ساعدنیوز
ساعدنیوز

خواص دارویی گیاه فیلانتوس نیروری

  یکشنبه، 13 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص دارویی گیاه فیلانتوس نیروری
مطالعات پژوهشگران بر روی گیاه فیلانتوس نیروری نشان داده است که این گیاه شامل ترکیبات زیادی با خواص تقویت کننده سلامت، از جمله آنتی اکسیدان ها، لیگناها (یک نوع فیتواستروژن) و تانن ها (یک دسته از مواد موجود برای کاهش التهاب) است و می تواند در درمان ایدز، صفرا، سنگ کلیه و سرطان تاثیر عمیقی داشته باشد. البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

فیلانتوس نیروری (Phyllanthus niruri) نوعی علف هرز می باشد که در نواحی گرمسیری گسترده است و معمولا در مناطق ساحلی یافت می شود. این گیاه از راسته مالپیگی سانان (Malpighiales) است و در هندوستان به فراوانی یافت می شود و در طب سنتی هند (آیورودا) فواید درمانی بسیاری از جمله درمان مشکلات معده، مجاری ادرای ، کبد و کلیه دارد و برای درمان تب مزمن نیز استفاده می شود. در ادامه این مقاله با فواید گیاه فیلانتوس نیروری آشنا شوید.

این گیاه که در انگلیسی به نام های gale of the wind، stonebreaker ،seed-under-leaf نیز شناخته می شود، یک گیاه علفی یک ساله است که ارتفاع آن بین 50 تا 70 سانتی متر (20 تا 28 اینچ) می رسد. برگ های آن بین شاخه های 2.5 تا 8 میلی متر تقسیم می شوند و به رنگ سبز روشن است. گل های آن در ابتدا سبز کم رنگ بوده و سپس، قرمز رنگ می شوند. میوه های کوچک آن، کپسول مانند و حاوی دانه هستند.

گیاه فیلانتوس نیروری نیازی به کشت ندارد، زیرا در فصل های بارانی در قالب علف های هرز در مزرعه ها رشد می کنند. این گیاه به دلیل شباهتش با آمله یا آملا ( با نام علمی Phyllanthus emblica) در هندوستان به Bhuiyan Amla معروف است. اگر چه آمله و فیلانتوس نیروری هر دو از راسته مالپیگی سانان می باشند، اما گیاه فیلانتوس نیروری در مقایسه با آملا بسیار کوچک است و میوه و برگ های کمتر و کوچکتری دارد و از لحاظ درمانی نیز با آمله شباهت هایی دارد. برگ و میوه این گیاه به عنوان دارو گیاهی استفاده می شود. البته در هندوستان علاوه بر برگ و میوه آن، از ساقه و ریشه آن به صورت استعمال خارجی و به شکل ضماد نیز استفاده می شود.

تصویر

ترکیبات شیمیایی گیاه فیلانتوس نیروری

ترکیب اصلی آن فیلانیتین، هیپوفیلانتین، فنول (0.4٪ تا 0.5٪) و الائوکارپوسین است. بدون شک، این علف یک گیاه با ترکیبات درمانی و دارویی بسیاری از جمله تانن ها، آنتی اکسیدان ها و لیگناها می باشد.

روند کشف خاصیت های فیلانتوس نیروری

از اواسط سال 1960 بسیاری از خواص داروی گیاه فیلانتوس نیروری ثابت شد. علاوه بر این، در سال 1999 یک مطالعه بالینی اثرات این گیاه را بر روی کریستال های اگزالات کلسیم نشان می داد. اگزالات کلسیم جز اصلی سنگ های کلیه بوده و در واقع این گیاه بسیار قوی توانایی شکستن سنگ کلیه را دارا است. در حدود سال های دهه هشتاد میلادی تاثیر ضد ویروس فیلانتوس نیروری به خصوص در برابر هپاتیت B همه جهان را شگفت زده کرد و تحقیقات بر روی آن همچنان ادامه دارد. با استفاده از این گیاه سنگ کیسه صفرا و کلیه به سرعت از بین رفته و به عنوان یک راهکار درمانی موثر شناخته شده است. این گیاه می تواند در روند درمان بسیاری از بیماری ها مفید واقع شود. به عنوان مثال، در ژاپن کارشناسان در حال آزمایش بر روی تاثیر این گیاه بر روی بیماران مبتلا به ایدز هستند. یکی از راه های ساده درمان سنگ کلیه و دفع سنگ کیسه صفرا نوشیدن چای این گیاه است به طوری که با نوشیدن این چای در 2 روز اثری از سنگ های مزاحم تشکیل شده درون بدن به چشم می خورد.

فواید گیاه فیلانتوس نیروری

رفع اختلالات کبدی

این گیاه به منظور درمان اختلالات کبدی، به خصوص زردی (یرقان) و هپاتیت ب مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به میزان بالایی از پتاسیم در برگ های آن، همچنین به عنوان دیورتیک (ادرار آور) شناخته می شود. به دلیل خاصیت ادرار آوری برگ های این گیاه به عنوان یک سم زدا قوی، تمامی مواد زائد و سموم را از بدن دفع کرده و از بروز بیماری های کبدی از جمله سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) جلوگیری می کند. همچنین، بر اساس تحقیقات انجام شده، ثابت شد که گیاه فیلانتوس نیروری، میزان اسیدهای چرب در کبد را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2011، مشخص شد که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها موجود در گیاه فیلانتوس نیروری از تهاجم و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. همچنین، در تحقیق دیگری بر روی بیماران مبتلا به سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) و کبد نشان داد که این گیاه به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

درمان عفونت های ادراری

از دیگر فواید گیاه فیلانتوس نیروری، درمان اختلالات و عفونت های ادراری است این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و دیورتیک (ادرار آور) برای درمان بیماری هایی مانند سوزش ادرار، عفونت مجاری ادرای و عفونت مثانه موثر واقع می شود. همچنین، برای درمان بیماری های دستگاه تناسلی و بیماری های مقاربتی نیز مفید است.

درمان سنگ کلیه و سنگ صفرا

گیاه فیلانتوس نیروری در طب سنتی آیورودا، به عنوان یک سنگ شکن قوی برای کلیه و همچنین سنگ صفرا، توصیه می شود. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، این گیاه بر روی بلورهای فسفات یا اگزالات کلسیم که از رسوب ادرار در کلیه و صفرا ایجاد می شوند، تاثیرات بسیار خوبی داشته است. از طرفی به دلیل خاصیت ادرار آوری این گیاه به دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا کمک می کند. این گیاه علاوه بر درمان این بیماری ها، به پیشگیری از بیماری های کلیوی نیز کمک می کند.

سایر فواید گیاه فیلانتوس نیروری

برای بیماران دیابتی مفید است.
به درمان سرگیجه و سر درد کمک می کند.
استفاده از ضماد برگ فیلانتوس نیروری برای درمان خارش و بیماری های پوستی موثر است.
فشار خون بالا را کاهش می دهد.
دمنوش برگ گیاه فیلانتوس نیروری و برگ ریحان به کاهش سرفه کمک می کند.
جهت درمان تب موثر واقع می شود.
غرغره کردن دمنوش این گیاه سبب درمان زخم های دهانی و همچنین التهاب لثه می شود.
این گیاه باعث تقویت کلیه، کبد و معده می شود.
درد معده را آرام کرده و به هضم غذا کمک می کند.

عوارض جانبی گیاه فیلانتوس نیروری

اگر چه تا به امروز به لحاظ پزشکی، عوارض جانبی و اثرات منفی برای این گیاه ثبت نشده است، اما مصرف این گیاه برای کودکان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. همچنین، مصرف بی رویه آن می تواند باعث ناراحتی های معده و اسهال شود. علاوه بر این، به بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و مشکلات خونی توصیه می شود که قبل از مصرف این گیاه با پزشک، مشورت کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (469 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (117 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (53 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (23 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!