ساعدنیوز
ساعدنیوز

ایرادات و معایب خودروی دنا و دنا پلاس

  چهارشنبه، 29 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی دنا و دنا پلاس
دنا پلاس و معمولی، خودروهایی با ظاهر جذاب و امکانات مناسب هستند و توانایی فنی این خودروها نیز حداقل روی کاغذ قابل‌قبول است؛ اما ایرادات آن‌ها نیز آن‌قدر کوچک نیستند که بتوان به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. خریدار باید مدنظر داشته باشد که Dena با همه جذابیت‌های خود، خودروی مرغوب و کم‌هزینه‌ای نیست .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ایران خودرو دنا را اصطلاحا با نام لوکس ترین خودروی ملی به بازار عرضه کرد و دنا پلاس نمونه فیس لیفت و مجهزتر دنا است که پس از دنا وارد بازار شد. در ظاهر دنا پلاس شاهد تغییرات چشمگیری به منظور نزدیک تر شدن طراحی آن به استانداردهای روز دنیا، خارج شدن از سادگی و دادن جلوه لوکس هستیم که در این امر طراحی چراغ جلو، گرافیک چراغ های عقب و خطوط مورب در نمای جانبی بیشترین تاثیر را دارند. با توجه به تغییراتی که دنا پلاس در مقایسه با دنا تجربه کرده است در حال حاضر چهره این ماشین مدرن و لوکس در بازه قیمتی خودش جلوه می کند و طبق نظرسنجی که انجام شده است بسیاری از مردم چهره دنا پلاس را به دیگر ماشین های رقیب و هم قیمت ترجیح می دهند.

ایرادات ماشین دنا و دنا پلاس

ایراد نخست: کیفیت ساخت پایین

از مهم ترین معایب دنا و دنا پلاس، کیفیت ساخت پایین این خودروها است. در هر دو خودرو، بی دقتی در مونتاژ دیده می شود و کیفیت پایین متریال داخلی نیز مزید بر علت شده است تا این نامرغوبی جنس، بیش ازپیش احساس شود. مطمئنا در صورتی که از مواد باکیفیت تری برای ساخت ادوات کابین این خودرو استفاده می کردند، طراحی زیبای داشبورد و کنسول میانی این خودرو بیشتر به چشم می آمد.

فرمان خودرو احتمالا از نامرغوب ترین پلاستیک موجود در بازار ساخته شده است و حتی خطوط باقی مانده از قالب گیری خط تولید روی آن قابل احساس هستند. داشبورد و کنسول میانی نیز بسیار پلاستیکی و خشک هستند و برای خودرویی در این بازه قیمتی، اصلا خوشایند به نظر نمی رسند. به این موارد، باید سروصدای کابین و عایق بندی ضعیف آن را نیز اضافه کرد که همگی نشان از کیفیت پایین این خودرو دارند.

نکته دیگر هم به قالب گیری ضعیف اجزای بدنه و فواصل ایجادشده بین قطعات بدنه دنا مربوط می شود که اصلا قابل قبول نیست و نشان می دهد شرکت سازنده تا چه اندازه نسبت به کیفیت محصول خود بی تفاوت بوده است.

تصویر
طراحی ظاهری خودروی دنا

ایراد دوم: پیشرانه ای ناسازگار

از دیگر معایب دنا و دنا پلاس می توان به پیشرانه ناسازگار اشاره کرد. هر دو این خودروها با موتور پایه گازسوز EF7 وارد بازار شدند. همه به یاد داریم که ef7 پایه گازسوز در زمان خود، با چه حجمی از تبلیغات وارد بازار شدند و چه قدر روی پایه گازسوزبودن آن مانور داده شد. حال در Dena، موتوری را که اصلی ترین برگ برنده آن سازگاری با گاز است، بدون کپسول گاز می بینیم؛ یعنی موتور پایه گازسوز ما در این خودرو، قرار است تنها با بنزین کار کند!

قدرت و گشتاور 115 اسب بخاری و 157 نیوتن متری موتور EF7 البته بد نیست؛ ولی دنا نه سریع ترین خودروی کلاس خود است و نه کم مصرف ترین آن ها. درحقیقت، اگر خودروساز به جای این موتور ای اف سون از موتور tu5 استفاده می کرد، نتیجه بهتری حاصل می شد؛ چون نه تنها تعمیرکاران بیشتری با پیشرانه TU5 آشنا هستند، بلکه قیمت بسیاری از لوازم یدکی موتور فرانسوی ها نیز از ای اف سون پایین تر است و مشتریان در صورت خرابی،با فاکتوری منطقی تر روبه رو می شوند.

برای طرف داران شتاب و سرعت، نسخه توربو ای اف 7 نیز موجود است؛ اما نباید فراموش کرد که موتورهای توربو نیاز به دقت در نگه داری دارند و به خصوص با اوضاع سوخت و کیفیت سرویسی که در ایران وجود دارد، دیگر نمی توان Dena Plus Turbo را یک خودروی اقتصادی روزمره نامید.

ایراد سوم: فضاسازی کابین

یکی دیگر از معایب دنا و دنا پلاس فضاسازی کابین است. Dena روی پلتفرم سمند شکل گرفته است که خود سمند، خودرویی بر اساس پژو 405 است. جالب این جا است که با وجود یکسان بودن پلتفرم، این خودرو همان فضای اتاق پژو 405 را نیز ندارد و فضای داخلی آن ازقضا بسیار تنگ و دلگیر است. نقطه مقابل Dena در فضای کابین، خودروهایی مانند لیفان ۶۲۰ و پژو پارس هستند که فضای داخلی آن ها چه در بخش پا و چه در فضای زانو، قابل قبول است.

بخشی از فضای کابین Dena را داشبورد زیبا و البته پهن این خودرو به خود اختصاص داده است به طوری که اگر کمی درشت جثه باشید مدام پای شما به داشبورد برخورد خواهد کرد. فضای سرنشین جلو نیز از نظر عرضی تنگ است و می تواند موجبات ناراحتی در سفر را فراهم کند. در بخش عقب نیز با وجود فضای سر کافی، اما از نظر فضای پا، وضعیت چندان خوب نیست. در کل، این دو خودرو نمره خوبی را در فضای کابین دریافت نمی کنند و تنها می توان آن ها را از خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ برتر دانست.

ایراد چهارم: سواری بد

سواری بد یکی دیگر از معایب دنا و دنا پلاس است. Dena یکی از خودروهای ناراحت در سفرهای طولانی است. میزان نفوذ صدای باد به داخل خودرو در سرعت بالا به طرز عجیبی زیاد است و گویی سوار خودرویی در سطوح قیمتی بسیار پایین تر هستید، هم چنین در مواجهه با دست اندازها، سیستم تعلیق کوبش هایی دارد و نرمی آن به هیچ وجه رضایت بخش نیست. در این بخش، دنا حتی نمی تواند با خودرویی قدیمی تر مانند ام وی ام ۵۳۰ رقابت کند.

این خشکی سواری اگر به هندلینگ بهتر ختم می شد، می توانستیم آن را هضم کنیم؛ اما افسوس که Dean از نظر پایداری نیز تنها اندکی از سمند برتر به نظر می رسد. تنها نکته مثبت سواری این دو خودرو را باید ترمزهای چهارچرخ دیسکی این خودرو دانست که از ترمزهای دیگر اعضای خانواده سمند بهتر هستند.

ایراد پنجم: آپشن هایی که چندان کارآمد نیستند

وجود سانروف در دنا پلاس را باید به فال نیک گرفت؛ اما این سانروف، یکی از کوچک ترین سانروف هایی است که در سایر خودروهای هم رده پیدا خواهید کرد.

مانیتور نصب شده روی کنسول میانی نیز با وجود این که در وهله نخست جذاب به نظر می رسد، اما محیط چندان کاربرپسندی ندارد و سرعت پاسخ گویی آن مناسب نیست. دوربین دید عقب هم کیفیتی کاملا معمولی را ارائه می کند و البته نقطه قوت آن، وجود خطوط راهنما است.

مساله بعدی، دقت کروزکنترل است که کاربرد آن هم با توجه به دنده دستی بودن خودرو، محدودتر از یک خودروی دنده اتوماتیک است. کلیدهای خالی زیادی نیز روی داشبورد خودرو دیده می شوند که معلوم نیست جای کدام آپشن ارائه نشده هستند. شاید هم خودروساز با خود فکر کرده است که ممکن است خریدار بعدا بخواهد آپشنی را در آن محل ها به خودرو اضافه کند!

ایراد ششم: ایمنی

در ادامه مقاله معایب دنا و دنا پلاس به بررسی ایمنی این دو خودرو خواهیم پرداخت. خودروسازان داخلی همیشه در زمینه ایمنی خودروهای خود را قابل اطمینان می دانند؛ اما مصرف کننده ایرانی هنوز خاطره پراید و پژو 405 را خوب به یاد دارد. در Dena Plus، ایران خودرو در اقدامی رو به جلو، اقدام به نصب ایربگ جانبی کرده است که آن را باید گامی مثبت ارزیابی کرد؛ اما کاش این تغییر مثبت توسط یکی از مراجع معتبر تست ایمنی نیز مورد آزمایش و راستی آزمایی قرار می گرفت تا معلوم شود دنا چند ستاره ایمنی دارد.

شاید بهتر بود خودروساز به جای اضافه کردن ایربگ، روی ایمنی غیرفعال خودرو و استحکام ستون های آن کار می کرد. برای مثال خودرویی مثل رنو ساندرو، تنها دو ایربگ دارد؛ اما استحکام سازه و ستون های آن بالا است و توانسته است ۳ ستاره ایمنی را از یوروانکپ دریافت کند. در Dena با توجه به اشتراک پلتفرم با سمند، نمی توان انتظار چندانی از بهبود اوضاع ایمنی داشت؛ چون اگر تصادف شدید باشد، ایربگ ها در یک بدنه مچاله شده و ستون هایی تغییریافته، چندان محافظتی از سرنشینان نخواهند کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (62 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...