ایرادات و معایب خودروی جک J5

  چهارشنبه، 18 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی جک J5
جک J5 خودرویی محبوب، زیبا و پرفروش در ایران است که همچنان برخی از نقاط قوت خود را حفظ کرده و به رقابت با سایر محصولات داخلی و چینی مشغول است. با این‌وجود توقف تولید این خودرو و افزایش شدید قیمت‌ها، معایب جک J5 را برجسته‌تر از قبل کرده و این سدان چینی زیبا را در موضع ضعف قرار داده‎است. جک J5 اکنون محبوبیت قبل را ندارد و آرام‌آرام در حال حرکت به سمت

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ،جک جی 5 - JAC J5 : چینی ها برای اینکه بتوانند در بازارهای مختلف موفق باشند از خودروسازان معتبر دنیا کمک می گیرند. شرکت JAC نیز از این قائده مستثنی نبوده و به سراغ یکی از بهترینهای ژاپن یعنی میتسوبیشی رفته است خودروسازی که در ساخت موتورهای پر توان و البته کم مصرف تبحر خاصی دارد. استفاده از موتورمیتسوبیشی به نوعی برگ برنده این خودرو در میان رقبا به حساب می آید. موتور 1.5 لیتری VVT این خودرو موفق به دریافت جایزه یکی از 10 موتور برتر چینی در سال 2011 شده است . نسخه عادی این موتور تنها 100 اسب بخار نیرو تولید می کند اما تکنولوژی زمان بندی سوپاپ ها در مدل VVT توان آن را تا 111 اسب بخار بالا برده و گشتاور را نیز به 146 نیوتن متر رسانده است. با این پیشرانه و گیربکس پنج سرعته دستی، J5 قادر خواهد بود تا نهایتاً به سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برسد . این موتور از مصرف سوخت پایینی بهره می برد و در سیکل ترکیبی تنها 6.6 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می سوزاند.در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات و معایب جک J5 بپرداخته ایم؛ بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص JAC J5 و نقاط ضعف آن هستید یا قصد خرید این خودرو را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

مصرف سوخت بالا

جک J5 از پیشرانه ساخت میتسوبیشی بهره می برد که در مقایسه با سایر موتورهای 1.8 لیتری خودروهای داخلی، قدرت و گشتاور قابل توجهی تولید می کند. دوام بالا و راندمان قابل قبول این پیشرانه ازجمله مزایای JAC J5 محسوب می شود که فروش مناسبی را هم برای این سدان چینی رقم زده است.

با این حال عملکرد کند گیربکس 4 سرعته اتوماتیک این خودرو باعث شده است تا جک جی 5 از معایب متعددی برخوردار باشد که مصرف سوخت بالا تنها یکی از آن ها محسوب می شد. مصرف سوخت جک J5 در سیکل ترکیبی حدود 8 لیتر در صد کیلومتر است و در مسیرهای درون شهری این عدد حدود دو لیتر افزایش خواهد یافت. با توجه به سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت طی ماه های اخیر، این مقدار مصرف سوخت اکنون یکی از معایب عمده جک J5 برای مصرف کنندگان ایرانی محسوب می شود.

تصویر
طراحی ظاهری جک J5

گیربکس قدیمی و کند

امروزه استفاده از گیربکس های 4 سرعته اتوماتیک به نوعی منسوخ شده است و اغلب شرکت های خودروسازی محصولات خود را به گیربکس هایی با تعداد دنده های بالاتر مجهز می کنند. استفاده از گیربکس های 5 یا 6 سرعته ضمن کاهش استهلاک و مصرف سوخت، می توان نقش مهمی در افزایش لذت رانندگی و کاهش صداهای اضافی موتور ایفا کند.

در این میان جک J5 به یک گیربکس چهارسرعته نسبتا قدیمی مجهز شده است که عملکرد پر سروصدایی دارد. این صداهای آزاردهنده هنگام رانندگی در جاده های پرفرازونشیب به اوج خود رسیده و مخل آسایش سرنشینان خواهد شد.

از سوی دیگر تعویض دنده ها در گیربکس JAC J5 هوشمندانه نیستند و در مواقع لزوم، دنده مناسب را در اختیار راننده قرار نمی دهد؛ به همین دلیل راننده مجبور است جعبه دنده را در حالت کنترل دستی قرار دهد، اما در این حالت نیز گیربکس این سدان چینی جذاب چندان گوش به فرمان نبوده و عملکرد رضایت بخشی ندارد.

تصویر
طراحی داخلی جک J5

امکانات رفاهی محدود

جک J5 در سال 1392 به بازار ایران عرضه شد و از سال 1393 نیز نسخه اتوماتیک آن به تولید رسید. این خودرو که تاریخ طراحی و تولید آن به سال 2011 بازمی گردد، در آن زمان از امکانات رفاهی مناسبی بهره مند بود، اما هم اکنون و پس از گذشت چندین سال از عرضه این خودرو در دو نسخه اتوماتیک و دنده ای، به نظر می رسد غبار کهنگی جک J5 را فراگرفته و این خودرو در مقابل رقبای داخلی نظیر دنا پلاس ضعیف ظاهر شده است.

با وجود آن که نسخه اتوماتیک J5 از امکانات بیشتری در مقایسه با خودروهایی نظیر برلیانس H320 یا دنا پلاس حرفی برای گفتن ندارد؛ به همین دلیل می توان کمبود آپشن را یکی از معایب جک J5 دانست. برخی از مشتریان ناچار هستند پس از خرید جک جی 5 با صرف هزینه های شخصی، نسبت به نصب برخی امکانات رفاهی نظیر صفحه نمایش لمسی اقدام کنند.

ارتفاع اندک از سطح زمین

خودروسازان داخلی همواره متهم به دست کاری ارتفاع خودروهای مونتاژی هستند که تأثیر نامطلوبی هم روی هندلینگ و سواری وسایل نقلیه دارد. شرکت های خودروسازی نیز در دفاع از خود جاده های نامطلوب ایران را به عنوان بهانه ای برای این دست کاری عنوان می کنند، چرا که در صورت کاهش ارتفاع، فنربندی و قسمت زیرین خودرو به شدت آسیب خواهید دید.

با این حال کرمان موتور علاقه ای به دست کاری ارتفاع محصولات خود نداشته و جک J5 را با همان سبک و سیاق اصلی روانه بازار ایران کرد. ارتفاع جک جی 5 از سطح زمین 1465 میلی متر است که در مقایسه با رقبای وطنی خود چندان کوتاه به نظر نمی رسد، اما هنگامی که رینگ های 16 اینچی و تایرهای پهن را در کنار فقدان سینی زیر موتور در نظر بگیرید، شرایط برای سواری با این خودرو کمی سخت خواهد بود. البته این مسئله در J5 به اندازه بسترن B50f شدید نیست، با این حال ارتفاع کم و کوبش های سیستم فنربندی یکی از مشکلاتی است که پس از خرید جک J5 باید با آن کنار بیایید.

توقف تولید و آغاز مشکل قطعات یدکی

بیش از دو سال است که جک J5 دیگر به تولید نمی رسد و با جک J4 جایگزین شده است. این خودرو در چین نیز از خط تولید خارج شده است؛ بنابراین بسیاری از قطعات یدکی آن دیگر به تولید نمی رسند یا آن که به شدت در بازار کمیاب هستند. بنابراین پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این خودرو در بازار ایران به مشکل کمبود قطعات یدکی برخورد کرده و برای مالک خود دردسرساز شود.

مسئله فوق یکی از جدی ترین معایب جک J5 در طی سال های آتی خواهد بود و تأثیر منفی بر بازار خریدوفروش این خودرو خواهد گذاشت. جی 5 زمانی یکی از محبوب ترین محصولات چینی در بازار کشورمان محسوب می شد و حتی نمونه دست دوم آن نیز از افت قیمت چندانی برخوردار نبود، اما به زودی و با بروز مشکل تأمین قطعات یدکی و نبود خدمات فنی، به خودرویی تبدیل می شود که مالک به هر نحوی سعی در خلاص شدن از دست آن خواهد داشت!.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس