جوش روی پوست سر + نکات مهم

  دوشنبه، 09 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
جوش روی پوست سر + نکات مهم
جوش روی پوست سرعلل متفاوتی دارد که در برخی موارد حتی ممکن است باعث آسیب به ریشه مو و ریزش موها بشود.

آکنه پوست سر، مثل جوش یا کورک در پوست پشت سر به نظر می رسند این جوش ها می توانند خارش ناک و درد آور باشند و درست مانند سایر جوش ها در نقاط مختلف بدن، آکنه پوست سر به دلیل پر شدن منافذ یا فولیکول مو به وسیله ی سلول های مرده پوست یا سبوم که روغنی طبیعی است ،که پوست برای نرم نگه داشتن خودش استفاده می کند، به وجود می آید.جوش در پوست سر نسبت به سایر نقاط بدن ، کمتر رایج است ولی ممکن است موجب دردسر شود ؛ منافذ بسته شده، اغلب باعث ایجاد کورک یا جوش روی پوست سر می شوند.
در سنین مدرسه و سربازی ممکن است دلیل خارش سر و بروز جوش در کف سر، شپش باشد. در این شرایط با معاینه می توان تخم شپش را مشاهده و از شامپوی پرمترین برای 2 نوبت به فاصله یک هفته استفاده کرد. بعد از زدن شامپو به سر باید 20 دقیقه به آن استراحت داد تا اثر کند و بعد موها را آب کشید. در ضمن تمام افراد خانواده نیز باید همزمان از این شامپو برای دو نوبت استفاده کنند زیرا احتمال انتقال شپش به دیگران وجود دارد.
در سنین بعد از بلوغ تا 40 سالگی، جوش ها در افرادی که زمینه ابتلا به آکنه را دارند، ممکن است غیر از ناحیه صورت، کمر، سینه و سر را هم درگیر کند. در این گروه از افراد مصرف کپسول ایزوترتینویین کنترل کننده است. 70 درصد افرادی که جوش می زنند بعد از مصرف این دارو بهبود می یابند و در 30 درصد افراد لازم است درمان ها ادامه دار باشد. در صورت غفلت این احتمال وجود دارد که جوش باعث ریزش دائمی موهای ناحیه و کچلی دائمی شود.جوش کف سر ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری چربی ساز بروز کند و گاهی زمینه ژنتیکی دارد و باید در مورد علت بروز آن با متخصص پوست مشورت کنید.

انواع آکنه سر

آکنه روی پوست سر، یا فولیکولیت پوست سر، بیشتر در امتداد خط مو یا پشت سر دیده می شود. این شرایط می تواند جوش های ریز و خارش دار در کف سر ایجاد کند. گاهی این جوش ها نیز زخم و پوسته پوسته می شوند.

جوش های روی پوست سر ممکن است:

  1. اکنه خفیف، شامل جوش های سرسیاه و جوش های سر سفید باشد.
  2. آکنه متوسط، شامل پاپول ها و جوش های پوستی است که در سطح پوست ظاهر می شوند.
  3. آکنه شدید، شامل گره ها و کیست هایی است که در زیر پوست قرار دارند.

آکنه های شدید پوست سر (آکنه نکروتیکا و تجزیه سلولیت) می تواند پوسته های سیاه شده ایجاد کند و باعث ایجاد جای زخم دائمی می شود. بروز آکنه سر به طور مداوم می تواند، باعث ریزش مو (ریزش مو تکه ای) یا درد شدید پوست سر شود، در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنیبن می توانید با استفاده از برخی محصولات بدون نسخه (OTC)، جوش های کف سر خود را درمان کنید. اما اگر جوش طولانی مدت باقی بماند می توان شک به وجود مشکل دیگری ببرید و باید به پزشک مراجعه کنید.


برخی جوش ها در ناحیه کف سر زمینه میکروبی دارند و گاهی به درمان مقاوم می شوند. برای درمان می توان از شامپوهای ضدچربی حاوی ماده موثر زینک پریتیون، کتوکونازول و سلنیوم سولفاید به نوبت استفاده کرد. این شامپوها خواص دارویی دارند و برحسب نیاز باید زیرنظر متخصص مصرف شوند. مصرف یک نوع شامپو به طور مداوم سبب مقاوم شدن عوامل میکروبی به دارو می شود. افرادی که زمینه اگزما دارند و در فصل بهار دچار آب ریزش و... می شوند می توانند از داروهای ضدحساسیت برای درمان جوش سر هم استفاده کنند و شامپوی کرمی مصرف کنند تا پوست سر خشک نشود. افرادی که جوش کف سر یا ضایعات مشابه دارند، باید با آب ولرم حمام کنند و تا جای ممکن کمتر از سشوار استفاده کنند و هنگام خروج از منزل نیز ترجیحا کلاه بگذارند.

پیشگیری از بروز جوش و لک روی پوست سر

نظافت پوست سر نقش خیلی مهمی در جلوگیری از بسته شدن منافذ ایجاد کند. یک قانون کلی خوب این است، که هر زمان که احساس می کنید مو چرب است و بعد از هر تمرین سر را بشویید؛ برای درمان جوش پوست سر و پیش گیری از عود کردن های احتمالی، این کارها را امتحان کنید:

  • پوشیدن کلاه های گشادتر به منظور تنفس پوست سر
  • شسشتن مو سریع بعد از ورزش
  • استفاده از محصولات مویی طبیعی و غیر حساسیت زا
  • عدم استفاده زیاد از محصولات مویی مانند اسپری مو و ژل
  • دریافت میزان کافی ویتامین A ،D و E برای داشتن پوست سالم
  • یادداشت برداری از غذایی که در طول روز خورده می شود، برای اینکه متوجه شویم غذاهای خاصی باعث عود کردن بیماری می شود یا خیر. (اگر غذا به عنوان یک عامل شناخته شده باشد)
  • در یک سری افراد نشستن مو به میزان کافی ،موجب بروز جوش پوست سر می شود

برای دیگر افراد، شستشوی بیش از حد، ممکن است موجب این شود که سبوم پوست از بین برود که احتمال دارد آلوگی های دیگر را افزایش دهد. برای فهمیدن بهترین روتین مراقبت از مو با یک متخصص امراض پوستی مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود