غذاهای مضر برای مغز و اعصاب را بیشتر بشناسید

  سه شنبه، 02 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
غذاهای مضر برای مغز و اعصاب را بیشتر بشناسید
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس به تضعیف حافظه، زوال شناختی، و خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر منجر می‌شود.

چه موادغذایی باعث تخریب مغز و ایجاد آلزایمر می شوند عوامل مهم بیماری زا در این زمینه را می شناسید؟ مواغذایی که برای محافظت از مغز باید از آن ها پرهیز کنیم کدامند؟زوال عقل چگونه پدید می آید ؟خوردنی های نابود کننده ذهن و هوش و حافظه کدامند؟با برخی از مواد غذایی مضر برای مغز در ادامه مطلب آشنا شوید.

تصویر

مواد غذایی مضر برای سلامت مغز کدامند؟

برنج سفید

شاخص گلوکز، مقدار قندی است که در بدن در واحد زمان پس از مصرف کربوهیدارت ها آزاد می شود. غذاهایی که شاخص گلوکز بالایی دارند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند. بعضی از کربوهیدارت ها بر ذهن تاثیر منفی دارند و سلامت مغز را نیز تهدید می کنند. طبق پژوهش های انجام شده، زنان یائسه ای که میزان مصرف غذا هایی با شاخص گلوکز بالا مانند برنج سفید، کرن فلکس، نان و سیب زمینی در آن ها زیاد است، بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. همچنین، افرادی که فیبر، لاکتوز، سبزیجات و میوه های غیرآبدار بیشتری مصرف میکردند احتمال ابتلا به افسردگی در آن ها کمتر بوده است. غذاهایی با شاخص گلوکز بالا، بعد از مصرف باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون شما می شوند که نتیجه ی آن تولید مقدار زیادی انسولین می باشد. طبق پژوهش ها، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، با خستگی، نوسانات خلقی و دیگر نشانه های افسردگی مرتبط است.

تصویر

غذاهای سرخ شده

مصرف غذاهای سرخ شده، احتمال ابتلا به بیماری هایی از جمله آلزایمر را افزایش می دهد. با نگاهی به مضرات غذاهای سرخ شده متوجه می شویم که این نوع از غذاها سلامت مغز را تهدید می کنند. این نوع غذاها، باعث افزایش کلسترول و چربی ها اشباع می شوند. چربی اشباع غذاهای سرخ شده، به سد خونی مغزی (نوعی مکانیسم جداسازی که به موا خاصی اجازه ی عبور به رگ های خونی درون مغز را نمی دهند) آسیب وارد می کنند. وقتی این سد آسیب ببیند، مواد مضر وارد رگ های خونی مغز می شوند و به مغز و سلامت مغز آسیب می زنند. همچنین این آسیب ها باعث اختلال در جذب مواد مغذی لازم برای مغز هم می شوند. غذاهای سرخ شده سطح کلسترول خون را نیز افزایش می دهند. همین افزایش کلسترول ارتباط با بروز آلزایمر و زوال عقلی دارد. پروتئین هایی که از عوامل اولیه ی بروز آلزایمر و زوال عقل هستند از جمله پروتئین های بتا-آمیلوئید، در مغز افرادی که سطح کلسترول بد LDL بالا و کلسترول خوب HDL پایینی دارند، بیشتر است.

تصویر

پنیر

غذاهایی با چربی اشباع بالا، به حافظه ی شما صدمه می زنند و باعث التهاب مغزی می شوند. براساس گزارش دانشکده ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، پنیر و پیتزا بزرگ ترین منابع چربی اشباع شده در رژیم غذایی آمریکایی هستند. براساس یافته های پژوهشی که سال ۲۰۱۱ در ژورنال Clinical Investigation منتشر شد، رژیم های غذایی سرشار از چربی نه تنها با ضعف حافظه در ارتباط هستند، بلکه به هیپوتالاموس که تنظیم وزن بدن را برعهده دارد، صدمه می زنند. در این پژوهش ابتدا مشخص شد که موش هایی که ۶۰ درصدِ کالری دریافتی روزانه ی آنها از چربی بوده است، به سبب التهاب روزافزون، هیپوتالاموس آسیب دیده ای دارند. سپس تصاویر مغزی افراد دارای اضافه وزن بررسی شد. مغز این انسان ها دقیقا در همان نواحی صدمه دیده بود. به عبارت دیگر، رژیم غذایی پرچرب قابلیت مغز شما را در تنظیم اشتها و مقدار غذایی که می خورید، از بین می برد و احتمال ابتلای شما به چاقی و افزایش وزن را افزایش می دهد. رژیم های غذایی پرچرب، باعث التهاب در نواحی دیگری به غیراز مغز نیز می شوند. شریان های شما ملتهب می شود و احتمال ابتلا به سکته افزایش پیدا می کند. به التهاب سیستم گردش خون فکر کنید. همان رگ هایی که از قلب شما می گذرند، به مغز شما می رسند. اگر فرض کنیم که شما رژیم غذایی پرچربی دارید، ممکن است حمله ی قلبی داشته باشید و درعین حال، به انسداد شریان های مغزی هم مبتلا شوید.

تصویر

شیرین کننده های مصنوعی

هر کسی در دنیای امروزی در مورد گلوتن، کربوهیدرات و شکر صحبت می کند اما باید توجه بیشتری به شیرین کننده های مصنوعی نیز داشته باشیم. سال گذشته گروهی از محققان، مطالعه ای را انجام دادند. این مطالعه نشان می دهد زمانی که افراد شیرین کننده های بدون کالری را مصرف می کنند، باکتری های درون روده به گونه ای تغییر پیدا می کند که راه را برای ایجاد دیابت نوع ۲ هموار می سازد. اگر به بیماری دیابت مبتلا شوید، ۴ برابر بیشتر از سایر زمان ها خطر ابتلا به بیماری های شناختی همچون آلزایمر در شما وجود خواهد داشت. دلیل این موضوع بسیار ساده است. دیابت باعث می شود کمتر از قبل به انسولین حساس شوید، بنابراین سطح قند خون افزایش پیدا می کند و همین امر خطر ابتلا به بیماری های انحطاط مغز را افزایش می دهد. با کمال تعجب، افرادی که شیرین کننده مصنوعی مصرف می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض توسعه دیابت قرار دارند.بیسکویت آماده
از مصرف بیسکویت های آماده یا خمیر پیتزای آماده خودداری کنید. اغلب اوقات، اسیدهای چرب ترانس برای تولید این ترکیبات مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه بیشتر اسیدهای چرب ترانس ممنوع بوده یا حذف می شود، اما هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این اسیدها موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این اسیدها می تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.

تصویر

کافئین

دانه های قهوه حاوی کافئین هستند که باعث هوشیاری مغز میشود و شما را پرانرژی میکند و مغز را فعال نگه میدارد. کافئین همچنین منبع تولید آدرنالین است که ضربان قلب را بالا میبرد، پمپاژ قلب را انجام میدهد و راههای هوایی را باز میکند. همچنین این ماده، از جذب مجدد دوپامین در بدن جلوگیری میکند و مواد شیمیایی را به مدت طولانی تری در اطراف مغز نگه می دارد. این اثر دوپامین باعث میشود قهوه مانند یک ماده مخدر عمل کند و در دفعات بعدی مصرف، مغز به آن واکنش نشان دهد. از این رو، مصرف زیاد قهوه در طول روز میتواند باعث سردرد شود و اختلال خواب و اضطراب ایجاد کند. مصرف بیش از حد قهوه نیز گیجی، هذیان و گاهی تشنج را به دنبال دارد که حتی در مواردی میتواند باعث مرگ شود.

تصویر

غذاهای منجمد

مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول های مغزی در طول زمان است منتهی شود.

ماهی های حاوی جیوه

مصرف کربوهیدرات های پالایش شده موجب افزایش سریع و ناگهانی سطوح قند خون می شود، از این رو، حد اعتدال را در مصرف آن ها رعایت می کنیم. اما آشنایی با آسیب هایی که این مواد می توانند به مغز وارد کنند شاید شما را برای پرهیز کامل از کربوهیدرات های پالایش شده هرچه بیشتر متقاعد کند. ماهی یک ماده غذایی مفید برای مغز محسوب می شود، زیرا حاوی اسید های چرب امگا -۳ تقویت کننده مغز است. با این وجود، ضرر مصرف ماهی هایی که حاوی سطوح بالای جیوه هستند می تواند بیشتر از فایده آن ها باشد. نتایج یک پژوهش نشان داد که سطوح بالای جیوه در بدن انسان عملکرد سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال کرده و در نتیجه، عملکرد شناختی را کاهش می دهد. غذا های دریایی با سطوح کم جیوه مانند ماهی های سالمون، ساردین، خالمخالی و میگو را انتخاب کنید و از ماهی هایی با سطوح بالای جیوه مانند شاه ماهی خالمخالی، کاشی ماهی و ماهی تن پرهیز کنید. برای دریافت اسید های چرب امگا -۳ می توانید استفاده از منابع گیاهی، مانند گردو و دانه کتان را مد نظر قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (107 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (41 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (39 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت