حذف کامل چربی ها از برنامه غذایی کار درستی است؟

  سه شنبه، 27 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
حذف کامل چربی ها از برنامه غذایی کار درستی است؟
روغن پر کالری ترین درشت مغذی موجود است. هر ۱ گرم روغ ، ۹ کالری انرژی دارد. بخاطر همی بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، اولین کاری می کنند، حذف کامل روغن از رژیم غذایی است. این کار شاید در کوتاه مدت بخاطر کاهش کالری دریافتی، ایده خوبی بنظر برسد، ولی در دراز مدت می تواند باعث آسیب رسیدن به سلامتی شود.

آیا تا به حال به میزان استفاده از روغن در برنامه غذایی تان فکر کرده اید؟ آیا می دانید استفاده از روغن چه مضرات و چه فوایدی برای بدن شما دارد؟ شما برای پخت و پز هر نوع غذا به روغن نیاز دارید. تقریبا می توان گفت حذف روغن از غذا غیر ممکن است. علاوه بر طعم و مزه غذا، استفاده از روغن و چربی برای تامین نیازهای بدن ضروری است. به طور قطعی نمی توان گفت استفاده از روغن های مایع و جامد برای بدن مفید است یا مضر؛ اما باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. افراط و تفریط در مصرف روغن هر دو به یک اندازه به بدن آسیب می رساند. حذف روغن از برنامه غذایی می تواند به بدن شما آسیب های جدی وارد کند زیرا بدن شما برای تامین انرژی خود به چربی نیاز دارد. استفاده از روغن های گیاهی و اشباع شده مثل روغن زیتون، روغن کنجد و ... برای سلامتی بسیار مفید است و شما می توانید این نوع روغن ها را با روغن های غیر اشباع جایگزین کنید. شما می توانید برای صرفه جویی در مصرف روغن، غذاهای خود را به صورت بخارپز، آب پز و یا کبابی طبخ کنید. جایگزین کردن انواع روغن های اشباع در برنامه غذایی می تواند گزینه مناسبی برای کاهش مضرات روغن های نباتی و مایع باشد.

مزایا و فواید حذف روغن از برنامه غذایی روزانه چیست؟

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که به سلامتی و تغذیه خود و خانواده تان اهمیت می دهید، باید در مصرف روغن در طبخ غذاهایتان نهایت صرفه جویی را کنید. تقریبا می توان گفت که حذف کامل روغن از برنامه غذایی غیر ممکن است. حذف کردن روغن علاوه بر اینکه در طعم و مزه غذاهای شما تاثیر می گذارد، با عدم تامین نیازهای بدنتان می تواند آسیب های جدی به بدن شما وارد کند. همانطور که میدانید قلب یکی از اصلی ترین اعضای بدن است و کیفیت عملکرد این عضو بر سایر اعضای بدن تاثیر می گذارد. اولین عضوی از بدن که با کم کردن مصرف روغن بسیار سود می برد، قلب و عروق شما است. مصرف بیش از اندازه روغن باعث تجمع چربی در قلب و عروق شما می شود و همین موضوع عامل ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی است. شما می توانید با حذف روغن اضافه از برنامه غذایی تان به حفظ سلامت کبد و همچنین دستگاه گوارش خود کمک کنید. مصرف بیش از اندازه روغن می تواند چربی و کلسترول خون را به شدت بالا ببرد. در پی این بیماری بسیاری دیگر از اعضای بدن درگیر می شوند و سلامت جسمی شما به خطر می افتد. شاید تا به حال متوجه شده باشید که روغن هایی که ما برای پخت و پز استفاده می کنیم، حاوی مقداری پالم هستند. پالم صنعتی است و برای سلامتی انسان اصلا خوب نیست. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که بیماری های قلبی عروقی و زمینه ای دارید، توصیه ما به شما این است که با حذف روغن غیر اشباع و با مصرف روغن های اشباع شده و گیاهی به سلامت جسمانی خود کمک کنید. کسانی که بیماری های قلبی عروقی و مشکلات گوارشی دارند باید بیشتر از سایر افراد معمولی در مصرف روغن دقت کنند. مصرف بیش از اندازه روغن می تواند وضعیت بیماری این افراد را وخیم تر کند و برای آنها مشکلات جدی تری به وجود آورد.

درشت مغذی چیست؟ریز مغذی چیست؟

بصورت خیلی خلاصه ، درشت مغذی ها مواد غذایی هستند که منبع انرژی برای بدن هستند و بدن ما به مقادیر زیادی از این مواد نیاز دارد . درشت مغذی ها شامل چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می شوند .
ریز مغذی ها ، موادی هستند که بدن ما به مقادیر کمی از آنها نیاز دارد و این مواد تامین کننده انرژی برای بدن نیستند . این مواد کمک می کنند تا بدن ما بتواند هورمونها ، آنیزمها و ترکیبات شیمیایی دیگر را تولید کند و بدن بتواند عملکرد درستی داشته باشد. ویتامین ها ، املاح و آب جزو دسته بندی ریز مغذی ها قرار میگیرند .

روغن، منبع پرانرژی

همانطور که گفتیم درشت مغذی ها ، منابع تامین انرژی بدن هستند . هر ۱ گرم پروتئین ۴ کالری ، هر ۱ گرم کربوهیدرات ۴ کالری و هر ۱ گرم روغن ۹ کالری انرژی تولید می کند .
به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن ، سریع به سراغ حذف کامل روغنها از رژیم غذایی شان می روند. حذف کامل روغن ها به دلیل کاهش کالری دریافتی می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند اما حذف کامل روغن ها، عوارض سنگینی برای بدن دارد .روغن ها ، منابع ویتامینهای محلول در چربی هستند.

نقش روغن در بدن

چربی ها و روغن ها نقش مهمی در عملکرد درست بدن ما دارند . که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کر :

  • عایق سازی بدن ، و جلوگیری از اتلاف دمای بدن
  • محافظت از ارگانهای داخلی بدن
  • شرکت در ساختار سلولها
  • شرکت در ساختار عصبی و انتقال دهنده های عصبی
  • تولید هورمونها (بویژه هورمونهای جنسی استروژن و تستسترون)
  • جذب ویتامینها

ویتامینهای محلول در چربی

از میان ویتامین های مورد نیاز بدن انسان ، برخی ویتامینها محلول در آب هستند و برخی دیگر محلول در چربی . منظور از ویتامینهای محلول در آب ، ویتامینهایی هستند که در آب حل می شوند ، مثل ویتامین C و ویتامینهای گروه B.
و منظور از ویتامینهای محلول در چربی هم ویتامین هایی هستند که در چربی ها حل می شوند . یعنی فقط در مواد غذایی حاوی چربی می توانند وجود داشته باشند . این ویتامین ها شامل ویتامین A، D ، E و K می باشد. هر کدام از این ویتامین ها عملکرد های مهمی در بدن دارند .

کاهش مصرف روغن در برنامه تغذیه روزانه

سلامتی بزرگترین سرمایه هر انسانی است و هر کس باید در جهت حفظ سلامتی خود تلاش کند. بیماری های قلبی عروقی یک از اصلی ترین علل مرگ در کل دنیا است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید مصرف بیش از اندازه روغن می تواند در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر باشد. تجمع چربی در عروق و رگ های قلب می تواند عملکرد قلب شما را دچار اختلال کند و شما مجبور به تحمل درد و ناراحتی شوید. علاوه بر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، مصرف بیش از اندازه روغن می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. یکی از دغدغه اصلی بیشتر مردم دنیا تناسب اندام است. چاقی و اضافه وزن علاوه بر ابتلا به بیماری های مختلف، باعث بهم ریختن اندام شما می شود. در پی این مشکلات و بیماری ها بسیاری از بیماری های دیگر نظیر: فشار خون، کلسترول خون، دیابت، انواع سرطان و...به وجود می آید. حال سوال اصلی اینجاست که چگونه از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنیم؟ آیا حذف روغن از برنامه غذایی می تواند موثر باشد؟ هیچ کس نمی تواند روغن را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کند؛ زیرا حذف کامل روغن از برنامه غذایی باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری نیز می شود. اولین اقدامی که شما باید انجام دهید صرفه جویی در مصرف روغن است. پرهیز از درست کردن و مصرف کردن غذاهای چرب و پر روغن می تواند اقدام بسیار موثری در زمینه کاهش مصرف روغن باشد. شما می توانید بسیاری از غذاهای خود را به صورت بخارپز، آب پز و کبابی تهیه کنید. در این صورت هم ارزش غذایی مواد خوراکی حفظ خواهد شد و هم در مصرف روغن صرفه جویی خواهید کرد. یکی دیگر از اقداماتی که لازم است در جهت کاهش مصرف روغن در برنامه غذایی تان انجام دهید، به حداقل رساندن مصرف انواع فست فود ها، سوسیس و کالباس و... است. فست فودها غذاهای چرب و پر روغنی هستند و تحت حرارت بالا سرخ شده اند. این غذاها به شدت برای سلامتی شما مضر هستند. با به حداقل رساندن مصرف فست فود ها به سلامت خود کمک کنید.

عوارض حذف کامل چربی ها از برنامه غذایی

بدن انسان برای مفاصل و استخوان های خود به چربی نیاز دارد. حرکت و سیستم عصبی همه روی چربی ها کار می کنند و ترک کامل روغن می تواند تأثیرات جدی بر سلامت کلی داشته باشد. طبق نظر متخصصان، پرهیز کامل از روغن می تواند عوارض زیر را داشته باشد:

  • خستگی مزمن
  • بروز مشکل در انعقاد خون
  • مکرر بیمار شدن
  • آرتروز و پوکی استخوان ( بخاطر حذف ویتامین D) در دراز مدت
  • اختلال در عملکرد سیستم عصبی و قلبی عروقی
  • از بین بردن شادابی پوست و مو
  • عوارضی در سیستم بینایی

کارشناسان نسبت به مصرف چربی های ترانس موجود در غذاهای ناخواسته که یا در دمای بالا پخته می شوند یا بارها و بارها در همان روغن پخته می شوند هشدار می دهند و توصیه می کنند از چربی های سالم استفاده شود.

کدام نوع روغن سالم تر است؟

پیش از این هم خواندید که روغن های گیاهی مثل زیتون، کنجد، نارگیل و این قبیل روغن ها در مقایسه با دیگر روغن های تصفیه شده سالم ترند. از طرفی نمیتوان اهمیت تغییر روشهای آشپزی به سمت سبک سالمتر مانند بخارپز کردن، پختن و جوشاندن به جای سرخ کردن را نادیده گرفت.

استفاده زیاد از روغن های گیاهی تصفیه شده مانند روغن آفتابگردان، گلرنگ و روغن دانه برای سلامتی مفید نیستند، زیرا فرآیندهای شیمیایی زیادی را پشت سر می گذارند که باعث التهاب آنها می شود.

با توجه به آنچه گفته شد و اینکه شما در رژیم غذایی خود به مقداری چربی سالم نیاز دارید باید در انتخاب روغن بیشتر دقت کنید. دلیل نیاز بدن به چربی سالم ساده است، ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A ، D ، E و K تنها در حضور چربی های سالم توسط بدن شما جذب می شوند بنابراین، به جای اجتناب کامل از روغن می توانید از جایگزین های سالم تری مانند روغن زیتون فشرده سرد، روغن گیاهی، روغن نارگیل یا روغن خردل استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان