گیاه سلمک چیست و خواص آن

  دوشنبه، 25 مرداد 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
گیاه سلمک چیست و خواص آن
گیاهان دارویی زیادی در اطراف ما هستند که همه اعضا آنها و یا یک تا دو عضو آنها دارای خاصیت دارویی و درمانی هستند. گیاه سلمک جزو همین گیاهان دارویی است که بسیار می تواند برای سلامت بدن ما کارساز باشد.

مشخصات گیاه سلمک

(تیره بزرگی مرکب از ۱۴۰۰ گونه گیاه. گیاهانی که دارای وضع پراکنده در غالب نقاط کره زمین به خصوص در مناطق خشک و بایر هستند. گیاهانی به اشکال مختلف، علفی، یک ساله، دو ساله یا پایا و یا به صورت بوته هایی با اعضای چوبی به ندرت درختچه هستند.برگ های آنها ساده، متناوب (گاهی گوشتدار) بدون استیپول و گاهی کاملا رشد نیافته است. گل هایی نر – ماده یا بر دو نوع نر و ماده بر روی یک یا دو پایه و مجتمع به صورت گرزن های متراکم دارند) . برگ های آن متناوب، سطح زیرین آن متمایل به سفید و طول آن ۵/۲ تا ۵/۷ سانتی متر است. برگ ها دارای دمبرگی بلند هستند و از نظر شکل با یکدیگر متفاوت هستند. تخم مرغی شکل تا سرنیزه ای شکل که حاشیه ی آنها ممکن است صاف، لوبدار و یا موجدار باشد. گل ها کوچک، گل آذین هرمی شکل، متمایل به سبز که توسط پنج قطعه گلپوش سبز متمایل به سفید و آردی احاطه شده است. گل ها در انتهای گیاه و یا انشعابات آن قرار گرفته و بدون دم گل هستند. زمان گلدهی این گیاه تیرماه تا مهر ماه است و زمان رسیدن بذرها از مرداد تا اواخر پاییز صورت می پذیرد. میوه ی این گیاه فندقه و بذرهای این گیاه سیاه، عدسی شکل و سطحی مشبک دارند. ریشه های این گیاه کوتاه ولی دارای انشعابات بسیار زیاد است و گسترش فراوانی دارد. ریشه اصلی، عمودی و قوی است. در ایران در منطقه البرز، نواحی شمالی، گرگان و… (ارتفاع رویشگاه ۱۴۰۰ متر از سطح دریا) رشد میکند.

گیاه سلمک

خواص گیاه سلمک

  • گیاه سلمک خاصیت ادرار آوری دارد.
  • برای دفع کرم های بدن مفید است.
  • به دلیل خاصیت ملینی باعث درمان یبوست می شود.
  • برای درمان بواسیر مناسب است.
  • یک تصفیه کنندگی خون طبیعی می باشد.
  • خوردن این گیاه به همراه سبزی خوردن موجب رفع سوء هاضمه می شود.
  • گیاه دارویی سلمک برای بهبود گلو درد مناسب است.
  • برای درمان مشکلات چشم مفید می باشد.
  • یک درمان کننده عالی برای ناراحتی های کبدی است.
  • برای بزرگ شدن طحال تاثیر گذار است.
  • جوشانده آن باعث درمان نقرس می شود.
  • برای درمان سل مناسب است.
  • برای تسکین انواع درد بخصوص درد دندان و دردهای مفصلی موثر است.
  • می توان برای بهبود آفتاب سوختگی پوست از آن استفاده نمود.
  • یک برطرف کننده طبیعی برای کک و مک می باشد.
  • سلمک : گیاهی محبوب با ارزش غذایی و دارویی

ترکیبات شیمیایی گیاه سلمک

این گیاه دارای انرژی، کربوهیدرات ها، فیبر ،روغن ،پروتئین ،ویتامین A، تیامین ،نیاسین ،ویتامین B5،ویتامین B6،ویتامین B9،ویتامین c،کلسیم ،آهن ،منگنز ،منیزیم ،فسفر ،پتاسیم ،سدیم و روی است .

کاشت و تکثیر گیاه سلمک

تکثیر سلمه تره از طریق کشت بذرهای آن انجام می شود. هر گیاه حدود ۳۰۰۰ بذر تولید می کند ولی این تعداد گاهی اوقات به حدود ۲۰۰۰۰ عدد نیز می رسد. جوانه زنی بذرهای سلمه تره سطحی و در عمق ۰/۵ تا ۳ سانتی متری خاک صورت می گیرد. این گیاه در اکثر خاک ها به خصوص خاک های غنی از نیتروژن به خوبی رشد می کند. همچنین خاک باید مرطوب باشد. بذرهای این گیاه به راحتی جوانه می زند و سریع الرشد است. از نظر نور به آفتاب کامل نیاز دارد و نمی تواند در شرایط سایه خوب رشد کند.

موارد منع مصرف گیاه دارویی سلمک

1. سلمک را در دسترس کودکان قرار ندهید زیرا استفاده آن برای کودکان ممنوعیت دارد.

2. سلمک و شیره آن را به طور تازه مصرف نکنید. چون باعث ایجاد مسمومیت می شود.

3. استفاده زیاد این گیاه در مدت زمان کوتاه موجب زخم معده در فرد می گردد.

4. مصرف زیاد آن امکان بروز بیماری در دستگاه عصبی مرکزی وجود دارد.

5. گیاه سلمک باعث اختلالات شنوایی می شود.

کلام آخر

گیاه سلمک یکی از گیاهان دارویی بسیار محبوب و پرطرفدار است که فواید بی شماری برای سلامتی داشته و جزو گیاهان پرکاربرد و بسیار موثر در طب سنتی شناخته شده است .پیش تر این گیاه را به عنوان یک علف هرز می شناختند که مزاحم کاشت و رشد برخی محصولات زراعى هم چون چغندرقند، سويا و ذرت بود اما مطالعات انجام شده بر روی خواص فارمالوژیک این گیاه اثربخشی این گیاه را در درمان بسیاری از بیماری ها تایید نموده است .اما باید در مصرف آن احتیاط کرد چون باعث عوارضی چون مسمومیت و اختلالات شنوایی میشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (83 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان