ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد رژیم غذایی برات!

  یکشنبه، 11 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
همه چیز در مورد رژیم غذایی برات!
رژیم غذایی برات (انگلیسی: BRAT diet) شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می‌شود؛ که اوقاتیکه افراد مبتلا به آنفلوآنزا با حالت تهوع یا ناراحتی شدید دستگاه گوارش مواجه می‌شوند، بهتر است از این «رژیم غذایی برات» بهره بگیرند که غذاهای ساده و مغذی‌ای هستند که معده براحتی می‌تواند آنها را تحمل کند.

رژیم غذایی BRAT چیست؟

همان طور که اشاره شد، BRAT از کلمات مواد غذایی استفاده شده در این رژیم یعنی موز، برنج، سیب و نان تست گرفته شده است. این رژیم روی مصرف مواد غذایی زود هضم که چربی و فیبر کمی دارند تاکید می کند. در رژیم BRAT مصرف غذاهای خام و پخته نشده توصیه نمی شود و از آنجایی که طبع خوراکی های مورد استفاده در این برنامه غذایی ملایم است و اسید کمتری تولید می کنند، باعث کاهش فعالیت روده و کمتر شدن تعداد دفعات اجابت مزاج می شوند.

به دلیل اینکه رژیم BRAT از نظر ارزش غذایی در سطح پایینی قرار دارد، توصیه می شود که فقط 2 تا 3 روز از آن پیروی کنید و بعد از این مدت یک برنامه غذایی متعادل را دنبال کنید. بعد از طی کردن مدت رژیم شما می توانید از محصولات لبنی کم چرب، پودینگ، آب میوه، عصاره سبزیجات، تخم مرغ و گوشت بدون چربی هم استفاده کنید. در روزهای دوم و سوم رژیم می توانید کم کم این گزینه ها را هم مصرف کنید.

رژیم موز و نان

رژیم غذایی BRAT چطور عمل می کند؟

در رژیم BRAT شما باید از مواد غذایی پر کربوهیدرات و با فیبر پایین استفاده کنید. این غذاها باعث سفت شدن مدفوع می شوند و به درمان اسهال حاد کمک می کنند. از این گذشته چنین رژیمی فیبر و پروتئین کمی دارد و معده را ناراحت نمی کند. از آنجایی که مواد غذایی مخصوص این رژیم تند نیستند باعث ایجاد تهوع در شما هم نمی شوند.به طور کلی می توان گفت که رژیم BRAT از طریق موارد زیر به درمان اسهال حاد و استفراغ کمک می کند:

حجیم و سفت کردن مدفوع: غذاهای موجود در رژیم BRAT دارای نشاسته بالا و فیبر کم هستند و همین مساله باعث می شود مدفوع بیمار از حالت رقیق خارج شود و مشکل برطرف بشود.

آرام کردن معده: غذاهایی که باید در رژیم BRAT استفاده کنید چربی و پروتئین پایینی دارند و این امر باعث کاهش تحریکات معده می شود و فشار را از روی دستگاه گوارش برای هضم این غذاها برمیدارد.

کاهش حالت تهوع: از آنجایی که مواد غذایی مخصوص رژیم BRAT عطر، طعم و بوی تندی ندارند شما را تحریک نمی کنند و حالت تهوعتان را برطرف می کنند.

آیا رژیم غذایی BRAT واقعا مفید است؟

با اینکه ده ها سال است افراد مختلف برای درمان اسهال و استفراغ از رژیم BRAT استفاده می کنند اما هیچ نوع آزمایش بالینی خاصی وجود ندارد که نشان بدهد این رژیم در حل مشکلات گوارشی مفید است یا خیر. با این حال محققان در تحقیقاتشان نقش موز و برنج را در درمان اسهال مورد بررسی قرار داده اند. موز حاوی نوعی نشاسته به نام پکتین است که برای سلامت دستگاه گوارش مفید شناخته شده است. بررسی ها نشان می دهند که مصرف موز باعث کاهش اسهال و یبوست در کودکان می شود.

مطالعات دیگر نیز روی تاثیرات برنج متمرکز شده اند. این مطالعات نشان می دهند مصرف سوپ تهیه شده از برنج در کنار استفاده از شربت ها و محلول های تجویز شده می تواند به شکل موثری به درمان اسهال کمک کند. با همه اینها باید توجه داشت که رژیم BRAT فقط برای چند روز مفید است و محرومیت و محدودیت غذایی ناشی از آن نه تنها در طولانی مدت به شما کمک نمی کند بلکه آثار زیان باری را نیز به همراه دارد.

بعید به نظر می رسد که پیروری کوتاه مدت و دو سه روزه از این رژیم مشکل خاصی ایجاد کند اما همانطور که گفتیم نباید این رژیم در طولانی مدت استفاده شود. غذاهای مورد استفاده در رژیم BRA کالری بسیار پایینی دارند و از نظر وجود برخی مواد ضروری و حیاتی مثل چربی های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین A، ویتامین B-12 و کلسیم می توانند در دراز مدت باعث سوء تغذیه و کمبود انرژی بشوند.

رژیم غذایی BRAT برای کودکان نوپا

اگر کودکتان به اسهال یا استفراغ مبتلا شده است در وهله اول از ORS استفاده کنید. اگر کودکتان از شیر مادر تغذیه می کند به شیر دادن ادامه بدهید. در صورتی که معده کودکتان تحمل دارد می توانید از شیر خشک نیز استفاده کنید. پس از اینکه به کودکتان مایعات دادید کمی منتظر بمانید و مراقب علائم باشید. سپس می توانید از رژیم BRAT استفاده کنید. از غذاهای نرم و ملایم که به راحتی هضم می شوند و به دستگاه گوارش فشار نمی آورند کمک بگیرید.

دقت داشته باشید که رژیم BRAT فقط برای مدت کوتاه چند روزه باید برای کودک استفاده شود نه برای طولانی مدت. چون مواد غذایی این رژیم جایگزین گزینه های غذایی اصلی و سالم تر نمی شوند. دو تا سه روز بعد از رژیم BRAT باید برنامه غذایی معمولی کودک را دوباره از سر بگیرید.

از برنامه زیر می توانید برای درمان اسهال حاد یا استفراغ کودکتان استفاده کنید:

  • شیر نارگیل یا شیر خشک ( در صورتی که کودک بتواند تحمل کند)
  • نان تست خشک یا پوره سیب زمینی
  • موز یا سبزیجات پخته شده
  • برنج و عدس پخته شده
  • سوپ یا آبگوشت رقیق
سوپ برای کودک

رژیم غذایی BRAT برای بزرگسالان

اگر دچار حالت تهوع و استفراغ هستید باید مدتی استراحت کنید و چیزی نخورید. وقتی احساس کردید می توانید مایعات را در معده تان نگه دارید با آب معمولی، آب نارگیل، آب سیب و آب گوشت شروع کنید. در ابتدا با مقادیر کم شروع کنید و کم کم این میزان را افزایش بدهید. چند ساعت بعد از تحمل مایعات می توانید از غذاهای دیگری مثل موز، برنج و نان تست خشک استفاده کنید.

بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت می توانید رژیم غذایی معمولی خودتان را از سر بگیرید اما با غذاهای زود هضم شروع کنید. برای جلوگیری از تحریک و ناراحتی معده توصیه می شود از مصرف مواد غذایی تند و سرخ شده خودداری کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • در چند ساعت اول و بعد از اینکه احساس کردید معده تان توانایی نگهداری مایعات را دارد آب آشامیدنی یا یک نوشیدنی الکترولیت مصرف کنید.
  • در 24 ساعت اول رژیم از مایعات رقیق مثل آب نارگیل، آبمیوه و عصاره گوشت استفاده کنید. در صورت برگشت مجدد علائم اسهال یا استفراغ می توانید هر دو ساعت یکبار از این مایعات استفاده کنید.
  • در روز دوم رژیم غذایی BRAT از مواد غذایی مخصوص این رژیم یعنی موز، برنج، سیب و نان تست خشک استفاده کنید.
  • روز سوم می توانید به رژیم عادی تان برگردید اما مصرف میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید.

در کنار مصرف مواد غذایی رژیم BRAT می توانید از خوراکی های زیر استفاده کنید:

  • جو دوسر
  • هندوانه
  • مرغ بدون چربی کبابی یا بخارپز
  • سیب زمینی پخته

غذاهای غیر مجاز در رژیم غذایی BRAT عبارتند از:

  • خوراکی های تند که مزه های قوی دارند مثل پیاز، سیر، سس ها و چاشنی ها
  • مواد غذایی سرخ شده و پرچرب مثل گوشت چون هضم نمی شوند
  • محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست
  • مواد غذایی شیرین مثل انواع کیک ها و شیرین ها، دونات، آب نبات، نوشیدنی های سرد و بستنی
خوراک جودوسر

خطرات احتمالی رژیم BRAT

استفاده از این رژیم غذایی در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد که فرد را دچار آسیب کند، اما افراد باید از مصرف طولانی مدت این رژیم اجتناب نمایند، زیرا استفاده طولانی مدت از رژیم غذایی BRAT می تواند منجر به سوء تغذیه و کاهش انرژی فرد شود و این شرایط اغلب به دلیل سطح ناکافی موارد نام برده شده در زیر رخ خواهد داد:

  • کالری
  • پروتئین
  • چربی
  • فیبر
  • ویتامین A
  • ویتامین B12
  • کلسیم

آیا رژیم غذایی BRAT برای کودکان بی خطر است؟

با اینکه در گذشته توصیه می شد کودکانی که دچار اسهال حاد هستند از رژیم BRAT پیروی کنند اما در حال حاضر متخصصان معتقدند این رژیم به دلیل عدم وجود چربی های سالم و مواد مغذی دیگر برای کودکان مناسب نیست. تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در رشد کودکان دارد و این مساله هنگامی که به مشکلات معده و اسهال مبتلا هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به همین دلیل و به خاطر وجود خطرات احتمالی و ماهیت محدودیت کننده رژیم غذایی BRAT، آکادمی تخصصی کودکان آمریکا استفاده از این رژیم را برای درمان کودکان مبتلا به اسهال توصیه نمی کند. اما در صورتی که علاوه بر غذاهای گفته شده در این رژیم، از مواد مقوی و مغذی دیگری نیز استفاده کنید می توانید برای درمان اسهال فرزندتان از تاثیرات مواد غذایی مخصوص این رژیم برخوردار شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است به کمک های پزشکی نیاز داشته باشید و رژیم گرفتن مشکل شما را حل نکند:

  • اگر بیشتر از 3 روز است که استفراغ می کنید یا دچار اسهال شده اید
  • اگر دمای بدنتان 38 درجه یا بالاتر است
  • اگر دچار کم آبی، احساس سبکی سر، خستگی شدید و کاهش ادرار شده اید
  • اگر دیابت وابسته به انسولین دارید و به اسهال، استفراغ و یا حالت تهوع مبتلا شده اید
  • اگر بیماری خاصی دارید و تحت معالجه پزشک هستید و به اسهال حاد یا استفراغ دچار شده اید
حالت استفراغ

نکات مهم در رژیم غذایی BRAT

از آنجایی که اسهال طولانی مدت و استفراغ باعث کم آبی بدن می شود مهمترین نکته هیدراته نگه داشتن بدن در این مدت است. در واقع بهترین درمان اسهال جایگزینی مایعات از دست رفته بدن می باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت ابتلا به اسهال حتما مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی های حاوی الکترولیت استفاده کنید. از آنجایی که قند و شکر باعث تشدید اسهال می شود سعی کنید در مدتی که در رژیم هستید از مایعات حاوی قند و شکر مصنوعی استفاده نکنید.

سوپ و آبگوشت های ساده نیز گزینه های خوبی هستند که می توانند بدن شما را در این 3 روز هیدراته نگه دارند. اکثر متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به اسهال از مصرف موادی که باعث تشدید اسهال می شوند خودداری کنند و غذاهای چرب، پر فیبر و پروتئینی را برای چند روز کنار بگذارند. علاوه بر نوشیدنی های شیرین، لبنیات، غذاهای چرب، آجیل و سبزیجات پر فیبر نیز نباید در این دوران مصرف شود.

روش های پیشگیری از اسهال در رژیم غذایی BRAT

برای اینکه خودتان و کودکانتان از ابتلا به اسهال مصون بمانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه قبل از غذا خوردن، بعد از غذا خوردن و بعد از استفاده از دستشویی دست هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  • هیچ وقت مواد غذایی خام و پخته شده را کنار هم در یخچال نگهداری نکنید.
  • همه مواد غذایی باید به درستی و طبق استانداردهای تغذیه ای در یخچال نگهداری شوند.
  • مواد غذایی خام قبل از مصرف باید کاملا پخته شوند.
  • هیچ وقت غذاهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته را استفاده نکنید.
  • آب آشامیدنی شما باید کاملا تمیز و سالم و عاری از هر گونه آلودگی باشد. هنگام مسافرت با خودتان یک بطری آب معدنی داشته باشید و از مکان های نامطمئن آب ننوشید.
اب آشامیدنی سالم

جمع بندی

اگر اخیر به دچار اسهال یا استفراغ شده اید بهترین کار این است که تا زمان بهبودی کامل از مصرف مواد غذایی تحریک کننده که روی دستگاه گوارشتان فشار می آورند پرهیز کنید. رژیم غذایی BRAT نوعی برنامه غذایی کوتاه مدت و چند روزه است که بر روی مصرف مواد غذایی زود هضم مثل موز، برنج، سیب و نان تست تاکید می کند. به خاطر داشته باشید که این رژیم برای کاهش وزن توصیه نمی شود و استفاده از آن در طولانی مدت عواقب زیادی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (95 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (85 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (81 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (30 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (28 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم استایل جذاب و شیک ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها در کنسرت خواننده محبوبش/ زمین تا آسمون فرق کرده!+عکس عکس های یادگاری و رابطه صمیمی بازیگران سریال ساختمان پزشکان در پشت صحنه/ چه انرژی خوبی داشتن!
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...