کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تغذیه‌ی مناسب

  سه شنبه، 09 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تغذیه‌ی مناسب
بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات شبیه به رژیم های غذایی سنتی جنوب مدیترانه و ژاپن است. این رژیم های غذایی شامل سبزیجات و گیاهان مفید است.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها بین مردان می باشد. آنچه می خورید ممکن است آینده این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از مردان تمایل دارند بدانند آیا هیچ ماده غذایی خاص یا رژیم خاصی می توان به سرطان پروستات کمک کند یا آن را درمان نماید. توصیه ما به شما این است که تا زمانی که شواهد بیشتری در مورد تأثیر هر ماده غذایی مشخص نشود، بهتر است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، از جمله مصرف مقدار زیاد میوه و سبزیجات و طیف گسترده ای از غذاهای سالم توصیه می شود.

توصیه به بیماران مبتلا به سرطان پروستات

در انجام ورزش های منظم شرکت کنید. پیاده روی بهترین آنهاست.

مصرف کالری خود را محدود کنید. دریافت کالری مازاد برای رشد سرطان مضر است. به مقدار ماده ی غذایی مصرفی در هر وعده دقت کنید.

هر روز آفتاب بگیرید (افراد با پوست تیره به میزان تابش آفتاب بیش تری نیاز دارند.)

در هیچ یک از این دستورالعمل ها افراط نکنید. میانه روی کلید همه ی مشکلات است.

سلامت پروستات در گرو سلامت قلب است. بیماری های قلبی هنوز هم قاتل شماره ى یک در مردان مبتلا به سرطان پروستات هستند.

تنوع در غذاهایی که مصرف می کنید بسیار مهم است؛ بنابراین تنوع رژیم غذایی خود را افزایش دهید.

به یاد داشته باشید مکمل ها جایگزین رژیم غذایی نمی شوند؛ بلکه هدف آنها فقط تکمیل آن است. مکمل ها جایگزین ضعیفی برای مواد مغذی که بدن به مقدار زیادی به آن ها نیاز دارد ، هستند.

برای تشخیص زودهنگام و مراقبت پیشگیرانه به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. پیشگیری بهتر از درمان است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تغذیه ی مناسب

دریافت میزان کافی ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مصرف مواد غذایی سالم و مفید، یک روش کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است. بنابراین اگر می خواهید بدن تان را از شر سرطان پروستات خلاص و یا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید، به سراغ مواد غذایی مناسبی بروید، که امتحان خود را در جهت مقابله با ترکیب های سرطان زا پس داده اند. این مواد غذایی ضد سرطان پروستات عبارتند از:

گوجه فرنگی

یکی از بهترین و مؤثرترین مواد غذایی پیشگیری کننده از سرطان، گوجه فرنگی است؛ به همین دلیل، یک آیتم ویژه به آن اختصاص می دهیم. می پرسید چرا؟ به خاطر ای نکه سرشار از لیکوپن است و این ماده ی مفید، تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، ریه، و سرطان معده دارد. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که میزان بالای لیکوپن در خون، ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد، و حتّی به کاهش تکثیر سلول های سرطانی کمک زیادی می کند. محققان بر این عقده هستند که لیکوپن دریافت شده از منابع طبیعی مانند مواد غذایی تازه، مؤثرتر از دریافت مکمل است. توصیه می کنیم گوجه فرنگی و محصولات به دست آمده از آن را به رژیم غذایی خود افزوده و از خواص آن، نهایت بهره را ببرید. توجّه داشته باشید که تفت دادن گوجه فرنگی با اندکی روغن، به خصوص روغن زیتون، باعث آزاد شدن هر چه بیشتر لیکوپن موجود در آن می شود. لازم است که در خصوص مصرف زیاد غلات تصفیه شده، یعنی غلاتی که فیبر کمی دارند، مانند برنج و پاستاهای تهیّه شده از آرد سفید، یا بیسکویت، و غیره، نیز هشدار دهیم، چون محققان سوئدی بر این عقیده هستند که این مواد غذایی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برند.

میوه های تازه

داشتن یک برنامه ی غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، برای پیشگیری از ابتلا به اکثر سرطان ها مؤثر است. میوه های حاوی لیکوپن، مانند هندوانه، برای سلامتی پروستات فوق العاده اند. نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند که فیبر پکتین که در میوه هایی مانند سیب، زردآلو، آلو، و مرکبات موجود است، و برای غلیظ شدن انواع مرباها و مارمالادها استفاده می شود، به کاهش چهل درصدی سلول های سرطانی کمک می کند. در نتیجه توصیه می کنیم که به برنامه ی غذایی روزانه تان، میوه های تازه را اضافه کنید. مصرف یک عدد پرتقال به عنوان میان وعده ی بعدازظهر و یا اضافه کردن سیب به غلات صبحانه، باعث افزایش میزان فیبر دریافتی تان می شود.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ در دوران بزرگ سالی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. در یک مطالعه نشان داده شد مردانی که به طور میانگین 2 عدد تخم مرغ در هفته مصرف می کنند نسبت به مردانی که نصف تخم مرغ در هفته مصرف می کنند، دو برابر بیشتر درخطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. علت این امر به ماده ای به نام کولین مرتبط است. کولین در زرده تخم مرغ ذخیره می شود. محققان معتقدند افزایش میزان کولین در خون با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد. ازاین رو به مردان توصیه می شود در مصرف مکمل های حاوی لسیتین یا فسفاتیدیل کولین احتیاط کنند.

سبزیجات

نتایج پژوهش ها در دانشگاه کولورادو نشان داده است که مردان آسیایی در مقایسه با مردان غربی، کم تر به این سرطان مبتلا می شوند. به خاطر این که رژیم غذایی شان سرشار از سبزیجات و فیبرهای غذایی است. محققان بر این عقیده هستند که دریافت فیبرهای غذایی باعث کاهش رشد و گسترش بیماری می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که بروکلی و گل کلم، تأثیر ویژه ای در کاهش ابتلا به سرطان پروستات دارند، به خاطر این که خانواده ی کلم ها، به کاهش رشد سلول های سرطانی در بدن کمک می کنند. بهتر است روزانه از مصرف سالاد سبزیجات با انواع سبزیجات رنگی غافل نشوید.

ماهی

ماهی هایی مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند. توصیه می کنیم هر هفته چند مرتبه ماهی میل کنید.

کلم

سبزجات خانواده کلم به دلیل خاصیت سم زدایی مواد سرطان زا، مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی و تحریک مرگ سلول های سرطانی برای مقابله با انواع سرطان ها مفید هستند. بر اساس مطالعات متعدد مصرف روزانه نصف فنجان انواع کلم( بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، کلم کالی و …) باعث کاهش احتمال عود بیماری در بیماران مبتلابه سرطان پروستات غیر متاستاز شده است.

سویا

سویا به دلیل داشتن ایزوفلاون ها می تواند از رشد، مهاجرت و متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری کند. مطالعات در خصوص جمعیت های آسیایی (با مصرف سویا بیشتر از جمعیت غربی) نیز نشان می دهد که مصرف سویا و فراورده های آن (توفو و شیر سویا) به طور معکوس با خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. اطلاعات محدودی در مورد تأثیر مستقیم سویا بر سرطان پروستات وجود دارد، بااین حال مطمئناً مصرف سویا به جای منابع پروتئینی ضعیف مانند گوشت های فراوری شده بسیار برای سلامت عمومی بدن سودمند است.

قهوه

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بیش از 4 فنجان قهوه در روز موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می گردد و به طورکلی نوشیدن هر سه فنجان قهوه می تواند خطر ابتلا به این سرطان را در حدود 11 درصد کاهش دهد. این ارتباط ممکن است به علت اثرات آنتی اکسیدانی قهوه و وجود ترکیباتی مانند فستول (Cafestol) و کاول (Kahweol) باشد که دارای توانایی های مبارزه با سرطان هستند. در خصوص نوع قهوه و روش آماده سازی آن مشخص شده است که اثربخشی قهوه جوشیده و قهوه هایی که از صافی عبور نمی کنند بیش از قهوه های فوری و قهوه هایی بوده است که از صافی عبور کرده اند.

برای اینکه راه های پیشگیری از سرطان پروستات را بشناسید، باید با عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان آشنا شوید. این عوامل عبارتند از:

  • یکی از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری سن است. در حدود 60 درصد موارد این بیماری در مردان بالای 65 سال اتفاق می افتد.
  • یکی دیگر از عوامل خطر را ژنتیک می دانند. این عامل در مردان نقش مهمی در ابتلا به سرطان پروستات دارد.
  • رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و مصرف نکردن میوه و سبزی ها نیز خطر ابتلا به این نوع سرطان را در مردان بالا می برد.
  • قرار گرفتن در معرض بعضی مواد شیمیایی صنعتی نیز ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.
  • وقتی یکی از افراد درجه یک خانواده به سرطان پروستات مبتلا شده باشد، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

معاینات منظم می تواند یکی از بهترین راه های پیشگیری از سرطان پروستات باشد. تشخیص زودهنگام بیماری موجب می شود که بیماران درد و رنج کمتری را متحمل شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (193 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت