همه چیز درباره‌ی نگین سبز کردستان، روستای سلین + فیلم

  یکشنبه، 01 بهمن 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز درباره‌ی نگین سبز کردستان، روستای سلین + فیلم
روستای سلین، از توریستی ترین روستاهای منطقه هورامانات کردستان، از نظر دسترسی به دریاچه زیبای رود سیروان است.روستای سلین بر حاشیه دریاچه سیروان (دریاچه پشت سد داریان)، در منتها الیه غربی این دریاچه قرار گرفته است.در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با این روستا بیشتر آشنا شوید.

اگر دوست دارید صدای جریان آب را بشنوید و تصویر لاله‌های واژگون برابر چشمانتان باشد، اگر از هیاهوی شهری خسته شدید و دلتان می‌خواهد در آرامش یک روستا گوش به صدای طبیعت بسپارید، روستای سلین مقصد مناسبی برای سفر شما خواهد بود. در این مقاله خواهیم خواند روستای سلین کجاست و چگونه می‌توانیم خود را به آن برسانیم، روستا چه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ دارد و چه فصلی مناسب بازدید از آن است. با ما همراه شوید.


روستای سلین کجاست


روستای سلین از توابع بخش هورامان تخت شهرستان سرو آباد محسوب می‌شود. این روستا در 7‌کیلومتری جنوب‌شرق روستای هورامان تخت و 70‌کیلومتری جنوب‌غرب مرکز روستا قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید یک مسیر پر‌پیچ‌وخم را پشت‌سر بگذارید. از نظر زیبایی، این جاده را می‌توان مشابه جاده چالوس دانست.

روستای سلین یکی از جاهای دیدنی کردستان محسوب می‌شود. این روستا در غرب ایران قرار دارد. روستای سلین کردستان در مناطق کوهستانی واقع شده است؛ به همین خاطر خانه‌های مردم روستایی به شکل پلکانی طراحی شده‌اند. این یعنی سقف یک خانه، حیاط خانه دیگری است. از نظر معماری، خانه‌های روستای مردم سلین شباهت بسیاری به خانه‌های ماسوله دارند. در این روستا خبری از هرج‌ومرج یا شلوغی نیست. مردم این روستا با آرامش کامل کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اکثر مردم روستا به مشاغل سنتی خود یعنی باغداری، کشاورزی، دامداری یا زنبورداری مشغول هستند.

این روستا از توابع هورامان تخت محسوب می‌شود. به همین خاطر بسیاری از طبیعت‌گردانی که جاده مریوان به هورامان را انتخاب می‌کنند، در مسیر خود از این روستا نیز بازدید می‌کنند. جالب است بدانید تمام بخش‌های روستای سلین، در منطقه حفاظت شده کوسالان قرار دارد. از‌این‌رو در این روستا شاهد پوشش گیاهی و جانوری خاص و منحصر‌به‌فردی خواهید بود.


جاهای دیدنی طبیعی


این روستا جاذبه های طبیعی زیادی دارد در ادامه تعدادی از آن ها را به شما معرفی می کنیم

ارتفاعات شاهو


برای دسترسی به ارتفاعات شاهو، باید در امتداد روستای سلین حرکت کنید. ارتفاعات شاهو در بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. برای دسترسی به این ارتفاعات، باید مسیر طولانی را پشت‌سر بگذارید. برای پیمودن این مسیر، باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. شیب این مسیر بسیار تند است. با وجود این زمانی که از دل جنگل عبور می‌کنید، انگار بر بال ابرها سوار هستید. آسمان آبی به رویتان لبخند می‌زند و شما را مشتاق می‌کند تا انتهای مسیر پیش بروید. در طول راه، پرندگان کوچک زیر گوش شما آواز می‌خوانند. انگار که شما را برای رسیدن به خط پایان تشویق می‌کنند. زمانی که به ارتفاعات شاهو برسید، به خودتان دست‌مریزاد خواهید گفت. هرچه فراتر بروید، طبیعت مناظری زیباتر را به شما هدیه می‌دهد. در نهایت به مکانی خواهید رسید که همانند یک عقاب می‌توانید تا دورترین نقاط را شاهد باشید.

 ارتفاعات شاهو

دریاچه سد داریان


دریاچه‌ی سد داریان در حاشیه روستای سلین قرار دارد. با وجود این می‌توان آن را جزء جاهای دیدنی سلین دانست. احداث این سد و به‌وجود‌ آمدن دریاچه مصنوعی، باعث جذب گردشگران مختلف شده است. مردم روستایی نیز این موقعیت را مغتنم شمردند و تفریحاتی آبی در این منطقه احداث کرده‌اند. اگر در طول تابستان عازم سلین شدید، بهتر است حتماً سری به دریاچه سد داریان بزنید. این سد فضایی بسیار زیبا را برای تفریحات خانوادگی و آبی در اختیار شما قرار می‌دهد.


دریاچه سد داریان

رودخانه سیروان


رودخانه سیروان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای سلین کردستان محسوب می‌شود. این رودخانه مسیری بسیار پرپیچ‌وخم را از میان کوه‌های زاگرس طی می‌کند. در حقیقت روح اصلی این منطقه، همین رودخانه سیروان است. بسیاری از کارشناسان، رودخانه سیروان را عامل حیات و سرسبزی منطقه می‌دانند. زمانی که در نقشه به این منطقه نگاه کنید، فقط رنگ سبز به چشمتان می‌خورد. تمامی این سرسبزی را مدیون رودخانه سیروان هستیم. این رودخانه پرخروش، جریان قدرتمندی دارد. به همین خاطر سد داریان را روی این رودخانه احداث کرده‌اند تا از آب آن بهره‌مند شوند. این سد در روستای هجیج قرار دارد.

رودخانه سیروان


سوغات روستای سلین


برخی از سوغات روستای سلین به شرح زیر هستند:

  • کلاش‌بافی

  • جاجیم‌بافی

  • ارغوان‌بافی

  • نساجی

  • خشکبار

  • عسل

  • روغن محلی

  • کشک محلی

  • گردو

  • انجیر

کلاش بافی


چه زمانی به سلین سفر کنیم


با توجه به کوهستانی بودن منطقه و سرمای هوا، بازدید از روستای سلین بهتر است در بهار و تابستان و اوایل پاییز انجام گیرد. هر چند که این منطقه در زمستان نیز زیبا خواهد بود اما با توجه به پیچ و خم جاده دسترسی به آن مشکل بوده و همچنین تحمل سرمای هوا برای بسیاری از گردشگران سخت است. اگر دوست دارید در سفر به این منطقه سری هم به دریاچه پشت سد داریان بزنید، خوب است بدانید که این دریاچه در تابستان پر آب‌تر بوده و تماشای آن در این فصل لذت‌بخش خواهد بود. مناظر طبیعی در فصل بهار بسیار سرسبز هستند و شما در بهار می‌توانید لاله‌های واژگون را در دامنه کوه‌ها تماشا کنید. البته که فصل تابستان کمی گرم خواهد بود. در این منطقه باغات انار زیادی وجود دارد که انار درجه یک و مرغوبی را تولید می‌کنند و توصیه می‌کنیم اگر در فصل انار به این روستا رفتید، به باغات انار نیز سری بزنید.

به طور کلی فروردین، اردیبهشت، شهریور، مهر و اوایل آبان نسبت به دیگر زمان‌های سال برای این سفر مناسب‌تر خواهد بود.

سلین

سلین

سلین

سلین


کلام آخر


خب دوستان عزیز ساعد نیوز، نظر شما درباره روستای سلین چیست؟ آیا به بازدید از چنین روستاهای بکری علاقه‌مند هستید؟ آیا سایر جاهای دیدنی مریوان را می‌شناسید؟ اگر این‌طور است آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (279 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس