بخش چای سیلان

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید حیات بخش چای سیلان
چای سیلان یک نوع محبوب چای سیاه است که به آن چای سریلانکا نیز می گویند. به عنوان یک چای سرد یا گرم استفاده می شود ، نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از افراد چای خور است. در حالی که سیلان به دلیل عطر و طعم پررنگ شناخته شده است ، بسته به نوع چای و محل تولید آن می تواند طعم قابل توجهی داشته باشد.

چای سیلان چیست؟

چای سیلان به چای تولید شده در ارتفاعات سریلانکا، که قبلاً با نام سیلان شناخته می شد، اشاره دارد. مانند سایر انواع چای، از برگهای خشک و فرآوری شده گیاه چای، Camellia Sinensis تهیه می شود و تنها تفاوت آن با سایر انواع چای همان محل کشت و تهیه آن است که باعث افزایش کیفیت چای می شود. این چای حاوی غلظت بیشتری از آنتی اکسیدان های مختلف ، از جمله میریستین ، کوئرستین و کائمپرفول است. همچنین گفته می شود که از نظر طعم کمی تفاوت دارد. رگه هایی از طعم مرکبات در این چای و طعم کلی چای به دلیل شرایط بی نظیر محیطی که در آن پرورش می یابد متفاوت است.

چای سیلان

انواع چای سیلان

این چای معمولاً در انواع سیاه، سبز، سیاه و سفید سیلان موجود است، که بر اساس روشهای خاص پردازش و تولید متفاوت هستند.شما می توانید چای سیلان را در تمام جهان پیدا کنید اما بسیاری از مردم احتمالا آن را با چای سیاه اشتباه می گیرند. چای سیاه سیلان رایج ترین نوع آن بوده و طعم آن یادآور مرکبات است. چای سبز آن، طعمی تند و شبیه به فندق دارد و به خاطر عدم تخمیر برگ های این چای، آنتی اکسیدان فراوانی دارد.چای سفید سیلان، گران ترین و کمیاب ترین نوع است. آماده سازی و برداشت آن دستی انجام شده و در آفتاب خشک می شود که سبب شده طعم خوشایندی از انواع دیگر داشته باشد. ضرورتا هر نوع چای که از سری لانکا آمده، چای سیلان نامیده می شود و در جهان به خاطر پلی فنل بالای آن مزایای مهمی برای افرادی که به طور منظم از این چای مصرف می کنند دارد. به خصوص چای سیلان اثربخشی، گرما و همچنین طعم تندی دارد، که آن را از انواع دیگر چای در بازار متمایز کرده است.

تاریخچه چای سیلان از قهوه شروع می شود!

بله، کمی عجیب است اما واقعیت دارد. چای برای اولین بار در دوران استعمار انگلیس به همراه سایر چیزها (مثل قهوه و نیشکر) وارد سریلانکا شد تا امکان کشت و پرورش آن بررسی شود. در سال ۱۸۶۷ جیمز تیلور که در اصل برای کشت قهوه به سریلانکا آمده بود برای اولین بار چای را مورد کشت قرار داد! آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز سریلانکا باعث شد تا دو سال بعد پرورش چای بسیار رونق بگیرد و گوی سبقت را از قهوه بگیرد. به این ترتیب، چای سیلان متولد شد. جالب است بدانید که چای را معمولا به نام جایی که در آن کشت می شود می نامند. سیلان نام قدیم کشور سریلانکا بوده است و به همین دلیل، آن را چای سیلان می نامند. اولین محموله چای سیلان در سال ۱۸۷۳ به انگلیس رسید و به این ترتیب، راه را برای صادرات جهانی این چای هموار کرد.

مزایای چای سیلان

بیایید فواید چای سیلان را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

باعث کاهش وزن می شود

یکی از بهترین خواص چای سیلان، توانایی آن در تحریک متابولیسم می باشد که آن را به یک ابزار گران بها برای آن هایی که تلاش می کنند وزن خود را پایین بیاورند، تبدیل کرده است. بدن شما به وسیله افزایش متابولیسم، به طور طبیعی چربی را سریع تر می سوزاند. حتی اگر شما عادات و سبک زندگی خود را تغییر ندهید. این یعنی نوشیدن چای سیلان در صبح انرژی بیشتری برای فعالیت های بیشتر به شما می دهد که ممکن است به فرایند سوزاندن کالری شما سرعت دهد.

چای سیلان سیستم ایمنی را تقویت میکند

چای سیلان به وسیله ارتقای سیستم ایمنی می تواند کمک کند بدن سالم تری داشته باشید. به وسیله بهبود زمان واکنش به سیستم ایمنی در مقابل پاتوژن ها و عوامل خارجی، چای سیلان می تواند بدن را آماده کند تا در مقابل بیماری ها بجنگد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان موجود در چای سیلان استرس اکسیداتیو و حضور رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و می تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا روی نقاط مهم تمرکز کند. مثل محافظت در برابر عفونت ها!

حفاظت از قلب

چای سیلان مقدار زیادی پتاسیم دارد که جزئی حیاتی برای سلامت قلب است. زیرا به عنوان گشاد کننده قلب عمل می کند. این یعنی فشار و تنش رگ های خونی آزاد شده، فشار خون را به نرمال می رساند و درد قلب را تسکین می دهد. یک فنجان چای سیلان در ابتدای روز، به همراه یک میوه سرشار از پتاسیم مثل موز، می تواند سلامت بلند مدت شما را تضمین کند.

باعث افزایش انرژی می شود

کشور سری لانکا، قبلا یک تولید کننده بزرگ قهوه بوده است. اما بسیاری از زیرساخت های آن تبدیل به چای شد. به هرحال چای سیلان و قهوه سری لانکا، هر دو کافئین دارند. این چای می تواند تیزهوشی و توجه شما را ارتقا دهد و همچنین به شما یک انرژی صبح گاهی بدهد. اگر در مقادیر منظمی آن را بنوشید (۲ تا ۳ فنجان در طول روز) می توانید از کافئین موجود در قهوه نیز خلاص شوید.

چای سیلان از پوست مراقبت میکند

بعضی از آنتی اکسیدان ها که در چای سیلان یافت می شود، کمبود کلاژن در پوست را به وسیله جلوگیری از استرس اکسیداتیو در سلول های اطراف آن کم می کند. کلاژن برای خاصیت ارتجاعی پوست اهمیت دارد. چین و چروک را از بین برده و پوست را سفت و محکم نگه می دارد. با جلوگیری از استرس اکسیداتیو می توانید از افتادگی پوست جلوگیری کنید، چین و چروک آزاردهنده را محدود کرده و همچنین پوستی بدون لکه و سالم داشته باشید.

سنگ کلیه را از بین می برد

تحقیقات نشان داده مصرف چای سیاه به افزایش ریسک سنگ های کلیه منجر می شود. این موضوع به دلیل کافئین و آنتی اکسیدان موجود در انواع مختلف این چای خوش طعم است.

چای سیلان علائم دیابت را تنظیم می کند

نوشیدن چای سیلان نشان داده است که میزان گلوکز خون را کاهش می دهد و مخصوصا برای افرادی که از دیابت رنج می برند، اهمیت دارد. چون به آن ها کمک می کند گلوکز و انسولین در بدن را تنظیم کند.

از بیماری مزمن جلوگیری می کند

میزان آنتی اکسیدان چشمگیر موجود در چای سیلان آن را به ماده ای قدرتمند در سلامت انسان تبدیل کرده است. مخصوصا آفلاوین و آروبیگین شناخته شده در چای کمک می کند جهش و استرس اکسیداتیو اتفاق نیفتد. چای سیلان پتانسیل تبدیل به یک عامل دفاعی برای بهبود پاسخگویی به سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل بیماری های مزمن گوناگون دارد.

چای سیلان چگونه استفاده می شود؟

چای سیلان به طور معمول به عنوان یک نوشیدنی گوارا ، تازه دم کرده و گرم یا به عنوان یک چای سرد مصرف می شود. ممکن است به آن لیمو ، شیرین کننده ها و یا شیر اضافه شود تا عطر و طعم قوی آن کم شود و تلخی آن کاهش یابد. به دلیل داشتن کافئین و ویژگی های تند ، یک چای مناسب برای صبح یا بعدازظهر است.

چگونه چای سیلان را دم کنیم؟

دم کردن یک فنجان چای سیلان در خانه یک راه آسان و خوشمزه برای بهره مندی از فواید سلامتی این نوشیدنی است. با پر کردن کتری با آب و لیوان هایی جنسشان گرما را به راحتی انتقال نمی دهند شروع کنید تا سرعت سرد شدن چای را کاهش دهید. در مرحله بعد آب را در قوری ریخته و برگهای چای دلخواهتان را به آن اضافه کنید. به طور کلی توصیه می شود در هر 8 اونس (237 میلی لیتر) آب از 1 قاشق چای خوری (2.5 گرم) برگ چای استفاده کنید. قوری را با آب داغ 96 درجه سانتی گراد پر کنید و در آن را قرار دهید. در آخر ، بگذارید برگهای چای تقریباً سه دقیقه قبل از ریختن در فنجان ها دم بکشند.

چای سیلان

ارزش غذایی چای سیلان

چای سیلان بسیار شبیه به انواع دیگر چای است و دارای پلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها، تانن ها، فلاونوئیدها و کایتچین های زیادی است. این نوشیدنی تقریبا بدون کالری است، اما حاوی چندین ماده مغذی مهم، از جمله فلوراید و پتاسیم است.

محتوای کافئین در چای سیلان

چای سیلان کافئین دارد اما مقدار آن بسته به برگهای استفاده شده و نحوه تهیه متفاوت خواهد بود. کیسه های چای معمولاً بیش از برگ های کامل چای کافئین دارند و زمان پخت و پز نیز بر سطح کافئین تأثیر می گذارد. یک فنجان چای سیاه سیلان 8 اونسی ، بسته به قدرت دمش ، به طور کلی حاوی 50 تا 90 میلی گرم کافئین است. چای سبز سیلان معمولاً حدود 35 میلی گرم در فنجان کافئین دارد و چای سفید سیلان بسته به اینکه از کجاست ممکن است 6 میلی گرم کافئین نیز داشته باشد.

عوارض مصرف چای سیلان

چای سیلان حاوی کافئین است که در بعضی افراد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. میزان کافئین چای سیلان معمولا حدود ۲۳ الی ۱۱۰ میلی گرم در هر هشت اونس است. درست است که مصرف کافئین می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن سبب عوارضی نیز به همراه دارد. مصرف بیش از حد کافئین می تواند نشانه هایی از قبیل موارد زیر را داشته باشد:

  • افزایش تشنگی
  • سریع شدن ضربان قلب
  • سردرگمی
  • تعریق
  • تعریق
  • تکان ناگهانی عضلات

به زنان باردار توصیه می شود که برای کاهش خطر عوارض جانبی منفی، مصرف کافئین خود را به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند. برای کاهش میزان کافئین چای سیلان می توانید مدت زمان دم کردن آن را کوتاه کنید. یا می توانید ابتدا آب جوش را درون قوری ریخته و پس از ۳۰ ثانیه آب آن را خالی کنید. سپس برگ های خیس خورده را به صورت عادی دم کنید. این روش به طور قابل توجهی باعث کاهش کافئین چای می شود. اما طعم چای را نیز تغییر می دهد. نوشیدن مقدار زیادی چای سیلان ممکن است عوارض جانبی نامطلوب دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، در یک گزارش مشخص شد که چای سیاه می تواند جذب آهن را کاهش دهد. فلوراید موجود در چای سیلان همچنین ممکن است به فلوروزیس کمک کند. البته اگر بیش از حد استفاده شود. فلوروزیس وضعیتی است که با تغییر رنگ دندان ها به علت قرار گرفتن در معرض فلوراید خود را نشان می دهد. گفته می شود که نوشیدن یک تا دو فنجان چای در روز می تواند خطر عوارض جانبی را کاهش دهد و به شما این امکان را می دهد تا از مزایای ارائه شده توسط این نوشیدنی بسیار مغذی بهره مند شوید.

جمع بندی

همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ضد تمام بیماری های سرطان، فشار خون و چاقی است و این خاصیت از مهم ترین فایده ی نوشیدن این چای است. ناگفته نماند که چای سیلان دارای انواع مختلف با رنگ های متفاوت است که هر کدام از آن ها دارای روش خاص در تهیه می باشند.همراه ما باشید در ساعد نیوز.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان