کدام خوراکی ها برای دیابتی ها مضر است

  سه شنبه، 01 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
کدام خوراکی ها برای دیابتی ها مضر است
دیابت یک بیماری مزمن است که در بین بزرگسالان و کودکان شیوع پیدا کرده است و اجتناب از مصرف غذا های مضر برای دیابت ها حائز اهمیت است. بیماری دیابت در صورت کنترل نشدن دارای عواقب بسیار جدی از جمله بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، کوری و غیره ی می شود.

دیابت یکی از جدی ترین بیماری ها در دنیا است. به دلیل این که دیابت در فهرست بیماری های جدی قرار می گیرد، افراد دیابتی باید غذاهای مصرفی خود را در نظر بگیرند و از خوردن خوراکی هایی که قند خون بدن را بالا می برند اجتناب کنند. در این نوشتار خوراکی های مضر برای دیابتی ها را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

نخوردنی ها و ممنوع های رژیم غذایی و تغذیه دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها طبق گفته های متخصصان تغذیه باید در درجه ی اول حافظ تعادل قند خون این افراد باشد که برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟

بسیاری از غذاهای خطرناک برای بیماران دیابتی وجود دارد.برای مثال شکلات و نوشابه که برای بیماران دیابتی مضر هستند. این به خاطر بدن است که قند را مستقیماً جذب می کند. موارد بسیار زیادی وجود دارد که افراد دیابتی هم باید از آن اجتناب کنند:

1. برنج سفید:

خطرناک ترین خوراکی برای دیابت، برنج سفید است، چرا که این غذا به عنوان مواد غذایی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. طبق مطالعات مربوط به دیابت، دیابتی ها نباید بیش از حد مجاز برنج سفید مصرف کنند. این به خاطر کربوهیدرات بالایش است و ثابت شده است که مصرف برنج سفید می تواند خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هر چیزی که به وسیله آرد سفید سرخ شده و درست می شود خودداری کنند.

2. سس گوجه:

یک خوراکی خطرناک دیگر برای دیابتی ها سس گوجه فرنگی می باشد. باید به خاطر داشته باشند که سس گوجه فرنگی حاوی شکر تصفیه شده است. علاوه بر این، سس گوجه فرنگی حاوی سدیم بالایی نیز می باشد. به همین دلیل است که بیماران دیابتی باید از مصرف سس گوجه فرنگی اجتناب کنند و یا آن را در مصرف روزانه خود خط بزنند.

3. کیک شیر:

طبق برخی مطالعات نشان داد که کلوچه ای که توسط جعبه مخلوط کلوچه ساخته می شود دارای چربی های ترانس دار زیادی است. علاوه بر این حاوی سویا هیدروژنه شده و روغن دانه کتان است. همچنین به این معنی است که پنکیک حاوی چربی ترانس است. بهتر است که کلوچه را در خانه بپزید چون مطمئن هستید که مواد تشکیل دهنده آن چه هستند.

4. قهوه مخلوط :

قهوه برای برخی افراد مفید است اما برای بیماران دیابتی در صورتی که مخلوط باشد، تاثیر بدی بر وضعیت آن ها می گذارد. آن را می توان با مواد دیگری مانند شربت یا شکر ترکیب کرد. برای مثال قهوه مخلوط برای بیماران دیابتی مفید نیست. این لیست به عنوان بدترین نوع غذا برای دیابتی ها قرار داده شده است، زیرا شامل 500 کالری، چربی در حدود 9 گرم و کربوهیدرات در حدود 98 گرم است. این بیماری می تواند به گلوکز خون منجر شود.

5. آبنبات:

همانطور که در بالا ذکر شد، شکلات برای دیابتی ها بسیار خطرناک است چون قند بالا و مواد مغذی کمی دارد. آبنبات همچنین باعث چاقی می شود که برای سطح بالای شکرش میباشد که می تواند منجر به دیابت نیز شود.

6. مویز- کشمش:

مصرف کشمش و یا میوه های خشک دیگر منجر به گلوکز بالا خواهد شد چون حاوی سطح قند بالایی است. کشمش و دیگر میوه های خشک بسیار متمرکز خواهند بود و منجر به بالا رفتن قند خون خواهد شد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت، اجازه مصرف آن را ندارند.

7.شیر:

برای برخی افراد، نوشیدن شیر باعث ایجاد بدن سالم خواهد شد. هم چنین از ورود ویروس ها جلوگیری می کند. اما در صورت نوشیدن آن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش خواهید داد. به خاطر چربی اشباع شده شیر، این می تواند مقاومت انسولین را بدتر کند. نوشیدن شیر کم چرب و یا شیر بدون چربی مناسب هستند.

8. نان سفید:

قبلاً توضیح داده شده است که هر چیزی که توسط آرد سفید ساخته می شود، برای دیابتی ها از جمله نان سفید خطرناک خواهد بود. نان سفید می تواند کنترل گلوکز را به خود اختصاص دهد و این منجر به اثر بدی برای افراد دیابتی می شود. بنابراین افراد دیابتی باید از خوردن نان سفید اجتناب کنند، اما آن ها هنوز می توانند کل حبوبات را به عنوان راه جایگزین برای حفظ سطح قند خون بخورند.

9. سیب زمینی سرخ کرده:

این یکی از غذاهای خوش مزه برای بسیاری از مردم است، در حالی که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است. سیب زمینی های سرخ شده 25 گرم چربی دارند و حدود 500 کالری ، در حالی که کربوهیدرات در حدود 63 گرم است. سیب زمینی سرخ کرده خیلی چربی دارد و باعث افزایش وزن و یا حتی چاقی می شود. طبق این تحقیق که سیب زمینی سرخ شده نیز می تواند باعث افزایش قند خون شود. دونات و سیب زمینی سرخ کرده به عنوان غذای لیست بالایی شناخته می شوند، که می توانند منجر به افزایش قند خون شوند.

علاوه بر این،کالری پیچیده و بالایی دارد.می تواند منجر به حمله قلبی شود. بهتراست که بیماران دیابتی از خوردن سیب زمینی سرخ شده خودداری کنند.

10.پنکیک:

مصرف غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، باعث تاثیر بد برای دیابتی ها می شوند، از جمله پنکیک. چربی اشباع شده پنکیک نیز می تواند باعث افزایش سطح قند خون در میان دیابتی ها شود. همانطور که قبلاً گفته شد، مصرف غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند، باعث خطر ابتلا به دیابت خواهد شد.

11.بیکن_گوشت چرب:

بیماران دیابتی، مجاز به مصرف گوشت بیکن و گوشت های دیگر نیستند، زیرا چربی اشباع شده آنها می تواند به مشکل جدی بدن منجر شود. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند،با مصرف بیکن در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

12. انگور:

برای برخی افراد انگور برای حفظ سلامتی بسیار خوب است، چون غنی از فیبر، ویتامین و دیگر مواد مغذی عالی است. از طرف دیگر انگور مصرفی بدترین تاثیر را بر دیابتی ها می گذارد، چون انگور حاوی گلوکز بالایی است. بنابراین توسط افراد مبتلا به دیابت نباید مصرف شود، زیرا موجب افزایش میزان قند خون می شود.

13. انبه:

میوه دیگری که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است انبه است. انبه معمولاً به عنوان میوه روزانه ای مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به عنوان مواد اولیه برای برخی از غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، مصرف انبه تاثیر بدی برای بیماران دیابتی خواهد گذاشت. انبه در حدود 12.7 گرم قند در ازای هر سه اونس را در بر دارد و شامل 70 کالری نیز می شود. به همین دلیل است که بیماران دیابتی هرگز نباید این میوه خوش مزه را مصرف کنند.

14. پاپایا:

پاپایا سرشار از کربوهیدرات و کالری است. از طرف دیگر، حاوی سطح قند بالایی است که در حدود 59 میلی گرم است. بنابراین برای دیابتی ها بسیار خطرناک خواهد بود چون می تواند به افزایش قند خون منجر شود.

15. موز و طالبی:

موز به عنوان میوه خوش مزه شناخته می شود و مصرف آن در هر رژیم غذایی آسان است. هم چنین در مقایسه با سایر میوه هاکالری بالایی دارد. همچنین حاوی 15 گرم کربوهیدرات و غنی از شکر است. تحقیقات نشان داده است که موز شامل قند بالایی است و برای بیماران دیابتی هم خطرناک است چون باعث افزایش قند خون خواهد شد.

16. هندوانه:

هندوانه به عنوان میوه خوش مزه برای بسیاری از مردم شناخته می شود، اما توصیه نمی شود که توسط افراد مبتلا به دیابت مصرف شود چون سطح قند بالایی دارد که حدود 72 میلی گرم است. سرشار از ویتامین است در حالی که حاوی 5 گرم کربوهیدرات است. بنابراین برای بیماران دیابتی خوب نیست.

17. زردآلو:

براساس برخی مطالعات، بیماران دیابتی نباید زردآلو مصرف کنند. زردآلو حاوی سطح قند بالایی است. حدود 57 میلی گرم که منجر به افزایش قند خون در میان دیابتی ها خواهد شد. در حالی که حاوی 8 گرم کربوهیدرات نیز می باشد.

18. آناناس:

آناناس یکی از خطرناک ترین غذاها برای دیابت است چون سطح قند بالایی دارد این میوه زرد سرشار از ویتامین است اما سطح قند بالایی دارد و بیش از 20 گرم کربوهیدرات. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت، نباید اجازه مصرف آناناس را داشته باشند.

19. غذای چینی:

یک غذای خطرناک دیگر برای دیابتی ها، غذای چینی است. این غذاها حاوی کربو هیدرات بالا، کالری بالا، سدیم بالا و همچنین چربی هستند. این غذاها به آسانی قند خون را افزایش خواهند داد و بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید و بهتر است که مواد غذایی چینی را خودتان تهیه کنید. کاهش سدیم و کالری از فشار خون و نیز حمله قلبی دیابتی ها جلوگیری می کند.

20. شیرینی ها:

افراد مبتلا به دیابت نباید شیرینی مصرف کنند چون حاوی شکر بسیار بالایی هستند. مانند دونات وشیرینی های قنادی ها. اینها برای دیابتی ها بسیار خطرناک است، چون شامل 800 کالری و همچنین 120 گرم کربوهیدرات می باشد. مافین روش جایگزین برای شیرینی ها خواهد بود.

21. آب میوه:

آب میوه شامل همه میوه های مجاز برای دیابتی ها نیست. به خاطر شکر و کالری زیاد در آب میوه. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت باید از نوشیدن آب میوه اجتناب کنند. نوشیدن میوه های کم شکر، بهتر است.

22. انرژی زاها:

طبق مطالعات ثابت شده است که افراد مبتلا به دیابت نباید هیچ نوع انرژی زایی را مصرف کنند. به این دلیل است که اینها دارای قند و کربوهیدرات بالایی هستند. برای سطح قند خون خیلی مضر هستند، چون حدود 60 گرم کربوهیدرات و 450 کالری دارند که می توانند به راحتی میزان قند خون را افزایش دهند.

23. غلات نرم:

یک غذای خطرناک دیگر برای دیابتی ها، غلات نرم است.غلات نرم که شامل شیرین کننده هایی است، قند خون را افزایش خواهد داد.ثابت شده است که غلات نرم منجر به اثر بدی در سطح قند خون در میان دیابتی ها خواهد شد.

24. میوه های خشک:

در این باره توضیح داده شده است. اینها مربوط به مخلوط هایی از آجیل، لبنیات و میوه های خشک هستند. آن ها به عنوان خوراکی های خطرناکی برای دیابتی ها طبقه بندی می شوند. باعث افزایش سطح قند خون خواهد شد که ایمن نیست. کالری بالایی دارند و مطمئناً تاثیر بدی روی قند خون خواهند گذاشت. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت جایز نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (107 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (41 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (39 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت