قارچ ناخن و شباهت آن با بیماری های مختلف

  دوشنبه، 22 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
قارچ ناخن و شباهت آن با بیماری های مختلف
عفونت قارچی ناخن در انگشتان پا اغلب ناشی از عوامل انسانی یا خاک است و در افرادی که ناخن مصنوعی می‌کارند، این عفونت بیشتر مشاهده می‌شود.

چه مشکلاتی با قارچ ناخن اشتباه گرفته می شوند؟

۱. رگه رگه شدن ناخن ها

ممکن است که این موضوع برای شما عادی به نظر برسد و در بسیاری از افراد نیز دیده شود. خط خط شدن ناخن ها در زمان بارداری شدیدتر می شود. این شیارهای عمیق در مرکز ناخن بر اثر ناخن جویدن نیز ایجاد می شوند. در برخی موارد نیز شیمی درمانی می تواند موجب پیدایش این شیارها شود.

۲. پیری ناخن

با بالا رفتن سن، ناخن ها شکننده و دارای شیار می شوند و ممکن است که نوک ناخن ها لایه لایه شود. برای پیشگیری از وقوع پیری ناخن، بهتر است که مراقبت های لازم را از ناخن هایتان به عمل آورید و ضمن رعایت نظافت از قرار دادن زیاد ناخن ها در آب بپرهیزید.

۳. زردی یا سفیدی ناخن ها

این مشکل می تواند در اثر «اونیکولیسیز» یعنی جدا شدن ناخن از بستر خود رخ دهد. تغییر رنگ ناخن نیز به دلیل ورود هوا به زیر ناخن هاست. برای رفع زردی یا سفیدی ناخن باید ناخن ها را کوتاه کنید و به هیچ عنوان زیر آنها را تمیز نکنید. برای اینکه رنگ بد آنها مشخص نباشد باید از لاک استفاده کنید، برای بهبودی ۲ تا ۳ ماه صبر نمایید. اگر این زردی و سفیدی ادامه پیدا کند، احتمال ابتلا به قارچ ناخن وجود دارد.

۴. قرمزی یا سیاهی ناخن ها

قرمزی یا سیاه شدن ناخن پا و دست، بر اثر هِماتوم یا جمع شدن خون در زیر ناخن ها به وجود می آید که خود ناشی از ضرب دیدگی ناگهانی هستند؛ مثل زمانی که به طور ناگهانی با چکش روی انگشت خود بکوبید. با رشد ناخن ها، این نواحی تغییر رنگ می دهند و از بین می روند. اگر زیر ناخن تان لکه ای سیاه می بینید که در اثر تروما یا همان ضربه ی ناگهانی ایحاد نشده است، باید به متخصص پوست مراجعه کنید و اگر این لکه در ناحیه ی پا ایجاد شده بود، حتما با یک متخصص پا ملاقات کنید تا وضعیت را از نظر ابتلا به ملانوما بررسی کند. ملانوما نوعی سرطان پوست است که با سلول های رنگدانه ای در ارتباط است. یک آزمایش بیوپسی ساده می تواند بدخیم یا خوش خیم بودن این موضوع را مشخص کند.

۵. سبز شدن ناخن ها

سبزی ناخن می تواند به خاطر وجود باکتری «سودومونا» باشد. این باکتری، در زیر ناخنی که تا حدودی از گوشت جدا شده است رشد می کند و باعث ایجاد بوی بدی (بوی پا و دست) می شود. برای درمان این وضعیت باید هر ۴ هفته ناخن ها را کوتاه کنید و زیر آنها را تمیز نکنید. اگر از رنگ سبز ناخن ناراحت هستید بهتر است از لاک استفاده کنید. باید ۲ تا ۳ ماه صبر کنید و منتظر رفع این مشکل باشید. توصیه مؤکد برای رفع این مشکل این است که دست تان را از آب دور نگه دارید و حتی با وجود دستکش هم نگذارید که دست ها به مدت طولانی در آب بمانند. بعد از استحمام نیز ناخن ها را خشک کنید. اگر مشکل تان حل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید و داروهای تجویزشده از سوی او را مصرف نمایید.

۶. وجود حفره در ناخن ها

باکتری «پسوریازیس» می تواند عامل ایجاد حفره در ناخن ها باشد. سایر مشکلات پوستی نیز می توانند پوست زیرین ناخن (ناحیه ای که ناخن از آنجا شروع به رویش می کند) را تحت تأثیر قرار دهند. پسوریازیس می تواند باعث تغییر رنگ ناخن ها از رنگ طبیعی شان به قهوه ای مایل به زرد شود.

۷. تورم و قرمزی پوست اطراف ناخن

این مشکل «پارونیشیا» یا عقربک نامیده می شود و نوعی عفونت ناخن در پوشش شاخی ناخن (کوتیکول) است. اگر عفونت حاد باشد (شروع و پیشروی سریعی داشته باشد)، معمولا علت آن میکروبی است. معمولا قرار دادن انگشت در آب گرم جواب می دهد، اما برای تخلیه ی چرک ناخن باید به پزشک مراجعه کرد. پارونیشیای مزمن زمانی رخ می دهد که کوتیکول ناخن طی مدت طولانی ملتهب یا دارای سوزش باشد. گاهی اوقات، عفونت قارچی از تخریب پوست استفاده و بافت اطراف ناخن را نیز مبتلا می کند. درمان این عارضه با دور و خشک نگه داشتن پوست آغاز می گردد. اگر مشکل رفع نشود باید حتما به پزشک مراجعه شود. معمولا برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز نمی شود، اما شاید در موارد شدیدتر مصرف آنها لازم شود.

۸. ترومای مزمن ناخن

آسیب دیدن دائمی ناخن ها در اثر ضرباتی که ورزش یا ابزارهای کاری ایجاد می کنند، حالتی مانند قارچ ناخن به وجود می آورد. برخی از کفش های تنگ نیز می توانند موجب آزردگی ناخن ها شوند. اگر این ضربات و فشارها ادامه داشته باشند و به صورت مزمن به ناخن ها آسیب وارد کنند، احتمال تغییر شکل ناخن وجود خواهد داشت.

شیوع قارچ ناخن

عفونت قارچی ناخن می تواند هر فردی در هر سنی را درگیر کند، اما این نوع عفونت بیشتر در افراد مسن شایع است. با افزایش سن، ناخن ها شکننده و خشک شده و با بروز ترک ها احتمال ورود قارچ ها به بدن تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

علت عفونت قارچی ناخن

عفونت های قارچی ناخن توسط ارگانیسم های مختلف قارچی ایجاد می شود. شایع ترین علت بروز قارچ ناخن، نوعی قارچ به نام درماتوفیت است. مخمر و قالبها همچنین می توانند باعث عفونت ناخن شوند. علاوه بر قارچ ها، کپک ها و مخمرها نیز می توانند باعث بروز عفونت ناخن شوند. عوامل دیگر – مانند کاهش گردش خون به پا و ضعیف بودن سیستم ایمنی – از جمله مواردی است که احتمال ابتلا به عفونت قارچی ناخن را افزایش می دهد. عفونت قارچی ناخن پا می تواند از پای ورزشکار (قارچ پا) شروع شده و یکی یکی ناخن ها را درگیر کند. اما اینکه عفونت از فرد دیگری وارد بدن ما شود، تقریباً غیر ممکن است.

علائم ظاهری عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن به شکل برجسته و برآمده شدن ناخن و فاصله گرفتن آن از بستر ناخن دیده می شود. عفونت قارچی ناخن اغلب شکل ناخوشایندی را در ناخن اشخاص ایجاد می کند و بوی نامطبوعی دارد. در عفونت قارچی ناخن، صفحه ناخن زرد، ضخیم و برجسته می شود. رنگ صفحه ناخن می تواند از کرم تا زردرنگ یا حتی قهوه ای متغییر باشد.غیر از کاشت ناخن، عوامل دیگری هم در بروز عفونت قارچی ناخن موثر هستند که از این عوامل می توان به پوشیدن کفش تنگ، تعریق مکرر پا، فعالیت در محیط های مرطوب مانند اشخاصی که در معادن کار می کنند و کشاورزان و اشخاصی که با آب زیاد سروکار دارند مانند کارگران کارواش اشاره کرد. در عفونت قارچی ناخن افراد اغلب درد و خارش ندارند. مبتلایان به این عارضه باید از خوددرمانی پرهیز کرده و برای رفع مشکل خود به متخصص پوست مراجعه کنند.برای درمان عفونت قارچی ناخن باید دارو های ضدقارچ خوراکی زیر نظر پزشک مصرف شود، علاوه بر این باید پا ها هم به طور مرتب تمیز و خشک شوند. اشخاص همچنین باید از کفش مناسب و جوراب های نخی و آزاد استفاده کنند. افراد باید جوراب های خود را به طور مرتب عوض و بهداشت پا را به خوبی رعایت کنند. دوره درمان عفونت قارچی ناخن به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه بوده و در برخی موارد بیشتر از ۶ ماه است. مدت زمان رشد ناخن انگشت شست پا حدود ۱۲ ماه (۱ سال) است. در برخی موارد افراد پس از دوره درمان ۱ تا ۲ ماهه مشاهده می کنند که تغییر رنگ یا تغییر شکلی در ظاهر ناخن ایجاد نشده است، این به معنای موثر واقع نشدن درمان نیست، زیرا حدود ۱۲ ماه طول می کشد تا کل صفحه ناخن انگشت شست پا رشد کند و طبیعی شود البته زمان رشد انگشت شست دست حدود ۶ ماه است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (238 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (129 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (117 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
5 آیتم ضروری که یک دختر خانم شیک‌پوش برای تابستان به آن نیاز دارد
راهنمای خرید عطر تابستانی برای مرداد 1403
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت