هر آنچه که باید راجب رژیم لاغری اتکینز بدانید

  پنجشنبه، 27 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
هر آنچه که باید راجب رژیم لاغری اتکینز بدانید
نظریه رژیم اتکینز بر این پایه است که بدن همانند یک موتور است؛ کربوهیدرات سوخت آن است و باعث می‌شود این موتور کار کند. محدود کردن کربوهیدرات باعث می‌شود که بدن به دنبال جایگزین برای این سوخت برود و از چربی‌های ذخیره‌شده به‌ عنوان سوخت استفاده کند.

اتکینز (Atkins Diet) یکی از شناخته شده ترین رژیم های لاغری برای کاهش وزن است. در سال های اخیر افراد زیادی رژیم غذایی اتکینز را به عنوان رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خود انتخاب کرده اند. اما قبل از امتحان این رژیم برای کاهش وزن، بهتر است که تمامی مزایای رژیم اتکینز و همچنین عوارض رژیم اتکینز را بشناسید.

رژیم اتکینز چگونه رژیمی است؟

رژیم اتکینز بر افزایش پروتئین و چربی به همراه کاهشی قابل توجه در کربوهیدرات جذب شده برای بهبود سوخت و ساز، ایمنی بدن و کاهش وزن تمرکز دارد. این رژیم به چهار مرحله به منظور عادت دادن تدریجی افراد به رهنمودهای جدید رژیم غذایی خود و ایجاد عادات غذایی مناسبی که در آینده نیز پابرجا باشند، تقسیم شده است. میلیون ها نفر که بدنبال کاهش وزن بودند، با پیروی از رژیم هایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا به موفقیت (کاهش وزن) دست یافته اند. اما همانند هر رژیم لاغری دیگری، عوارض جانبی وجود دارد که به درستی مشخص نشده اند و رژیم لاغری اتکینز در این مورد مستثنی نیست.

رتبه رژیم غذایی اتکینز در رده بندی U.S.News

رژیم غذایی اتکینز در میان 35 رژیم غذایی در رده بندی U.S.News رتبه 32 را کسب کرده است. سایر رتبه ها را در ادامه می بینید:

  • در بین بهترین رژیم های غذایی: رتبه 32؛
  • در بین بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن سریع: رتبه 3؛
  • در بین بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن: رتبه 15؛
  • در بین بهترین رژیم های غذایی سلامت قلب: رتبه 28؛
  • در بین بهترین رژیم های غذایی مناسب دیابت: رتبه 11؛
  • در بین بهترین رژیم های غذایی با تغذیه سالم: رتبه 33؛
  • در بین ساده ترین رژیم های غذایی: رتبه 28؛

رژیم اتکینز چگونه عمل می کند؟

رژیم غذایی اتکینز به 4 مرحله مختلف تقسیم می شود:

مرحله 1 ( القایی ): زیر 20 گرم کربوهیدرات در روز به مدت 2 هفته بخورید. چربی بالا، پروتئین بالا و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزیجات برگدار بخورید. این شروع فاز ضربه برای کاهش وزن است.

مرحله 2 ( توازن ): به آهستگی آجیل، سبزیجات کم کربوهیدرات و مقدار کمی از میوه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مرحله 3 ( تنظیم دقیق ): هنگامی که شما نزدیک به وزن هدف خود هستید کربوهیدرات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید کاهش وزن کند شود.

مرحله 4 ( نگهداری ): در اینجا شما می توانید کربوهیدرات سالم بیشتری بخورید تا بدن شما نسبت به افزایش وزن مجدد، تحمل پیدا کند.

برخی ترجیح می دهند فقط در فاز القایی به طور نامحدود بمانند. این نیز به عنوان رژیم غذایی کتوژنیک ( کتو ) بسیار کم کربوهیدرات شناخته شده است.

*مواد غذایی که باید در رژیم اتکینز از مصرف آنها اجتناب کنید:

قند:نوشابه، آبمیوه، کیک، آبنبات، بستنی و...

غلات:آرد، چاودار، جو، برنج

روغن های گیاهی:روغن سویا، روغن ذرت، روغن کانولا

چربی های ترانس دار:این چربی های معمولا در غذا های فرآوری شده یافت میشوند که بر روی بسته بندی آن ها کلمه هیدروژنه نوشته شده است.

سبزیجات پر کربوهیدرات:هویج، شلغم (فقط در مرحله القا)

میوه های پر کربوهیدرات:موز، سیب، پرتقال، گلابی، انگور (فقط در مرحله القا)

نشاسته:سیب زمینی، سیب زمینی شیرین (فقط در مرحله القا)

حبوبات:عدس، لوبیا، نخود (فقط در مرحله القا)

*مواد غذایی که باید در رژیم اتکینز از مصرف آنها اجتناب کنید:

قند:نوشابه، آبمیوه، کیک، آبنبات، بستنی و...

غلات:آرد، چاودار، جو، برنج

روغن های گیاهی:روغن سویا، روغن ذرت، روغن کانولا

چربی های ترانس دار:این چربی های معمولا در غذا های فرآوری شده یافت میشوند که بر روی بسته بندی آن ها کلمه هیدروژنه نوشته شده است.

سبزیجات پر کربوهیدرات:هویج، شلغم (فقط در مرحله القا)

میوه های پر کربوهیدرات:موز، سیب، پرتقال، گلابی، انگور (فقط در مرحله القا)

نشاسته:سیب زمینی، سیب زمینی شیرین (فقط در مرحله القا)

حبوبات:عدس، لوبیا، نخود (فقط در مرحله القا)

مزایای رژیم اتکینز

بسیاری از فواید رژیم لاغری اتکینز غبارتند از:

  • ریسک کم تر زوال عقل؛
  • کنترل بهتر قند خون؛
  • فرونشاندن جوش ها؛
  • جلوگیری از سردرد
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک Polycystic ovary syndrome (PCOS)؛
  • درمان رفلاکس اسید معده Gastroesophageal reflux disease (GERD)؛

به افرادی که اضافه وزن داشته یا ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری دیابت دارند و هم چنین افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند، توصیه می شود از رژیم غذایی اتکینز استفاده کنند. بهبود رژیم لاغری شما، شامل جذب بیشتر آنتی اکسیدان ها و امگا 3 اسیدهای چرب، می تواند به جلوگیری از زوال عقل و بیماری های مزمن، همانند آرتروز، سرطان و بیماری قلبی عروقی کمک کند.

مزایای کمتر شناخته شده رژیم غذایی اتکینز عبارتند از:

  • تاثیر مثبت بر سندرم تخمدان پلی کیستیک؛
  • درمان جوش و آکنه؛
  • بیماری های رفلاکس اسید معده؛
  • کاهش علائم صرع؛

عوارض جانبی رژیم غذایی اتکینز

هیچ نشانه ای از خطرات جدی در رژیم اتکینز در کوتاه مدت وجود ندارد و عوارض جانبی گزارش شده بسیار جزئی است. عوارض احتمالی این رژیم در کوتاه مدت عبارتند از ضعف، تهوع، سرگیجه، یبوست، تحریک پذیری و بوی بد دهان است. اکثر متخصصان معتقدند که رژیم های غذایی حاوی چربی اشباع شده به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و عروقی، مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند. با این حال، آخرین کتاب اتکینز بیان می کند که محدودیت کربوهیدرات باعث تغییر هضم چربی در رژیم غذایی می شود.

گرچه این رژیم غذایی مزایای بسیاری دارد، تغییرات شدید رژیم غذایی همیشه می تواند عوارضی همانند موارد زیر داشته باشد:

  • خستگی؛
  • مشکل در خوابیدن؛
  • مشکلات معده و روده؛
  • نوسانات خلقی؛
  • مشکل در تنفس؛
  • کج خلقی؛
  • مشکل در فعالیت؛
  • بیرون روی؛
  • ریزش مو؛

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (181 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
خلاقیت خنده دار لبنیات فروش اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت