بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسی بارداری چگونه است؟

  جمعه، 23 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسی بارداری چگونه است؟
زمانی که ارتودنسی انجام می‌شود، تمیز کردن دندان‌ها دشوارتر از حالت معمولی است، در حالی که مادر باید به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کند. هر گونه مشکل و عارضه دندانی در زنان باردار ممکن است خطر دیگری را متوجه جنین کند.

در صورتی که تمایل دارید زیبایی لبخند خود را با صاف و هماهنگ کردن دندان ها بهبود بخشید، ما می توانیم در این رابطه به شما کمک کنیم. در این مطب شما می توانید از درمان های مختلف ارتودنسی به صورت ایمن و موثر برای جابجایی دندان های خود استفاده کنید. به هر حال توجه داشته باشید امکان بهره گیری از این خدمات در دوران بارداری نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص بیمار وجود دارد.

به این منظور، پس از معاینه دندان های بیمار، بهترین روش برای درمان درد دندان در بارداری به صورت سفارشی برای وی مشخص می شود. همچنین در این رابطه نکات و توصیه های لازم برای استفاده از خدمات ارتودنسی در دوران بارداری به بیماران ارائه خواهد شد. به این ترتیب ما می توانیم مراقبت های لازم را از خانم های باردار در طول دوره درمان ارتودنسی انجام دهیم و این مراقبت ها شامل بررسی تغییرات هورمونی، فرم لثه، و نیز پیشگیری از بیماری های لثه برای فرد خواهد بود.

آیا می دانید به غیر از حفظ شرایط مناسب برای سلامت بدن در طول دوره بارداری، لازم است فرد در این زمان مراقبت مناسب نسبت به وضعیت دندان های خود داشته باشد؟ بسیاری افراد هنگام در نظر گرفتن درمان ارتودنسی برای خود به بی خطر بودن یا نبودن آن در طول دوره بارداری توجه می کنند و این شرایط می تواند باعث ایجاد محدودیت برای این افراد در هنگام تصمیم گیری برای استفاده از روش های درمان ارتودنسی در بارداری شود.

خانم هایی که باردار هستند یا قصد دارند در آینده نزدیک باردار شوند، همواره از بی خطر بودن استفاده از بریس های ارتودنسی در طول دوره بارداری نگران می باشند. در ادامه نکات لازم درباره استفاده از درمان ارتودنسی در طول دوره بارداری ارائه گردیده و برخی سوالات متداول در این رابطه پاسخ داده شده است.

بهداشت دهان و دندان در بارداری

زمانی که ارتودنسی انجام می شود، تمیز کردن دندان ها دشوارتر از حالت معمولی است، در حالی که مادر باید به خوبی از دندان های خود مراقبت کند. هر گونه مشکل و عارضه دندانی در زنان باردار ممکن است خطر دیگری را متوجه جنین کند. مسواک زدن، نخ کشیدن دندان و استفاده مداوم از دهان شویه از جمله مواردی است که زنان باردار باید رعایت کنند. حال با وجود براکت ها بر روی دندان ها، این امر کمی مشکل است که بیمار باید به این مورد توجه داشته باشد.

زمانی که ارتودنسی نصب می شود، به هیچ دارویی نیاز نیست. اما بانوان باردار در ابتدا باید داروهای تجویز شده پزشک را مصرف کنند که البته هیچ مشکلی را برای براکت ها ایجاد نمی کند.به طور معمول، زنان باردار باید برای انجام ارتودنسی در این دوره به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • برای انجام ارتودنسی ابتدا باید از دندان های بیمار عکس رادیولوژی تهیه شود. اما برای زنان باردار انجام رادیولوژی مشکل ساز است. در رادیولوژی اشعه ایکس تولید می شود که به جنین آسیب وارد می کند. اگر دندان ها پوسیده نباشند و ارتودنتیست تشخیص دهد، می توان بدون انجام رادیولوژی براکت ها را بر روی دندان ها نصب کرد.
  • در سه ماهه نخست بارداری، حالت تهوع آزاردهنده است. اما با وجود براکت ها در دهان ممکن است این حالت ناخوشایند شدت بیشتری یابد. بنابراین خانم های بارداری که ممکن است با این مشکل روبه رو شوند، بهتر است ارتودنسی را به ماه های آخر بارداری به تعویق اندازند.
  • در دوره بارداری ممکن است به کشیدن دندان نیاز باشد. این کار طبق نظر متخصص ارتودنسی انجام می شود و بنابراین با وجود براکت های ارتودنسی، اجازه این کار داده نمی شود. یا اگر دندان پوسیده یا سست شود، باید ترمیم و بازسازی شود که در زمان ارتودنسی این کار دشوار است.
  • در زمان بارداری در بدن تغییرات هورمونی رخ می دهد که پلاک و باکتری بیشتری را تولید می کند. این مواد موجب بروز بیماری لثه یا به اصطلاح بیماری پریودنتال می شود. مراقبت از دندان ها در دوره بارداری ضرورت بیشتری دارد. اما با این وجود نمی توان گفت نباید در این دوره ارتودنسی انجام شود.
  • مصرف غذاهای مقوی، مغزها و برخی غذاهای سفت در دوره بارداری ضرورت دارد. در حالی که در زمان ارتودنسی باید غذاهای نرم مصرف شود. البته می توان غذاهای سفت را به صورت کوبیده و نرم شده مصرف کرد و یا مغزها را پودر و در عسل ترکیب کرد.

آیا ارتودنسی در بارداری خطرناک است؟

داروها، غذاها و فعالیت های زیادی وجود دارند که زنان باردار باید از مصرف کردن و انجام دادن آن ها پرهیز کنند. خوشبختانه سیم کشی دندان های افراد بزرگسال خطر زیادی در طول دوران بارداری به همراه ندارد. اما نکات احتیاطی در این زمینه وجود دارد که قبل از شروع روند درمان باید مد نظر قرار گرفته شود. مادران باردار باید قبل از هر گونه درمان بر روی دندان های خود، با دندان پزشک و همچنین پزشک متخصص خود مشورت کنند. اما به طور کلی سیم کشی دندان و استفاده از بریس های ارتودنسی در طی بارداری، گزینه ایمن و بی خطری محسوب می شود.

برای ارتودنسی در بارداری چه احتیاط هایی باید اِعمال شود؟

زنانی که در دوران حاملگی برای دندان های خود از درمان ارتودنسی استفاده می کنند، باید احتیاط های خاصی را مد نظر قرار دهند. بزرگ ترین خطری که در زمینه بهداشت دهان، سلامت مادران باردار را تهدید می کند، بیماری های مرتبط با التهاب لثه است که به صورت التهاب و عفونت لثه ها بروز می کند. سیم کشی دندان، تمیز کردن کامل دندان ها را دشوار کرده و رشد باکتری ها در لثه ها را به دنبال دارد. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان توسط زنان باردار در طول دوره بارداری حائز اهمیت است و آنها باید اقدامات مناسبی را برای حفظ بهداشت دهان خود انجام دهند. علاوه بر این مهم است که مادران باردار به طور مداوم به دندانپزشک مراجعه کنند تا معاینات منظمی برای بررسی پیشرفت سیم کشی دندان هایشان انجام گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (456 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (310 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند