درمان شانه یخ زده با ورزش

  شنبه، 20 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان شانه یخ زده با ورزش
ورزش، یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف است. اما جالب است بدانید که بسیاری از بیماری ها نیز، مانند شانه یخ زده می توانند با ورزش مناسب بهبود یابند. شانه یخ زده، یک بیماری موضعی در ناحیه شانه است که بسیار درد آور و حتی در مواردی، غیر قابل تحمل است.

شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده یا کپسوسلیت چسبنده، نوعی بیماری موضعی است که در اثر آسیب در دیواره مفصل شانه ایجاد می شود، و باعث خشک شدن و گرفتگی شانه می شود. این بیماری می تواند در مدت زمان طولانی باقی بماند. نشانه های آن مانند درد در ناحیه شانه هنگام حرکت، گرفتگی شانه و همچنین کاهش دامنه حرکتی در محل مفصل شانه، به طور تدریجی شدید تر می شوند و حرکت دادن شانه برای فرد مبتلا به این بیماری، بسیار سخت تر می شود. این بیماری در طولانی مدت، اشخاص بیمار را گرفتار خود می کند، و می تواند حتی تا یک یا دو سال هم طول بکشد تا برطرف شود. بنابرین افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، باید با انجام حرکات ورزشی مناسب، از بدتر شدن وضعیت شانه خود در اثر بیماری شانه یخ زده، جلوگیری کنند.

تأثیر ورزش بر روی شانه یخ زده

ورزش، نه تنها از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند، بلکه می تواند برخی از آنها را نیز به بهترین نوع درمان کند. بنابرین انجام بعضی حرکات کششی خاص و ورزش های تعیین شده توسط پزشکان، می توان از بروز بیماری شانه یخ زده جلوگیری کرد، و در صورت ابتلا به درمان آن پرداخت. البته توجه داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی به طور خودسرانه، و بدون آگاهی از شرایط بدنی، هیچگاه توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است حرکاتی را انجام دهید که نه تنها به درمان شانه یخ زده کمک نمی کنند، بلکه باعث تشدید درد آن می شوند. ورزش می تواند به مقدار قابل توجهی، سرعت درمان شانه یخ زده را بالا ببرد. شما می توانید قبل از انجام حرکات ورزشی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا اگر بیماری هایی مانند دیسک کمر، نقرس و یا... داشته باشید، ممکن است که دچار آسیب دیدگی شوید.

تمرین ورزشی شانه

آیا ورزش تنها راه درمان شانه یخ زده است؟

این که چه دلیلی باعث ایجاد شانه یخ زده می شود، هنوز به درستی مشخص نیست. به این دلیل ممکن است برای درمان شانه یخ زده، طیف وسیعی از روش های ورزشی، فیزیوتراپی، دارویی و... مورد استفاده قرار بگیرند. پزشکان، در یافته اند که ورزش، در میان روش های درمانی دیگر، یکی از بهترین روش های کنونی برای درمان شانه یخ زده است.

تمرینات ورزشی برای درمان شانه یخ زده

در ادامه، برخی از تمرینات ورزشی را که در درمان شانه یخ زده، تأثیر قابل توجهی دارند، به شما معرفی خواهیم کرد. توجه کنید که اگر مشکلات پزشکی و یا موضعی خاصی دارید، باید قبل از انجام دادن این ورزش ها، با پزشک خود مشورت کنید.

  • حرکت کششی بخش عقب شانه

این حرکت، یکی از حرکات کششی بسیار رایج و مؤثر در درمان شانه یخ زده است. برای انجام این حرکت، ابتدا دستی را که در سمت شانه یخ زده است را در راستای افق، هم ارتفاع با خود شانه بالا بیاورید. البته بنا بر شرایط، برای کشش بیشتر می توانید دست خود را پایین تر از شانه آسیب دیده خود بالا بیاورید. پس از بالا آوردن دست خود، آن را به سمت شانه دیگر خود که سالم است، نزدیک کنید. سپس دست دیگر خود را، روی دستی که در سمت شانه آسیب دیده قرار دارد، بگذارید و تلاش کنید تا جایی که می توانید، دست خود را به شانه سالم خود نزدیک تر کنید. این حرکت را می توانید سه بار در روز انجام دهید. مدت زمان انجام این حرکت حدود 20 تا 30 ثانیه است. پس از انجام این حرکت کششی، احساس خواهید کرد که درد در شانه یخ زده، مقداری کاهش پیدا کرده است و می توانید بیشتر آن را حرکت دهید.

  • باز کردن شانه در حالت خوابیده

برای انجام این حرکت، باید روی زمین بخوابید. یک میله که حدود یک متر باشد را در دو دست خود بگیرید. باید توجه داشته باشید که فاصله دست ها از هم، باید به اندازه عرض شانه ها باشد. برای شروع حرکت، میله را در نزدیک بدن خود، روی سینه قرار دهید. پس از آن تلاش کنید به کمک شانه یخ زده، میله را به سمت بالا ببرید، تا جایی که دستان شما کاملا صاف و در راستای قائم باشند. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای مؤثر بودن این تمرین کششی، نیاز است که به شانه یخ زده خود، ذره ای فشار بیاورید، تا مورد تنش قرار گرفته و فعالیت داشته باشد. میله را در حدود 20 تا 30 ثانیه بالا نگه دارید و سپس پایین بیاورید. تعداد دفعاتی که باید این حرکت را انجام دهید، به خود شما بستگی دارد. البته انجام دادن این کار در دفعات بسیار زیاد در روز، توصیه نمی شود.

  • کشش دست از پشت به کمک یک حوله

در این حرکت کششی، شما به یک حوله، یا پارچه ای نیاز دارید که بتواند آن را از پشت سر، با هر دو دست خود بگیرید. حوله، پارچه، طناب یا هر چیزی را که قرار است استفاده کنید، با دستی که در سمت شانه سالم قرار دارد، بگیرید و از بالای کمر به سمت پایین بیندازید. سپس تلاش کنید که با دست سمت شانه آسیب دیده، حوله را که در پایین کمر قرار دارد، از همان پایین بگیرید. سپس باید به کمک دست سمت شانه سالم، دست دیگر را به سمت پشت و بالا بکشید. این کشش را در مدت 20 الی 30 ثانیه حفظ کنید. در صورتی که این حرکت، باعث ایجاد درد در شانه شما می شود، باید هر چه سریع تر، از انجام این حرکت دست بردارید. توجه داشته باشید که هنگام بالا رفتن دستی که در سمت شانه یخ زده قرار دارد، باید دست خود را از آرنج خم کنید، در غیر این صورت این حرکت کششی را اشتباه انجام خواهید داد.

  • کشش بخش جلویی شانه یخ زده با استفاده از چهارچوب در

برای انجام این حرکت کششی، باید دستان خود را به اندازه ی چهارچوب دری که می خواهید این حرکت کششی را، روی آن انجام دهید باز کنید. سپس به آرامی در حالی که به سمت چهارچوب در حرکت می کنید، دستان خود را بر روی چهارچوب در قرار دهید و بدن خود را به سمت جلو حرکت دهید. توجه کنید زمانی که باید یکی از پاهای خود را جلوتر از پای دیگر قرار دهید. در این حالت، باید در بخش جلویی هر دو شانه خود، احساس کشش کنید. در صورتی که هنگام انجام این حرکت، درد زیادی را در ناحیه شانه یخ زده احساس می کنید، دست از انجام این حرکت کششی بردارید. هنگامی که به حد اکثر توان کششی خود رسیدید، تلاش کنید در حدود 20 تا 30 ثانیه، در همان حالت باقی بمانید. نباید خود را بیش از حد، از چهارچوب در دور کنید، زیرا ممکن است کشش بیش از حد تحمل شما باشد.

  • تمرین با میله ، فلکشن برای درمان شانه یخ زده

صاف بایستید و میله ای را با دو دست بگیرید در حالی که کف دست ها رو به پایین باشد. بازوها را در حالی که میله را بلند می کنید به بالای سررسانده و 5 ثانیه نگه داشته، سپس به وضعیت قبل بازگردید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

  • تمرین با میله ، اکستنشن

صاف بایستید و یک میله را با دو دست خود گرفته و در پشت کمر نگه دارید.این میله را از کمر خود دور کنید. برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید سپس خود را ریلکس کرده و به وضعیت ایستاده برگردید.
این حرکات را 10 مرتبه تکرار کنید.

  • تمرین با میله ، چرخش خارجی

به پشت دراز بکشید و میله ای را با دو دست بگیرید در حالی که کف دست رو به بالا باشد. در این تمرین باید آرنج در کنار بدن و 90 درجه خم شده و بازوهای شما بر روی زمین در حال استراحت باشند. از بازوی غیر آسیب دیده کمک بگیرید تا بازوی آسیب دیده حرکت چرخش رو به خارج را انجام دهد. این حرکت کششی را برای 5 ثانیه نگه داشته و 10 مرتبه تکرار کنید.

  • تمرین با میله ، چرخش رو به داخل

بایستید، بازوی سالم را در پشت سر قرار داده و انتهای میله را بگیرید. بازوی آسیب دیده را نیز در پشت بدن و در محاذات کمر خود قرار داده و سر دیگر را میله را بگیرید. در حالی که آرنج دست سالم را باز می کنید، میله را بالا ببرید و بازوی سمت آسیب دیده را خم کنید. این وضعیت را برای 5 ثانیه نگه داشته و به وضعیت قبل بازگردید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

سخن پایانی ورزش برای شانه یخ زده

ورزش، یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های موضعی است. تلاش کنید که ورزش را در برنامه خود جای دهید. برای درمان شانه یخ زده با استفاده از تمرینات ورزشی و کششی، باید صبور باشید و فشار زیادی را به بدن خود وارد نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...