ساعدنیوز
ساعدنیوز

گیاه شاتره چه خواصی دارد؟

  چهارشنبه، 19 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
گیاه شاتره چه خواصی دارد؟
شاه تره که در زبان عام به آن شاتره می‌گویند، گیاهی از خانواده خشخاش (Papaveraceae) با رشد یک‌ساله است که به‌شکل درختچه‌ای کم‌پشت و با برگ‌های خاکستری و نوک‌تیز رشد می‌کند. از قسمت‌هایی از گیاه شاتره که در بالای سطح زمین رشد می‌کنند برای تهیه دارو استفاده می‌شود. خرافه‌پرستان در دوران باستان، شاتره را دارای قدرت جادویی می‌دانستند.

گیاه شاتره که نام علمی آن Common Fumitory است با نام هایی مانند بقلة الملک، شاه ترج و پیت پاپارا نیز از آن یاد می شود. شاه تره گیاهی علفی است و این گیاه را در آغاز زمان گلدهی آن جمع آوری می کنند و از داروی گیاهی کپسول، قرص، چای، لوسیون چشم و عصاره تهیه می شود. شاتره در آب و هوای معتدل به خوبی رشد می کند و دارای گل های با رنگ متفاوت است و از گذشته مورد توجه طب سنتی بوده است. ازجمله کشور هایی که مصرف شاه تره در آن ها شایع تر است، می توان به استرالیا، انگلستان، فرانسه، آفریقا، اسپانیا، آمریکا و اتریش اشاره کرد. شاه تره خواص درمانی و فواید بسیاری برای بدن دارد. از جمله خواص شاه تره برای بدن درمان التهابات پوستی است. همچنین از شاه تره برای درمان بیماری های کبدی و کبد چرب و درمان ناراحتی های صفراوی موثر است. از دیگر خواص شاتره می توان به تاثیر این داروی گیاهی در کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون اشاره کرد. قسمت های قابل استفاده از گیاه شاه تره برای بهره مندی از خواص شاه تره شامل شاقه، ریشه و گل های این گیاه دارویی هستند.

 شاتره

طبع شاتره

شاتره گیاهی است علفی و از تیره شاه ترگان که در طب سنتی از آن با نام های بقله الملک، شاه ترج و پیت پاپارا یاد می شود. گیاه شاتره بیش تر در درمان بیماری های کبدی کاربرد دارد. از دیگر خواص این گیاه می توان به صفرا بری، اشتهاآوری و تصفیه کنندگی خون اشاره کرد.همچنین گیاه شاتره سرشار از انواع ویتامین ها است و برای درمان بیماری های پوستی استفاده از عرق شاتره بسیار مفید است. طبع عرق شاتره معتدل است. این به این معناست که این عرق گیاهی در دسته عرقیجات گرم یا سرد قرار نمی گیرد و طبعی میانه دارد.

دم کرده گیاه شاتره نسبت به عرق شاتره خواص بیش تری دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که این گیاه علاوه بر خواص درمانی بسیار زیاد، ضدعفونی کننده، آنتی هیستامین، ضد اسپاسم، کاهش دهنده تپش قلب، معرق، مسهل، آرام بخش و مقوی معده است و عصاره شاتره برای بهبود بیماری های قلبی عروقی بسیار مفید است.این گیاه به عنوان یک مکمل برای افزایش اشتها استفاده می شود که در نتیجه استفاده مداوم از عرق شاتره باعث افزایش وزن می شود.

شاتره

ساختار گیاه شاتره

ارتفاع گیاه شاه تره ۱۰ الی ۵۰ سانتیمتر و دارای ساقه های نازک، توخالی، بدون کرک، ایستاده و زاویه دار بوده که حاوی برگ هایی به طول ۵ الی ۸ میلیمتر به رنگ سبز الی خاکستری است. برگ های گیاه شاتره به برگچه های دندانه ای به شکل مثلث تقسیم می شوند. در انتهای شاخه ها نیز گل هایی به صورت لوله ای با رنگ مایل به ارغوانی الی صورتی با نوک های زرشکی ظاهر می شوند. این گل ها دارای نژادهای متراکم، قائم و سرشاخه ای هستند و معمولاً در فصل بهار و تابستان شکوفا می شوند. قطر گل ها ۷ الی ۹ میلیمتر است.

گل های گیاه شاتره درنهایت به عنوان بذر برهنه (مانند تخم توت فرنگی) به میوه ای تبدیل می شوند که دارای دانه های منفرد است. این میوه ها کروی و به رنگ سبز هستند، در قسمت بالای آن ها یک فرورفتگی وجود دارد و طول میوه ها در حدود ۲ الی ۲.۵ میلیمتر است. میوه های گیاه شاتره از ترکیبات زیادی مانند آلکالوئیدها، تانن ها، نمک های پتاسیم و اسید فوماریک تشکیل شده اند که برای سلامت انسان مفید هستند.

خواص شاتره (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گیاه شاتره از نظر حكمای طب سنتی، در حرارت معتدل و خیلی خشك است. برخی اطبا نیز آن را گرم و خشك انگاشته اند، اما ابوعلی سینا آن را سرد دانسته است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

  • از مهمترین خواص شاتره، دفع سموم تجمع یافته در کبد و محافظت از کبد است، به این منظور میتوان از عرق شاتره یا دم کرده آن روزی سه استکان همراه با آب مصرف نمود.
  • تقویت مزاج از دیگر خواص مفید این گیاه برای بدن بوده، برای تقویت مزاج یك هفته از دم كرده شاتره استفاده نموده بعد از دو هفته استراحت، مجدداً یك هفته مصرف شود.
  • برای درمان تبخال نیز میتوان از دم کرده شاتره استفاده نمود، به این منظور 30 گرم از گیاه خشک شده را در 500 سی سی آب جوشانده، تبخال را با آن شستشو دهید، همچنین برای رفع عفونت لثه، جوش ها و زخم دهان، جوشانده شاه تره را مزمزه كنید.
  • دم كرده شا تره اشتهاآور است، همچنین از دم کرده این گیاه، برای درمان و معالجه بیماری یرقان میتوان استفاده نمود.
  • استفاده از شاتره، برای تقویت معده و روده بسیار مفید است، به این منظور از مخلوط برگ شا تره با عسل و تمبر هندی استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از خواص مفید شاتره، رفع کهیر است به این منظور توصیه میشود، شا تره و سدر را با ماست مخلوط نموده و بدن را با آن شستشو دهند، همچنین برای گزیدگی زنبور، استفاده از ضماد شاتره مفید است.
  • این گیاه قابلیت کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول خون را نیز دارا می باشد.
  • برای تقویت چشم از سرمه برگ شاه تره میتوان استفاده کرد.
  • استفاده از عرق شاتره صبح و عصر، برای درمان ناراحتی های صفرا موثر میباشد.
  • توصیه میشود، خانم هایی كه به سن یائسگی نرسیده اند ولی قاعدگی آن ها قطع شده است و دچار یائسگی زودرس گشته اند، از دم كرده شاه تره به مدت 8 روز در ماه استفاده كنند، اگر چنانچه بعد از 8 روز استفاده به مدت 10 روز قاعدگی باز نشد، سپس 8 روز دیگر استفاده كنند.
  • شاتره مدر بوده، پزشکان طب سنتی معتقدند، شاه تره مسهل اخلاط سه گانه می باشد، خصوصاً سودا و تلخی صفرا سودای سوخته را از بین می برد.
  • التیام بواسیر از دیگر خواص شاتره بوده، به این منظور برگ شاتره را با برگ گردو مخلوط نموده، استفاده شود.
  • ترکیب کردن مقداری عرق شاتره با عرق کاسنی، باعث شفافیت و زیبایی پوست شده و تاثیر فوق العاده ای در از بین رفتن جوش های دوره بلوغ دارد.
  • به طورکلی گیاه شاتره را، برطرف کننده امراض پوستی، جذام و برخی تومورهای سرطانی می دانند.

استفاده از عرق های گیاهی در دوران بارداری بایستی با احتیاط همراه باشد، به طورکلی پزشکان طب سنتی معتقدند، مصرف شاتره در دوران بارداری و شیردهی بایستی بسیار کم بوده، این مسئله به علت وجود ترکیبات آلکالوئیدی سمی موجود در این گیاه است.

عوارض و موارد منع مصرف شاتره

مواردی که باید در آن درباره مصرف شاتره احتیاط کنید عبارتند از:

  • مصرف شاتره در کودکان، بانوان باردار و شیرده منع شده است.
  • بیماران صرع و مستعد به صرع نباید از آن استفاده کنند.
  • شاتره اثر داروهای آلوپاتیک مورد استفاده برای فشار خون بالا را افزایش می دهد؛ بنابراین از مصرف هم زمان این داروها با شاتره خودداری کنید.
  • مصرف شاتره در مقادیر زیاد دارای اثر سمی است و می تواند باعث اسهال شدید، گرفتگی عضلات و تنگی نفس شود. بنابراین برای مصرف آن با پزشک های گیاهی مشورت کنید
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (219 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (191 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (96 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (83 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (62 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (51 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات حامد بهداد در اولین روز فوت پدرش/ سادگی در نهایت زیبایی+عکس تنهایی صبحانه خوردن همسر هاشمی رفسنجانی در خانه‌شان با چهره ای غم‌بار بعد از فوت آیت الله+عکس
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته آنکارا تسلیم سیل شد!
منتخب روز   
لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده