کدام خوراکی ها را هر چقدر بخوریم چاق نمی شویم؟

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کدام خوراکی ها را هر چقدر بخوریم چاق نمی شویم؟
خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید هر قدر دلتان بخواهد از آن‌ها بخورید. این مواد غذایی فیبر زیادی دارند و در عین حال کم کالری هستند، به همین دلیل بدون اینکه شما را چاق کنند خوب سیرتان می‌کنند.

حتی اگر از آن دست آدم هایی باشید که حفظ تناسب اندام اهمیت بسیار زیادی برایشان دارد هم خوراکی هایی هستند که می توانید هر قدر دلتان بخواهد از آن ها بخورید. این مواد غذایی فیبر زیادی دارند و در عین حال کم کالری هستند، به همین دلیل بدون اینکه شما را چاق کنند خوب سیرتان می کنند. در ادامه با این مواد غذایی آشنا خواهیم شد.

قدرت سیرکنندگی غذاها به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی بر ارزش سیرکنندگی غذاها مؤثرند. نرخ کالری دریافتی یا سیرکنندگی غذاها را با معیاری به نام «شاخص سیری» اندازه گیری می کنند. شاخص سیری باتوجه به توانایی غذاها در سیر کردن افراد و کاهش گرسنگی و کالری دریافتی در ادامه ی روز محاسبه می شود. بعضی غذاها بهتر از بقیه باعث سیری می شوند و از پرخوری جلوگیری می کنند.

غذاهای سیرکننده شاخص های زیر را دارند:

  • حجم بالا: مطالعات نشان داده اند که حجم غذاها تأثیر چشمگیری بر قدرت سیری شان دارد. وقتی غذایی محتوی آب یا هوا باشد، بدون افزایش کالری، حجمش افزایش می یابد.
  • پروتئین بالا: تحقیقات نشان داده اند که قدرت سیری پروتئین، بیشتر از چربی و کربوهیدرات است. بنابراین غذاهای با پروتئین زیاد، نسبت به غذاهای کم پروتئین سیری بیشتری ایجاد می کنند و کالری دریافتی را کاهش می دهند.
  • فیبر بالا: فیبر باعث افزایش حجم غذا می شود و احساس سیری را در پی دارد. همچنین سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش کاهش می دهد و به این ترتیب، فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.
  • تراکم انرژی پایین: مفهوم این عبارت کم بودن کالری یک غذا به نسبت وزنش است. غذاهایی که تراکم انرژی پایینی دارند، به شما کمک می کنند با دریافت کالری کمتری احساس سیری کنید.

لیست مواد غذایی که چاق کننده نیستند؟

لبو

لبو منبع مواد مغذی ای مثل منگنز است. این ماده غذایی به چربی سوزی کمک می کند، ماهیچه ها را به حرکت درمی آورد و قند خون را تنظیم می کند. یک پیمانه لبو فقط ۴۰ کیلوکالری دارد.

تخم مرغ

شما هر وقتی از روز که دلتان بخواهد، حتی شب ها می توانید تخم مرغ بخورید بدون اینکه نگران چاق شدن تان باشید. البته چه بهتر که تخم مرغ را به جای نیمرو، آبپز کنید.

خیار

در هر وعده تنها ۱۶ کالری دارد و دانه ها و پوستش حاوی بیشتری ارزش غذایی است. ویتامین آ موجود در خیار به عنوان یک بتاکاروتن از سلامت چشم ها محافظت می کند.

گوجه فرنگی ها

بهترین منبع لیکوپن است؛ کاروتینوئیدی که به مبارزه با بیماری های مزمن کمک می کند. گوجه فرنگی به غیر از لیکوپن حاوی ویتامین های ث، آ و ب ۲ است ضمن این که منبع غنی از فولات، پتاسیم و فیبر نیز محسوب می شود. یک عدد گوجه فرنگی متوسط تنها ۲۵ کالری دارد.

نخود فرنگی

شاید باور نکنید ولی نخود فرنگی سرشار از فیبر است. این گیاه سبز رنگ کوچک در رژیم های غذایی کمی مورد بی لطی و کم توجهی افراد قرار می گیرد. بسیاری از خانواده ها که در کنار وعده غذایی خود نخود فرنگی نیز قرار می دهند با بی میلی کودکان خود در مورد این گیاه خوشمزه مواجه می شوند. اما شما که نگران وزن و اندام خود هستید باید عاشق این میوه سبز شوید.نخود فرنگی سرشار از فیبر، مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد معدنی و ویتامین های گوناگون است که به عنوان یک وعده غذایی مقوی در میان وعده ها و یا شام می توانید از آن استفاده نمایید.

آناناس

این میوه ی لذیذ برای کسانی که می خواهند خود را لاغر کنند، بهترین دوست محسوب می شود. بروملائین موجود در آناناس باعث از بین رفتن چربی های بدن می شود و به سوخت و ساز پروتئین ها کمک می کند.

سیب و آلو

هر عدد سیب فقط ۵۰ کیلوکالری دارد. این میوه هم سیرتان می کند و هم گوارش تان را تنظیم می کند. آلو هم سرشار از ویتامین C و پتاسیم است که سلامت قلب و عروق را حفظ می کند.

پرتقال، گریپ فروت و نارنگی

اگر قصد کاهش وزن تان را داشته باشید مصرف بیشتر میوه ها به شما توصیه نمی شود، اما میوه های خانواده ی مرکبات در این مورد یک استثنا محسوب می شوند. این میوه ها سرشار از موادی همچون فیبر، فلاونوئید ها و ویتامین C هستند. به همین دلیل هم سیرتان می کنند، هم به گوارش، کبد و پوست تان کمک می کنند و هم به طور کلی سلامت بیشتری به شما می بخشند.

هندوانه و طالبی

هر قاچ از این میوه ها بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری دارد پس هر قدر که دلتان بخواهد می توانید از آن ها بخورید. این میوه ها به دفع آب اضافه ی بدن کمک و کاملاً سیرتان می کنند.

کدو زوکینی

یک پیمانه کدو زوکینی حدود ۴۲ کیلوکالری دارد. این سبزی نسبت نمک به آب بدن را به تعادل می رساند، عملکرد روده ها را بهبود می بخشد و با استفاده از آن می توانید کالری نهایی وعده های غذایی اصلی خود را هم کم کنید.

پاپ کورن

اگر پاپ کورن را بدون کره و شکر (مثلاً با کمی نمک) درست کنید، می توانید با خیال راحت آن را بخورید. یک پیمانه از پاپکورنی که به این شکل درست شده باشد فقط ۳۱ کیلوکالری دارد.

کرفس

۹۵ درصد ساقه های کرفس از آب تشکیل شده است. این سبزی به لطف خاصیت ادرار آورش، به کاهش وزن اضافه و سم زدایی بدن کمک می کند.

بادمجان

یک پیمانه بادمجان کبابی یا پخته بدون روغن ۲۴ کیلوکالری دارد، پس بدون هیچ محدودیتی می توانید از خوردن این سبزی خوشمزه لذت ببرید

کاهو

کاهو سرشار از فولیک اسید است و شما می توانید یک عالمه از آن را بخورید. هر برگ کاهو فقط ۳ کیلوکالری دارد.

میوه های توت مانند: توت فرنگی، زغال اخته و انگور فرنگی

انگور فرنگی و زغال اخته سرشار از ویتامین C هستند. انگور فرنگی خاصیت ادرارآوری هم دارد، به همین دلیل به دفع آب اضافه ی بدن کمک می کند. توت فرنگی بسیار مغذی است و هم به گوارش بدن کمک می کند، هم به دستگاه قلبی عروقی آن.

کلم، کلم بروکلی و گل کلم

این سبزیجات به شما در مقابله با افزایش وزن کمک می کنند. یک پیمانه کلم خرد شده فقط ۷ کیلوکالری دارد. البته در خوردن کلم و گل کلم زیاده روی هم نباید بکنید، چون مواد مغذی آن ها با یُد بدن سر سازگاری ندارند، اما می توانید چند بار در هفته خود را از مزایای این سبزیجات مقوی برخوردار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (279 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (245 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (121 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (98 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (70 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (50 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (39 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت