همه چیز راجع به رژیم اتکینز

  یکشنبه، 11 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
همه چیز راجع به رژیم اتکینز
شاید تا‌به‌حال اسم رژیم اتکینز به گوش‌تان خورده باشد. رژیم اتکینز رژیمی با کربوهیدرات پایین است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می‌شود. طرفداران این رژیم مدعی‌اند شما با خوردن پروتئین و چربی نامحدود و تنها با اجتناب از مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات، می‌توانید وزن کم کنید.

رژیم اتکینز چیست؟

تصویر
این رژیم غذایی توسط مراکز مرتبط با سلامت به علت مقدار بالای چربی موجود در آن به عنوان برنامه ناسالم شناخته شد. با این حال تحقیقات جدید نشان دادند چربی های اشباع بی ضرر هستند. از آن به بعد تحقیقات کاملتری درباره این رژیم انجام شد که نشان دادند نسبت به رژیم های کم چربی سبب کاهش وزن بیشتر، قند خون، کلسترول خوب (HDL) ، چربی خون و دیگر شاخص های سلامت می شود. با وجود چربی بالا این رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول بد( LDL ) نمی شود و در بسیاری از افراد دیده می شود. دلیل اصلی مفید بودن رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش وزن این است که کم کردن کربوهیدرات و افزایش دریافت پروتئین سبب کاهش اشتها می شود. در نتیجه با کاهش اشتها، کالری کمتری دریافت می کنید.

رژیم اتکینز مفید است یا مضر؟

در ابتدا این رژیم به خاطر داشتن چربی های اشباع بالا توسط نهادهای مرتبط با بهداشت و سلامت به عنوان رژیم مضر و ناسالم قلمداد شد. درحالی که مطالعات تازه حاکی از آن است که چربی های اشباع بی ضرر هستند. پس از انجام مطالعات کامل تر روی رژیم اتکینز مشاهده شد که این رژیم بیش از رژیم های با چربی پایین در کاهش وزن، کاهش قند خون، افزایش کلسترول خوب خون (HDL)، کاهش تری گلیسرید و بهبود سایر فاکتورهای سلامتی مؤثر است. با اینکه رژیم اتکینز سرشار از چربی است، ولی معمولا موجب افزایش کلسترول بد خون (LDL) نمی شود و فقط در برخی افراد این اتفاق روی می دهد. دلیل اصلی موفقیت رژیم های کم کربوهیدرات این است که وقتی افراد مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهند و به جای آن پروتئین بیشتری مصرف می کنند، به طور خودکار سبب کاهش اشتهایشان می شود. در نتیجه با جلوگیری از پرخوری، حجم غذای مصرفی شان کاهش می یابد.

مراحل رژیم اتکینز

بخش ۱ ( القا ): به مدت ۲ هفته روزانه زیر ۲۰ گرم کربوهیدرات بخورید. غذاهای سرشار از چربی و پروتئین به همراه سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنید. این کار سبب شروع کاهش وزن می شود.
بخش ۲ ( متعادل سازی ): به آرامی مقداری آجیل، سبزیجات کم کربوهیدرات و مقدار کمی میوه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
بخش ۳ ( تنظیم دقیق ): هنگامی که به وزن ایده ال خود نزدیک می شوید، کربوهیدرات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا کاهش وزن آهسته شود.
بخش ۴ ( تثبیت ): در این بخش به اندازه ای که وزن بالا نرود کربوهیدرات مصرف کنید.
این بخش ها کمی پیچیده و غیر ضروری هستند. تا زمانی که به نکات غذایی زیر پایبند باشید قادر به کم کردن وزن و ثابت نگه داشتن آن خواهید بود. برخی افراد بخش القا را نادیده می گیرند و از همان ابتدا مقدار زیادی سبزیجات و میوه به برنامه شان اضافه می کنند. این رویکرد نیز تاثیر گذار است. برخی نیز تصمیم می گیرند تا پایان در بخش القا باقی بمانند. در این صورت تقریبا همان رژیم بسیار کم کربوهیدرات کتوژنیک را دنبال می کنند.

غذاهایی که در رژیم اتکینز باید از آنها پرهیز کرد

قند: نوشابه های قندی، آب میوه ها، کیک ها، شیرینی ها، بستنی و غیره
غلات: پندم، چاودار، جو، برنج روغن
سبزیجات: روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن بذر کتان، روغن کانولا و برخی دیگر از روغن ها
چربی های ترانس: معمولا در غذاهای فرآوری شده ای پیدا می شود که روی برچسب شان از عبارت «هیدروژنه» استفاده شده باشد
غذاهای رژیمی و کم چرب: این غذاها معمولا قند زیادی دارند.
سبزیجات سرشار از کربوهیدرات: هویج، شلغم و غیره ( تنها در مرحله القا )
میوه های پر کربوهیدرات: موز، سیب، پرتقال، گلابی، انگور ( تنها در مرحله القا )
نشاسته ها: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین ( تنها در مرحله القا )
حبوبات: عدس، لوبیا، نخود و غیره ( تنها در مرحله القا )

غذاهایی که در رژیم اتکینز باید بخورید

غذاهای بسیاری هستند که در طول رژیم اتکینز مجاز به مصرف آنها هستید که شامل غذاهایی مانند بیکن، خامه غلیظ، پنیر و شکلات تلخ می شود. بسیاری از این موارد به این دلیل که سرشار از چربی و کالری هستند به عنوان یک سیرکننده شناخته می شوند. با این حال وقتی یک رژیم کم کربوهیدرات را شروع می کنید مقدار مصرف چربی ها در بدن افزایش می یابد و اشتها کم می شود. بنابراین نگران پرخوری و افزایش وزن نخواهید بود.

گوشت ها: گوشت گوساله، گوشت بره، مرغ، بیکن و غیره
ماهی های چرب و غذاهای دریایی: سالمون، قزل آلا، ساردین و غیره
تخم مرغ: بهترین نوع تخم مرغ آنهایی هستند که با امگا ۳ غنی سازی شده اند.
سبزیجات کم کربوهیدرات: کلم، اسفناج، بروکلی، مارچوبه و غیره
لبنیات پر چرب: کره، پنیر، خامه، ماست پرچرب
آجیل ها و دانه ها: بادام، گردو، دانه آفتابگردان و غیره
چربی های سالم: روغن زیتون اکسترا ویرجین، روغن نارگیل تا زمانی که وعده های غذایی رژیم تان از غذاهای چرب و پروتئینی باشد وزن کم کنید

نوشیدنی ها در رژیم اتکینز

آب: مانند همیشه آب را به جای نوشیدنی های دیگر استفاده کنید.
قهوه: تحقیقات نشان دادند که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان و کاملا سالم است.
چای سبز: یک نوشیدنی سالم است.

میان وعده های سالم برای رژیم اتکینز

بسیاری از افراد احساس می کنند در رژیم غذایی اتکینز اشتهایشان پایین می آید. سه یا دو وعده در روز باعث احساس سیری می شود. با این حال اگر بین وعده ها احساس گرسنگی کردید از این میان وعده های سالم استفاده کنید:
باقی مانده غذاهای رژیمی تان
یک یا دو عدد تخم مرغ آب پز
یک قطعه پنیر

یک قطعه گوشت
یک مشت آجیل
مقداری ماست یونانی
توت و خامه هم زده
هویج ( در دوره القا مواظب باشید )
میوه ( بعد از دوره القا استفاده کنید )

در رژیم اتکینز چه زمانی می توان کربوهیدرات خورد؟

با وجود چیزهایی که ممکن است شنیده باشید رژیم غذایی اتکینز کاملا انعطاف پذیر است. تنها در دو هفته بخش اول (القا) باید مقدار دریافت کربوهیدرات را کم کنید. بعد از اینکه مرحله القا به پایان رسید، به مرور کربوهیدرات های ساده از جمله سبزیجات پر کربوهیدرات، میوه ها، توت ها، سیب زمینی ها، حبوبات و غلات سالم تر مانند جو و برنج را اضافه کنید. با این حال زمانی که به وزن مدنظر خود رسیدید باید در مصرف کربوهیدرات تعادل را حفظ کنید. اگر مانند گذشته همان غذاها را با همان مقدار غذایی قبل تان استفاده کنید مسلما وزن به حالت اول باز می گردد و یا شاید بیشتر هم شود. این مورد بر تمام رژیم های غذایی صدق می کند.
گیاه خواری در رژیم اتکینز به عنوان یک گیاه خوار رژیم اتکینز را دنبال کنید اما کار دشواری است. از غذاهایی با پایه سویا تا پروتئین دریافت کنید و مقدار زیادی دانه و آجیل بخورید. روغن زیتون و روغن نارگیل از منابع گیاهی مناسب برای چربی هستند.

نقش ورزش در رژیم اتکینز

بهتر است در این رژیم ورزش کنید، به ویژه زمانی که در مرحله حفظ وزن هستند، اما اجباری نیست. اگر تصمیم به ورزش دارید، اتکینز توصیه می کند چند هفته دیگر منتظر بمانید تا به رژیم غذایی جدید خود عادت کنید، مخصوصاً اگر قبلاً ورزش نکرده اید.

عوارض رژیم غذایی اتکینز

هیچ نشانه ای از خطرات جدی در رژیم اتکینز در کوتاه مدت وجود ندارد و عوارض جانبی گزارش شده بسیار جزئی است.
عوارض احتمالی این رژیم در کوتاه مدت عبارتند از ضعف، تهوع، سرگیجه، یبوست، تحریک پذیری و بوی بد دهان.
رژیم اتکینز بیشتر از دو سال مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین خطرات طولانی مدت این رژیم ناشناخته است.
اکثر متخصصان معتقدند که رژیم های غذایی حاوی چربی اشباع شده به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی-عروقی، مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند. بااین حال، آخرین کتاب اتکینز بیان می کند که محدودیت کربوهیدرات باعث تغییر هضم چربی در رژیم غذایی می شود

نمونه ای از برنامه غذایی اتکینز

در این لیست یک روز از وعده های غذایی معمول در دو مرحله از رژیم اتکینز است. مرحله اول اتکینز، دوره القا که معمولاً حدود دو هفته طول می کشد و مرحله چهارم اتکینز که مرحله نگهداری طولانی مدت است.

مرحله اول؛ القا

- صبحانه
پنیر خامه ای و خیار
- میان وعده
ساقه های کرفس به همراه پودر پنیر
- ناهار
سالاد: مرغ کبابی، سبزی مخلوط، آووکادو، زیتون سیاه، فنجان جوانه گندم، سس ایتالیایی
- میان وعده
شکلات های مخصوص اتکینز، پنیر چدار
- شام
سالاد: کاهو، بوقلمون یا ژامبون، گوجه فرنگی کوچک، پیاز خردشده، پنیر چدار، سس فرانسوی

مرحله چهارم؛ حفظ وزن

- صبحانه
گریپ فروت، تخم مرغ همراه کمی پیاز خردشده و پنیر چدار
- میان وعده
شکلات های اتکینز، شاتوت
- ناهار
سالاد: مرغ کبابی، سبزی مخلوط، ذرت، لوبیا سیاه، پنیر پارمزان
- میان وعده
هویج، گردو
- شام
سالاد: سبزی مخلوط، پنیر، نخودفرنگی، سرکه، استیک، قارچ ورقه شده، پوره سیب زمینی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (347 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (67 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (16 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری
(عکس) کافه گردی پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"، و پریناز ایزدیار/ چه کافه دلباز و سرسبزی هم هست
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند