حقایقی در مورد آبسه دندان

  شنبه، 01 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
حقایقی در مورد آبسه دندان
عفونت دندان با دندان درد آغاز می شود. اگر دندان پوسیده و آسیب دیده بدون یک اقدام درمانی مناسب رها شود دندان دچار عفونت می شود. همچنین عفونت دندان درمان نشده می تواند به تمام نقاط بدن سرایت کند.

عفونت دندان با دندان درد آغاز می شود. اگر دندان پوسیده و آسیب دیده بدون یک اقدام درمانی مناسب رها شود دندان دچار عفونت می شود. همچنین عفونت دندان درمان نشده می تواند به تمام نقاط بدن سرایت کند. این عارضه دردناک معمولا ناگهانی بروز نمی کند و بر اثر عدم درمان و رسیدگی به پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه در طی طولانی مدت بروز می کند.

در صورتیکه پوسیدگی دندان زیاد باشد به مرور زمان عصب مرکزی دندان درگیر می شود و اگر بیمار تحت درمان عصب کشی قرار نگیرد دندان عفونی می شود و در ناحیه ریشه دندان در داخل استخوان فک کیست Cyct تشکیل می شود در بعضی موارد کیست ایجاد شده به داخل دهان سرباز می نماید و عفونت ایجاد شد خارج می شود و بیمار با آبسه دندانی و عفونت و درد به مطب دندانپزشکی مراجعه می نماید درمان این عارضه در صورتی که کیست کوچک باشد. عصب کشی یا Root canal therapy است و در صورتی که کیست بزرگ باشد باید با جراحی کوچکی که در مطب انجام می شود کیست ناحیه انتهای ریشه را برداشت. بدین صورت که بر روی لثه بیمار برشی با تیغ بیستوری داده می شود و به انتهای ریشه دندان دسترسی ایجاد می شود و با جراحی باز کل ناحیه عفونت خارج می گردد و ناحیه با سرم فیزیولوژی شسته می شود وانتهای ریشه با مواد پرکردگی پر می شود و دوباره لثه بر روی استخوان بخیه زده می شود.

عفونت دندان

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های در داخل دندان، لثه ها و بافت اطراف آن پخش می شوند. دهان انسان پر از باکتری است که از ترکیب آنها با مواد غذایی کوچک باقیمانده در دهان و بزاق، یک لایه چسبنده بر روی دندان ها ایجاد می شود که در اصطلاح به آن پلاک گفته می شود. مسواک زدن دندان ها می تواند به توقف ایجاد پلاک بر روی دندان ها کمک کند. خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی های دارای سطح بالای کربوهیدرات باعث می شود باکتری های موجود در پلاک دندان کربوهیدرات را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کند. در نتیجه این کار اسید در دهان تولید می شود که این اسید می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود و در نهایت پوسیدگی دندان می تواند منجر به عفونت دندان شود.

پوسیدگی دندان باعث شکسته شدن مینای دندان و ایجاد آسیب به لایه نرم تر بافت زیر دندان می شود که این پوسیدگی می تواند مرکز پالپ دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این مشکل در اصطلاح التهاب ناحیه پالپ گفته می شود. به این ترتیب پالپ قرار گرفته در وسط دندان می میرد و حفره پالپ دچار عفونت می شود. باکتری ها به ایجاد عفونت در پالپ ادامه می دهند تا به استخوانی که دندان را احاطه کرده و آن را نگه می دارد، برسند و به این ترتیب عفونت دندان ایجاد می شود.

علائم ونشانه ها عفونت دندان

تورم در قسمتی از دهان که دچار عفونت شده است از علایم این بیماری است، همچنین بوی بد دهان نیز میتواند یکی از علایم این بیماری باشد. در صورتی که عفونت دندان معالجه نشود میتواند باعث بیماری هایی مانند حالت تهوع، تب و لرز و استفراغ شود.

نشانه های عفونت دندان میتواند با گذشت زمان شدید تر شود و حتی بصورن نبضی و مدام باشد و یا شاید به خودی خود برطرف شود. اما معمولا با گذشت زمان نشانه های عفونت دندان شدید تر میشود. از دیگر علایم عفونت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سخت شدن تنفس
  • تب و لرزتورم در لثه
  • تغییر رنگ لثه
  • چرک های مرطوب و خیس در دهان
  • درد در ناحیه گوش (گوش درد )
  • تورم های شدید در فکین
  • دندان درد و احساس کسالت
  • سرگیجه
  • احساس مزه های تلخ در دهان

حقایقی در مورد عفونت دندان

  • سه نوع آبسه یا عفونت دندانی وجود دارد: عفونت لثه، عفونت پریودنتال (اطراف دندان) و پری اپیکال (ریشه دندان)؛
  • علائم عفونت دندان شامل درد، طعم بد دهان و تب است؛
  • آبسه ٔ دندان توسط عفونت باکتریایی ایجاد می شود؛
  • جراحی کانال ریشه یکی از راه های درمان عفونت دندان است؛
  • برای کاهش درد بهتر است از خوردن نوشیدنی و غذاهای سرد خودداری کرده و از مسواک نرم برای مسواک زدن استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (295 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!