غذاهایی که باعث ناباروری می شوند!

  یکشنبه، 02 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهایی که باعث ناباروری می شوند!
ناباروری دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن ها تغذیه است. تغذیه ی سالم به افزایش باروری کمک و در مقابل تغذیه ی ناسالم از قدرت باروری، هم در زنان و هم در مردان می کاهد.

برای بچه دار شدن باید تغذیه ای سالم داشته باشید. همانطور که می دانید امروزه همه بیماری ها به تغذیه صحیح و ناصحیح ما بستگی دارد پس در انتخاب نوع غذا و همچنین مواد غذایی دقت کنید. از جمله مواردی که در آن تغذیه نقش بسزایی دراد بچه دار شدن است که در این مقاله برخی غذاهایی که باعث نازایی می شود برایتان لیست کرده ایم.

تصویر

رابطه تغذیه و نازایی از دوران جنینی!

تغذیه روی باروری، دو ماه قبل از این که جنین شکل بگیرد و همچنین روی اسپرم و تخمک افراد اثر مستقیم دارد. این که چه نوع چربی ای دریافت کنیم و میزان انرژی و عوامل آنتی اکسیدان و اکسیدان بر باروری فرد تاثیر می گذارد. نکته قابل توجه این که، نوع تغذیه حتی از یک نسل و دو نسل به نسل بعدی، روی کیفیت باروری زنان مؤثر است. بنابراین، مادر باردار نه تن ها مسؤول سلامت خودش در باروری است، بلکه در قبال فرزند دختر نیز مسؤول است. رژیم غذایی پدر نیز در بحث باروری بسیار مؤثر است و روی کیفیت شکل گیری جنین تا پایان دوران بارداری زن، اثرگذار است.

اثر معکوس فست فود ها در باروری

استفاده از روغن جامد و سرخ کردنی در تهیه غذا و مصرف غذا های آماده که نمک زیادی دارند، روی باروری اثر معکوس دارند. این موضوع ثابت شده است که غذا های آماده و فست فودها، روی باروری افراد اثر معکوس دارد؛ زیرا عادت به مصرف این قبیل غذاها، باعث می شود میزان مصرف میوه و سبزیجات نیز کاهش یابد. نوع روغن های دریافتی و اسید های چرب در غذا هایی که استفاده می شود، خیلی مهم است. به طوری که در تهیه غذا نباید از روغن های جامد و غذا های سرخ شده با ترکیب نمک بالا، استفاده کرد. نکته مهم آن که وضعیت کیفی و کمی تغذیه، از نسلی به نسل دیگر در کوتاه مدت و طولانی مدت، اثرگذار است.

قند

کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند مصرف خوراکی ها و موادغذایی شیرین می تواند سبب ابتلای زنان به سندروم پلی کیستیک تخمدان شود که در اثر این بیماری تخمک ها پس از پایان قاعدگی آزاد نمی شوند و در بدنه رحم باقی می مانند در نتیجه دیگر تخمکی در دهانه رحم برای لقاح وجود ندارد و زن دچار ناباروری می شود. خوردن موادقندی باعث تولید انسولین مازاد دربدن شده که رابطه مستقیمی با ابتلا به سندروم پلی کیستیک دارد در همین راستا کارشناسان به بانوانی که تمایل به فرزند آوری دارند توصیه می کنند ورزش های منظم انجام داده و حتی الامکان از خوردن مواد غذایی شیرین خوددار ی کنند و با انجام آزمایش های دوره ای منظم همواره قند خون خود را کنترل کنند.

نان سفید

اگر چه احتمالا شما هم اکنون نان سفید را حذف کرده اید ، کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت هضم می شوند و باعث ناپایداری قند خون و افزایش انسولین می شود . که طبق گفته ی متخصصین دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ممکن است که مانع تخمک گذاری شود .

ماست کم چرب

وقتی صحبت از غذاهایی می شود که برای سلامت مفید هستند، کمتر کسی به فکر پنیر، شیر و ماست پرچرب می افتد اما زمانی که صحبت از باروری به میان می آید، لبنیات پرچرب نقش پررنگی پیدا می کنند. براساس تحقیقات اخیر در دانشگاه هاروارد، زنانی که کمتر از یک بار در هفته از این لبنیات استفاده می کنند، نسبت به زنانی که روزانه بیشتر از 2 وعده لبنیات کم چرب مصرف می کنند، 85درصد بیشتر در خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمک گذاری هستند. این موضوع خیلی پیچیده نیست. چربی های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا3 برخلاف چربی های ترانس و چربی های اشباع شده برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. آووکادو ، آجیل، تخمه و ماهی های روغنی از جمله سالمون و ماهی تن، منابع خوبی برای چربی های مفید به حساب می آیند. البته اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری گرفته اید، نباید بیشتر از 2 وعده در هفته از ماهی های روغنی استفاده کنید. در حالی که گفتگو و بررسی درباره ی چربی کم و پر چرب همیشه ادامه دارد. در اینجا یک فشار مثبت دیگر نسبت به استدلال کامل پرچربی وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده، 85% از زنانی که از لبنیات کم چرب استفاده می کنند، بیشتر در معرض ناباروری قرار می گیرند.

کمبود ویتامین دی و نازایی

در مطالعات اخیر صورت گرفته در دنیا، کمبود "ویتامین دی" می تواند بر افزایش ریسک نازایی و در نتیجه شانس باروری اثرگذار باشد. ویتامین دی یکی از ویتامین­های محلول در چربی است که 80 تا 90 درصد آن از نور خورشید و مابقی از طریق منابعی چون برخی ماهی­های چرب (سالمون و ساردین)، میگو، روغن جگر ماهی، تخم مرغ و به میزان کمی از قارچ­های خوراکی به بدن می­ رسد اما عواملی نظیر داشتن رنگ پوست تیره، ژنتیک و مواجهه کم با آفتاب و مصرف کم منابع غنی از ویتامین دی باعث بروز کمبود این ویتامین در بدن می­ شود. مطالعات اخیر نشان داده­ اند که ویتامین دی در بیان ژن آنتی مولرین هورمون (AMH) نقش دارد و بنابراین زنانی که میزان کافی ویتامین دی را مصرف می کنند شانس بیشتری برای افزایش ذخایر تخمدانی خود دارند و در نتیجه از قدرت باروری بالاتری برخوردارند.
مطالعات روی موش­های صحرایی نیز ثابت کرده است که ویتامین دی روی میزان تحرک اسپرم­ها و کیفیت مایع منی اثرگذار است. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین دی نیز باعث بروز علائم مسمومیت با این ویتامین می­ شود و بنابراین تشخیص کمبود این ویتامین و تجویز مکمل و رژیم­های غذایی مناسب هر فرد باید توسط متخصص تغذیه انجام شود.

الکل

الکل ممکن است که در خلق و خوی شما تاثیرگذار باشد . این ماده در مردان باعث ضعف قوای جنسی می شود و قدرت باروری آنها را کاهش می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (553 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (301 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (244 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (104 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (22 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس