کاربرد لیزر در دندانپزشکی چیست؟

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کاربرد لیزر در دندانپزشکی چیست؟
لیزر دندانپزشکی تا مدتی پیش تکنولوژی فوق مدرنی به شمار می‌آمد که فقط متخصصین از آن استقبال می‌کردند، اما لیزر امروزه جای خود را در دندانپزشکی باز کرده و به ابزاری متداول تبدیل شده است که عموم پزشکان و متخصصین دندانپزشکی از آن برای بریدن و تراشیدن بافت نرم و سخت استفاده می‌کنند

لیزر دندانپزشکی تا مدتی پیش تکنولوژی فوق مدرنی به شمار می آمد که فقط متخصصین از آن استقبال می کردند، اما لیزر امروزه جای خود را در دندانپزشکی باز کرده و به ابزاری متداول تبدیل شده است که عموم پزشکان و متخصصین دندانپزشکی از آن برای بریدن و تراشیدن بافت نرم و سخت استفاده می کنند. دندانپزشکی با لیزر این امکان را برای برخی بیماران فراهم می آورد تا بدون نیاز به بی حسی تحت درمانی جامع قرار بگیرند و به این ترتیب در زمان شان صرفه جویی شود و تجربه بهتری از درمان داشته باشند. در حال حاضر لیزر کاربردهای گوناگونی در دندانپزشکی دارد که از تشخیص پوسیدگی تا جراحی لثه و برداشتن ساختار آسیب دیده دندان را شامل می شود. روش های درمانی مبتنی بر لیزر عمل هایی با تهاجم حداقل را ممکن می کند که در آن بافت کمتری برداشته می شود، خونریزی و ناراحتی ناشی از آن کمتر است و بیمار پس از جراحی دوران بهبود راحت تر و سریع تری دارد. لیزرهای دندانپزشکی انواع گوناگونی دارد، بعضی از آنها به صورت دستگاه هایی چندکاربردی طراحی شده است و دامنه کاربرد آن وسیع است؛ حال آن که تعدادی دیگر تکنولوژی های تخصصی و دارای پروتکل های درمانی معین هستند.

لیزر دندان یا دندانپزشکی به روش های قدیمی را انتخاب کنیم؟ امروزه سیستم لیزر دندان استفاده فراوانی در دندانپزشکی دارد. لیزر استفاده فراوانی به خصوص در سفید کردن دندان با لیزر و انواع جراحی های دهان و دندان دارد. حتی پس از کشیدن ساده دندان با تابیدن لیزر به موضع مورد نظر می توان خونریزی را قطع کرد. لیزر دندان در دندانپزشکی از سال ۱۹۹۴ برای درمان تعدادی از مشکلات دندان استفاده شده است.لیزر نوعی از امواج الكترومغناطیسی مانند اشعه ایكس و ... است که بصورت تك رنگ ساطع می شود. دندانپزشک زیبایی با شناخت کامل از طول موجهای لیزر های مختلف و آشنایی کامل با اصول کاری و حفاظت افراد اقدام به درمان با استفاده از لیزر دندان می کند. لیزر تکنولوژی مفیدی است که درمان بیماریهای دندانی را سریعتر و دقیق تر می نماید.با لیزر دندان کیفیت درمان در دندانپزشکی زیبایی به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. لیزر و استفاده آن در درمانهای دندانپزشکی استرس و نگرانی بیمار را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین با لیزر دندان میزان صدمه وارده به بافت های مجاور موضع درمانی کاهش یا بطور کلی قابل حذف است

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

حالا با این مقدمه ، می خواهیم به سراغ انواع تکنولوژی لیزر برویم و ببینیم در حال حاضر لیزرهای دندانپزشکی در کدام بخش ها به ما کمک میکند.

تشخیص پوسیدگی با مقیاس عددی

تشخیص انواع پوسیدگی، با کمک پدیده فلورسانس با کمک لیزرهای آرگون و در درجه دوم با لیزر دایود کم توان قابل انجام است. به این معنا که نور لیزر در برخورد با محصولات باکتریهای پوسیدگی ( پورفیرین ها) برخورد کرده و تولید نور فلورسانس قابل ردیابی میکنند. که این مقدار به طور معمول با یک مقدار عددی روی دستگاه نشان داده میشود. اقویترین دستگاهی که در این زمینه در حال حاضر هست، دستگاه دیاگنودنت (DIAGNOdent) هست که مزیت بسیار بزرگ آن همین نشان دادن پوسیدگی با مقیاس عددی است. اما متاسفانه موارد پاسخهای مثبت کاذب آن ، به ویژه در سطح جونده دندان ها، در مواردی که دندان بیش از حد خشک شده ویا در مواردی که روی دندان ها جرم و پلاک وجود دارد هست. به این معنا که در این موارد احتمال این که پوسیدگی وجود نداشته باشد و دستگاه اشتباها به ما بگوید که پوسیدگی وجود دارد هست. پس حتی در صورت استفاده از این دستگاه نباید روشهای قدیمی تشخیص پوسیدگی دندان را کنار گذاشت.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

به کمک دو نوع گران قیمت لیزر دندان Nd:YAG و یا CO2 قابل انجام است که به نوعی با ذوب کردن کریستالهای مینایی و دوباره کریستاله شدن ، نفوذ پذیری دندان را کاهش داده و جلوی ورود میکروبها و محصولات آن را بگیرد.

تراش دندان با لیزر

امروزه لیزرهای اربیوم که در بازار دندانپزشکی وارد شده اند، میتوانند بافتهای سخت مثل دندان واستخوان را تراش دهند. و این بسیار فرایند ایمنی است اگر توسط یک فرد آشنا با علم روز انجام شود. اما ایراد کار این است که اولا سرعت کار این دستگاهها هنوز به اندازه توربین نیست. بنابراین زمان تراش دندان با این انواع لیزر دندانپزشکی هنوز طولانی است. ثانیا این دستگاهها بسیار گران هستند وجهت استفاده از آنها باید شارژ زیادی پرداخت شود. اما به هرحال راهی است برای کسانی که از ترس صدای وسایل چرخنده دندانپزشکی به ما مراجعه نمی کنند. مطمینا در دهه آینده دستگاههای لیزر دندانپزشکی بسیار ایده آلی وارد بازار دندانپزشکی میشوند که ما رو از شر بی حسی وصداهای نابهنجار دندانپزشکی رها خواهند کرد.

لیزر سفید کننده دندان (بلیچینگ با لیزر)

یکی از درمانهایی که لیزردندانپزشکی میتواند در آن یاری رساننده باشد ، استفاده از لیزر جهت تسریع فرایند بلیچینگ در مطب ( office bleaching) است. دقت کنید که در سفید کردن دندان با لیزر ، لیزر به تنهایی معجزه نمی کند. اما در فرآیندهایی مثل بلیچینگ دندان در مطب ، که فرآیندی سخت و زمان بر است، لیزر دندان بسیار کمک کننده است که سرعت درمان ما بسیار زیاد شود.یعنی یک فرایند 2 ساعته تقریبا با ده دقیقه درمان لیزری به پایان میرسد. اما بالطبع بدلیل نیاز به استفاده از ژلهای مخصوص سفید کردن دندان با لیزر و همچنین به دلیل شارژ دستگاه لیزر دندانپزشکی ، قیمت بلیچینگ دندان با لیزر از بلیچینگ مطب به طور روتین بالاتر است. لیزر دندان برای سفیدی از نوع لیزرهای آرگون و یا لیزرهای دیود و یا دایود هستند.

رفع حساسیت دندانی با لیزر

افراد زیادی هستند که دندانها حساسی دارند و همیشه شکایت از این دارند که دندان هایشان هوا میکشد و یا با خوردن آب سرد یا میوه های خنک تحریک میشود. بسیار از موارد بعد از جرم گیری یا انجام لمینیت ، دندان ها حساس میشوند. یکی از بهترین راهها برای از بین بردن این دست حساسیت های دندانی ، استفاده از لیزرهاست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (494 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس