قلعه تاریخی آغشت و جاذبه های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
قلعه تاریخی آغشت و جاذبه های آن!
قلعه آغشت در هفتاد کیلومتری تهران در روستایی به نام آغشت در استان البرز قرار دارد. که این قلعه شهرت این روستا را چند برابر کرده با اینکه روستا بیش از هزاران سال قدمت دارد. ولی قلعه آن بسیار جوان و بیشتر از 10 سال سن ندارد. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید ...

قلعه روستای آغشت یکی از جاهای دیدنی کرج در نزدیکی تهران است که در سال‌های اخیر توجه گردشگران زیادی را به این منطقه جلب کرده است؛ قلعه‌ای عجیب و سحرانگیز که بیننده را به یاد مجموعه فیلم‌های هری پاتر و قلعه هاگوارتز می‌اندازد. روستای آغشت یکی از روستاهای ییلاقی و کوهستانی استان البرز است که با آب و هوایی معتدل، چشمه‌ها و آبشارها، رودخانه و طبیعت بکر و بی‌نظیر مکانی مناسب برای گردش یک روزه در اطراف پایتخت و کرج به شمار می‌آید.

قلعه آغشت با نام‌های قلعه برغان، دژ برغان و قلعه هاگوارتز ایران نیز شناخته می‌شود و اگر تاکنون نام آن را نشنیده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید و به سفری اعجاب‌انگیز در دنیای قرون‌وسطا و رنسانس بیایید.

قلعه‌ اسرارآمیز آغشت در روستایی به همین نام در 12 کیلومتری روستای برغان از توابع بخش چندار کردان، در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. روستای آغشت در شمال غرب استان البرز واقع شده است و در دل کوه‌های البرز در ارتفاع 1,650 متری از سطح دریا، در میان کرج و هشتگرد قرار دارد. فاصله قلعه روستای آغشت تا مرکز شهر کرج 26 کیلومتر است و شما برای رسیدن به آن باید حدود 40 دقیقه رانندگی کنید. این قلعه با مرکز شهر تهران نیز حدود 76 کیلومتر (یک ساعت و نیم) فاصله دارد.

مختصات جغرافیایی روستای آغشت 50 درجه و 87 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 98 دقیقه عرض شمالی است. این روستا از شمال به رودخانه گلین رود، از جنوب به روستای تکیه آغشت و باغبان کلا، از غرب و شمال غرب به آجین دوجین و ولیان و از شرق به دره سیبان و دره رده محدود می‌شود. قلعه آغشت به کردان نیز بسیار نزدیک است و تنها 8٫5 کیلومتر (15 دقیقه) با آن فاصله دارد.

  • آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان، روستای آغشت

قلعه آغشت از دیدنیهای استان البرز است که برای رسیدن به آن دو راه وجود دارد. از تهران وارد آزادراه تهران - کرج و سپس کرج - قزوین شوید تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر 20 اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از کردان و قبل از رسیدن به روستای چلنگدار از سمت چپ جاده وارد جاده آغشت شوید. این جاده را برای چهار کیلومتر (هشت دقیقه) ادامه دهید تا پس از عبور از روستای باغبان کلاچی به روستای آغشت برسید. قلعه آغشت در غرب روستا قرار دارد.اگر ماشین ندارید با تورهای گردشگری یک روزه روستای برغان و روستای آغشت به بازدید از قلعه آغشت بروید.

مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود 10 کیلومتر فاصله است. پس از عبور از روستای برغان، هشت کیلومتر (پنج دقیقه) دیگر رانندگی کنید و پس از عبور از چند روستا (امین‌آباد، تالیان، علاقبند، سیاهکران و چلنگدار) از سمت راست وارد جاده آغشت شوید. شما پس از چهار کیلومتر دیگر به روستای آغشت خواهید رسید.اگر ماشین ندارید، با شرکت در تورهای گردشگری روستای برغان و روستای آغشت به این روستا سفر کنید.

تاریخچه قلعه آغشت

قلعه آغشت قدمت تاریخی ندارد و از زمان ساخت آن تنها حدود 10 سال گذشته است. ظاهر این قلعه به دژهای قدیمی اروپاییان و رومیان شباهت دارد و به همین دلیل، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که قلعه روستای آغشت یک مکان تاریخی است. از طرف دیگر قلعه روستای آغشت به قلعه‌ای شباهت دارد که در مجموعه فیلم‌های هری پاتر بود؛ از همین روی هر فردی که آن را می‌بیند، به یاد قلعه آن فیلم می‌افتد. قلعه آغشت را با نام قلعه هاگوارتز ایران نیز می‌شناسند.

 قلعه آغشت

معماری قلعه آغشت

فردی بنام آقای اسدی لاری، مالک قلعه آغشت است. او در تهران سکونت دارد و این قلعه را به‌دلیل علاقه و با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه و عجیب خود و البته کمک یکی از معماران مشهور ایران ساخته است. خلاقیت و ذوق و قریحه معمار در نمای ظاهری قلعه آغشت به‌خوبی قابل‌مشاهده است؛ نمایی که ساخت آن 10 سال زمان برده است. معمار این بنا، قلعه را با الهام از سبک‌های رنسانس اروپایی، یونان و روم باستان بنا کرده است.

معماران سبک‌های یونان و روم باستان ساختمان‌ها را به‌شکل مجموعه‌ای از سنگ و آجر نمی‌دیدند و تلاش داشتند تا با تلفیق معماری و هنر، احساسات انسان‌ها را برانگیزند و عواطف انسانی را در آن‌ها بیدار کنند. آن‌ها باور داشتند که معماری بنا و فضاها باید به‌گونه‌ای باشد که حس وحدت و یکپارچگی میان انسان و روح جهان هستی در بیننده القا شود.

یکی از ویژگی‌های مهم در معماری رنسانس، استفاده از پنجره‌ها و درها با تعداد بالا و به‌صورت متقارن و همچنین ستون‌های کلاسیک و چسبیده به دیوار بود؛ ویژگی‌هایی که در قلعه روستای آغشت دیده می‌شود. ساختمان‌های دوره رنسانس معمولا چند طبقه بودند و الگوهایی تکراری در تمام قسمت‌های آن‌ها به کار می‌رفت. طاق‌ها معمولا به‌شکل نیم دایره بودند و از جزئیات تزئینی و مجسمه‌های فراوانی در طراحی نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شد. پرداختن به جزئیات در گچبری‌ها و طراحی‌ها از دیگر مشخصه‌های اصلی این نوع معماری هستند.قلعه هاگوارتز ایران در احاطه درختانی بلندی است که گاهی ارتفاع آن‌ها به بلندای این قلعه می‌رسد؛ درختانی که ظاهری زیبا و در عین حال رعب‌انگیز به این قلعه می‌بخشند

داخل قلعه آغشت در حال حاضر به‌طور کامل تکمیل نشده و هنوز در حال ساخت است. از آنجا که قلعه آغشت یک ملک شخصی است، هیچ عکاسی نمی‌تواند به آن وارد شود؛ بنابراین هیچ عکسی از قسمت‌های داخلی این قلعه وجود ندارد و بازدید از آن برای عموم آزاد نیست. این ساختمان پنج طبقه است و در طبقه همکف آن یک استخر وجود دارد. قلعه هاگوارتز ایران در احاطه درختانی بلندی است که گاهی ارتفاع آن‌ها به بلندای این قلعه می‌رسد؛ درختانی که ظاهری زیبا و در عین حال رعب‌انگیز به این قلعه می‌بخشند.

قلعه آغشت را می‌توان بنایی فراتر از یک اقامتگاه شخصی یا یک ویلا معرفی کرد؛ بنایی که امروز یکی از مهم‌ترین دیدنیهای این روستا و مناطق اطراف به شمار می‌آید. این قلعه در سال‌های اخیر تبدیل به یک لوکیشن محبوب عکاسی نیز شده است.

وجه تسمیه نام قلعه آغشت

شاید برای برخی دانستن وجه تسمیه و انتخاب نام آغشت برای این قلعه، جالب باشد. آغشت از ترکیب دو کلمه آو و غشت به وجود آمده است. آو به معنی آب و غشت هم به معنی فراوانی و انباشته شدن است. میزان بارش باران و نزولات جوی در این روستا به حدی زیاد است که بعید به نظر می آید هیچوقت این روستا با مشکل کمبود آب مواجه شود.

به همین دلیل و برای آنکه نشان دهند در این منطقه و در این روستا، مشکل آب وجود نداشته و آب به میزان فراوان در همه جا یافت می شود، آغشت را به عنوان نام این روستا انتخاب کردند. این روش نامگذاری پر آب بودن این روستا را نشان می دهد.

 قلعه آغشت

مکان قرارگیری قلعه آغشت

قلعه آغشت در روستایی به همین نام قرار گرفته است. اگر می خواهید از این بنای زیبا و خاص دیدن کنید باید به روستای آغشت که با دهستان برغان، یکی از توابع شهرستان کردان، 12 کیلومتر فاصله دارد، بروید.

این روستا، در منطقه ای کوهستانی واقع شده و به همین دلیل طبیعتی بکر و بسیار زیبا را می توان در آن شاهد بود. به جز قلعه آغشت، آب و هوا و اقلیم حاکم بر این روستا نیز می تواند به عنوان یک دلیل مهم برای بازدید از این روستا به شمار رود.

زمستان های این روستا سرد است اما تابستان ها، خنک و مطبوع بوده و برای کسانی که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند و معمولا تابستان های گرمی را تجربه می کنند، رفتن به این روستا می تواند بسیار فرح بخش و دل انگیز باشد. قدم زدن و نظاره کردن طبیعت بکر و زیبای این روستا، مانند یک تابلوی نقاشی، برای همیشه در گوشه ای ذهن شما به یادگار خواهد ماند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی که این روستا دارد، میزان بارندگی در آن زیاد بوده و به همین دلیل، دست توانای طبیعت رودخانه و یک آبشار در این منطقه به وجود آورده است. علاوه بر این، رویش گیاهان سبز و درختان تنومند باعث افزایش زیبایی این منطقه شده است. از جمله گیاهانی که در این روستا به خوبی رشد می کند می توان به بابونه و گون اشاره کرد.

خلاصه

یکی از مکان های دیدنی کرج روستای زیبای آغشت است. این روستا به دلیل جاذبه‌های منحصر به فرد خود توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کرده است. روستای آغشت در 12 کیلومتری روستای برغان در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری روستای آغشت، قلعه اسرارآمیز آغشت است.این روستای دیدنی در شمال غرب استان البرز و در میان دو شهر کرج و هشتگرد واقع شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان