ایرادات و معایب خودروی تویوتا پریوس هیبریدی

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی تویوتا پریوس هیبریدی
خودروهای هیبریدی دارای پیچیدگی فنی بالاتری نسبت به پیشرانه‌های ساده بنزینی هستند؛ بنابراین، فرآیند تعمیرات آن‌ها پرهزینه‌تر است و نیاز به تعمیرکار ماهر جهت انجام فرآیندهای تعمیرات این خودرو وجود خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تویوتا پریوس یکی از معروف ترین و محبوب ترین خودروهای هیبریدی جهان است که تولید آن از سال ۱۹۹۷ میلادی توسط کمپانی اعظم تویوتا آغاز شد و تا به امروز چهار نسل از آن روانه بازارهای بین المللی شده است. بازار کشورمان نیز این شانس را داشت که پذیرای نسل چهارم تویوتا پریوس در قالب مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باشد.

شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی کمپانی ژاپنی تویوتا این خودرو را در تیپ های مختلف روانه بازار ایران کرد؛ تیپ c پریوس فول آپشن ترین نسخه این خودرو به شمار می آید که مدل های سفارش اروپای آن دارای برخی آپشن های بیشتر نسبت به سایر نمونه ها هستند.

با توجه به این که Prius نیز خودروی بی نقصی نیست و معایب و مشکلات مخصوص به خود را دارد، ما در این مقاله تعارف را کنار گذاشته ایم تا به «معایب تویوتا پریوس» بپردازیم.

تصویر
طراحی ظاهری پریوس هیبریدی

ایرادات پریوس هیبریدی

در ادامه مقاله به بررسی نقاط ضعف این خودرو خواهیم پرداخت که عبارتند از: طراحی ظاهری غیرمتعارف، طراحی داخلی فضایی، باطن فنی بیش ازحد آرام، باگ آپشن های رفاهی و پیچیدگی فنی و هزینه نگه داری

1. طراحی ظاهری غیرمتعارف

از جمله معایب تویوتا پریوس طراحی ظاهری غیرمتعارف آن است. طراحان نسل چهارم این خودرو، احتمالا قوه زیبایی شناختی خود را پشت درب دفتر شرکت جا گذاشته اند و صرفا تحلیل های هندسی و فرمول های آئرودینامیک را به روی میز مرتبط با پروژه طراحی Prius نسل چهارم برده اند؛ چراکه شمایل ظاهری مدل ۲۰۱۷ سرشار از المان های هندسی با خطوط شکسته است که بیشتر از هر چیز، رعایت اصول علم آئرودینامیک در آن احساس می شود و کمتر توجهی به سلیقه زیبایی شناختی عموم جامعه شده است.

گرچه این طراحی بسیار خلاقانه است، اما با این حال و به دور از تعارف باید گفت که Prius خودروی زیبایی نیست و به همین دلیل نیز سبک خاص طراحی ظاهری آن در زمره معایب این خودرو جای خواهد گرفت.

تصویر
طراحی ظاهری پریوس هیبریدی

2. طراحی داخلی فضایی

طراحان بخش داخلی Prius 2017 نیز احتمالا جزو طرف داران پروپاقرص سری فیلم های جنگ ستارگان بوده اند؛ زیرا تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا نمای کلی داشبورد را به سبک سفینه های فضایی در فیلم های علمی تخیلی طراحی کنند.

نمایش گر صفحه کیلومتر نیز به میانه داشبورد منتقل شده است تا میزان حواس پرتی راننده را بیش ازپیش افزایش دهد و نمایی متمایز درون کابین رقم بزند. از سوی دیگر، مطمئنا تا به حال اهرم تعویض دنده ای شبیه به آن چه در تویوتا پریوس استفاده شده است، ندیده اید. محل قرارگیری این اهرم نیز به نحوی است که شاید آن را با یکی از کلیدهای سیستم تهویه اشتباه بگیریم! درمجموع، باید عنوان داشت که گرچه خلاقیت طراحان فضای داخلی این خودرو را ارج می نهیم، اما با کمال احترام، باید عنوان کنیم که بهتر است خلاقیتشان را جای دیگری خرج کنند و اجازه دهند همان طراحی های متعارف و البته زیبا برای ما باقی بماند.

هم چنین ناگفته نماند که به دلیل شیب زیاد سقف و شیشه عقب، فضای سر برای سرنشینان ردیف دوم و به خصوص افراد بلندقد مقداری محدود شده است و آزادی عمل چندانی از این لحاظ برای آنان وجود نخواهد داشت.

تصویر
طراحی داخلی پریوس هیبریدی

3. باطن فنی بیش ازحد آرام

از دیگر معایب تویوتا پریوس ظاهر فنی آرام این خودرو است. یک پیشرانه ۱.۸ لیتری مدرن، قاعدتا در حالت عادی باید بیشتر از ۱۲۰ یا ۱۳۰ اسب بخار قدرت را در اختیار کاربران خود قرار دهد؛ این در حالی است که موتور بنزینی این سدان ژاپنی با حجم مشابه، صرفا ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می کند که نهایتا در تعامل با دو الکتروموتور، توان ترکیبی این مجموعه هیبریدی به ۱۲۱ اسب بخار می رسد.

بنابراین، سطح چابکی این خودرو نیز چندان مهیج نیست و نباید از آن انتظار رانندگی های چالاک و پرشتاب را داشت؛ چراکه شتاب صفرتاصد این خودرو حدود 11 ثانیه است و بسته به نوع و شرایط سطح جاده، می تواند به ارقامی بالاتر از این نیز برسد.

4. باگ آپشن های رفاهی

باگ آپشن های رفاهی از دیگر معایب تویوتا پریوس است. این سدان هیبریدی ژاپنی در قالب تیپ های مختلف روانه بازار کشور شده است که به طور کلی، امکانات رفاهی قابل قبولی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. با این حال، عمده مدل های موجود در بازار کشور معروف به ترتیب C هستند و علی رغم بهره مندی از امکانات مناسب، برخی تجهیزات حداقلی نظیر تنظیم برقی صندلی های جلو، سانروف و روکش چرمی صندلی ها را با خود به همراه ندارند. بنابراین، می توان از این مسئله به عنوان باگ آپشن های رفاهی Prius نام برد؛ به ویژه فقدان صندلی برقی برای خودرویی در این سطح بسیار غیرقابل قبول به نظر می رسد؛ ناگفته نماند که تیپ های پایه این خودرو نیز به طور کلی از فقر امکانات رفاهی مطلوب رنج می برند.

5. پیچیدگی فنی و هزینه نگه داری

خودروهای هیبریدی دارای پیچیدگی فنی بالاتری نسبت به پیشرانه های ساده بنزینی هستند؛ بنابراین، فرآیند تعمیرات آن ها پرهزینه تر است و نیاز به تعمیرکار ماهر جهت انجام فرآیندهای تعمیرات این خودرو وجود خواهد داشت.

از طرف دیگر، باتری خودروهای برقی-هیبریدی در طول زمان دچار استهلاک می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند. هزینه تعویض این قطعه به ویژه در مدل های کارکرده، به سایر مخارج نگه داری این خودرو اضافه شده است و شاید میزان صرفه جویی های ناشی از مصرف کم بنزین را به یک باره از جیب مالک خودرو بیرون بکشد؛ به ویژه افرادی که برای مدت طولانی از این خودرو استفاده می کنند، باید به فکر هزینه تعویض باتری آن نیز باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (337 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (298 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (284 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (194 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (143 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (95 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (73 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (69 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
محمد اسفندیاری به عنوان شهردار شوشتر انتخاب شد
رنگ آمیزی دو جزئی سرعتکاه های ترافیکی در سطح شهر شوشتر
بازدید مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت و هیئت همراه از روند اجرای برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده در شوشتر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور